DIY - ΠΡΟΕΝΙΣΧΥΤΗΣ «ΓΡΑΜΜΗΣ» (4 ΕΙΣΟΔΩΝ)

STENTOR

Established Member
11 August 2008
218
Γαλάτσι
Ο προενισχυτής «γραμμής» (LINE-STAGE), έρχεται σε συνέχεια του αντίστοιχου (PHONO) που παρουσίασα πρόσφατα σε προηγούμενη ανάρτηση. Δεν έχει κάτι εξεζητημένο που χρειάζεται ανάλυση, εκτός ίσως του φίλτρου -στενού εύρους- υποβάθμισης των συχνοτήτων πέριξ της «περιοχής» των 2,5ΚΗz.

Το φίλτρο προκύπτει από έρευνα του BBC, το μακρινό 1976, με συμπέρασμα πως πολλές πολυμικροφωνικές εγγραφές έργων από μεγάλες ορχήστρες, παρουσίαζαν μια συχνοτική έξαρση, ένα πλεόνασμα «ενέργειας», στην περιοχή από 1ΚΗz έως 3ΚΗz. Ένα αντίστροφο, στενού εύρους, φίλτρο υποβάθμισης κατά (-2dB) επανέφερε στην «κανονικότητα» τη μουσική αναπαραγωγή τους.
https://drive.google.com/file/d/1gERKv42WQ8LWf2XgMLlF1Q4WBs8ex9o4/view?usp=sharing
Προσωπικά, έχω διαπιστώσει πως το φίλτρο κάνει καλή δουλειά σε δύο περιπτώσεις.

Η πρώτη είναι πως μεγαλώνει το βάθος της σκηνής σε περίπτωση «ρηχής» ηχογράφησης.

Η δεύτερη πως εξαλείφει μεγάλο μέρος του «γρεζιού» και των «ενοχλητικών» συριστικών σε περίπτωση ηχογράφησης με «τονωμένα» - προς εμπορικό εντυπωσιασμό – πρίμα. Σε περίπτωση που δεν είναι πλέον επιθυμητή η επενέργεια του φίλτρου, υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησής του (μέσω ρελέ) από τον ενδεδειγμένο διακόπτη στην πρόσοψη ή στην πλάτη της συσκευής.

Όσο για το κέρδος τάσης, τα (+6dB) υπεραρκούν για την «οδήγηση», της συντριπτικής πλειοψηφίας, των καλών σύγχρονων τελικών ενισχυτών. Σε περίπτωση σχετικής «αναισθησίας» του τελικού, υπάρχει η επιλογή (μέσω ρελέ) διπλού κέρδους (+12dB) από τον ενδεδειγμένο διακόπτη –επίσης– στην πρόσοψη ή στην πλάτη της συσκευής.

Για την τροφοδοσία του +_15V μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα από τα τροφοδοτικά (series ή shunt) που έχω παρουσιάσει στην προαναφερθείσα ανάρτηση για την κατασκευή του προενισχυτή (PHONO).
 

Attachments

  • pre-LINE.png
    pre-LINE.png
    365.8 KB · Views: 52
Μου αρέσει η παρέμβαση με παθητικά φίλτρα που μπορεί να είναι ευχάριστη
ιδιαίτερα σε συνωστισμούς οργάνων στην μεσουψηλή περιοχή.
Θα έλεγα ότι έχει εφαρμογή σε ηχεία με mid περισσότερο.
Για τους πιστούς των flat αποκρίσεων θυμίζω ότι
τα περισσότερα εμπορικά δίδρομα έχουν μία "καλλιτεχνική" βύθιση σε αυτές τις συχνότητες.
Πάντως σου έρχεται να παίξεις με 82nf π.χ. στο φίλτρο για πιό χαμηλά,
αλλά μάλλον το έχεις κάνει φίλε Stentor..
 
