Αδρανούν τα μεγάφωνα;

ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΚΟΣ

Supreme Member
29 June 2006
4,393
Εχετε παρατηρήσει μετά απο παρατεταμένες ακροάσεις σε χαμηλή ένταση τα μεγάφωνα των χαμηλών να θέλουν αρκετή ώρα σε υψηλές εντάσεις για να αποδώσουν σωστά;
 
Εχετε παρατηρήσει μετά απο παρατεταμένες ακροάσεις σε χαμηλή ένταση τα μεγάφωνα των χαμηλών να θέλουν αρκετή ώρα σε υψηλές εντάσεις για να αποδώσουν σωστά;


Βεβαίως και έτσι συμβαίνει , ΕΙΔΙΚΑ οταν δέν έχουν στρώσει πλήρως ποτέ
Μπράβο για τήν παρατήρηση !

Αλλοι λόγοι (πλήν τών μονάδων τών ηχείων ) - ανεξάρτητα του πόσο πολύ η πόσο λίγο παίζουν σημασία (αλλά σάν σύνολο μπορεί να κάνουν παρατηρίσιμη διαφορά είναι :

1) Θερμοκρασία χώρου
2) Υγρασία χώρου
3) Ζέσταμα του ενισχυτικού (σε μερικές υλοποιήσεις δυστυχώς ολη η σχεδίαση είναι Hfe εξαρτώμενη (είναι μιά παράμετρος τών ημιαγωγών που οριοθετεί τήν ενίσχυση ρεύματος ) πρέπει να ζεσταθεί πλήρως η συσκευή για να παρει τήν μέγιστη ενίσχυση και συνεπώς τήν μέγιστη ανάδραση και συνεπώς τήνμέγιστη λαβη (DF ) πάνω στο φορτίο - ηχείο
4) Ψυχολογικοί παράγοντες που μάς κάνουν άλλωτε να προσέχουμε περισσότερο και άλλωτε λιγότερο
5) Ζεσταμα του CD που ώς γνωστόν τα DAC για να δουλέψουν στα μέγιστα θέλουν κάποια θερμοκρασία
6) Συνδυασμός τών παραπάνω

Είναι και άλλοι , αλλά πολύ μικρής σημασίας

PS
Φυσικά οταν ένα σύστημα (ανεξαρτήτως αξίας , αλλά καποιας σχετικής δυνατότητας ανάλυσης ) ΔΕΝ είναι σωστά και βέλτιστα (για τον χώρο) στημμένο ή οταν ο χώρος δέν έχει ρυθμισμένη έστω και με το αυτί τήν αντήχηση ΤΟΤΕ ΟΛΕΣ ΟΙ ΜΕΣΕΣ 'η και ΜΙΚΡΟ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ χάνονται μέσα στήν θολούρα τής αντήχησης ή μέσα στο ξύσιμο ή το σίμπιλανς τής αντήχησης
Πονεμένη Ιστορία με κομπάρσους... εγωϊστές γιατί πρωταγωνιστές είναι οι ...χώροι .
 
Last edited:
Προσωπικά δεν το έχω παρατηρήσει. Εάν όντως συμβαίνει είναι ενδιαφέρον. Υπάρχουν κάποιες σχετικές αναφορές στο Internet για το θέμα αυτό?
 
Προσωπικά δεν το έχω παρατηρήσει. Εάν όντως συμβαίνει είναι ενδιαφέρον. Υπάρχουν κάποιες σχετικές αναφορές στο Internet για το θέμα αυτό?

Δέν ξέρω συγκεκριμμένα για το διαδίκτυο (αν και κάπου έχει πάρει το μάτι μου σχετικές αναφορές ) , αλλά νομίζω οτι ένα απλό διάβασμα σχετικών (και εκλαικευμένων κάπως ) βιβλίων αρκεί και περισσεύει , άλλωστε ειδικά στα θέματα : DF , αντήχηση , dl/ελαστικότητα δέν υπάρχει καμμιά αμφιβολία
Εξάλλου ανάλογο φαινόμενο σαν αυτό τής μεταβολής τής εμπέδησης και τού Fs που εύκολα μετριέται κατά το στρώσιμο τών μονάδων χαμηλών/μεσοχαμηλών , υφίσταται ΚΑΙ οταν οι μονάδες μείνουν για πολύ καιρό αχρησιμοποίητες ή/και αν λόγω τών εντάσεων (και άρα του σχετικού X/max ) δέν άγγιξαν ποτέ τον κλασσικό μέσο ορο τής ελαστικότητας τής ανάρτησης .
 
