Για δωδέκατο χρόνο διεξάγεται το Σάββατο 14 και την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2024, η διεθνής αεροπορική έκδοση Athens Flying Week στην αεροπορική βάση της Τανάγρας, όπου εδρεύει η 114 Πτέρυγα Μάχης. Όπως αναφέρεται στον ιστότοπο της διοργανώτριας εταιρίας, η έκθεση «προσελκύει χιλιάδες επισκέπτες κάθε Σεπτέμβρη, συμπεριλαμβανομένου εταιρικών πελατών, οικογένειες με παιδιά, τουρίστες από όλη τη χώρα, αλλά και το εξωτερικό, καθώς και στρατιωτικό προσωπικό» και ότι στα προηγούμενα 11 χρόνια την έχουν παρακολουθήσει περισσότεροι από 680.000 θεατές.
Γράφει ο «Roter Baron»
Η έκθεση, που
μέχρι και το 2016 διεξαγόταν στην αεροπορική βάση Δεκέλειας (
Τατόι) και το 2017 μεταφέρθηκε στην αεροπορική βάση της Τανάγρας (
114 Πτέρυγα Μάχης) λόγω συμμετοχής αεριωθούμενων αεροσκαφών, αποτελεί
σύμπραξη ιδιωτικού (η διοργανώτρια εταιρία) και δημόσιου (Πολεμική Αεροπορία – ΠΑ) τομέα.
ΣΔΙΤ!
Όμως ως συνήθως
ο δημόσιος τομέας, με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν, έχει συνάψει μία
επιβλαβή συμφωνία για το δημόσιο συμφέρον. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι
η απαρχή των αεροπορικών επιδείξεων στην Ελλάδα τοποθετείται στις
16 Σεπτεμβρίου 2005, την εναρκτήρια ημέρα της «
Αρχάγγελος»: «Η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), επιθυμώντας να προσδώσει νέο περιεχόμενο και ύφος στις ετήσιες εορταστικές εκδηλώσεις που γίνονται
προς τιμήν του Προστάτη της Αρχάγγελου Μιχαήλ, αποφάσισε τη διοργάνωση και θεσμοθέτηση
Διεθνούς Αεροπορικής Επίδειξης υπό την επωνυμία “Αρχάγγελος” 2005», αναφέρεται στο
ενημερωτικό που είχε εκδώσει η Πολεμική Αεροπορία στις
4 Ιουλίου 2005.
Στο ίδιο ενημερωτικό αναφέρεται επίσης: «
Βάσει στοιχείων που έχουμε συλλέξει από αντίστοιχες διοργανώσεις του εξωτερικού, όπως το Royal Air Tattoo της Μεγάλης Βρετανίας και το Air Power της Αυστρίας, η προσέλευση του κοινού είναι αθρόα και κυμαίνεται από 80.000 έως και 250.000 επισκέπτες ημερησίως. Συνεπώς, για τα δικά μας δεδομένα, εκτιμάται ότι θα συγκεντρωθεί πλήθος που
ίσως ξεπεράσει τους 50.000 επισκέπτες την 18η Σεπτεμβρίου, ημερομηνία η οποία αποτελεί και την κορωνίδα των εκδηλώσεων».
Όπως αποδείχθηκε οι εκτιμήσεις των επιτελών της ΠΑ ήταν εξαιρετικά συντηρητικές καθώς περισσότεροι από 500.000 θεατές παρακολούθησαν τουλάχιστον μέρος της επίδειξης. Όσοι την είχαν παρακολουθήσει σίγουρα θα θυμούνται το κυκλοφοριακό χάος στην Εθνική Αθηνών – Θεσσαλονίκης μέχρι την άφιξη στο Σχηματάρι και στην αεροπορική βάση της Τανάγρας.
