8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Φτωχαδάκι pc addιcted ήμουν... Αλλά όταν πέρασα στα έγχρωμα ήταν με μια ati mach-κάτι...
Και να δεις καυγά που έκανα όταν είδα οτι δεν είχε ελληνική rom (στα windows 3.0 δεν χρειαζόταν). Την έστειλαν πίσω και την φλασάρισαν με ελληνική rom... :)

Kαι για monitor πήγα κατευθείαν στα ακριβά... Taxan 795 στις 14 ίντσες...

Δηλαδη, ΑΤΙ Μach 8 ISA (την εκδοση DRAM, η VRAM ηταν 60% ακριβοτερη, δεν σε κοβω να τα σκασες !!!!) >

28800-6f.jpg


και αυτο εδω, Taxan MultiVision 795 (το οποιο, ακομα και ως mainstream monitor, ειχε απαλευτη θολουρα,
χαλια εστιαση και moire, σωστα ?)

Taxan MultiVision 795.jpg
 
Εγώ θυμάμαι που είχα δύο monitor στο 486. Ένα VGA της HP Και μία μεγάλη μονόχρωμη υψηλής ανάλυσης της Wyse. Έκανα τη δουλειά στην Wyse και τράβαγα το παράθυρο του Photoshop στην 14άρα VGA να δω τα χρώματα!
 
Δηλαδη, ΑΤΙ Μach 8 ISA (την εκδοση DRAM, η VRAM ηταν 60% ακριβοτερη, δεν σε κοβω να τα σκασες !!!!) >

και αυτο εδω, Taxan MultiVision 795 (το οποιο, ακομα και ως mainstream monitor, ειχε απαλευτη θολουρα,
χαλια εστιαση και moire, σωστα ?)

A, δεν ξέρω ποιά ati mach ήταν - έχουν περάσει και 2 αιώνες απο τότε, αλλά λογικά dram θα ήταν.
Το monitor είχε trinitron οθόνη (sony) και δεν είχα παράπονα. Ισως να το είχαν διορθώσει το πρόβλημα. Πιό πολύ moire και θολούρα είχα με ένα Hitachi 17' που πήρα κάποια χρόνια αργότερα.
 
Απάντηση: Re: 8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Εγώ θυμάμαι που είχα δύο monitor στο 486. Ένα VGA της HP Και μία μεγάλη μονόχρωμη υψηλής ανάλυσης της Wyse. Έκανα τη δουλειά στην Wyse και τράβαγα το παράθυρο του Photoshop στην 14άρα VGA να δω τα χρώματα!

Και η Τurbo Pascal εχει ενα τετοιο συστημα !
Ειχες τον κωδικα (μαζι με τον IDE) στο ενα monitor
και το runtime του κωδικα ετρεχε σε αλλο monitor.
ΩΡΑΙΑ κολπα ... αλλα το κοστος ... ΑΠΑΓΟΡΕΥΤΙΚΟ !
 
A, δεν ξέρω ποιά ati mach ήταν - έχουν περάσει και 2 αιώνες απο τότε, αλλά λογικά dram θα ήταν.
Το monitor είχε trinitron οθόνη (sony) και δεν είχα παράπονα. Ισως να το είχαν διορθώσει το πρόβλημα.

ΝΑΙ ... ισως να ειχαν διορθωσει το προβλημα (το πιθανοτερο).
Αλλα μου κανει εντυπωση : oι trinitron οθονες, ΣΥΝΗΘΩΣ, δεν ειχαν θολουρες ουτε προβληματα εστιασης.
Trinitron γαρ .....
 
Yπηρχε Matrox .... το 1987 ? :blink:

Yeap :proud: .... Matrox PG-1281 ... for EGA displays !

matrox-1.jpg


Καρτα με 1.5 μεγαβυτο απο το οποιο, τα 512Κ βρισκονταν σε daughter board (... φαινεται αλλωστε !!!!).
Απ'οσο γνωριζω (η μαλλον, γνωριζα !) καρτες EGA ξεκινουσαν με μνημη 128Κ και τελειωναν στα 256Κ.
Ειναι η πρωτη καρτα EGA (που γνωριζω) που σηκωνει (και χρησιμοποιει) 1μισυ μεγαβυτο μνημης. :blink:
Το μεγαλο τσιπακι (SUN style) στην μεση της καρτας μαλλον ηταν διανυσματικος επεξεργαστης και
ΟΧΙ το control chip της EGA ! O Texas Instruments, διπλα ακριβως, μαλλον RAMDAC (για σοβαρες οθονες).
Ολοκληρη η μνημη πανω απο τα 256Κ ... μαλλον dedicated VRAM για διανυσματικους υπολογισμους !!!!
Ηταν βελτιστοποιημενη για CAD ... που ετρεχε σε UNIX. Θα με ρωτησετε ... "Eτρεχε UNIX σε PCs ? " ...
BEBAIOTATA :proud: .... https://en.wikipedia.org/wiki/Xenix
 