Πάντως σου έρχεται να παίξεις με 82nf π.χ. στο φίλτρο για πιό χαμηλά
Για τους πιστούς των flat αποκρίσεων θυμίζω ότι
τα περισσότερα εμπορικά δίδρομα έχουν μία "καλλιτεχνική" βύθιση σε αυτές τις συχνότητες.
Είναι θέμα μήκους, μεταξύ "διαμόρφωσης" πτερυγίου (γραμμή μεταφοράς:ROFLMAO:) και τυμπάνου, που έχει θεμελιώδη συντονισμό στα 2,5KHz έως 3ΚΗz.
1657626507204.png
Στην ψυχιατρική και στη νευροακουστική "παίζουν" πάντα με βάση αυτή τη συχνότητα. Έχουν γίνει πολλές σχετικές έρευνες, ειδικά στη νευροδιέγερση, κι όλες έχουν κοινή συνισταμένη τα 2,5KHz!

https://sonification.de/handbook/download/TheSonificationHandbook-chapter3.pdf

file:///C:/Users/%CE%9C%CE%B9%CF%87%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%82/Downloads/1033_1.pdf

https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1904/1904.12456.pdf

Μου αρέσει η παρέμβαση με παθητικά φίλτρα που μπορεί να είναι ευχάριστη
ιδιαίτερα σε συνωστισμούς οργάνων στην μεσουψηλή περιοχή.
Αν η περιοχή είναι "γραμμένη" flat κι επίσης "αναπαραχθεί" flat , το αυτί θ' αντιληφθεί "φούσκωμα" στην περιοχή λόγω κατασκευής του. Αν την "ξεφουσκώσεις" δύο με τρία (dB), το αυτί θα την εκλάβει ως flat!
 
  • Like
Reactions: Kostas P. K.
στα πόσα Hz είναι η ανθρώπινη φωνή παιδιά;;
"από - έως" , άντρες - γυναίκες
Πολύ πρακτικό με τις ατέλειες του
Mic του κινητού μας είναι το
Audizr από το play store
δείχνει την βασική συχνότητα της
φωνής μας και άλλων ηχων
 
  • Like
Reactions: vlad66 and STENTOR
Είναι θέμα μήκους, μεταξύ "διαμόρφωσης" πτερυγίου (γραμμή μεταφοράς:ROFLMAO:) και τυμπάνου, που έχει θεμελιώδη συντονισμό στα 2,5KHz έως 3ΚΗz.
View attachment 200022
Στην ψυχιατρική και στη νευροακουστική "παίζουν" πάντα με βάση αυτή τη συχνότητα. Έχουν γίνει πολλές σχετικές έρευνες, ειδικά στη νευροδιέγερση, κι όλες έχουν κοινή συνισταμένη τα 2,5KHz!

https://sonification.de/handbook/download/TheSonificationHandbook-chapter3.pdf

file:///C:/Users/%CE%9C%CE%B9%CF%87%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%82/Downloads/1033_1.pdf

https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1904/1904.12456.pdf


Αν η περιοχή είναι "γραμμένη" flat κι επίσης "αναπαραχθεί" flat , το αυτί θ' αντιληφθεί "φούσκωμα" στην περιοχή λόγω κατασκευής του. Αν την "ξεφουσκώσεις" δύο με τρία (dB), το αυτί θα την εκλάβει ως flat!
Ενδιαφέροντα τα περι νευροδιεγέρσης, αλλά και γνωστή η ενόχληση σε ήχους των υψηλομεσαίων,
απο brake των κώνων των μεγαφώνων που συναντάμε σε κακές υλοποιήσεις ηχείων.
Αλλά και οι ψαλιδισμοί των εισχυτών που τερματίζουν πρώτα εκεί δεν μας ενοχλεί;
Σωστά τα περι flat γιατί στις καλές ηχογραφίσεις δεν χρειαζόμαστε φίλτρα και είναι όλα μια χαρά.
Η ρύθμιση των συχνοτήτων έχει γίνει απο τους ηχολήπτες, με γνώμονα την καλή απόδοση σε Monitor ηχεία.
 
στα πόσα Hz είναι η ανθρώπινη φωνή παιδιά;;
"από - έως" , άντρες - γυναίκες
Θα επικεντρωθώ στην ενόχληση που προκαλείται από τις "φωνές". Το κλάμα του μωρού είναι από 2,5KHz έως 5KHz. Ανάλογα την αιτία του κλάματος "τονίζονται-ενισχύονται" κάποιες συγκεκριμένες συχνότητες. Στην αδιαθεσία "τονίζονται" τα 2,5KHz. Σε συνδυασμό με το gain πτερυγίου+ακουστικού πόρου, η αντιληπτότητα είναι "έντονη".
 