Το ενημερωτικό της ΠΑ περιέχει ακόμη μία
ενδιαφέρουσα αναφορά): «Σε ό,τι αφορά στη διοργάνωση της εκδήλωσης, η Πολεμική Αεροπορία έχει ολοκληρώσει τη σχεδίαση και βρίσκεται στη φάση της υλοποίησής της. Στο πλαίσιο αυτό η ΠΑ
συνεργάζεται με την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ ΑΕ) για την παροχή διευκολύνσεων, εγκαταστάσεων, εξοπλισμού και προσωπικού υποστήριξης.
Παράλληλα, έχει ήδη έρθει σε αρχική επαφή
με τον ΟΣΕ για θέματα μεταφοράς των επισκεπτών, με τις
υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης για τη στάθμευση των’ οχημάτων των επισκεπτών, καθώς και με τις υπηρεσίες του
Υπουργείου Δημοσίας Τάξης και του
Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για θέματα ασφάλειας. Τέλος, η οργανωτική υποστήριξη της εκδήλωσης σε θέματα παροχής υπηρεσιών των επισκεπτών, ανατέθηκε στο
Ινστιτούτο Βιομηχανικών Εκθέσεων (ΙΒΕ ΕΠΕ) (διοργανωτή της DEFENDORY International), το οποίο ανέλαβε να
προσφέρει αδαπάνως υπηρεσίες οργάνωσης και υποστήριξης».
Ας σημειωθεί επίσης ότι με την απόφαση διοργάνωσης της «Αρχάγγελος», συγκροτήθηκε και το Τμήμα Αεροπορικών Επιδείξεων (ΤΑΕ) το οποίο ανήκε στον Α’ Κλάδο (Επιχειρήσεις) του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ), που ανέλαβε και όπως αποδείχθηκε έφερε εις πέρας με μεγάλη επιτυχία, όπως αποδείχθηκε, το έργο.
Μετά την πολύ μεγάλη επιτυχία της «
Αρχάγγελος 2005» το ΓΕΑ τρία χρόνια μετά διοργάνωσε τη δεύτερη διεθνή αεροπορική επίδειξη με την ονομασία «
Αρχάγγελος 2008» (φωτογραφίες από την
πρώτη ημέρα / Φωτογραφίες από την
τρίτη ημέρα στους ενεργούς συνδέσμους.
Παρά τη μεγάλη επιτυχία και των δύο επιδείξεων «Αρχάγγελος» για λόγους που τουλάχιστον σε εμάς δεν είναι γνωστοί,
η ΠΑ αποσύρθηκε αιφνιδίως από τη διοργάνωση παρόμοιας αεροπορικής επιδείξεις και μετά την «Αρχάγγελος 2008»,
το κενό κάλυψε η Athens Flying Week.
Σε σχέση με την «Αρχάγγελος» πρόκειται για μία αντιστροφή των ρόλων. Ενώ το 2005 ιδιωτική εταιρία, η διοργανώτρια της DEFENDORY International, προσέφερε, κατά το ενημερωτικό του 2005, αδαπάνως υπηρεσίες οργάνωσης και υποστήριξης, πλέον η ΠΑ «προσφέρει» αεροπορική βάση και το προσωπικό της.
Για να είμαστε εξαιρετικά ακριβείς,
το προσωπικό της ΠΑ δεν εμπλέκεται με την οργάνωση (συμπεριλαμβανομένης της προετοιμασίας και της αποκατάστασης) και υποστήριξη της έκθεσης, που αποτελούν υπηρεσίες, που αναλαμβάνονται πλήρως και με κόστος της διοργανώτριας.
Όμως διατηρείται σε επιφυλακή για υπηρεσίες ασφάλειας των εγκαταστάσεων – μέσων της 114 Πτέρυγας Μάχης και κυρίως για τυχόν ενεργοποίηση του αποκαλούμενου «disaster plan» σε περίπτωση ατυχήματος.
