40 χρόνια κεφαλές Lyra

Γιώργος ΚΟΨ

Supreme Member
20 June 2006
3,093
GLYFADA
40 χρόνια κλείνει η Ιαπωνική εταιρεία κεφαλών υπερυψηλής απόδοσης, του Αμερικάνου σχεδιαστή Jonathan Carr που κατασκευάζει στο χέρι ο Ιάπωνας Yoshinori Mishima

Δείτε ένα αναλυτικό ριβιού της Delos από τον γνωστό Steve Gutenberg.

Lyra Delos review by Audiophiliac
"this cartridge excites me!"

.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



και συγκρίσεις με άλλες γνωστές κεφαλές.


*Στην Ελλάδα, η Lyra αντιπροσωπεύεται και διατίθεται από την Audio Soul Ultra.
 
θα μου πει κάποιος, ..."βλέπεις το δέντρο και χάνεις το δάσος..." και θα έχει δίκιο..
αλλά εγώ "κόλλησα" στο jelco πάνω στον βραχίονα του 1200G :LOL:
αρνητική εντύπωση μου έκαναν οι βίδες στο jelco....
 
Τι δεν σου αρεσε στις βιδες παλι βρε ? Μια χαρα stainless steel ειναι .
Βγαινουν και σε μαυρο :LOL::LOL::LOL:
"Ασχολήθηκα" με τις βίδες για να μην "γκρινιάξω" με τα υπόλοιπα...

Βαρέθηκα να βλέπω και να ακούω/διαβάζω κριτικές όταν αυτοί που τις κάνουν δεν έχουν την δυνατότητα ή τις γνώσεις να πάρουν το 100% από αυτό που δοκιμάζουν..
Στην προκειμένη περίπτωση η κεφαλή της Lyra (Delos)

Το σετ που μας δείχνει είναι σχεδόν καταστροφικό.. χάνει πολύ μεγάλο ποσοστό από την ποιότητα του ήχου της.

IMG_20250307_143908_HDR.jpg

Το counter weight σε αυτή την θέση "πνίγει" τον αρμονικό πλούτο και βάζει ένα "πέπλο" στην διαύγεια..

Η κεφαλή έχει ενδοτικότητα 21,6cu (@10Hz) και η επιλογή του jelco δεν είναι σωστή εξ αρχής.
Το διορθώνει με το αντίστοιχο βαρύ sw στην ουρά (όπως κάνω και εγώ).. όμως αυτός το μόνο που κατάφερε ήταν να πετύχει το σωστό βάρος ανάγνωσης.
Έπαιξε η κεφαλή (τι άλλο θα έκανε δλδ) και κατά τα λεγόμενα του έπαιξε καλά..
Αν όμως είχε την δυνατότητα να βάλει το counter weight πίσω , μακριά από το pivot , τότε θα άκουγε την κεφαλή να παίζει ακόμα καλύτερα και μάλιστα με μεγάλη διαφορά.

Φυσικά αυτό το cw δεν μπορεί να πάει πίσω.. εκεί δίνει το σωστό βάρος ανάγνωσης.
Χρειάζεται περισσότερος εξοπλισμός!
Ποικιλία από cw & sw για να μπορεί να ορίσει την επιθυμητή ΣΣ και ταυτόχρονα να αποφύγει συνδιασμούς που κάνουν ζημιά.
Χωρίς να ξέρω σε ποιά ΣΣ δουλεύει η κεφαλή, βλέπω το βασικό λάθος που πάντα αποφεύγω.. να "κολλάω" το cw στο pivot.
Στα technics αυτό είναι σχεδόν "θανατηφόρο" και το έχω δει σε όσες κεφαλές το δοκίμασα.

Τι έχουμε εδώ δλδ;;
Άλλο ένα review στην τύχη.. στα κουτουρού..
Αν του άρεσε έτσι μία φορά η κεφαλή, θα ούρλιαζε αν την άκουγε στις ιδανικές συνθήκες.....
 