  • Like
Reactions: vlad66
αλλά και γνωστή η ενόχληση σε ήχους των υψηλομεσαίων,
απο brake των κώνων των μεγαφώνων που συναντάμε σε κακές υλοποιήσεις ηχείων.
Η "ενόχληση" προϋπήρξε της "έλευσης" των μεγαφώνων, των brake-in και των κακοσχεδιασμένων ηχείων. Είναι εγγενής λόγω κατασκευής του αυτιού κι έχει φυσικό & πρακτικό λόγο που υφίσταται όπως ήδη εξήγησα.
 
  • Like
Reactions: ihodemon
Αλλά και οι ψαλιδισμοί των εισχυτών που τερματίζουν πρώτα εκεί δεν μας ενοχλεί;
Και βέβαια μας ενοχλεί. Αλλά εκεί δεν χρειαζόμαστε "φίλτρα" και "ματζούνια". Έχουμε τον έλεγχο του VOLUME, μέσω ποτενσιομέτρου. Απλά ελαττώνουμε ένταση κι ακούμε στη στάθμη που μας αξίζει, για τα χρήματα που πληρώσαμε και για τη "σοφία" με την οποία επιλέξαμε τα σχετικά μηχανήματα.
 
  • Like
Reactions: vlad66
Σωστά τα περι flat γιατί στις καλές ηχογραφίσεις δεν χρειαζόμαστε φίλτρα και είναι όλα μια χαρά.
Δεν είπα ότι οι flat ηχογραφήσεις ακούγονται καλά. Είπα πως και μ΄αυτές ακούγεται μια "πληθωρικότητα" στην εν λόγω περιοχή και που αν δεν ληφθεί "κατάλληλη μέριμνα" είτε μέσω προενίσχυσης είτε μέσω κροσόβερ, το ηχείο θα είναι "φωνακλάδικο". "Προβολικό" το λένε οι μύστες!
 
Δεν είπα ότι οι flat ηχογραφήσεις ακούγονται καλά. Είπα πως και μ΄αυτές ακούγεται μια "πληθωρικότητα" στην εν λόγω περιοχή και που αν δεν ληφθεί "κατάλληλη μέριμνα" είτε μέσω προενίσχυσης είτε μέσω κροσόβερ, το ηχείο θα είναι "φωνακλάδικο". "Προβολικό" το λένε οι μύστες!
Τα πιο πάνω αυτονόητα και δεν διαφωνώ επι της ουσίας.
Ας διεκρινίσω όταν λέω καλές ηχογραφήσεις δεν εννοώ flat, εννοώ αυτές που με την παραγωγή ηχοληψία/μείξη
δεν εμφανίζουν προβολικότητες συχνοτήτων σε βάρος άλλων και γενικά έχουν μία μουσική ισορροπία.
Η λέξη flat αφορά συσκευές και ηχεία. που πρέπει να έχουν καλες αποκρίσεις.
Μου έχει τύχει προβολικότητες να προέρχονται απο το χώρο, απο κακοσχεδιασμένα cross ηχείων.
απο cd players. και λιγότερο απο ηχογραφήσεις.
Γνώμη μου είναι ότι μπορεί (λίγο) να ωραιοποιήσουμε μια προβληματική ηχογράφηση ,
αλλά δεν θα την σώσουμε με φίλτρα και ματζούνια χαχ.
 
