Chants de la Cathedrale de Benevento

17 June 2006
62,715
Χολαργός
Mιά συγκινητική και ιστορική καταγραφή ύμνων τού Καθεδρικού Ναού τού Benevento(50km βορειοανατολικά τής Νάπολης),που τα χειρόγραφα,ανήκουν στον 7ο μ.χ αιώνα και εντεύθεν.
Το υλικό δεν παρουσιάζεται απο Ελληνες(ως γνήσιοι ραγιάδες δεν ασχολούμαστε με τέτοια,αλλά με την Eurovision)αλλά απο την σπουδαία Harmonia Mundi.
Το c.d.εκδόθηκε το 1993,υπο την επιμέλεια τού Marcel Peres,που δίδαξε το φωνητικό σύνολο Ensemble Organum,και τον Ελληνα Ψάλτη ,Λυκούργο Αγγελόπουλο,μαθητή του μεγάλου αποθησαυριστή τής Βυζαντινής Μουσικής ,Σίμωνα Καρρά.
Η θρησκευτική μουσική της Ν.Ιταλίας,ονομαζόταν και ´Αμβροσιανό Μέλος´,πιθανώς σε αντίθεση με το επικρατήσαν τελικά ´Γρηγοριανό´.
Το Αμβροσιανό Μέλος του Νότου,απαγορεύτηκε απο την Καθολική Εκκλησία απο τον Πάπα Στέφανο ΙΧ,το 1058,που επιθυμούσε μια αμιγώς Δυτική Λειτουργία.
Εχουν βρεθεί δύο χειρόγραφα στην Biblioteca Capitolare,ανάμεσα σε πάμπολλα τού Γρηγοριανού Μέλους,που περιλαμβάνουν 20 Λειτουργίες απο την Μεγάλη Εβδομάδα.
Αποσπάσματα απ´αυτές παρουσιάζει το Ensemble Organum.
Τα χειρόγραφα αυτά είναι γραμμένα και στα Ελληνικά,όπως ψαλλόταν(μαζί με την Λατινική πολυφωνία)η λειτουργία τού Benevento.
Μέσω τών χειρογράφων φαίνεται η ώσμωση του Βυζαντινού Πολιτισμού,με την Νότια Ιταλία.Τουλάχιστον μέχρι τον 11ο μ.χ αιώνα υπάρχουν Υμνοι που άδονταν και στίς δύο γλώσσες.
Στον δίσκο παρουσιάζονται Ψαλμοί απο την ´Λατρεία του Σταυρού´.Ειναι συγκλονιστικό να ακούς την Βυζαντινή Μονωδία στα Ελληνικά,απο τον Αγγελόπουλο και την επανάληψή της απο το πολυφωνικό σύνολο στα Λατινικά.
Οτι τον Σταυρόν Σου-Ο quando in Cruce
Προσκυνούμν τον Σταυρόν-Αdoramus crucem tuam
Αινούμεν Σε Χριστέ-Laudamus te Christe
Πάντα τα Εθνη-Omnes Gentes
Δοξα εν Υψίστοις-Gloria in Excelsis,κ.ο.κ
Στον δίσκο υπάρχει επίσης στα Λατινικά ,αλλά με σαφείς επιδράσεις απο την Βυζαντινή Μουσική,μιά Λειτουργία τού Πάσχα,που αποτελεί εμφανώς την ριζα του νεότερου τραγουδιού του Ιταλικού Νότου,εμπλουτισμένο απο την Βυζαντινή Μονωδία.
Η μουσική του Benevento έχει μιά στυλιστική καθαρότητα και ωριμότητα υψηλής αισθητικής ,που τιμάται απο τούς μουσικολόγους και δεν θεωρείται μουσειακό είδος.
Και φυσικά αποτελεί και μιάν απάντηση για την συνέχεια τής Ελληνικής Γλώσσας.
Αποτελεί παράδειγμα διαπολιτισμικών επιδράσεων και όχι πολυπολιτισμικού πολτού.
Προσωπικά νοιωθω τυχερός που τέτοιο αριστούργημα ,υπάρχει στην δισκοθήκη μου.
Ας είναι καλά οι παραγωγοί και η ερευνητική ομάδα τής Harmonia Mundi γιατί εάν περιμέναμε απο τούς δικούς μας χάσκακες δεν θα είχε διασωθεί τίποτα.Εδώ το κόμπλεξ καταργεί την μνήμη...........
 
Αυτό θα αγοραστεί "αβλεπή" αφενώς επειδή έχω κόλλημα με την συγκεκριμένη περίοδο και αφετέρου γιατί η Μεγάλη εβδομάδα προσφέρεται για ακροάσεις, ειδικά γραμμένες για αυτήν. Ευκαιρία να μάθουμε για το Αμβροσιανό Μέλος.. -bye-
 
