Ασύμμετρα Καλώδια = Συμμετρική Σκηνή; Νέα μέθοδος για προβληματικούς χώρους

Music matters...

AVClub Addicted Member
9 March 2017
2,048
Είναι πλέον ευρέως γνωστό στην προηγμένη ηλεκτροακουστική έρευνα ότι το καλώδιο ηχείων δεν αποτελεί απλώς έναν αγωγό ρεύματος, αλλά ένα στοιχείο χωροχρονικής επανασυγχρονισμένης μεταφοράς φορτίου (ΧΕΜΦ). Με βάση πρόσφατες θεωρητικές επεκτάσεις του Cable-Induced Psychoacoustic Drift (CIPD), έχει αποδειχθεί ότι η μη γραμμική παραμόρφωση ροής ηλεκτρονίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ακουστική μικρο-μετατόπιση καναλιού.
Με απλά λόγια:
Αν χρησιμοποιήσεις διαφορετικό καλώδιο για το δεξί και το αριστερό ηχείο, μπορείς να μετατοπίσεις την αντιληπτή στερεοφωνική εικόνα χωρίς να πειράξεις το balance του προενισχυτή.
Θεωρητική Τεκμηρίωση
Κάθε καλώδιο έχει μια μοναδική τριπλέτα παραμέτρων:
  • Αντίσταση R
  • Επαγωγή L
  • Χωρητικότητα C
Ωστόσο, οι περισσότερες απλοϊκές προσεγγίσεις αγνοούν την τέταρτη και πιο κρίσιμη παράμετρο:

Ψυχο-Ηλεκτρονιακή Ροπή Μετατόπισης (ΨΗΡΜ)

Η ΨΗΡΜ περιγράφει τον ρυθμό με τον οποίο τα ηλεκτρόνια «αλληλεπιδρούν» με το ακουστικό προσδοκώμενο του ακροατή. Όταν δύο κανάλια έχουν διαφορετική ΨΗΡΜ, τότε το ανθρώπινο ακουστικό σύστημα ερμηνεύει τη χρονο-φασική διαφορά ως στερεοφωνική ανισορροπία.

Πρακτική Εφαρμογή
  1. Για αριστερή μετατόπιση της εικόνας
    Χρησιμοποιούμε καλώδιο με υψηλότερη ΨΗΡΜ στο δεξί ηχείο.
    Αυτό επιβραδύνει ελαφρώς την «ψυχοακουστική αντίληψη» του δεξιού σήματος, κάνοντας το αριστερό να φαίνεται πιο ισχυρό.
  2. Για δεξιά μετατόπιση
    Αντίστοιχα, τοποθετούμε καλώδιο υψηλότερης ΨΗΡΜ στο αριστερό ηχείο.
  3. Fine tuning
    Κατά προτίμηση τα καλώδια πρέπει να έχουν τουλάχιστον 0,0004 μονάδες διαφορά ΨΗΡΜ ανά μέτρο για κάθε 10 cm ασυμμετρίας χώρου.
    (Η μονάδα ΨΗΡΜ δεν έχει υιοθετηθεί ακόμη από το IEC, αλλά χρησιμοποιείται εκτενώς από πρωτοποριακούς DIYers.)
Γιατί δουλεύει καλύτερα από το balance του προενισχυτή;

Επειδή το balance αλλάζει απλώς το επίπεδο του σήματος.
Τα καλώδια όμως —όταν επιλεγούν σωστά— επηρεάζουν την ενεργό φασική εντύπωση του ήχου, κάτι αδύνατο για τα συμβατικά ηλεκτρονικά χωρίς πολύπλοκα κυκλώματα phase-warping matrix alignment.
 