Η κεφαλή έχει ενδοτικότητα 21,6cu (@10Hz) και η επιλογή του jelco δεν είναι σωστή εξ αρχής.
H κεφαλη/headshell/βιδες εχουν 21γρ απο μονα τους. Κανε το λογαριασμο.
Μετα, εχεις και ενα arm tube ...................

Δεν κανω review κανεναν reviewer , απλα σκεφτομαι .....................
 
  • Like
Reactions: vlad66
"Ασχολήθηκα" με τις βίδες για να μην "γκρινιάξω" με τα υπόλοιπα...

Βαρέθηκα να βλέπω και να ακούω/διαβάζω κριτικές όταν αυτοί που τις κάνουν δεν έχουν την δυνατότητα ή τις γνώσεις να πάρουν το 100% από αυτό που δοκιμάζουν..
Στην προκειμένη περίπτωση η κεφαλή της Lyra (Delos)

Το σετ που μας δείχνει είναι σχεδόν καταστροφικό.. χάνει πολύ μεγάλο ποσοστό από την ποιότητα του ήχου της.
Αγαπητέ vlad66 αγαπάς το πικαπ και αυτά που λες τα λένε μόνο όσοι έχουν ασχοληθεί μαζί του σοβαρά και όχι επιδερμικά, άσχετα με τις απόψεις που εκφέρονται κατά καιρούς από διάσημους reviewers τις οποίες καλό είναι να επεξεργαζόμαστε και να μην καταπίνουμε …αμασητί. Όταν το counter weight τείνει να κολλήσει στο pivot …οι αρμονικές και οι ειδικές χροιές που ξεχωρίζουν ένα πιάνο Steinway από ένα Yamaha ή ένα επιστόμιο Berg Larsen από ένα Otto Link απλά μας …αποχαιρετούν. Το ίδιο καταστροφικό είναι όταν νομίζουμε ότι σε έναν βραχίονα δεδομένης ενεργού μάζας μπορούμε να τοποθετήσουμε ότι κεφαλή μας περνά από το μυαλό χρησιμοποιώντας συνδυασμούς βαρών, είτε στην αρχή, είτε στο τέλος του βραχίονα (ενώ το ορθό θα ήταν το βάρος να μοιράζεται σε όλο το μήκος του βραχίονα), χρησιμοποιώντας διάφορα διατιθέμενα στο διαδίκτυο …εξισωτήρια (Compliance/Effective Mass Calculator) βάσει των οποίων «ότι νάναι» συνδυασμοί έχουμε την πεποίθηση ότι μας οδηγούν σε σωστά αποτελέσματα. ΛΑΘΟΣ. Ποτέ δεν θα παίξει το ίδιο καλά μια Denon DL-103 πάνω σε έναν Tri-planar (παρότι αυτός έχει τα καλύτερα ρουλεμάν της αγοράς και σηκώνει …όλα τα βάρη) σε σχέση με το πως θα παίξει πάνω σ’ έναν FR-64 (μέγας σχεδιαστής ο Isamu Ikeda και – κυρίως – μανιώδης ακροατής) ή πάνω στον δωδεκάρι βραχίονα του Ken Shindo (επίσης μέγας σχεδιαστής και μανιώδης ακροατής) άσχετα με το εάν η εξίσωση καταλήγει στο ίδιο αποτέλεσμα. Το μεγάλο προσόν των headshells είναι ότι εφόσον έχουμε κατασταλάξει στον συνδυασμό ενεργού μάζας βραχίονα – κεφαλής που μας αρέσει μπορούμε να δοκιμάσουμε διάφορες κεφαλές παραπλήσιων τεχνικών χαρακτηριστικών, αλλά διάφορων ακουστικών και εκεί στο βαθμό που τους αναλογεί τα Compliance/Effective Mass Calculator είναι χρήσιμα (προσωπικά προτιμώ αυτό του Korf).
 