εγώ τα ζεσταίνω λίγο με ένα ημίτονο 20hz και μετά πάνε μπούνιες :p

Οντως χρησιμότατο και είναι κάτι που χρησιμοποιώ και εγώ στα 10Hz και πολλές φορές (αναλογα τήν εμπιστοσυνη μου στο χρήστη και στίς συσκευές του ) συστήνω (οχι μόνο για πιο γρήγορο ) κυρίως για πιο πλήρες στρώσιμο - είναι δύσκολο να βρείς μουσικά θέματα που να περιέχουν τέτοιο περιεχόμενο και συνέχεια ...
 
Για να μην ανοίγω άλλο νήμα κατά πόσο επηρεάζεται η μέγιστη εμπέδηση απο το cross και κατά πόσο απο τα μεγάφωνα;
Δηλαδή απο τι καθορίζεται αν ένα ηχείο θα είναι εύκολο φορτίο;
 
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;

Για να μην ανοίγω άλλο νήμα κατά πόσο επηρεάζεται η μέγιστη εμπέδηση απο το cross και κατά πόσο απο τα μεγάφωνα;
Δηλαδή απο τι καθορίζεται αν ένα ηχείο θα είναι εύκολο φορτίο;

Μάλλον θα ήθελες να πείς ελάχιστη εμπέδηση

Η εμπέδηση είναι κατι αρκετά σύνθετο
Η στατική εμπέδηση επηρεάζεται απο ΟΛΑ και απο τίς μονάδες και απο το Χ και απο το κουτί και απο τα μονωτικά ....

Η δυναμική εμπέδηση επηρεάζεται απο ΟΛΑ τα παραπάνω αναφερόμμενα +
τήν ένταση αναπαραγωγής + τήν αποσταση του ηχείου απο τα ΟΡΙΑ του χώρου που είναι τοποθετημένα τα ηχεία

Ευκολο φορτίο , είναι κάτι που ΕΧΕΙ σταθερό πλάτος (δηλαδή έστω και 3Ω ) ,αλλά ΔΕΝ ΜΕΤΑΒΑΛΛΕΤΑΙ Η ΦΑΣΗ ΤΟΥ (δηλαδή ελάχιστες μοίρες - και ουσιαστικά στήν πράξη είναι μια απλή ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ )

"Φιλική" εμπέδηση = σχεδόν αντίσταση έστω και 3 Ω
"Εχθρική" εμπέδηση = επαγωγή + χωρητικότητα + αντίσταση (και αρκετές μοίρες στροφής κατά τήν μετάβαση απο τήν επαγωγή πρός τήν χωρητικότητα και τούμπαλιν )
 
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;

Για να μην ανοίγω άλλο νήμα κατά πόσο επηρεάζεται η μέγιστη εμπέδηση απο το cross και κατά πόσο απο τα μεγάφωνα;
Δηλαδή απο τι καθορίζεται αν ένα ηχείο θα είναι εύκολο φορτίο;

το τι ειναι ευκολο φορτίο το απάντησε ήδη ο Μανώλης. Αυτό που εχει σταθερή τιμή για κάθε συχνότητα. Εννοείται ότι αναφερόμαστε πάνω απο τα 200Hz, γιατί κάτω απο αυτά, οι διακυμάνσεις λόγω συντονισμου μεγαφώνου και κουτιου (BR) είναι δεδομένες και δυσκολα αντιμετωπίσιμες.