Εχω πολλες αποριες... Πρωτα πρωτα για ποιο λογο να καταφυγεις σε κατι τετοιο.
Δεν ειχα ποτε την αναγκη να αλλαξω το balance των καναλιων. Καμμια πηγη;
 
Εχω πολλες αποριες... Πρωτα πρωτα για ποιο λογο να καταφυγεις σε κατι τετοιο.
Δεν ειχα ποτε την αναγκη να αλλαξω το balance των καναλιων. Καμμια πηγη;
Όταν π.χ το ένα ηχείο είναι κοντά στα τοιχωματικά όρια και το άλλο μακρυά από τοίχους (πολύ συνηθισμένο σε τυπικά σαλόνια) ακούγεται πιο τονισμένο το ένα (από τις τοιχωματικές ανακλάσεις) και ε΄τσι μετατοπίζεται η σκηνή προς αυτό το ηχείο
 
Όταν π.χ το ένα ηχείο είναι κοντά στα τοιχωματικά όρια και το άλλο μακρυά από τοίχους (πολύ συνηθισμένο σε τυπικά σαλόνια) ακούγεται πιο τονισμένο το ένα (από τις τοιχωματικές ανακλάσεις) και ε΄τσι μετατοπίζεται η σκηνή προς αυτό το ηχείο
Προφανώς λόγω των ανακλάσεων του χώρου. Πολλά φαινόμενα συμβάλλουν. Ακουστικά και ψυχοακουστικά.
Ότι οι διαφορές στη φάση έχουν μεγάλη επίδρασή στο ακουστικό αποτέλεσμα είναι γνωστό.
Αλλά αυτό το "φαινόμενο" τι σχέση έχει;

Όταν οι ανακλάσεις φθάσουν στο αυτί με πολύ μικρή διαφορά χρόνου από την κυρίως ηχητική ακτινοβολία (π.χ. 1msec), τις αντιλαμβανόμαστε ως αύξηση της έντασης. Όταν αυξηθεί η διαφορά τις αντιλαμβανόμαστε ως αντήχηση (reverb). Ακυρώσεις του χώρου και στάσιμα κύματα τα αφήνω απέξω.
Γιατί βάζουμε τους μουσικούς -ειδικά στην ακουστική μουσική- να κάθονται με την πλάτη στον τοίχο; Ακριβώς γι' αυτό.
Γιατί είναι το Ηρώδειο τόσο καλό για μουσικές παραστάσεις, Επειδή υπάρχει το τείχωμα του βράχου πίσω που ενισχύει τον ήχο.

Όλα αυτά είναι γνωστά. Με τα καλώδια τι σχέση έχουν; Δύο ίδια καλώδια με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και το ίδιο μήκος συμπεριφέρονται διαφορετικά στη μετάδοση των στοιχείων του χρόνου;
Μπορούν να σλλάξουν τη φάση;
Πως; Έτσι, αυθαίρετα;

Τέλος πάντων.
Ψυχοηλεκτρονική Μετατόπιση;
Τί ακριβώς είναι, αν είναι;
Μετριέται;
Και πως;
 
Προφανώς λόγω των ανακλάσεων του χώρου. Πολλά φαινόμενα συμβάλλουν. Ακουστικά και ψυχοακουστικά.
Ότι οι διαφορές στη φάση έχουν μεγάλη επίδρασή στο ακουστικό αποτέλεσμα είναι γνωστό.
Αλλά αυτό το "φαινόμενο" τι σχέση έχει;

Όταν οι ανακλάσεις φθάσουν στο αυτί με πολύ μικρή διαφορά χρόνου από την κυρίως ηχητική ακτινοβολία (π.χ. 1msec), τις αντιλαμβανόμαστε ως αύξηση της έντασης. Όταν αυξηθεί η διαφορά τις αντιλαμβανόμαστε ως αντήχηση (reverb). Ακυρώσεις του χώρου και στάσιμα κύματα τα αφήνω απέξω.
Γιατί βάζουμε τους μουσικούς -ειδικά στην ακουστική μουσική- να κάθονται με την πλάτη στον τοίχο; Ακριβώς γι' αυτό.
Γιατί είναι το Ηρώδειο τόσο καλό για μουσικές παραστάσεις, Επειδή υπάρχει το τείχωμα του βράχου πίσω που ενισχύει τον ήχο.