UNIX της AT&T ... αδειοδοτουμενο για λογαριασμο της Microsoft !!!!!
H Microsoft ΔΕΝ μπορουσε να οικειοποιηθει την λεξη UNIX .... hence .... XENIX !

Xenix_Screensnap.PNG


Πανω-πανω βλεπουμε οτι ο τρεχων (δικαιωματικος) κατοχος του λειτουργικου ΔΕΝ ειναι καν η Microsoft.
Αλλα η Santa Cruz Operation (SCO) που πηρε αδεια απο την Microsoft (η οποια πηρε αδεια απο την AT&T)
για να κυκλοφορησει το προιον. Τι απιστευτο μπερδεμα ειναι αυτο ? :blink: Στον κοσμο του UNIX (μεχρι να
ρθει το Linux) ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ. Δυστυχως ... συνεβαιναν αυτα τα απιστευτα τουρλουμπουκια !

Παρακατω βλεπουμε οτι ο πυρηνας του λειτουργικου αναγνωρισε εναν .... 80286 (wow !!!)
Oπως και εναν 80287 μαθηματικο συνεπεξεργαστη (λιγο πιο αξιοπροσεκτο, αφου FPUs εβλεπαν με το κυαλι
οι περισσοτεροι χρηστες). Η hardware list συνεχιζει με δυο φλοπια (μαλλον, 3.5 και 5.25), μια σειριακη θυρα (COM)
και μια παραλληλη (LPT) και .... μια VGA ! Μεγαλη υποθεση η VGA, ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ (πισω στο 1989, εαν η οθονια
ειναι απο τοτε). Πιο μεγαλη και απο την υπαρξη του 80287. Ολα γινοντουσαν σεξουαλικοτερα με την VGA (χρωμα γαρ).

Παρακατω, βλεπουμε μερικα ακομα στοιχεια για τον πυρηνα του λειτουργικου ....
16 μεγαβυτα μνημης (αρα μιλαμε για ΠΑΝΑΚΡΙΒΟ PC, αφου τα 16 μεγαβυτα στοιχιζαν 120.000 δραχμες ακομα και
πεντε χρονια μετα, το 1994, αρα δεν μπορω να φανταστω ποσο στοιχιζαν μερικα χρονια πριν ... ριγος και δεος :blink:)
To συστημα (ο πυρηνας) που φορτωνεται στην μνημη καταλαμβανει 714Κ !!!! Φανταστειτε τι θα συνεβαινε σε ενα
κλασσικο PC/XT με 640Κ μνημη (εγκεφαλικο !!!). Οι οδηγοι καταλαμβανουν 1Κ μνημης (:blink:), διαφορα bufferακια 8Κ και
το απαραιτητο swap αναμεσα σε 4 οθονες 19Κ ! Ομως η μεγαλυτερη εκπληξη ερχεται απο την ακριβως παρακατω σειρα :
400 oλοκληρα K για I/O buffers (που στο UNIX δεν αφορουν μονο θυρες, σκληρους δισκους και φλοπια, no sir ! ....
αλλα ΟΛΟΚΛΗΡΗ την κατανομη εργασιων και προτεραιοτητων αναμεσα σε ΠΑΡΑΠΑΝΩ απο εναν χρηστη (πολυ παραπανω)
που περιλαμβανε software buffers αλλα το συστημα τους καταχωρουσε ως Ι/Ο buffers πανω σε συγκεκριμενο hardware.
Κουφο λιγακι ? )

Αρα ... 714Κ - 400Κ = 314Κ μνημη για τον πυρηνα του συστηματος ..... not so gargantuan ! Ετσι δεν ειναι ? :rolleyes:
Βεβαια, παλι ειναι η μιση μνημη ενος PC/XT ... αλλα τουλαχιστον ΧΩΡΑΕΙ ! Για UNIX δεν μπορουμε να ζητησουμε
τιποτα παραπανω, γιατι ηταν ... λειτουργικο για ΔΙΚΤΥΑ ... οχι μεμονωμενους χρηστες (ετσι ξεκινησε !!!!)