Τωρα από τι εξαρτάται, εξαρτάται απο τις επιλογές του σχεδιαστή. Αν θέλει να το κάνει ευκολο φορτίο, γενικά μπορεί να το κάνει. Συνήθως (στα διδρομα ηχεία) υπάρχει μια σημαντική εξαρση στην περιοχή διασταύρωσης (και λίγο χαμηλότερα) λόγω του συνδυασμού των φιλτρων του κροσόβερ. Αυτη ειναι που κάνει και την μεγάλη ζημιά. Συνήθως αντιμετωπίζεται πολύ ευκολα είτε με overlap που θα κανει ο σχεδιαστής στα δυο φιλτρα, εφόσον αυτό το επιτρέπουν οι συνθήκες αλλά και οι στόχοι του σχεδιαστή, ή με ενα conjugate RLC παράλληλα στην είσοδο του cross. Κοστος πχ 20 - ΧΧ ευρώ ανα κανάλι δηλαδή, ανάλογα με τα απαιτούμενα μεγέθη αλλά και την ποιότητα των υλικών. Τωρα γιατι αυτό υπάρχει σε ελάχιστα ηχεία παραγωγής είναι ενα ενδιαφέρον θέμα προς συζήτηση.. Ο Μανώλης πχ το βαζει κατα κόρον στις σχεδιάσεις του.

Προσωπικά πιστεύω ότι ειναι δυο οι βασικοί παράγοντες που δεν ασχολούνται οι περισσότεροι κατασκευαστές με το αν θα ειναι ευκολο το φορτίο. Ο πρωτος ειναι το κόστος. Απο την μύγα ξύγκι δηλαδή. Ο δευτερος είναι ότι κακώς ή ..κακώς επικρατεί στην αγορά ότι το δύσκολο ηχείο είναι standard χαρακτηριστικό των hi-end υλοποιήσεων. Μεγάλε τετοιο ηχείο ειναι δυσκολο φορτίο, ποιοτικό μεν, αλλά θελει και εναν πανακριβο κτήνος ενισχυτικό για να δείξει την αξία του. Κλασική κουβέντα. Επειτα σου λεει αν ο πελατάκος πλερώσει τόσα πολλά χιλιάρικα για το ηχείο που του πουλάω, ε θα εχει δωκει άλλα τόσα για κτηνος ενισχυτή? Κι αν δεν το εχει κάνει κακώς, να ξηλωθεί και να τα σκάσει γιατι στο κάτω κάτω κλεφτες θα γινουν οι συνάδελφοι που φτιαχνουν ακριβά ενισχυτικά?
 
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;

το τι ειναι ευκολο φορτίο το απάντησε ήδη ο Μανώλης. Αυτό που εχει σταθερή τιμή για κάθε συχνότητα. Εννοείται ότι αναφερόμαστε πάνω απο τα 200Hz, γιατί κάτω απο αυτά, οι διακυμάνσεις λόγω συντονισμου μεγαφώνου και κουτιου (BR) είναι δεδομένες και δυσκολα αντιμετωπίσιμες.

Τωρα από τι εξαρτάται, εξαρτάται απο τις επιλογές του σχεδιαστή. Αν θέλει να το κάνει ευκολο φορτίο, γενικά μπορεί να το κάνει. Συνήθως (στα διδρομα ηχεία) υπάρχει μια σημαντική εξαρση στην περιοχή διασταύρωσης (και λίγο χαμηλότερα) λόγω του συνδυασμού των φιλτρων του κροσόβερ. Αυτη ειναι που κάνει και την μεγάλη ζημιά. Συνήθως αντιμετωπίζεται πολύ ευκολα είτε με overlap που θα κανει ο σχεδιαστής στα δυο φιλτρα, εφόσον αυτό το επιτρέπουν οι συνθήκες αλλά και οι στόχοι του σχεδιαστή, ή με ενα conjugate RLC παράλληλα στην είσοδο του cross. Κοστος πχ 20 - ΧΧ ευρώ ανα κανάλι δηλαδή, ανάλογα με τα απαιτούμενα μεγέθη αλλά και την ποιότητα των υλικών. Τωρα γιατι αυτό υπάρχει σε ελάχιστα ηχεία παραγωγής είναι ενα ενδιαφέρον θέμα προς συζήτηση.. Ο Μανώλης πχ το βαζει κατα κόρον στις σχεδιάσεις του.