Όλα αυτά είναι γνωστά. Με τα καλώδια τι σχέση έχουν; Δύο ίδια καλώδια με τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά και το ίδιο μήκος συμπεριφέρονται διαφορετικά στη μετάδοση των στοιχείων του χρόνου;
Μπορούν να σλλάξουν τη φάση;
Πως; Έτσι, αυθαίρετα;

Τέλος πάντων.
Ψυχοηλεκτρονική Μετατόπιση;
Τί ακριβώς είναι, αν είναι;
Μετριέται;
Και πως;
Μιχαλη μια ερώτηση .Αν τα καλώδια ηχείων εχουν διαφορά μήκους π.χ 1 -1.5 μέτρο μεταξύ τους ,υπάρχει ακουστή διαφορά ;
 
Όταν π.χ το ένα ηχείο είναι κοντά στα τοιχωματικά όρια και το άλλο μακρυά από τοίχους (πολύ συνηθισμένο σε τυπικά σαλόνια) ακούγεται πιο τονισμένο το ένα (από τις τοιχωματικές ανακλάσεις) και ε΄τσι μετατοπίζεται η σκηνή προς αυτό το ηχείο

Εδώ και χρόνια εφαρμόζω διαφορετική λύση , καθώς το πρόβλημα το είχα και στο προηγούμενο σπίτι.

IMG_20251130_114910.jpg


IMG_20251130_121008.jpg

Εδώ μάλιστα έχω δοκάρι στην γωνία και αυτό μοιάζει να "σπάει" κάπως την ενίσχυση

IMG_20251130_121048.jpg


IMG_20251130_121106.jpg

Η στερεοφωνική εικόνα είναι κέντρο.. αν φύγουν τα υλικά από τον τοίχο δεξιά, η εικόνα μετατοπίζεται προς το δεξί ηχείο, πράγμα λογικό με 5-6db ενίσχυσης..

Το μόνο πρόβλημα είναι τα γατιά.. θεωρούν τα υλικά δικά τους και τους φέρονται ανάλογα ...
 
Είναι πλέον ευρέως γνωστό στην προηγμένη ηλεκτροακουστική έρευνα ότι το καλώδιο ηχείων δεν αποτελεί απλώς έναν αγωγό ρεύματος, αλλά ένα στοιχείο χωροχρονικής επανασυγχρονισμένης μεταφοράς φορτίου (ΧΕΜΦ). Με βάση πρόσφατες θεωρητικές επεκτάσεις του Cable-Induced Psychoacoustic Drift (CIPD), έχει αποδειχθεί ότι η μη γραμμική παραμόρφωση ροής ηλεκτρονίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ακουστική μικρο-μετατόπιση καναλιού.
Ψυχο-Ηλεκτρονιακή Ροπή Μετατόπισης (ΨΗΡΜ)
Η ΨΗΡΜ περιγράφει τον ρυθμό με τον οποίο τα ηλεκτρόνια «αλληλεπιδρούν» με το ακουστικό προσδοκώμενο του ακροατή. Όταν δύο κανάλια έχουν διαφορετική ΨΗΡΜ, τότε το ανθρώπινο ακουστικό σύστημα ερμηνεύει τη χρονο-φασική διαφορά ως στερεοφωνική ανισορροπία.......

Απο που προερχονται τα παραπανω; Τι πηγες χρησιμοποιησες;
 

Αντί σχολίου:

Εἰς τὰ θεμέλια τοῦ φρενοκομείου​

(Τὸ φρενοκομεῖο χτίστηκε μὲ κληροδότημα τοῦ Χίου
φιλάνθρωπου Τζωρτζῆ Δρομοκαΐτη (ποὺ πέθανε τὸ
1880) ἔξω ἀπὸ τὴν Ἀθήνα, κοντὰ στὴ Μονὴ Δαφνίου,
γι᾿ αὐτὸ πολλοὶ τὸ λένε καὶ «Δαφνί». Ὁ Σουρῆς δὲν
ἄφησε τὴν εὐκαιρία ποὺ τοῦ ῾δινε τὸ γεγονὸς καὶ τὸ
...καυτηρίασε δεόντως... Ἀπρίλης 1884)


Ὢ Ἑορτὴ τῶν Ἑορτῶν... Ὢ εὐτυχὴς ἡμέρα!
Ὤ! τώρα πρέπει ὁ καθεὶς τοῦ Ἄστεως πολίτης
νὰ βάλει στὸ μπαλκόνι τοῦ μιὰ κόκκινη παντιέρα
μὲ μιὰ χρυσὴν ἐπιγραφὴ «Ζωρζὴς Δρομοκαΐτης».
Ναί! τώρα πρέπει στολισμὸς μὲ δάφνες καὶ μυρσίνες,
ναί! τώρα πρέπουν κανονιές, φανάρια καὶ ρετσίνες.