Η ομοιομορφη κατανομη μαζας σε ενα βραχιονα , υπαρχει σε ολους τους σοβαρους βραχιονες , απο τη μανα τους. Εκεινο που διαφερει βεβαια ειναι η ενεργος μαζα του καθενος. ΟΜΩΣ , σε εναν "ακαταλληλο" βραχιονα (λογω χαμηλης ενεργου μαζας) , μια 103 ΖΟΟ για παραδειγμα , θα ακουγεται καλυτερα ΚΑΙ ορθοτερα στον ιδιο βραχιονα απο μια 103 οπως ερχεται απο τη μανα της. Η συσσωρευση μαζας μονο στο headshell μπορει να μην ειναι η ιδανικη λυση, αλλα ειναι πολυ αποτελεσματικη , οταν χρειαζεται σε ακραιες περιπτωσεις ( SPU , DL103 και αλλες ). Γι αυτο και η SPU στο κελυφος της φτανει τα 32 γρ απο τη μανα της.
Το μη χειρον βελτιστον.............. ή , παιρνεις αλλη κεφαλη ............. χαχαχα
 
Η ομοιομορφη κατανομη μαζας σε ενα βραχιονα , υπαρχει σε ολους τους σοβαρους βραχιονες , απο τη μανα τους. Εκεινο που διαφερει βεβαια ειναι η ενεργος μαζα του καθενος. ΟΜΩΣ , σε εναν "ακαταλληλο" βραχιονα (λογω χαμηλης ενεργου μαζας) , μια 103 ΖΟΟ για παραδειγμα , θα ακουγεται καλυτερα ΚΑΙ ορθοτερα στον ιδιο βραχιονα απο μια 103 οπως ερχεται απο τη μανα της. Η συσσωρευση μαζας μονο στο headshell μπορει να μην ειναι η ιδανικη λυση, αλλα ειναι πολυ αποτελεσματικη , οταν χρειαζεται σε ακραιες περιπτωσεις ( SPU , DL103 και αλλες ). Γι αυτο και η SPU στο κελυφος της φτανει τα 32 γρ απο τη μανα της.
Το μη χειρον βελτιστον.............. ή , παιρνεις αλλη κεφαλη ............. χαχαχα
....Ή το ορθότερον εφόσον θέλει κάποιος πράγματι να είναι ...πλουραλιστής δεύτερο βραχίονα (εφόσον και εάν...) αντιδιαμετρικών χαρακτηριστικών αυτού που έχει...
 
  • Like
Reactions: AUDIOLYTIC
η ομοιόμορφη κατανομή μάζας είναι ένα σοβαρό θέμα και έχω "στα σκαριά" λύση...
πάντα για βραχίονες technics.. ή για όσους έχουν την ίδια διάμετρο στο armtube.. σε άλλους δεν θα μπορέσει να δουλέψει.
 
Το ζητούμενο αν καταλαβαίνω καλά, είναι η αύξηση της ροπής αδράνειας του βραχίονα σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο.
Σε αυτό πολύ σωστά, συνεισφέρει η απομάκρυνση του counter weight από το σημείο περιστροφής.
Γιατί δεν θέλουμε το ίδιο και για arm tube;
Το ιδανικό θα ήταν το arm tube να έχει ελάχιστη μάζα, μεγάλη ακαμψία και απόσβεση,
ενώ το μεγάλο μέρος της μάζας να είναι συγκεντρωμένο στο head shell αθροιστικά με την κεφαλή.
Ποιο το πλεονέκτημα της (έστω ομοιόμορφα) κατανεμημένης μάζας στο arm tube;
 