Και βέβαια μας ενοχλεί. Αλλά εκεί δεν χρειαζόμαστε "φίλτρα" και "ματζούνια". Έχουμε τον έλεγχο του VOLUME, μέσω ποτενσιομέτρου. Απλά ελαττώνουμε ένταση κι ακούμε στη στάθμη που μας αξίζει, για τα χρήματα που πληρώσαμε και για τη "σοφία" με την οποία επιλέξαμε τα σχετικά μηχανήματα.
Στο σπίτι μας είμαστε έτσι, αλλά όταν βγούμε εξω καφετερια μπαράκι παει ο έλεγχος του volume,
Φάε ψαλιδισμό μπόλικο και εκεί κολάει η ενόχληση στους 2,5Khz
 
  • Love
Reactions: STENTOR
άρα η ακοή μας είναι πιο "ευαίσθητη" στις συχνότητες της φωνής μας.. σωστά;;
Κυρίως στις υψηλομεσαιες έχουμε αίσθηση οτι συντονιζεται το αυτί μας.
Προσωπικά στις μετρήσεις ηχείων με "ενοχλούν" συχνότητες απο 2,7 Khz έως 3.7Khz
 
  • Love
Reactions: STENTOR
Θα επικεντρωθώ στην ενόχληση που προκαλείται από τις "φωνές". Το κλάμα του μωρού είναι από 2,5KHz έως 5KHz. Ανάλογα την αιτία του κλάματος "τονίζονται-ενισχύονται" κάποιες συγκεκριμένες συχνότητες. Στην αδιαθεσία "τονίζονται" τα 2,5KHz. Σε συνδυασμό με το gain πτερυγίου+ακουστικού πόρου, η αντιληπτότητα είναι "έντονη".
είναι άραγε τυχαίο το ότι μας ενοχλεί το κλάμα του μωρού σε αυτήν την περιοχή συχνοτήτων;;
είναι τυχαίο που όσο γερνάει ο άνθρωπος "χάνει" ικανότητα ακοής στα πολύ ψηλά Hz όπως και στα πολύ χαμηλά, αλλά όχι στην μέση;;
είναι τυχαίο που οι γυναίκες αποδεδειγμένα ακούνε λίγο καλύτερα, άσχετα αν δεν εξαστούν την ακοή τους στο χόμπυ μας;;
(όσες ασχολούνται δε, πρέπει να έχουν "χρυσά αφτιά")
 
  • Like
Reactions: STENTOR
είναι άραγε τυχαίο το ότι μας ενοχλεί το κλάμα του μωρού σε αυτήν την περιοχή συχνοτήτων;;
Και βέβαια δεν είναι τυχαίο. Η εκεί ακοή έχει μέγιστη ευαισθησία ώστε να ακούς από αρκετή απόσταση. Επίσης, πολλές σειρήνες πυρκαγιάς και ξυπνητήρια παράγουν τόνο 2,5ΚΗz.
 
  • Like
Reactions: vlad66
Στο σπίτι μας είμαστε έτσι, αλλά όταν βγούμε εξω καφετερια μπαράκι παει ο έλεγχος του volume,
Φάε ψαλιδισμό μπόλικο και εκεί κολάει η ενόχληση στους 2,5Khz
Φίλε IHODEMON έξυσες μεγάλη πληγή. Πολλές από τις επιχειρήσεις αυτές, ενώ ξοδεύουν αγόγγυστα για διακόσμηση, επίπλωση κι εξοπλισμό εστίασης, όταν φτάνουν στον ήχο έχουν καβούρια στην τσέπη. Διότι, ως άμουσοι, πολλοί επιχειρηματίες τον θεωρούν τελευταίο στη λίστα των προτεραιοτήτων.
 
  • Like
Reactions: vlad66
Γνώμη μου είναι ότι μπορεί (λίγο) να ωραιοποιήσουμε μια προβληματική ηχογράφηση ,
αλλά δεν θα την σώσουμε με φίλτρα και ματζούνια χαχ.
Πολύ πολύ σωστά. Αν δεν υπάρχει συνολική (ηχογράφηση+μηχανήματα+χώρος) προβολικότητα μεσοϋψηλών, το φίλτρο τίθεται εκτός.
Αν εντοπίζεται μέτρια προβολικότητα, η χρήση του φίλτρου θα κάνει απολαυστική την ακρόαση, ανεξαρτήτως στάθμης.
Αν εντοπίζεται ισχυρή προβολικότητα, η χρήση του φίλτρου θα κάνει απλώς ανεκτή την ακρόαση, σε χαμηλές έως μέτριες στάθμες.
 
  • Like
Reactions: ihodemon