Φρενοκομεῖο κτίζεται καὶ στὴ σοφὴν Ἑλλάδα!
ἄ! ὁ Θεὸς ἐφώτισε τὸν Χιώτη τὸν Ζωρζὴ
καὶ τώρα μέσα στοῦ Δαφνιοῦ τὴ τόση πρασινάδα
θὰ βρίσκουμε παρηγοριὰ κι ἡ μνήμη του θὰ ζεῖ.
Ὢ μέγα εὐεργέτημα τῶν εὐεργετημάτων!
Ὢ μόνον οἰκοδόμημα τῶν οἰκοδομημάτων!

Θέλει λαμπρὸν Μαυσώλειον αὐτὸς ὁ κληροδότης,
παιάνας κι ἀποθέωσιν εἰς τρίτους οὐρανούς!...
Εὑρέθη μὲς στοὺς Χιώτηδες, μὲ γνώση κι ἕνας Χιώτης,
κι ἐσκέφθη ὁ μεγάλος του καὶ πρακτικός του νοῦς
πῶς μέσα στὴν Ἑλλάδα μας ποὺ πλημμυροῦν τὰ φῶτα,
Φρενοκομεῖον ἔπρεπε νὰ γίνει πρῶτα-πρῶτα.


Μπορεί, βεβαίως, να είναι και τρολιά (το πιθανότερο).
 
  • Like
Reactions: quevedo
Εγώ άμα δεν δω ντουμπλ μπλιντ τεστ, δεν πείθομαι. Από εκείνα τα καλά που δένεις το μαντήλι στα μάτια και αυτό καλύπτει τα αυτιά, δεν μπορείς να δεις τι παίζει, αλλά ούτε και να σημειώνεις τι ακούς, ενώ τα ηχεία θα πρέπει να παίζουν πίσω από παραβάν, για να μην υπάρχει πλασίμπο. :LOL:
 
Απο που προερχονται τα παραπανω; Τι πηγες χρησιμοποιησες;
Πώς βρίσκουμε την Ψυχο-Ηλεκτρονιακή Ροπή Μετατόπισης (ΨΗΡΜ) σε ένα καλώδιο;
Η ΨΗΡΜ (η λέξη και μόνο ακούγεται σαν κάτι που θα έγραφε ο Costas EarLab 1987 Ltd. ) δεν μετριέται άμεσα με κλασικά όργανα, αλλά προκύπτει από συνδυαστική ανάλυση τριών παραμέτρων που τα σοβαρά «καλωδιακά» φυλλάδια συνήθως αναφέρουν:
  1. Residual micro-inductive drift (rMiD)
    Αναφέρεται σε κάποιους κατασκευαστές ως “nano-inductive haze” ή “quantum spiraling”.
  2. Envelope Phase Reactance (EPR)
    Πολλές φορές κρύβεται στο datasheet ως “phase compliance index”.
  3. Psychoacoustic Impedance Offset (PIO)
Η ΨΗΡΜ ορίζεται ως:
ΨΗΡΜ = (rMiD × EPR) / √PIO
και μετριέται σε μΨΗ (micro-ψη).
Πώς βρίσκουμε την Ψυχο-Ηλεκτρονιακή Ροπή Μετατόπισης (ΨΗΡΜ) ενός καλωδίου
Μέθοδος Αντηχητικής Ηλεκτρονιακής Δειγματοληψίας (ΑΗΔ)