Προσωπικά πιστεύω ότι ειναι δυο οι βασικοί παράγοντες που δεν ασχολούνται οι περισσότεροι κατασκευαστές με το αν θα ειναι ευκολο το φορτίο. Ο πρωτος ειναι το κόστος. Απο την μύγα ξύγκι δηλαδή. Ο δευτερος είναι ότι κακώς ή ..κακώς επικρατεί στην αγορά ότι το δύσκολο ηχείο είναι standard χαρακτηριστικό των hi-end υλοποιήσεων. Μεγάλε τετοιο ηχείο ειναι δυσκολο φορτίο, ποιοτικό μεν, αλλά θελει και εναν πανακριβο κτήνος ενισχυτικό για να δείξει την αξία του. Κλασική κουβέντα. Επειτα σου λεει αν ο πελατάκος πλερώσει τόσα πολλά χιλιάρικα για το ηχείο που του πουλάω, ε θα εχει δωκει άλλα τόσα για κτηνος ενισχυτή? Κι αν δεν το εχει κάνει κακώς, να ξηλωθεί και να τα σκάσει γιατι στο κάτω κάτω κλεφτες θα γινουν οι συνάδελφοι που φτιαχνουν ακριβά ενισχυτικά?

Είναι γεγονός, ότι η εξομάλυνση της καμπύλης της σύνθετης αντίστασης ενός ηχείου (μέτρου και φάσης), με την παράλληλη σύνδεση κάποιων παθητικών κυκλωμάτων αντιστάθμισης RCL (Zobel, κτλ) έχει ευνοϊκή επίδραση στην τελική απόκριση συχνοτήτων του ηχείου. Η χρήση του κατάλληλου δικτυώματος αντιστάθμισης μπορεί να δώσει μία αρκετά επίπεδη καμπύλη σύνθετης αντίστασης και να τη μετατρέψει σε σχεδόν σταθερό ωμικό φορτίο, έτσι ώστε να διευκολύνεται σημαντικά και η σχεδίαση του crossover.

Όμως, η σύνδεση τέτοιων κυκλωμάτων δεν είναι χωρίς αντίτιμο, αφού μπορεί να επιδρά αρνητικά στην τελική ηχητική ποιότητα και επίσης αυξάνει τις απώλειες σήματος (μειώνει την ευαισθησία των ηχείων).



 
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;



Είναι γεγονός, ότι η εξομάλυνση της καμπύλης της σύνθετης αντίστασης ενός ηχείου (μέτρου και φάσης), με την παράλληλη σύνδεση κάποιων παθητικών κυκλωμάτων αντιστάθμισης RCL (Zobel, κτλ) έχει ευνοϊκή επίδραση στην τελική απόκριση συχνοτήτων του ηχείου. Η χρήση του κατάλληλου δικτυώματος αντιστάθμισης μπορεί να δώσει μία αρκετά επίπεδη καμπύλη σύνθετης αντίστασης και να τη μετατρέψει σε σχεδόν σταθερό ωμικό φορτίο, έτσι ώστε να διευκολύνεται σημαντικά και η σχεδίαση του crossover.

Όμως, η σύνδεση τέτοιων κυκλωμάτων δεν είναι χωρίς αντίτιμο, αφού μπορεί να επιδρά αρνητικά στην τελική ηχητική ποιότητα και επίσης αυξάνει τις απώλειες σήματος (μειώνει την ευαισθησία των ηχείων).



Ευτυχώς το ένα και μοναδικό αντίτιμο είναι η μεγαλύτερη ισχύς που δαπανάται , ΑΛΛΑ ΣΕ ΩΜΙΚΟ Φορτίο δηλ ---> σχεδόν ΑΠΟΛΥΤΑ ΓΡΑΜΜΙΚΟ φορτίο που επιτρέπει σε ένα ενισχυτικό φθηνό ή ακριβό, ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΕΡΘΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ όπως στο εργαστήριο
Πράγμα φυσικά ΑΠΙΘΑΝΟ , οταν η εμπέδηση κάνει οτι γουστάρει , γιατί ΕΚΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΤΙΜΟ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΛΗΘΩΡΑ ΑΠΟ ΜΗ ΓΡΑΜΜΙΚΟΤΗΤΕΣ (Παραμορφώσεις )

