Comb filtering (effect). Τί ξέρουμε γι αυτό;

Re: Σκέψη για διαφορετική τοποθέτηση. Τί γίνεται με ένα μεγάλο κεντρικό, όμως;

Μάλιστα, κατάλαβα.

Οπότε, τί θα γίνει αν τοποθετήσω τα δύο κεντρικά, όχι δίπλα-δίπλα στο κάτω μέρος της οθόνης, αλλά ένα στο κάτω και ένα στο πάνω μέρος της οθόνης; Κι αυτό με βάση τα όσα συζητάμε, λόγω του ότι πια τα tweeters των δύο ηχείων δεν θα είναι στον ίδιο οριζόντιο άξονα, αλλά στον ίδιο κατακόρυφο. Σύμφωνα με όσα λέτε, το πρόβλημα (αν υπάρξει) περιορίζεται μέχρις εξαφανισμού.

Αν και ο Δημήτρης έθιξε ένα πολύ σοβαρό θέμα, που ανατρέπει τους ισχυρισμούς των υποστηρικτών της θεωρίας του φαινομένου του "κτενωτού φίλτρου": αυτό του ένός και μόνου κεντρικού ηχείου, του οποίου τα drivers είναι Μ-Τ-Μ (για να μην πω ότι πιθανόν να υπάρχουν και υλοποιήσεις με δύο tweeters). Οπότε;.......
-

Παναγιώτη, δεν ανατρέπονται οι ισχυρισμοί νομίζω το φαινόμενο είναι υπαρκτό, το θέμα είναι κατά πόσο ακούγεται. Και φυσικά στα οποια ηχεία, υπάρχουν παρόμοια "λάθη" και συμβιβασμοί σε άλλο περισσότερα και σε άλλο λιγότερα. Το δε ΜΤΜ, μπορεί σε οριζόντια εφαρμογή να έιναι "λάθος" σε κάθετη όμως θεωρηται πολύ καλή επιλογή.

Η καλύτερη τοποθέτηση νομίζω, το ενα κεντρικό πάνω (και κοντά) στο άλλο με τα δυο τουιτερ κατάκορυφα ευθυγραμμισμένα...
 
Re: Στο σινεμά τί γίνεται;

Μετά τα όσα συζητήσαμε και συζητάμε, απορώ πράγματι τί γίνεται στις κινηματογραφικές αίοθυσες, ειδικά στις μεγάλες. Εκεί δεν υπάρχουν περισσότερα του ενός κεντρικά ηχεία (και ίσως και περισσότερα ενισχυτικά κανάλια);
-


Περσότερα του ενός κεντρικά η main ηχεία δεν υπάρχουν στις απλές αίθουσες αλλά στις τεράστιες αίθουσες σινεμά. Εκεί εφαρμόζεται η τεχνική τις χρονοκαθιστέρισης (delay) σε όλα τα ηχεία η ομάδες ηχείων από το κέντρο τις αίθουσας.
 
το φαινομενο εχει να κανη με το μηκος κυματος.

ενα ηχειο ΜΤΜ δεν εχει σοβαρο προβλημα γιατι εχει μονο ενα τουιτερ ωστοσο

για τους ακροατες που καθονται σε με μεγαλη γωνια θα υπαρχη θεμα κυριως

στα 1-2Khz.

η καλυτερη λυση στην περιπτωση σας κυριε παναγιωτη ειναι να βαλετε τα δυο

κεντρικα το ενα πανω στο αλλο κατω απο την οθονη και με τροπο ωστε το

υψος των αυτιων καθημενου ακροατη να ειναι αναμεσα στα δυο ηχεια.

ελπιζω να βολευη χωροταξικα.
 
Η καλύτερη περίπτωση είναι να αποφευχθεί τελείως το δεύτερο κεντρικό, προβλήματα θα δημιουργήσει, και δεν πρόκειται να βελτιώσει τίποτα.
 