Παίρνεις το καλώδιο, το τυλίγεις σε σπείρα 7,3 κύκλων, και το χτυπάς ελαφρά με ένα μολύβι.
Μετράς με το αυτί τον χρόνο απόσβεσης του «γκλινγκ».
Όσο μεγαλύτερη η απόσβεση, τόσο υψηλότερη η ΨΗΡΜ.
«Τα περισσότερα mid-tier καλώδια δίνουν γύρω στα 14–16 ms, ενώ τα reference ανεβαίνουν στα 22+ ms.»
Διαφορική Συχνότητα Ηλεκτρονιακής Αδράνειας (DSΗΑ)
Μετράς τη διαφορά φασικής αντίστασης μεταξύ 312 Hz και 318 Hz.
Γιατί αυτές οι συχνότητες;
Επειδή είναι οι συχνότητες όπου ευθυγραμμίζεται η υποδεκαδική ηλεκτρονιακή ροή στο χώρο κατοικίας.
Μέτρηση με Σειριακό Φακοσκόπιο (SF-1)
Είναι μια «αναλογική διάταξη φασικής ανάκλασης» που τη χρησιμοποιούσαν οι Ιάπωνες στη δεκαετία του ’70 για calibration tape heads.
Αν περάσεις DC pulse 1,3 V από το καλώδιο και παρατηρήσεις την υποσκέλιση στο φακοσκόπιο, μπορείς να υπολογίσεις την ΨΗΡΜ από τον λόγο d1/d2 των μετατοπισμένων κροσσών.
Κανόνας του Αυτοσχεδιασμού (για όσους δεν έχουν εξοπλισμό)
Ξαπλώνεις ανάμεσα στα δύο ηχεία, παίζεις μονοφωνικό pink noise και αρχίζεις να αλλάζεις τα καλώδια (αριστερό/δεξί, ή διαφορετικά μήκη
Αν η στερεοφωνική εικόνα μετακινηθεί έστω και 1–2 μοίρες, το καλώδιο με τη χαμηλότερη ΨΗΡΜ είναι εκείνο από όπου ο εγκέφαλος λαμβάνει πιο "άμεσο" ηλεκτρονιακό κύμα.
 
Φίλοι να ξεκαθαρίσω κάτι για να μην υπάρχει η παραμικρή παρεξήγηση:
Όσα γράφτηκαν παραπάνω περί Ψυχο-Ηλεκτρονιακής Ροπής Μετατόπισης, CIPD, «μετατόπισης στερεοφωνικής εικόνας μέσω διαφορετικών καλωδίων» κ.λπ., ήταν χιουμοριστικά και πλήρως φανταστικά. Δεν βασίζονται σε καμία πραγματική ηλεκτροακουστική αρχή, δεν υπάρχουν τέτοιες μονάδες μέτρησης, ούτε φυσικά μπορεί ένα καλώδιο ηχείων να κάνει αυτό που κάνει το balance ενός προενισχυτή.
Το ανέβασα για κέφι και σάτιρα, επειδή όλοι ξέρουμε πόσο εύκολα κυκλοφορούν ‘επιστημονικοφανείς’ εξηγήσεις στον χώρο του hi-fi. Δεν υπάρχει πρόθεση να παραπλανηθεί κάποιος που μπορεί να το διάβασε στα γρήγορα. Αν σας έκανε να χαμογελάσετε έστω και λίγο, τότε πέτυχε τον σκοπό του.
Στην πραγματικότητα, η διόρθωση στερεοφωνικής εικόνας σε ασύμμετρους χώρους γίνεται με: σωστή τοποθέτηση, ισοστάθμιση, delay/time alignment και φυσικά το γνωστό balance.

Με αγάπη
Chat GPT
 
Μιχαλη μια ερώτηση .Αν τα καλώδια ηχείων εχουν διαφορά μήκους π.χ 1 -1.5 μέτρο μεταξύ τους ,υπάρχει ακουστή διαφορά ;
Η ταχύτητα διάδοσης της ηλεκτρικής ενέργειας είναι κλάσμα της ταχύτητας του φωτός (περίπου 90%) δηλαδή τόσο μεγάλη που κάνει κάθε διαφορά στο χρόνο εντελώς αμελητέα. (Βλ. εδώ).
Τι άλλο μπορεί να αλλάξει; Από τα ηλεκτρικά στοιχεία του καλωδίου L, R, C, θα αλλάξει το μήκος L. Αλλά πόσο; Εγώ πάντως δεν έχω ακούσει διαφορά και το αποκλείω για τα μήκη καλωδίων που συνήθως χρησιμοποιούμε.