Τελευταια σειρα > Νο floating point emulator found ! Τι ειναι αυτο ? :blink:
Τον καιρο που ενας μαθηματικος συνεπεξεργαστης στοιχιζε οσο το μισο PC ... υπηρχε μια μεσοβεζικη λυση !
Ο κυριος επεξεργαστης (CPU) να προσομοιαζει μεσω ακεραιων αριθμων (!!!!) την λειτουργια των δεκαδικων !
Δουλευε αυτο το πραγμα ? ΝΑΙ .... αν δεν χρειαζοσουν τεραστια ακριβεια και ΑΝ .... ειχες χρονο να περιμενεις.
Γιατι ενα emulation δεν κανει την καθαυτη δεκαδικη πραξη αλλα 2-4-8 πραξεις που προσομοιαζουν την δεκαδικη.
Ηταν ενας software συνεπεξεργαστης (oχι hardware) και τον ειχαν ολες οι γλωσσες προγραμματισμου (καποιας φημης).

Ποσα πραγματα μου θυμισε αυτη η οθονουλα .... ποσοι αιωνες περασαν απο τοτε ..... ποσοι :love: ....

giphy.gif
 
400 oλοκληρα K για I/O buffers (που στο UNIX δεν αφορουν μονο θυρες, σκληρους δισκους και φλοπια, no sir ! ....
αλλα ΟΛΟΚΛΗΡΗ την κατανομη εργασιων και προτεραιοτητων αναμεσα σε ΠΑΡΑΠΑΝΩ απο εναν χρηστη (πολυ παραπανω)
που περιλαμβανε software buffers αλλα το συστημα τους καταχωρουσε ως Ι/Ο buffers πανω σε συγκεκριμενο hardware.

Πως δουλευε αυτο το πραγμα :
θελουν ο Μανος, ο Χρηστος και ο Νικος να εκτυπωσουν μια σελιδα σε τρεις εκτυπωτες.
Κανονικα ο Χρηστος και ο Νικος πρεπει να περιμενουν μεχρι να τελειωσει την εκτυπωση του ο Μανος
(σε οποιοδηποτε εκτυπωτη) και να περιμενουν ο Χ εκτυπωτης να τελειωσει.

NOT necessarily !

To συστημα κατανεμει ξεχωριστη μνημη (block I/O buffer) σε καθε εναν απο τους τρεις εκτυπωτες
που ΔΕΝ ειναι αναγκη να βρισκεται μεσα στον καθε εκτυπωτη. Στελνει blocks of data (hence, block buffer)
ανα πολυ μικρα χρονικα διαστηματα ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ και στους τρεις εκτυπωτες. Ετσι, με ελαχιστοτατη καθυστερηση,
εκτυπωνονται ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ και η δουλεια του Μανου και του Χρηστου και του Νικου. Για τρεις χρηστες, δεν φαινεται
μεγαλη υποθεση. Ομως για μια εταιρεια που καταλαμβανει ενα κτιριο εικοσι οροφων και 400 ατομα προσωπικο ...
IT MAKES ALL THE DIFFERENCE IN THE WORLD. Ολοι αυτοι δεν θα παρουν ενα χαρτακι και θα περιμενουν την
Δευτερα Παρουσια για να εκτυπωσουν. Το συστημα βλεπει "ουρες" που τρεχουν πανω απο καθε hardware I/O buffer.
Kαι δεν τις εξυπηρετει σειραϊκα ... αλλα παραληλλα. Σαν απειροελαχιστες μικρες εκτυπωσεις που τρεχουν παραλληλα.
Οσες και αν ειναι οι συνολικες εκτυπωσεις (per user οr printer).

Μαλιστα, αν ειναι αρκετα εξυπνος ο system administrator .... οριζει πολυ μικρα packages για καθε χρηστη
σε εναν εκτυπωτη που ειναι ταχυτατος γιατι θα εξυπηρετησει πολυ περισσοτερους χρηστες (εκτυπωσεις)
σε μια συγκεκριμενη περιοδο της ημερας (πρωι η μεσημερι) απ'οτι ενα ψοφιμι (πιο αργος εκτυπωτης).

Αυτο δεν ισχυει μονο για εκτυπωτες ! Ισχυει γενικα για υπολογιστικους πορους (ακομα και χρονο CPU
που δινεται σε καθε χρηστη ..... βεβαια .... οχι χρονο 286 CPU αλλα καποιον ισχυροτερο επεξεργαστη
που εχει πλατια I/O buses και buffers .... πολυ πλατια !)