Ας σημειωθεί ότι
στο «disaster plan» εμπλέκονται και άλλες κρατικές υπηρεσίες και υπουργεία, όπως π.χ. η Πολιτική Προστασία, το υπουργείο Υγείας (τα νοσοκομεία τίθενται σε επιφυλακή), Πυροσβεστικοί Σταθμοί, η Ελληνική Αστυνομία, κ.λπ., και δεν είναι γνωστό
αν η εμπλοκή τους είναι «αδαπάνως» ή έναντι αντιτίμου.
Όμως εγείρεται σειρά ερωτημάτων:
>Ποιο είναι το αντίτιμο που καταβάλλεται σήμερα από τη διοργανώτρια στο
Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας (ΜΤΑ); Σύμφωνα με πληροφορίες την περίοδο 2016 – 2019 το αντίτιμο κυμαινόταν μεταξύ
25.000 έως 30.000 ευρώ.
>Με βάση ποια κριτήρια καθορίζεται
το ύψος του τιμήματος;
>Θεωρείται το τίμημα όσο έχει διαμορφωθεί σήμερα «εύλογο»; Ας σημειωθεί πάντως ότι σε παρουσίαση που βρίσκεται αναρτημένη στον δικτυακό τόπο της διοργανώτριας τα κόστη για χορηγίες «
Platinum», «
Golden» και «
Silver» ανέρχονται σε
80.000 ευρώ, 60.000 ευρώ και 40.000 ευρώ αντίστοιχα.
>Με ποια κριτήρια έγινε η επιλογή της
συγκεκριμένης εταιρίας για τη διοργάνωση της αεροπορικής έκθεσης;
>Προκηρύχθηκε και πότε δημόσιος πλειοδοτικός
διαγωνισμός και με ποια κριτήρια;
>Ποιος φορέας προκήρυξε τον διαγωνισμό (
αν έγινε);
>Ισχύει ότι επί υπουργίας Καμμένου (κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ) υπεγράφη μεταξύ ΓΕΑ και της διοργανώτριας συμφωνία
10ετούς διάρκειας για την έκθεση;
>Εάν ναι, ποιος υπέγραψε τη συμφωνία και με ποια αρμοδιότητα δέσμευσε την ΠΑ για διάστημα 10 ετών; Ποια είναι η εξέλιξη του τιμήματος κατά τη διάρκεια των 10 ετών; Προβλέπεται
τιμαριθμική αναπροσαρμογή;
>Ποια είναι τα οφέλη της ΠΑ από τη διοργάνωση της έκθεσης εκτός από το τίμημα και πως αποτιμώνται;
Και τέλος θα πρέπει να απαντηθεί το βασικό ερώτημα.
Για ποιον λόγο η ΠΑ που είχε διοργανώσει με επιτυχία τις δύο αεροπορικές επιδείξεις «
Αρχάγγελος 2005» και «
Αρχάγγελος 2008» δεν ακολουθεί το παράδειγμα του βρετανικού
Royal International Air Tatto (RIAT) με χειροπιαστά οφέλη για την προώθηση της αεροπορικής ιδέας και με οποιαδήποτε οικονομικά οφέλη;
Όπως είναι γνωστό το RIAT διοργανώνεται από το
Φιλανθρωπικό Καταπίστευμα της Βασιλικής Αεροπορίας (
RAFCT: Royal Air Force Charitable Trust) που σκοπό έχει με τη χορήγηση
υποτροφιών και τη δημιουργία ευκαιριών για να εμπνεύσει τους νέους να σταδιοδρομήσουν στην
τεχνολογία, τη
μηχανική και την
αεροπορία.
Στο ελληνικό ανάλογο, εκτός από την προώθηση της αεροπορικής ιδέας δεν θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στους σκοπούς και
η χρηματοδότηση, από τα κέρδη της διοργάνωσης, προγραμμάτων υποστήριξης και ενίσχυσης των οικογενειών των
πεσόντων αεροπόρων;