Και για οσους το έχουν ψάξει , υπάρχει πολύ σοβαρότερος λόγος (για τήν εξομάλυνση τής εμπέδησης ), ---> απο τήν θεωρία στήν πράξη , υπάρχει το πρόβλημα τής δυναμικής συμπεριφοράς τής εμπέδησης , ΣΕ ΣΧΕΣΗ με την στατική συμπεριφορά (βλέπε θέση ηρεμίας κώνων-θόλων)

Επιπροσθέτως , σχετικά με τίς συχνότητες κάτω απο 140-150Hz , μπορεί μεν να μήν γίνεται (ανευ κοστους , ουσίας και προβλημάτων ) , αλλά μιά έξυπνη σχεδίαση ΚΑΙ με το κατάλληλο μονωτικό μπορεί και συμπεριφέρεται σχεδόν τέλεια ...
ΠΧ. οι σχεδιάσεις δύο δρόμων με διπλά παράλληλα γούφερ (συνολικο φορτίο 3.3Ω έως 4Ω ) υπερέχουν πολύ στο κομάτι ΜΕΓΙΣΤΗ / ΕΛΑΧΙΣΤΗ εμπέδηση και ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;

Ευτυχώς το ένα και μοναδικό αντίτιμο είναι η μεγαλύτερη ισχύς που δαπανάται

Πέραν αυτού, η χρήση τέτοιων δικτυωμάτων δεν μειώνει το συντελεστή απόσβεσης του συστήματος?
 
Re: Απάντηση: Αδρανούν τα μεγάφωνα;

Πέραν αυτού, η χρήση τέτοιων δικτυωμάτων δεν μειώνει το συντελεστή απόσβεσης του συστήματος?

1η. Απάντηση (η απολυτα θεωρητική ).
Δεν μειώνει τήν χαμηλότερη ή τήν ελάχιστη τιμή , απλώς ΕΞΙΣΩΝΕΙ τήν ΙΔΙΑ αποσβεση σε ολο το φάσμα .
Αυτό μάλλον ΣΥΝΟΛΙΚΑ καλό θα είναι , και δίνω ένα παράδειγμα

Παράδειγμα μη ισοσταθμισμένου DF (που πάει πακέτο με τήν Ισοστάθμιση τής Zολ)
Ας σκεφθούμε ένα τύμπανο που έχει Θεμελιώδη στα 100Ηz (πχ DF = 140 ) , δεύτερη αρμονική στα 140Hz DF= 90 και μερικές αρμονικές κοντά στα 1000 DF=190, 2000 DF =280 , 3000Hz =150
Αυτά αν θεωρήσουμε οτι ο ενισχυτής έχει μελετημένο DF τουλάχιστον στο κρίσιμο εύρος ζώνης ισχύος , γιατί αν ο ενισχυτής έχει είτε χαμηλό DF , είτε ΟΧΙ σταθερό ανά συχνότητα , τότε τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα

2η. Απάντηση (η ιστορία κάτω απο δυναμικές συνθήκες στήν πράξη)
Οπως φυσικά θα ξέρεις , η εμπεδηση είναι ένα σύνθετο μέγεθος ...οπότε μιά απλή διαίρεση δέν αρκεί για να ακοκαλύψει αν ο συντελεστής μειώθηκε ή αυξήθηκε , πάντως ΕΝΑ ΕΙΝΑΙ ΣΙΓΟΥΡΟ (προφανώς) και είναι ΠΡΟΤΙΜΗΤΕΟ απο απο ολες τίς πλευρές δηλ--> Ή ΕΞΙΣΟΠΟΠΗΣΗ τής ΑΝΤΙ-ΗΕΔ ( δηλ.με μηδενική ηλεκτρική φάση) γιατί αυτή κανει ΠΟΛΥΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΖΗΜΙΑ στον ενισχυτή απο οτιδήποτε άλλο και ουσιαστικά ΕΚΕΙ ΔΑΠΑΝΑΤΑΙ και με χείριστο τρόπο η ισχύς.