στο παρελθον ειχα προσπαθησει να βαλω 2 κεντρικα (ενα πανω, ενα κατω) kef q15..και αναγραφω τα ηχεια γιατι ειναι ομοκεντρικα, και παραυτα ο ηχος δεν μου αρεσε

δοκιμασα λοιπον μονο κατω σε αποσταση μισου περιπου μετρου μεταξυ τους, και με μικρη κληση προς το κεντρο...
δεν μου αρεσε

τελικα τα εβαλα κολλητα μεταξυ τους , σαν να ηταν ενα μεγαλο με διπλασιες μοναδες και στο κεντρο κατω απο την οθονη
εκει λοιπον ,χωρις να ξερω το γιατι ηταν η θεση τους...

δεν ξερω αν ειχα υποπεσει σε αυτο το φαινομενο....
 
στο παρελθον ειχα προσπαθησει να βαλω 2 κεντρικα (ενα πανω, ενα κατω) kef q15..και αναγραφω τα ηχεια γιατι ειναι ομοκεντρικα, και παραυτα ο ηχος δεν μου αρεσε

δοκιμασα λοιπον μονο κατω σε αποσταση μισου περιπου μετρου μεταξυ τους, και με μικρη κληση προς το κεντρο...
δεν μου αρεσε

τελικα τα εβαλα κολλητα μεταξυ τους , σαν να ηταν ενα μεγαλο με διπλασιες μοναδες και στο κεντρο κατω απο την οθονη
εκει λοιπον ,χωρις να ξερω το γιατι ηταν η θεση τους...

δεν ξερω αν ειχα υποπεσει σε αυτο το φαινομενο....

Καλημέρα, Δημήτρη κι ευχαριστώ για την κατάθεση της εμπειρίας σου. Εμ, εγώ τί φωνάζω τόσες μέρες, τώρα; Για τέτοια ακριβώς τοποθέτηση συζητάω!

Βλέποντας τα στοιχεία των KEF Q15, που ανέφερες, παρατηρώ ότι πρόκειται για ηχειάκια κατ' αρχήν όρθιας τοποθέτησης και όχι οριζόντιας - όπως θα ήταν ένα κλασσικό κεντρικό ηχείο - και δεύτερον για ηχεία που έχουν ομόκεντρους drivers, δηλαδή woofer-midrange και tweeter. Υποθέτω, λοιπόν, πως όταν λες ότι τα τοποθέτησες κολλητά δίπλα-δίπλα, εννοείς ότι τα τοποθέτησες όρθια. Σωστά;

Εάν έτσι είναι τα πράγματα, ρωτάω και τους υπόλοιπους: Εδώ πού εντοπίζεται το αποφευκταίο φαινόμενο του κτενωτού φίλτρου; Διότι ο Δημήτρης μας λέει ότι, σε σχέση με όλες τις άλλες θέσεις που δοκίμασε, αυτή ήταν που απέδωσε τα αναμενόμενα και καμιά άλλη.

Θα συμπληρώσω ακόμα κάτι σχετικά με αυτή την "τοπολογία". Επειδή κάθε ηχείο σε παρόμοιες καταστάσεις μπορεί να συμπεριφερθεί διαφορετικά, σκέφτομαι μεν να κάνω το ίδιο ακριβώς με τα δυο μου MC-si, αλλά επειδή πρόκειται για ηχεία οριζόντιας διάταξης, με δυο woofer-midrange drivers δεξιά και αριστερά και το tweeter στη μέση, να τα βάλω μεν κολλητά (ή σχεδόν κολλητά), αλλά με πολύ ελαφρά κλίση προς το κέντρο, ώστε να σχηματίζεται ένα ισοσκελές τρίγωνο, που η κορυφή του θα είναι η θέση ακρόασης.