Το ζητούμενο αν καταλαβαίνω καλά, είναι η αύξηση της ροπής αδράνειας του βραχίονα σε οριζόντιο και κάθετο επίπεδο.
Σε αυτό πολύ σωστά, συνεισφέρει η απομάκρυνση του counter weight από το σημείο περιστροφής.
Γιατί δεν θέλουμε το ίδιο και για arm tube;
Το ιδανικό θα ήταν το arm tube να έχει ελάχιστη μάζα, μεγάλη ακαμψία και απόσβεση,
ενώ το μεγάλο μέρος της μάζας να είναι συγκεντρωμένο στο head shell αθροιστικά με την κεφαλή.
Ποιο το πλεονέκτημα της (έστω ομοιόμορφα) κατανεμημένης μάζας στο arm tube;
η στροφορμή είναι το πρόβλημα όταν το μεγαλύτερο μέρος της μάζας είναι "μαζεμένο" μπροστά.. όταν υπάρχει "καταμερισμός" της μάζας, η στροφορμή γίνεται "ομαλότερη" και ασκούνται ηπιότερες δυνάμεις στην ακίδα.
 
Φίλος μου που χρησιμοποιεί περισσότερο το πικάπ από εμένα έχει πολλά χρόνια μια Etna 0.4 ή 0.5 δεν θυμάμαι, σε Goldmund T3F παράλληλο βραχίωνα στο Goldmund studio πικάπ και το αποτέλεσμα είναι Hi- Hi -End. Μπορεί ο ήχος του να είναι πολύ<αντικειμενικός> για τα γούστα μου αλλά αυτό είναι μια υποκειμενική δική μου άποψη.
Πρόκειται για μια κορυφαία κεφαλή από κορυφαίο κατασκευαστή.
Λένε, αυτό δεν το ξέρω, ότι η Etna ίσως να είναι η καλύτερη κεφαλή της Lyra.
 
Τώρα μπήκα και είδα τιμές. Σήμερα οι τιμές είναι δύο ή τρεις φορές ακριβότερες από τότε που αγοράζαμε εμείς από τον Καραθανάση. Τότε νομίζω ήταν κατά τι φθηνότερες από την Αμερικανική αγορά. Το ήξερα αλλά πάει, το Hi End έχει λαλήσει.
 
Υπάρχει μαθηματική ανάλυση επί του θέματος; Θα ήθελα να τη δώ...
την έχεις ξανακάνει την ερώτηση...


είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα η κατανομή της μάζας και πολύ δύσκολο..!

το ωραίο είναι ότι όλες οι απόψεις είναι λίγο-πολύ σωστές.. γιατί δεν υπάρχει η "τέλεια λύση"..
 
Ο βραχίονας θεωρητικά πρέπει να μένει ανεπηρέαστος (μεγάλη ροπή αδράνειας αν μιλάμε για ακτινικό βραχίονα) στις μικροκινήσεις ανάγνωσης της ακίδας.
Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αλλοίωνε την μεταφορά της χάραξης από τον δίσκο στην ακίδα, μειώνοντας τα δυναμικά (οριζόντια κίνηση) και την στερεοφωνική εικόνα (κάθετη κίνηση).
Η κίνηση του βραχίονα είναι πολύ αργή και δύσκολα δημιουργεί πρόβλημα η μεγάλη ροπή αδράνειας στην ακίδα και την ανάρτηση.
Περίπου 1cm/min στο οριζόντιο επίπεδο και λίγα mm κάθε 1,8 sec αν μιλάμε για αρκετά παραμορφωμένο δίσκο
(εδώ στο κάθετο επίπεδο, έχει μεγαλύτερη σημασία η χρήση χαμηλών τριβών στην έδραση του βραχίονα).
 
  • Like
Reactions: Sonus Naturalis
Φαντάσου χοντρικά ένα φορτηγάκι που του βάζουμε φορτίο (βάρος) στο κέντρο του οχήματος και το βάζουμε να γυρίζει συνέχεια σε έναν δεξιόστροφο κύκλο...

Στην 2η περίπτωση βάζουμε το ίδιο φορτίο (βάρος) στην άκρη της καρότσας πάνω από τον πίσω άξονα, ή πολύ κοντά σε αυτόν..
Ίδια ταχύτητα, ίδιος δεξιόστροφος κύκλος..

