Στο παρων θρεντ,θα προσπαθησω να δωσω μιαν οσο το περισσοτερο επιστημονικη εξηγηση στο γιατι τα μονοδρομα ηχεια ειναι μονοδρομος στην ηχητικη πιστοτητα.(Συγχωρειστε τα κακα ελληνικα μου.Επισης να δηλωσω οτι δεν ειμαι κανενας δογματικος.Απλα ειπα να το ψαξω λιγο μεθοδικα και εδω ειπα να μοιραστω μαζι σας τα συμπερασματα μου)
Ως γνωστο τα πλειστα ηχεια ειναι 2,3 η 4 δρομων,με κροσοβερ να κανουν το διαχωρισμο στις συχνοτητες,αφηνωντας μια ζωνη συχνοτητων να περασει για το καθε συγκεκριμενο driver.
Για παραδειγμα,σε ενα διδρομο ηχειο,ενα κρος αφηνει στο μιντ-μπας ενα ευρος συχνοτητων εως περιπου τα 6Khz το πολυ,ενω ενα τουιτερ αναλαμβανει το υπολοιπο φασμα.
Μια αντιληψη που επικρατει λανθασμενα,ειναι οτι το μουσικο περιεχωμενο το οποιο ενα ηχειο αναλαμβανει να "μεταφρασει" ειναι χωρισμενο σε συχνοτητες,και οτι υπαρχουν διακριτες κυμματομορφες σε συγκεκριμενες συχνοτητες,ετσι ακουγοντας οτι το τουιτερ αναλαμβανει το φασμα απο τα 6Khz νομιζουμε οτι υπαρχουν κυμματομορφες σε αυτες τις συχνοτητες.Βεβαιως υπαρχουν οργανα τα οποια παραγουν νοτες σε αυτες τις συχνοτητες,αλλα ειναι σημαντικο να καταλαβουμε ολοι
οτι ακομα και ενα οργανο το οποιο παραγει μια νοτα στα 440HZ η για απλοτητα στα 1000HZ,η κυμματομορφη αυτης της νοτας απεχει παρα πολυ απο το καθαρο ημιτονο.
Πολλα οργανα,οπως πολλα εγχορδα,παραγουν κυμματομορφες οι οποιες ειναι τριγωνικες.
Οι τριγωνικες κυμματομορφες θεωρητικα εχουν απειρες συνιστωσες,συμφωνα με τον μεσιε Fourier.
Δηλ μια νοτα εχει συνιστωσες σε ολες σχεδον τις ακουστικες συχνοτητες.Επισης,παρα πολλα οργανα εχουν παρομοιες κυμματομορφες και οχι καθαρα ημιτονα.
Συνεχιζω κρατωντας ως παραδειγμα τον ηχο ενος οργανου στα 1000Hz ο οποιος εχει κυμματομορφη ενα τελειο τριγωνικο σημα.
Το σημα λοιπον αυτο,περιεχει αρμονικες συνιστωσες θεωρητικα μεχρι και απειρα KHz.Μαλιστα μεχρι τα 12KHz οι συνιστωσες αυτες εχουν μεγαλους σχετικα συντελεστες.
Αυτες τις υψηλες σε συχνοτητα συνιστωσες,αναλαμβανει να τις παραξει το τουιτερ ξεχωριστα απο τις υπολοιπες,και κυριως την κυρια συνιστωσα(1000Hz)τις οποιες παραγει το μιντ-μπας.
Οποταν εχωντας δυο διακριτα ηχητικα κυμματα,τα οποια συνθετουν τον ηχο(την κυμματομορφη) του οργανου,τα οποια εχουν διαφορετικη φαση και διαφορετικο σημειο εκπομπης,εχουμε εγγυημενα μια συνθεση του σηματος στα αυτια μας το οποιο απεχει σημαντικα απο το πραγματικο.
Αρκετα με την θεωρεια.Παμε στα σχηματα.

εδω εχουμε μια ιδανικη τριγωνικη κυμματομορφη,η οποια μοντελλοποιει μια νοτα...μιας κιθαρας ας πουμε
στη συχνοτητα 1KHz
Η παραπανω κυμματομορφη περνα απο ενα αναλυτη DFT και αναλυεται στις συνιστωσες που την αποτελουν,(θεωρητικα απειρες)και περιοριζεται απο το μισο της συχνοτητας δειγματολειψιας.
Παρακατω η αναλυση μεχρι τα 50ΚΗζ.Παρατηρουμε τις συνιστωσες καθαρα μετα τα 20ΚΗΖ
View attachment 29124
Τωρα ειναι τα ωραια.Μπορουμε να ανασυνθεσουμε το σημα χρησημοποιοντας οσες απο τις συνιστωσες θελουμε
Εδω χρησημοποιουμε μονο τη θεμελιωδη συχνοτητα των 1ΚΗΖ