Το θέμα το συζήτησα χθες και με άλλο φίλο, ο οποίος επίσης χρησιμοποιεί 2 κεντρικά, το ένα πάνω και το άλλο (αρκετά πιο) κάτω από την οθόνη της 50άρας plasma του και με ελαφρά κλίση και των δύο, ώστε να "σημαδεύουν" τη θέση ακρόασης και να σχηματίζεται ισοσκελές τρίγωνο, αλλά κατά το κατακόρυφο επίπεδο, όχι το οριζόντιο. Το αποτέλεσμα είναι καλύτερο από το ένα ηχείο, που είχε αρχικά και έτσι το δουλεύει.
-
 
Θα σου προτείνω κάτι πολύ απλό. Πάρε τα δύο κεντρικά ένα ενισχυτή βαλε στερεοφωνικό η μονοφωνικό πρόγραμμα η ότι σε βολεύει τέλος πάντων, άκουσε τα, και πες μας αν σου αρέσει η διάταξη που προτείνεις.
Αν σου αρέσει προχωρά και ναι θα πάρεις το καλύτερο αποτέλεσμα που ψάχνεις. Αν όχι το ίδιο κακό αποτέλεσμα θα το πάρεις και σε 5.1. Αν παρόλα αυτά σε στέρεο δεν σου άρεσε και σε 5.1 βρίσκεις ότι προσθετή κάτι καλύτερο, ψάξε να βρεις που είναι το λάθος. Το λάθος μπορεί να βρίσκετε οπουδήποτε αλλού, από τις ρυθμίσεις ηχείων, έντασης, μέγεθος, αποκοπή crossover, σωστη ρύθμιση sub, η από το γενικότερο ταίριασμα όλων τον ηχείων, μέχρι την σωστή τοποθέτηση στο χώρο, και σίγουρα ένας μεγάλος συνδυασμός όλων αυτών τον λαθών.
Αν όλα τα υπόλοιπα είναι πραγματικά σωστά και δεν υπάρχει περίπτωση λάθους, δεν υπάρχει περίπτωση να σου αρέσει σε 5.1 και να μην σου άρεσει σε στέρεο.

Δοκίμασε πιο απλά ακόμα να ενώσεις τα υπάρχοντα στερεοφωνικά ακόμα πιο απλά..
Αν δεν σου αρέσει που δεν θα σου αρέσει.. γιατί να σου αρέσει με τα κεντρικά?

Αν παρόλα αυτά τα κεντρικά νομίζεις ότι τα ακούγονται καλύτερα, τότε σίγουρα αυτα έχουν σοβαρό πρόβλημα.

Θα συμπληρώσω ακόμα κάτι σχετικά με αυτή την "τοπολογία". Επειδή κάθε ηχείο σε παρόμοιες καταστάσεις μπορεί να συμπεριφερθεί διαφορετικά, σκέφτομαι μεν να κάνω το ίδιο ακριβώς με τα δυο μου MC-si
-

Νομίζω το αντιλαμβάνεσαι πολύ σωστά και μόνος σου. Τέτοια τυπολογία μπορεί να έχει ίσως κάπως καλύτερα με πραγματικά όμως μικρά ηχεία ως κεντρικά.


Τέλος. Τέτοια τυπολογία σύνδεσης πρότεινε και εφάρμοζε κάποτε η Yamaha στους ακριβούς ενισχυτές τις, αλλά με πραγματικά μικρά ηχεία τα οποία σύνδεε με σειρά με όλα τα πρόβλημα σωστής απόδοσης που μπορεί να εμπεριέχει μια τέτοια σύνδεση.
 
Σε σχέση με την τοπολογία ΜΤΜ, αλλα και με τα τα πόλοιπα που αναφέρονται στο νημα... νομίζω οτι ρόλο παίζει και το γεγονός οτι στις υψηλες συχνότητες έχουμε έντονη κατευθυντικότητα φαινόμενο που περιορίζεται όσο κατεβαίνουμε στο φάσμα... για αυτό πιστεύω οι σχεδιαστές επιλέγουν συνήθως μόνο ενα tweeter ή και midrange ακόμα, και πιο πολλά γουφερ στις σχεδιάσεις τους. Οχι οτι δεν υπάρχουν και άλλου τυπου σχεδιάσεις με πιο πολλές μονάδες ανα συχνοτική περιοχή αλλά εκει μάλλον γίνεται προσαρμογή και μεσω του cross....
Θεωρώ οτι στην περίπτωση δυο (ακόμα και ίδιων) ηχείων τοποθετημένων κοντά η κατευθυντικότητα των υψηλών θα είναι ακουστή μιας και τα ηχεία δεν έχουν σχεδιαστέι για τέτοιου είδους τοποθέτηση...
 