Σε ποιά περίπτωση το όχημα θα έχει καλύτερη συμπεριφορά;;
 
Δεν υπάρχει αναλογία, ο βραχίονας οδηγείται από εξωγενή δύναμη πολύ αργά προς τα έσω του δίσκου
και το μονό γρήγορο είναι η ταλάντωση της βελόνας από το αυλάκι.
Στο παράδειγμα με το φορτηγάκι έχουμε ορμή, έχουμε φυγόκεντρο και τριβή.
Στο βραχίονα δεν έχουμε αξιόλογο ποσό στροφορμής (η ταχύτητα μετακίνησης προς το κέντρο είναι μικρή,
μόνο η κάθετη κίνηση σε στραβό δίσκο μπορεί να εμφανίζει αξιόλογη περιοδική στροφορμή).
Ο βραχίονας χαρακτηρίζεται κυρίως από την ροπή αδράνειας και τα ελαστικά στοιχεία της κεφαλής.
 
Ποια 'είδη' βραχίονα προτείνει ο κατασκευαστής?
Έχουν γίνει εκτεταμένες και λεπτομερείς ακροάσεις για την εξαγωγή τελικών συμπερασμάτων?
Εδώ για παράδειγμα λέει χρήστης αφού έκανε ακροάσεις σε άλλους φίλους -γνωστούς που ήταν κάτοχοι ίδιας εταιρείας κεφαλών,

The tonearm mass. Lyra suggests a medium mass tonearm. I know that someone believes that the mass is not a very important parameter (I’ve seen high compliance cartridges, like my Denon DL S1, working on heavy arms, with perhaps shell very heavy that carry the resonance frequency dangerously low); however I have used both the Red (6 gr) and the Blue (14 gr) arm tubes on my Morch tonearm. After a settling of a few days with the Red one, the low range had wrong proportions and I was afraid to have chosen badly. The resonance frequency was not particularly high (11 Hz, both vertical and lateral, with the Ortofon test disc), but in correspondence with the said frequency the cartridge “jumped” in the groove with oscillations in the vicinity of 2-3 millimeters; it seemed to ask please damp me, I pray thee! With the Blue armtube the resonance frequency went down to 9 Hz and in correspondence of this frequency the cartridge did barely move, surely less than with the Red armtube. Therefore don't be mislead in your judgments, check that also the mechanical linking is the right one one.


Μήπως γνωρίζουμε με ποιες 'αναφορές' αναπτύχθηκε η νέα σειρά κεφαλών?
Οι μικρολεπτομέρειες που αναδεικνύονται με χρήση διαφόρων βοηθημάτων είναι 'καταληκτικές ' ?
Ο Ιταλός πιο πάνω υποστηρίζει την άποψή του χωρίς να λέει ποιες είναι οι μουσικές αναφορές του και πως αποκτήθηκαν...
Να με συμπαθάτε αλλά φανατικός αναγνώστης του Ήχου, σε κάθε δοκιμή είχε τις αναφορές του ο εκάστοτε Reviewer και τις υποστήριζε συγκρίνοντας αγαπημένα και χιλιοακουσμένα samples.
Mιλώ για εποχές Κατσένη, Σταματάκου ,Μωραίτη,Παναγόπουλου κ.λ.π. μ αυτούς που μεγάλωσα ,αλλά και με ξένα περιοδικά .
Είναι δύσκολο ν αναφερθούν συγκεκριμένα samples και η επιρροή του προσωπικού μας γούστου στην αφηρημένη 'αληθοφάνεια' ?

Αφορμή για το σχόλιο μου η τάση παλιών γνωστών και φίλων που επισκέπτομαι συχνά να τις 'πακετάρουν' με συγκεκριμένο βραχίονα..

Πλατό με βραχίονα και κεφαλή από Καραθανάση εν έτη 2004 (+) περίπου ,ποτέ δεν απέδωσε τα αναμενόμενα ,παρόντος του υπογράφοντος στο χρονοβόρο στήσιμο, μάλιστα δανείζοντας την ζυγαριά ακριβείας μου.