Αυτό με την δεύτερη ματιά πιο μετά το θεωρό πολύ σημαντικό όταν κανείς ασχολείται πολύ ώρα με το ίδιο αρχείο. Θα το έγραφα με κεφαλαία![]()
Πραγματι μπαίνω πολλές φορές σε αρχείο που έχω επεξεργαστεί και το αλλάζω ελαφρώς όταν το δω με πιο ξεκούραστη ματιά, απλά δεν υπάρχει πάντα χρόνος γιαυτο. Σε αυτό σημαντικό είναι να έχουμε πάντα ελεγχόμενο και σταθερό επίπεδο φωτισμού στον χώρο που γίνεται η επεξεργασία.
White Balance - Ισορροπία Λευκού
Κάθε πηγή φωτός χαρακτηρίζεται απο το χρώμα του φωτός που παράγει. Για να μπορέσουμε να ορίσουμε αριθμητικά την «ποιότητα» του χρώματος μιας φωτιστικής πηγής, χρησιμοποιούμε τον όρο της θερμοκρασίας χρώματος του φωτός και την μετράμε σε Kelvin. Το φυσικό και ουδέτερο φώς της ημέρας (daylight) έχει θερμοκρασία 5500Κ. Φώς με θερμοκρασία μικρότερη απο αυτήν έχει ενα "θερμό" χρώμα (κιτρινο-πορτοκαλί-κόκκινο) ενώ φως με θερμοκρασία μεγαλύτερη έχει ενα "ψυχρό" χρώμα (κυανό-πράσινο). Αυτή η απόχρωση γίνεται πιο φανερή στο λευκό.
Θερμοκρασίες συνήθισμένων πηγων
1000Κ-2000Κ Κεράκι
2500Κ-3500Κ Tungsten (Πυρακτώσεως)
4000Κ-5000Κ Fluorescent (Φθορισμού)
5000Κ-5500Κ Φλας
5000Κ-6000Κ Daylight
6500K-8000K Cloudy
8000Κ-9000Κ Shade
Το μάτι μας έχει την ικανότητα να κρίνει με μεγάλη ακρίβεια την σωστή απόχρωση του λευκού και να το εξισσοροπεί ώστε να συνεχίσουμε να βλέπουμε το λευκό, λευκό κάτω απο όλες τις συνθήκες. Οι φωτογραφικές μηχανές υποκαθιστούν αυτήν την ικανόνητα με το White Balance αντιρροπώντας την εκάστοτε χρωματική χροιά.
Αυτό μπορεί να γίνεται είτε αυτόματα, με το Auto WB είτε χειροκίνητα με τα διάφορα preset που προσφέρονται. Συνήθως το αυτόματο δεν είναι τόσο ικανό για την αναγνώριση του "πραγματικού" λευκού ειδικά σε δύσκολες συνθήκες γιαυτό είναι αρκετά χρήσιμα αυτά τα preset. Αρκετές μηχανές δίνουν και την δυνατότητα να ρυθμίσεις το WB με βάση μια λευκή επιφάνεια, ονομάζοντας την επιλογή αυτή custom.
Παράδειγμα : εδώ το καραβάκι φωτίζεται απο λάμπα πυρακτώσεως και σε Daylight WB το λευκό έχει μια πορτοκαλί χροιά
![]()
Στην ίδια φωτογραφία αν επιλέξουμε Tugsten WB το λευκό γίνεται λευκό.
![]()
Όταν τραβάμε σε Jpeg, η επιλογή του WB εφαρμόζεται στην φωτογραφία την ώρα που την τραβάμε και δεν αλλάζει μετά. Για να διορθωθεί ενα λάθος WB θα χρειαστεί να επεξεργαστούμε την φωτογραφία μας σε κάποιο πρόγραμμα και δεν είναι σίγουρο οτι θα κατορθώσουμε να εξισορροπίσουμε ακριβώς τα χρώματα.
Στο Photoshop αυτή η επεξεργασία μπορεί να γίνει με τα Levels, τα Curves και το Color Balance.
Η επιλογή να τραβάμε σε RAW μας δίνει την δυνατότητα να επιλέξουμε WB κατα την μετατροπή τους σε jpeg (η tiff) μετά. Είναι ενα απο τα πολλά πλεονεκτήματα της χρήσης RAW. Εκεί μάλιστα έχουμε την δυνατότητα μεγάλης ακρίβειας στις ρυθμίσεις μας με ακριβή επιλογή της θερμοκρασίας και fine tuning στα χρώματα.
Φυσικά και σε jpg γίνεται μεταγενέστερα αλλαγή του WB στο ACR, PS, ή όποια εφαρμογή επεξεργασιας εικόνας έχουμε. Απλά θα χάσει σε ποιότητα και άν χρειάζεται μεγάλη αλλαγή απο το αρχικό θα εμφανιστουν τεχνουργήματα στην εικόνα. Το Raw είναι συνήθως ασυμπίεστο 12-14bit αρχείο ενω το jpg συμπιεσμένο 8μπιτο αρχείο.Αρα λες οτι οταν επιλεγουμε σε .jpeg δεν μπορουμε να κανουμε edit μετά τις φωτο μας,ενω σε RAW ειναι δυνατη η οποια επεξεργασια τους?
Ενα καλοφτιαγμένο διαδραστικό διάγραμμα με τη λειτουργία της φωτογραφικής μηχανής:
http://photography-mapped.com/interact.html
Η νέα 10η ηλεκτρονική έκδοση του εξαιρετικού βιβλίου "Η τεχνική της αναλογικής και ψηφιακής φωτογραφίας" του Τάσου Σχίζα, είναι όπως πάντα δωρεάν και μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ: http://www.photoeidolo.gr/N/7%20BOOK/index.html
Δεν χρειάζεται να πούμε ότι είναι απαραίτητο στην βιβλιοθήκη όποιου ενδιαφέρεται για το αντικείμενο. Αν δεν τα πάτε καλά με την ανάγνωση σε οθόνες, υπάρχει και έντυπη μορφή με τελευταία έκδοση το 2014, και χαμηλή τιμή ~15-16 .
Η νέα 10η ηλεκτρονική έκδοση του εξαιρετικού βιβλίου "Η τεχνική της αναλογικής και ψηφιακής φωτογραφίας" του Τάσου Σχίζα, είναι όπως πάντα δωρεάν και μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ: http://www.photoeidolo.gr/N/7%20BOOK/index.html
Δεν χρειάζεται να πούμε ότι είναι απαραίτητο στην βιβλιοθήκη όποιου ενδιαφέρεται για το αντικείμενο. Αν δεν τα πάτε καλά με την ανάγνωση σε οθόνες, υπάρχει και έντυπη μορφή με τελευταία έκδοση το 2014, και χαμηλή τιμή ~15-16 .
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.