Σε σχέση με την τοπολογία ΜΤΜ, αλλα και με τα τα πόλοιπα που αναφέρονται στο νημα... νομίζω οτι ρόλο παίζει και το γεγονός οτι στις υψηλες συχνότητες έχουμε έντονη κατευθυντικότητα φαινόμενο που περιορίζεται όσο κατεβαίνουμε στο φάσμα... για αυτό πιστεύω οι σχεδιαστές επιλέγουν συνήθως μόνο ενα tweeter ή και midrange ακόμα, και πιο πολλά γουφερ στις σχεδιάσεις τους. Οχι οτι δεν υπάρχουν και άλλου τυπου σχεδιάσεις με πιο πολλές μονάδες ανα συχνοτική περιοχή αλλά εκει μάλλον γίνεται προσαρμογή και μεσω του cross....
Θεωρώ οτι στην περίπτωση δυο (ακόμα και ίδιων) ηχείων τοποθετημένων κοντά η κατευθυντικότητα των υψηλών θα είναι ακουστή μιας και τα ηχεία δεν έχουν σχεδιαστέι για τέτοιου είδους τοποθέτηση...

Μιχάλη, σχετικά με το ΜΤΜ και εγώ και ο άλλος ο Δημήτρης, αναφερθήκαμε στο "οριζόντιο". Το "κάθετο" είναι μια εντελώς διαφορετική υπόθεση.
 
Όταν δεν ισαπέχουν από το αυτί - ή το μικρόφωνο, οι ντιούηδες μετράμε κιόλας, εκεί το comb είναι κεφαλαιώδους σημασίας - υπολογίζουμε τη διαφορά στη διαδρομή του ήχου μεταξύ των δύο.
Η πρώτη ακύρωση ("γούβα" στην απόκριση) θα είναι στη συχνότητα της οποίας το μισό μήκος κύματος αντιστοιχεί στη διαφορά αυτή, οι επόμενες στα περιττά πολλαπλάσιά του. Στα άρτια πολλαπλάσια έχουμε συμβολή δηλ. κορυφή. Και πάει σκοινί κορδόνι: Ακύρωση - κορυφή, ακύρωση - κορυφή, εξ' ου και το όνομα "χτένα"

Παραδειγματάκι:
Δύο mid απέχουν μεταξύ τους (τα κέντρα) 20 εκατοστά. Εμείς ακούμε από τα 3 μέτρα, με το αυτί στην οριζόντια ευθεία με το ένα από τα δύο.
Το ένα λοιπόν απέχει 300 εκατοστά, το άλλο (πυθαγόρειο θεώρημα) 300,66.
Διαφορά 0,666 εκατοστά.
Η συχνότητα με λ/2=0,666 εκατοστά είναι περίπου οι 25 χιλιόκυκλοι. Εκεί πάνω το μιντ δε φτάνει έτσι κι αλλιώς, οπότε όλα καλά.

Αν τα μιντ απέχουν π.χ. μισό μέτρο - κι εμείς είμαστε στα 2 μέτρα,
έχουμε - με το κεφάλι ευθυγραμμισμένο με το ένα απο τα δύο- 200 και περίπου 206 εκ αντίστοιχα. Διαφορά 6 εκατοστών.
Άρα η πρώτη ακύρωση είναι στους 2830 κύκλους.
Και ούτω καθ' εξής.

Όλα αυτά βέβαια σε ανηχοϊκό θάλαμο, γιατί σε κανονικό χώρο, μαζί με τις ανακλάσεις, γίνεται της .. Πόπης.