Δύο δίσκους ακόμα που θα πρότεινα ανεπιφύλακτα είναι οι εξής:
1)Russian Orthodox Music,απο την Audivis,τού 1993,με το συγκρότημα Les Grandes Voix Bulgares,που αποτελειται απο μεικτή χορωδία και σολίστ και παρουσιάζει θρησκευτικά αποσπάσματα τής Ρώσσικης παράδοσης γραμμένα απο τον 18ο αιώνα και μετά(μέχρι τον 17ο οι Ρωσοι δεν χρησιμοποιούσαν πολυφωνικά σύνολα).Στον δίσκο υπάρχουν και συνθέσεις τού Tσαϊκόφσκυ(Λειτουργία του Αγ.Ιωάννη τού Χρυσοστόμου,Jertva vetchernaya-εσπερινή θυσία,Milost Mira-ευλογημένος ο κόσμος),αλλά και άλλων συνθετών τής εποχής.
Ειναι πολύ ενδιαφέρον οτι συνθέτες σαν τον Tσαϊκόφσκυ σέβονταν την παράδοσή τους.Ονειρευόταν μάλιστα να γράψει μιά Λειτουργία με Βυζαντινή δομή,αλλά δεν πρόλαβε.
2)Chant Traditionnel Maronite(Noel-Passion -Resurrection).Τραγουδά συγκλονιστικά η Αδελφή Marie Keyrouz(Ηarmonia Mundi 1991),με συνοδεία απο νάϊ(οργανο που μνημονεύει και ο Παπαδιαμάντης),ούτι,κανονάκι και κρουστά.
Υμνοι βασιμένοι στην Ανατολικη Μαρωνίτικη παράδοση,με στοιχεία Αραβικής μουσικής και Βυζαντινού μέλους τού 8ου μ.χ αιώνα.Υπάρχουν και πιό σύγχρονοι υμνοι όπου έχει παρεισφρύσει και το Γρηγοριανό Μέλος.
Αριστουργηματικός δίσκος.
 
Και για να μήν φανώ μονομερής ως πρός το κόμπλεξ που υπάρχει για την παράδοσή μας να συμπληρώσω ότι και γιά ολόκληρο Σκαλκώτα η Σουηδική εταιρεία BIS ενδιαφέρθηκε για το έργο του,πολύ περισσότερο απο εμάς.Η Νεοελληνική light γκλαμουριά δεν έχει χρόνο για τέτοια.Και βέβαια σαν γνήσιοι ραγιάδες ,άρχισαν να δείχνουν σχετικό ενδιαφέρον απο την στιγμή που η αναγνώριση ήρθε απο το εξωτερικό.
 
Ειναι πολύ ενδιαφέρον οτι συνθέτες σαν τον Tσαϊκόφσκυ σέβονταν την παράδοσή τους.Ονειρευόταν μάλιστα να γράψει μιά Λειτουργία με Βυζαντινή δομή,αλλά δεν πρόλαβε.

Πρόλαβε όμως ο Ραχμάνινωφ, με τους Εσπερινούς του.
 
Σε σύγχρονο αλλά αντίστοιχο κλίμα προτείνω επίσης τον δίσκο ´Akroasis'τού δικού μας σημαντικού πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλου,απο την E.C.M.τού 2003,που αφορά σε πιανιστικές αναπαραστάσεις τού Θείου Δράματος ,με ύμνου της Μεγάλης Εβδομάδας.Καμιά σχέση με Σπαναουδάκη να εξηγούμεθα.
Ο άνθρωπος έχει σημαντική παρουσία στην διεθνή σύγχρονη πιανιστική σκηνή.:flipout: :flipout:
Δικοί του σημαντικοί δίσκοι είναι το Chants,Hymns and Dances μαζί με την Anja Lechner(cello),και το ´Achirana',με τούς Andersen μπάσσο και Marshall,drums.
 
Σε σύγχρονο αλλά αντίστοιχο κλίμα προτείνω επίσης τον δίσκο ´Akroasis'τού δικού μας σημαντικού πιανίστα Βασίλη Τσαμπρόπουλου,απο την E.C.M.τού 2003,που αφορά σε πιανιστικές αναπαραστάσεις τού Θείου Δράματος ,με ύμνου της Μεγάλης Εβδομάδας.Καμιά σχέση με Σπαναουδάκη να εξηγούμεθα.
Ο άνθρωπος έχει σημαντική παρουσία στην διεθνή σύγχρονη πιανιστική σκηνή.:flipout: :flipout:
Δικοί του σημαντικοί δίσκοι είναι το Chants,Hymns and Dances μαζί με την Anja Lechner(cello),και το ´Achirana',με τούς Andersen μπάσσο και Marshall,drums.

Ο τύπος απλά είναι κορυφαίος πιανίστας και συνθέτης. Tο Chants, Hymns and Dances είναι απλά ανυπέρβλητο. Και η Αυγουστιάτικη Συμφωνία καλή.
 
Γιώφγο αυτό έχει να κάνει με συνθέσεις τού Γκουρτζίεφ,που είναι μυστικιστικές ,και υψηλού επιπέδου.Συμφωνώ οτι ο δίσκος είναι κορυφαίος.
 
Πάντως και η Anja είναι φοβερή τσελίστρια και ΚΟΥΚΛΑΡΑ
icon10.gif


'Εχει απίστευτα χέρια μεταξύ άλλων..
 
Πάντως και η Anja είναι φοβερή τσελίστρια και ΚΟΥΚΛΑΡΑ
icon10.gif


'Εχει απίστευτα χέρια μεταξύ άλλων..

Η Anja(όντως κουκλάρα) συμμετέχει σε ένα σπουδαίο κουαρτέτο εγχόρδων,που λέγεται,νομίζω,Rosamund Quartet και ερμηνεύει έργα κλασσικής μουσικής.
Μια πολύ καλή τους ερμηνεια είναι και οι´7 τελευταίες λέξεις τού Χριστού στον Σταυρό´τού J.Haydn