OΛΑ ΑΥΤΑ ..... ΗΤΑΝ ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΣΤΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ DOS ..... :flipout::flipout::flipout:
(οχι οτι ηταν κακο ... αφου το DOS γεννηθηκε ως single user-single task λειτουργικο !)
 
Διορθωσις :

Απ'οσο γνωριζω (η μαλλον, γνωριζα !) καρτες EGA ξεκινουσαν με μνημη 64Κ και τελειωναν στα 256K.
Το μεγαλο τσιπακι (BIGA 1281) στην μεση της καρτας μαλλον ηταν o CRT controller που ενσωματωνε και το RAMDAC.
Φυσικα ΔΕΝ περιοριζοταν σε αναλυσεις 640x350 αλλα εφτανε μεχρι (custom signal) αναλυσεις 1280x1024 !!!!!
Ο Texas Instruments (TMS 34010), ακριβως διπλα, ειναι διανυσματικος επεξεργαστης.

Sorry folks :rolleyes: ... παρασυρθηκα απο την παντοκρατορια του ΤVP 3026 στις Matrox Millennium (πολυ αργοτερα).

Το 1987 πουλιοταν στα 3495 $ ....

sp12cis-png.182061


... και το 2019 .... στα 133 $ !

https://www.ebay.com/itm/ULTRA-RARE...277852?hash=item2160f03d5c:g:80EAAOSwsdVdWx3c
 
Τελευταια κυκλοφορια του SCO Xenix για επεξεργαστες 386 ..... το 1991 !

NboW-_d8zDkuDnECZaHUKsBztRGDqY6-KJj_sbUUUA4.jpg

NboW-_d8zDkuDnECZaHUKsBztRGDqY6-KJj_sbUUUA4.jpg

SCO Xenix 386 (setup diskettes).jpg

Φυσικα, η version του 1989 κυκλοφορησε σε 5.25 δισκεττες (μακαρι να ηταν χωρητικοτητας 1.2 MB αλλα ... αμφιβαλλω :laugh:)
ΔΕΝ ειμαι σιγουρος αν η ΙΔΙΑ Η MICROSOFT πολεμουσε για την μακροημερευση του Xenix (πολυ φοβαμαι, το "εσπρωξε"
για να δειξει οτι ειναι παρουσα ΚΑΙ στον κοσμο του Unix ... τιποτα περισσοτερο !) Αλλωστε, λιγο πριν την ελευση του '90
ΚΑΝΕΙΣ δεν ηξερε που θα κατσει η μπιλια με τα λειτουργικα. Ουτε καν Αυτη που κερδισε το στοιχημα !
 
Διαφημιση για τον Αmstrad 6128 .... :proud: ....

13fbfe5fb9f30076f97ea37e64dd6c47.jpg


Δεν μπορειτε να φανταστειτε ΠΩΣ ενιωθε καποιος (τοτε) οταν αγοραζε μια τετοια μπαχατελα.
Προφητης ? .... Μεσσιας ? ..... Θεος ? ...... (δεν μπορειτε να φανταστειτε !)
 
Re: Απάντηση: 8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Διαφημιση για τον Αmstrad 6128 .... :proud: ....

13fbfe5fb9f30076f97ea37e64dd6c47.jpg


Δεν μπορειτε να φανταστειτε ΠΩΣ ενιωθε καποιος (τοτε) οταν αγοραζε μια τετοια μπαχατελα.
Προφητης ? .... Μεσσιας ? ..... Θεος ? ...... (δεν μπορειτε να φανταστειτε !)

Μπορούμε, μπορούμε.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: Απάντηση: 8 και 16 bit θρύλοι και αναμνήσεις

Διαφημιση για τον Αmstrad 6128 .... :proud: ....

Δεν μπορειτε να φανταστειτε ΠΩΣ ενιωθε καποιος (τοτε) οταν αγοραζε μια τετοια μπαχατελα.
Προφητης ? .... Μεσσιας ? ..... Θεος ? ...... (δεν μπορειτε να φανταστειτε !)

Οχι και μπακατελα ο 6128!

Ειχε 128Κ μνημης (εστω και αν χρησιμοποιουσε memory banking), αξιοπρεπεστατα γραφικα, ηχο εφαμιλλο του Atari ST, γρηγορο disk-drive, πραγματικα φοβερη BASIC, ετρεχε και CP/M.

Μια χαρα μηχανακι ηταν για την εποχη του - και πολυ οικονομικο για τα specs του.