Γι αυτό και πέφτω ξερός από τα γέλια, κάθε φορά που ακούω - και μηχανικούς ακόμα - να μιλάνε για ευθεία απόκριση συχνότητας σε οικιακά ηχεία και άρα "ουδέτερη" ήχητική συμπεριφορά.
Αυτά ισχύουν μόνο σε πολύ κοντινές αποστάσεις ακρόασης, μέσα σε μεγάλους χώρους (ο.κ, οι 2 τελευταίες παράγραφοι ήταν off-topic, συγγνώμη)
 
Τα ηχεία της TV?

Βρε παιδιά, όλα καλά και - θεωρητικά - όλα αυτά είναι κατανοητά. Θέλω, όμως, να κάνω σε όλους (και στον εαυτό μου ακόμα) μιαν απλήν ερώτηση:

Όταν παρακολουθούμε την TV μας, κι αν είναι και καμιά Plasma 50άρα ή 55άρα ή 60άρα, που έχει τα δικά της συνοδά ηχεία δεξιά και αριστερά, όταν μιλάει ο Χ"νικολάου ή η Χούκλη ή ο "Χ" που λέει τις ειδήσεις, από πού ακούμε να βγαίνει η φωνή;

Εγώ πάντως την ακούω από το κέντρο της τηλεόρασης, κατ' ευθείαν από το στόμα του ομιλητή. Εσείς από πού την ακούτε; Κι αν την ακούτε όπως εγώ, δηλαδή από το κέντρο, πού στα κομμάτια εμφανίζεται το φαινόμενο του κτενωτού φίλτρου; Μπορεί κάποιος να μου λύσει αυτή την απορία;
-
 
Απάντηση: Τα ηχεία της TV?

Βρε παιδιά, όλα καλά και - θεωρητικά - όλα αυτά είναι κατανοητά. Θέλω, όμως, να κάνω σε όλους (και στον εαυτό μου ακόμα) μιαν απλήν ερώτηση:

Όταν παρακολουθούμε την TV μας, κι αν είναι και καμιά Plasma 50άρα ή 55άρα ή 60άρα, που έχει τα δικά της συνοδά ηχεία δεξιά και αριστερά, όταν μιλάει ο Χ"νικολάου ή η Χούκλη ή ο "Χ" που λέει τις ειδήσεις, από πού ακούμε να βγαίνει η φωνή;

Εγώ πάντως την ακούω από το κέντρο της τηλεόρασης, κατ' ευθείαν από το στόμα του ομιλητή. Εσείς από πού την ακούτε; Κι αν την ακούτε όπως εγώ, δηλαδή από το κέντρο, πού στα κομμάτια εμφανίζεται το φαινόμενο του κτενωτού φίλτρου; Μπορεί κάποιος να μου λύσει αυτή την απορία;
-

Έχει 2 ηχεία ενσωματωμένα, που ακτινοβολούν στο πλάι (δυστυχώς). Πήγαινε από το πλάι της, θα δεις ότι ακούγεται δυνατότερα.
Όπως και νάχει, αφού εσύ είσαι ανάμεσά τους, ισαπέχεις, οπότε χτένα γιόκ θεωρητικά.
Στην πράξη, οι ανακλάσεις στις διάφορες επιφάνειες του χώρου δημιουργούν το ίδιο φαινόμενο - εξασθενημένο. Θα το αντιληφθείς μόνο αν ... σου λείψει, τη βάλεις δηλαδή στη μέση καμιάς αλάνας.
Τότε θα σου μείνει μόνο μια ανάκλαση: αυτή στο έδαφος μεταξύ εσού και της συσκευής.

Και φυσικά ακούς από το κέντρο.
Αυτό μάλιστα είναι κι ένα καλό τεστ για να δεις αν τα δύο κανάλια του στερεοφωνικού σου είναι ακριβώς ίδια:
Παίζεις ένα μονοφωνικό σήμα, το ίδιο και στα 2, κάθεσαι ακριβώς ανάμεσά τους και αν είναι όλα εντάξει, ο ήχος ΠΡΕΠΕΙ να σου φαίνεται ότι βγαίνει ΑΚΡΙΒΩΣ από τη μέση της απόστασής τους. Λίγο να "τραβαει" δεξιά ή αριστερά, σημαίνει ότι η το ένα από τα δύο κανάλια είναι δυνατότερο από το άλλο.