Χρησημοποιωντας μεχρι και τα 5ΚΗΖ

Μεχρι τα 12ΚΗΖ βλεπουμε οτι τωρα αρχιζει να καθοριζεται η κυμματομορφη

Ως γνωστο τα πλειστα ηχεια ειναι 2,3 η 4 δρομων,με κροσοβερ να κανουν το διαχωρισμο στις συχνοτητες,αφηνωντας μια ζωνη συχνοτητων να περασει για το καθε συγκεκριμενο driver.
Για παραδειγμα,σε ενα διδρομο ηχειο,ενα κρος αφηνει στο μιντ-μπας ενα ευρος συχνοτητων εως περιπου τα 6Khz το πολυ,ενω ενα τουιτερ αναλαμβανει το υπολοιπο φασμα.
Μια αντιληψη που επικρατει λανθασμενα,ειναι οτι το μουσικο περιεχωμενο το οποιο ενα ηχειο αναλαμβανει να "μεταφρασει" ειναι χωρισμενο σε συχνοτητες,και οτι υπαρχουν διακριτες κυμματομορφες σε συγκεκριμενες συχνοτητες,ετσι ακουγοντας οτι το τουιτερ αναλαμβανει το φασμα απο τα 6Khz νομιζουμε οτι υπαρχουν κυμματομορφες σε αυτες τις συχνοτητες.Βεβαιως υπαρχουν οργανα τα οποια παραγουν νοτες σε αυτες τις συχνοτητες,αλλα ειναι σημαντικο να καταλαβουμε ολοι
οτι ακομα και ενα οργανο το οποιο παραγει μια νοτα στα 440HZ η για απλοτητα στα 1000HZ,η κυμματομορφη αυτης της νοτας απεχει παρα πολυ απο το καθαρο ημιτονο.
Πολλα οργανα,οπως πολλα εγχορδα,παραγουν κυμματομορφες οι οποιες ειναι τριγωνικες.
Οι τριγωνικες κυμματομορφες θεωρητικα εχουν απειρες συνιστωσες,συμφωνα με τον μεσιε Fourier.
Δηλ μια νοτα εχει συνιστωσες σε ολες σχεδον τις ακουστικες συχνοτητες.Επισης,παρα πολλα οργανα εχουν παρομοιες κυμματομορφες και οχι καθαρα ημιτονα.
Συνεχιζω κρατωντας ως παραδειγμα τον ηχο ενος οργανου στα 1000Hz ο οποιος εχει κυμματομορφη ενα τελειο τριγωνικο σημα.
Το σημα λοιπον αυτο,περιεχει αρμονικες συνιστωσες θεωρητικα μεχρι και απειρα KHz.Μαλιστα μεχρι τα 12KHz οι συνιστωσες αυτες εχουν μεγαλους σχετικα συντελεστες.
Αυτες τις υψηλες σε συχνοτητα συνιστωσες,αναλαμβανει να τις παραξει το τουιτερ ξεχωριστα απο τις υπολοιπες,και κυριως την κυρια συνιστωσα(1000Hz)τις οποιες παραγει το μιντ-μπας.
Οποταν εχωντας δυο διακριτα ηχητικα κυμματα,τα οποια συνθετουν τον ηχο(την κυμματομορφη) του οργανου,τα οποια εχουν διαφορετικη φαση και διαφορετικο σημειο εκπομπης,εχουμε εγγυημενα μια συνθεση του σηματος στα αυτια μας το οποιο απεχει σημαντικα απο το πραγματικο.
Αρκετα με την θεωρεια.Παμε στα σχηματα.

εδω εχουμε μια ιδανικη τριγωνικη κυμματομορφη,η οποια μοντελλοποιει μια νοτα...μιας κιθαρας ας πουμε
Η παραπανω κυμματομορφη περνα απο ενα αναλυτη DFT και αναλυεται στις συνιστωσες που την αποτελουν,(θεωρητικα απειρες)και περιοριζεται απο το μισο της συχνοτητας δειγματολειψιας.
Παρακατω η αναλυση μεχρι τα 50ΚΗζ.Παρατηρουμε τις συνιστωσες καθαρα μετα τα 20ΚΗΖ
View attachment 29124
Τωρα ειναι τα ωραια.Μπορουμε να ανασυνθεσουμε το σημα χρησημοποιοντας οσες απο τις συνιστωσες θελουμε
Εδω χρησημοποιουμε μονο τη θεμελιωδη συχνοτητα των 1ΚΗΖ

Χρησημοποιωντας μεχρι και τα 5ΚΗΖ

Μεχρι τα 12ΚΗΖ βλεπουμε οτι τωρα αρχιζει να καθοριζεται η κυμματομορφη