(Παμπάλαιο ντιούικο κόλπο για ρυθμίζουμε τη συμφωνία στην ενίσχυση των καναλιών σε ενισχυτές που κάνουμε μόνοι μας- στα έτοιμα το έχει κάνει ήδη ο κατ/τής. Έχω πετάξει στον κάδο ουκ ολίγα στερεοφωνικά ποτ/τρα έτσι)
 
Μα δεν θα το ακούσης ούτε στην τηλεόραση ούτε και με τα δύο κεντρικά όπως ήταν η αρχική σου σκέψη. Θα το ακούσης στην περίπτωση που δεν θα κάθεσαι ακριβός στο κέντρο τον δύο κεντρικών. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει παραμόρφωση αφού τα κεντρικά δεν σχεδιάσθηκαν για τέτοιου είδους τοποθέτηση.

Πάντως αν επιμένεις για δύο κεντρικά και αν σε παίρνουν οι διαστάσεις αν τα συνδυάσεις με προβολέα, η καλύτερη εναλλακτική τοποθέτηση είναι η κατακόρυφη τοποθέτηση και των δύο και η όσο το δυνατό μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ τους, και η απόσταση των tweeters και των δύο ηχείων να είναι ίση σε σχέση με το ύψος του κεφαλιού του ακροατή.
 
Καλημέρα και πάλι. Αντώνη, Χρόνια Πολλά, έστω και καθυστερημένα!

Δεν βλέπω να διαφωνούμε, τελικά κάπου. Η ουσία του πειράματός μου είναι να μην αντιλαμβάνομαι το φαινόμενο. Το αν θεωρητικά υπάρχει ή όχι, λίγο με νοιάζει. Και να σας πω και κάτι άλλο: στην οικιακή καθημερινή τηλεθέαση δεν κάθεσαι πάντα απέναντι από το κέντρο της συσκευής. Όταν μαζεύεται η οικογένεια το βράδυ, ο ένας θα είναι στο κέντρο και οι άλλοι σκόρπιοι δεξιά και αριστερά. Και βέβαια κι εγώ ο ίδιος βρίσκομαι σ' αυτή τη θέση ενίοτε, πότε δεξιά ή αριστερά δηλαδή, ενώ κάποιος άλλος θα είναι στο κέντρο. Εν τούτοις, δεν έχω ακούσει κάποιον να διαμαρτύρεται ότι η φωνή του εκφωνητή βγαίνει από το πλάϊ.

Και κάτι άλλο, σε σχέση με το παράδειγμα που ανέφερε ο Κώστας. Όπως ξέρουμε όλοι (ή σχεδόν όλοι) οι AV έχουν και τη λειτουργία phantom (ή όπως αλλιώς τη λένε οι κατασκευαστές), κατά την οποία επιτρέπουν την προσομοίωση του κεντρικού, όταν αυτό λείπει, από τα δύο κύρια ηχεία ΔΕ-ΑΡ. Φρονώ φυσικά, ότι εξυπακούεται πως ο ο ακροατής πρέπει να είναι στο κέντρο σε τέτοια λειτουργία, αλλά κανένας κατασκευαστής δεν το προτρέπει ούτε λέει σαφώς πως στη λειτουργία phantom όλοι οι θεατές/ακροατές πρέπει ντε και καλά να στέκονται στο κέντρο και να ισαπέχουν από τα δύο κύρια ηχεία. Δεν την έχω δοκιμάσει ποτέ, για να πω την αλήθεια, αλλά έχω όμως κάνει παρόμοια δοκιμή. Να σας την περιγράψω:

Όταν πριν πολλά χρόνια, εκεί κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 90, αποφάσισα κι εγώ να μπω στον κόσμο του Home Theater, πήρα μια 29άρα Sony ES τότε, που μαζί με ένα Pioneer LaseDisc player μου φαίνονταν κάτι σαν θαύμα. Τα έστησα στο σαλόνι μου και τα συνέδεσα όλα μαζί με το στερεοφωνικό μου σύστημα, το οποίο είχε δυο μεγάλα επιδαπέδια ηχεία Infinity 9Kappa (τα έχω ακόμα, φυσικά). Όταν μπήκε μπροστά το "σύστημα", λόγω του πολύ μικρού μεγέθους της οθόνης (άσχετα αν τότε την θεωρούσα μεγάλη), ο ήχος που έβγαινε από τα δυο Infinity που φαινόταν αφύσικος και κάπως απομακρυσμένος από τα δρώμενα της οθόνης. Εδώ επιβεβαιώνεται το φαινόμενο της χτένας, ανεξάρτητα το πού καθόμουνα ή πού καθόμασταν σε σχέση με την οθόνη και τα ηχεία. Για να το ομαλοποιήσω και να κάνω τον ήχο να φαίνεται πως βγαίνει από τη οθόνη και όχι από τα πλάγια (μολονότι μου άρεσε η μεγάλη και ευρεία ηχητική διάσταση που μου προσέφεραν τα ηχεία, άσχετα αν ήταν αφύσικη), έκανα κάτι πολύ απλό: έβαζα και τα ηχεία της τηλεόρασης να παίζουν και ρύθμιζα τη στάθμη τους τόσο, όσο να ματσάρει με τις στάθμες των κύριων ηχείων. Αμέσως εξαφανίζοταν το φαινόμενο της χτένας. Το λέω αυτό για να τονίσω ότι ναι μεν το φαινόμενο είναι υπαρκτό και κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες γίνεται ΚΑΙ αντιληπτό, αλλά ότι - πάλι κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες - παύει να είναι αντιληπτό, ανεξάρτητα αν στη διαδικασία συμμετέχουν ένα ή δύο κεντρικά ηχεία και (σχεδόν) ανεξάρτητα από τη θέση ακρόασης (πλην ακραίων περιπτώσεων, βέβαια).
-
 
Re: Απάντηση: Comb filtering (effect). Τί ξέρουμε γι αυτό;

Όταν μπήκε μπροστά το "σύστημα", λόγω του πολύ μικρού μεγέθους της οθόνης (άσχετα αν τότε την θεωρούσα μεγάλη), ο ήχος που έβγαινε από τα δυο Infinity που φαινόταν αφύσικος και κάπως απομακρυσμένος από τα δρώμενα της οθόνης. Εδώ επιβεβαιώνεται το φαινόμενο της χτένας, ανεξάρτητα το πού καθόμουνα ή πού καθόμασταν σε σχέση με την οθόνη και τα ηχεία. Για να το ομαλοποιήσω και να κάνω τον ήχο να φαίνεται πως βγαίνει από τη οθόνη και όχι από τα πλάγια (μολονότι μου άρεσε η μεγάλη και ευρεία ηχητική διάσταση που μου προσέφεραν τα ηχεία, άσχετα αν ήταν αφύσικη), έκανα κάτι πολύ απλό: έβαζα και τα ηχεία της τηλεόρασης να παίζουν και ρύθμιζα τη στάθμη τους τόσο, όσο να ματσάρει με τις στάθμες των κύριων ηχείων. Αμέσως εξαφανίζοταν το φαινόμενο της χτένας.
-

Πάντως αυτό εξηγείτε απλά – όπως λές και εσύ - δεν είναι απαραίτητο ότι είχες φαινόμενο κτένας. Απλά λόγο μεγέθους τηλεόρασης είχες μεγαλύτερη σκηνή από όσο έπρεπε. Και χωρίς κεντρικό ηχείο (τότε) χανόταν η ψευδαίσθηση του διαλόγου στο κέντρο.
 
Να συμπληρώσω ακόμα ότι, σε σχέση με αυτό που λέει ο Αντώνης, δηλαδή να βάλω τα ηχεία πάνω και κάτω από την οθόνη, συμφωνώ, αλλά είναι πρακτικά αδύνατο να σχηματίσω ισοσκελές τρίγωνο με τα δυο ηχεία και τη θέση ακρόασης, διότι απλά το κεφάλι στη θέση ακρόασης θα βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο ύψος με το κάτω ηχείο, άρα θα έχω, όχι ισοσκελές, αλλά ορθογώνιο (ή σχεδόν ορθογώνιο) τρίγωνο, στο οποίο η μια κορυφή της υποτείνουσας θα είναι η θέση ακρόασης, η άλλη της υποτείνουσας το ηχείο πάνω από τη οθόνη και η κορυφή της ορθής γωνίας θα είναι το ηχείο κάτω από την οθόνη.

Δείτε το παρακάτω απλοποιημένο διάγραμμα:

62391090.jpg

-
 
Re: Απάντηση: Comb filtering (effect). Τί ξέρουμε γι αυτό;

Να συμπληρώσω ακόμα ότι, σε σχέση με αυτό που λέει ο Αντώνης, δηλαδή να βάλω τα ηχεία πάνω και κάτω από την οθόνη, συμφωνώ, αλλά είναι πρακτικά αδύνατο να σχηματίσω ισοσκελές τρίγωνο με τα δυο ηχεία και τη θέση ακρόασης, διότι απλά το κεφάλι στη θέση ακρόασης θα βρίσκεται σχεδόν στο ίδιο ύψος με το κάτω ηχείο, άρα θα έχω, όχι ισοσκελές, αλλά ορθογώνιο (ή σχεδόν ορθογώνιο) τρίγωνο, στο οποίο η μια κορυφή της υποτείνουσας θα είναι η θέση ακρόασης, η άλλη της υποτείνουσας το ηχείο πάνω από τη οθόνη και η κορυφή της ορθής γωνίας θα είναι το ηχείο κάτω από την οθόνη.

Δείτε το παρακάτω απλοποιημένο διάγραμμα:

62391090.jpg

-

Δεν είναι απαραίτητο να σχηματίσεις ισοσκελές τρίγωνο, ούτε απαραίτητο είναι τα ηχεία να σημαδεύουν τον ακροατή, απλά να προσπαθήσεις τα δύο ηχεία να ισαπέχουν από τον κεντρικό ακροατή. Αυτό γίνεται με ελάχιστη αύξηση τις απόστασης του ενός ηχείου από τον ακροατή ώστε και τα δύο να έχουν την ίδια απόσταση. Δεν είναι σκοπός να κατευθύνουμε τις ψηλές προς το κέντρο αλλά σε όλο τον χώρο.
 
Παναγιώτη κάπου υπάρχει μπέρδεμα. Αυτό που περιγράφεις με τα ινφίνιτι μόνο "χτένα" δεν είναι.
Δεν μπαίνει θέμα αν υπάρχει ή όχι, σίγουρα υπάρχει.
Μάλλον όμως εγώ δεν κατάλαβα καλά, παραπλανήθηκα από τον τίτλο, θα ξαναδιαβάζω τι γράφεις στο 1ο ποστ και το ξαναβλέπουμε.
 
Η αρχική σου υπόθεση είναι σωστή. ΔΕΝ σε αφορά το comb στην περίπτωση των 2 κεντρικών, μιας και κάθεσαι ακριβώς ανάμεσα.

Για να είμαι ακριβής, υπάρχει δυνητικά θεματάκι με τα 2 κεντρικά, στην συχνότητα κρος μιντ-τουίτερ όπου ακτινοβολούν όλα μαζί (τέρμα αριστερό μιντ με το τουίτερ του δεξιού κεντρικού και αντίστροφα). Οι διαφορές των αποστάσεων όμως είναι τέτοιες, που η πρώτη ακύρωση θα είναι σε συχνότητα πολύ ψηλότερη.