Ενεργο κρος-Πολυενισχυση?Πως?

Σταυρος Δανος

AVClub Addicted Member
21 March 2008
1,811
Πατρα/Κυπρος
Μιας και πολλοι ασχολειστε με αυτο το αθλημα ανοιξα αυτο το θρεντ,και οσοι μπορουν ας μοιραστουν τις γνωσεις τους μαζι με μας τους αμαθεις-bye-

Πειτε εχουμε ενα κλασσικο διδρομο ηχειο,για χαρη απλοτητας,με μια μοναδα χαμηλου/μεσαιων και ενα τουιτερ με παθητικο κρος.

Α...καλυτερα να αφησουμε τα ψηφιακα κρος εκτος για να μην χαθει η μπαλα,τουλαχιστο προς το παρων....

Ενας τροπος να γινει ενεργο κροσαρισμα και διενισχυση,θα ηταν ο εξης οπως το σκεφτομαι.

Πηγη-Προεν-Low pass f-τελικος-μοναδα χαμηλων/μεσαιων
Πηγη-Προεν-High pass f-τελικος-τουιτερ

Τι πλεονεκτηματα θα παρουσιαζει το παραπανω συστημα σε σχεση με μια κλασσικη διαταξη με το ενσωματωμενο παθητικο κρος??Τι εμπειρειες εχετε?

Ενα που μπορω να σκεφτω ειναι το ενεργο ματσαρισμα των ευαισθησιων των μοναδων αν αντι τελικους χρησημοποιησουμε ολοκληρωμενους.

Αλλο πλεονεκτημα ειναι το πολυ πιο σταθερο φορτιο που βλεπει ο ενισχυτης,μιας και το ηχειο ειναι απευθειας στην εξοδο του.(πολυ σημαντικο κυριως οσο αφορα λαμπατους)

Τι αλλα πλεονεκτηματα παρουσιαζει???




Εντουτοις,με την παραπανω λυση δεν λυνεται το προβλημα της διαφορας φασης που εισαγει το κρος,αφου και τα LPF και HPF παλι εισαγουν το ιδιο προβλημα.Πως μπορει να λυθει??

Τα φωτα σας
 
Εντουτοις,με την παραπανω λυση δεν λυνεται το προβλημα της διαφορας φασης που εισαγει το κρος,αφου και τα LPF και HPF παλι εισαγουν το ιδιο προβλημα.Πως μπορει να λυθει??

Αυτό το πρόβλημα υπάρχει μόνο στο μυαλό των ανθρώπων που φοβούνται τα κροσόβερ, καθώς και σε υλοποιήσεις με κακοσχεδιασμένα κροσόβερ.
 
2.1 Passive Filters
The filters used for the earlier examples were all made up of
passive components: resistors, capacitors, and inductors,
so they are referred to as passive filters. A passive filter is
simply a filter that uses no amplifying elements (transistors,
operational amplifiers, etc.). In this respect, it is the simplest
(in terms of the number of necessary components) implementation
of a given transfer function. Passive filters have
other advantages as well. Because they have no active
components, passive filters require no power supplies.
Since they are not restricted by the bandwidth limitations of
op amps, they can work well at very high frequencies. They
can be used in applications involving larger current or voltage
levels than can be handled by active devices. Passive
filters also generate little nosie when compared with circuits
using active gain elements. The noise that they produce is
simply the thermal noise from the resistive components,
and, with careful design, the amplitude of this noise can be
very low.
Passive filters have some important disadvantages in certain
applications, however. Since they use no active elements,
they cannot provide signal gain. Input impedances
can be lower than desirable, and output impedances can be
higher the optimum for some applications, so buffer amplifiers
may be needed. Inductors are necessary for the synthesis
of most useful passive filter characteristics, and these
can be prohibitively expensive if high accuracy (1% or 2%,
for example), small physical size, or large value are required.
Standard values of inductors are not very closely
spaced, and it is diffcult to find an off-the-shelf unit within
10% of any arbitrary value, so adjustable inductors are often
used. Tuning these to the required values is time-consuming
and expensive when producing large quantities of filters.
Futhermore, complex passive filters (higher than 2nd-order)
can be difficult and time-consuming to design.


2.2 Active Filters
Active filters use amplifying elements, especially op amps,
with resistors and capacitors in their feedback loops, to synthesize
the desired filter characteristics. Active filters can
have high input impedance, low output impedance, and virtually
any arbitrary gain. They are also usually easier to design
than passive filters. Possibly their most important attribute
is that they lack inductors, thereby reducing the problems
associated with those components. Still, the problems
of accuracy and value spacing also affect capacitors, although
to a lesser degree. Performance at high frequencies
is limited by the gain-bandwidth product of the amplifying
elements, but within the amplifier's operating frequency
range, the op amp-based active filter can achieve very good
accuracy, provided that low-tolerance resistors and capacitors
are used. Active filters will generate noise due to the
amplifying circuitry, but this can be minimized by the use of
low-noise amplifiers and careful circuit design.
Figure 32 shows a few common active filter configurations
(There are several other useful designs; these are intended
to serve as examples). The second-order Sallen-Key lowpass
filter in (a) can be used as a building block for higherorder
filters. By cascading two or more of these circuits,
filters with orders of four or greater can be built. The two
resistors and two capacitors connected to the op amp's
non-inverting input and to VIN determine the filter's cutoff
frequency and affect the Q; the two resistors connected to
the inverting input determine the gain of the filter and also
affect the Q. Since the components that determine gain and
cutoff frequency also affect Q, the gain and cutoff frequency
can't be independently changed.
Figures 32(b) and 32(c) are multiple-feedback filters using
one op amp for each second-order transfer function. Note
that each high-pass filter stage in Figure 32(b) requires
three capacitors to achieve a second-order response. As
with the Sallen-Key filter, each component value affects
more than one filter characteristic, so filter parameters can't
be independently adjusted.
The second-order state-variable filter circuit in Figure 32(d)
requires more op amps, but provides high-pass, low-pass,
and bandpass outputs from a single circuit. By combining
the signals from the three outputs, any second-order transfer
function can be realized.
When the center frequency is very low compared to the op
amp's gain-bandwidth product, the characteristics of active
RC filters are primarily dependent on external component
tolerances and temperature drifts. For predictable results in
critical filter circuits, external components with very good
absolute accuracy and very low sensitivity to temperature
variations must be used, and these can be expensive.
When the center frequency multiplied by the filter's Q is
more than a small fraction of the op amp's gain-bandwidth
product, the filter's response will deviate from the ideal
transfer function. The degree of deviation depends on the
filter topology; some topologies are designed to minimize
the effects of limited op amp bandwidth.

NATIONAL - APPLICATION NOTE 779

-bye-
 
Last edited:
Αυτό το πρόβλημα υπάρχει μόνο στο μυαλό των ανθρώπων που φοβούνται τα κροσόβερ, καθώς και σε υλοποιήσεις με κακοσχεδιασμένα κροσόβερ.

Κ Κογια,εχετε στα υποψην σας καμια υπολοιηση που να εχει αποκριση φασης 0 μοιρες?(οχι Χ360),να την δουμε και στο Matlab?
 
Κ Κογια,εχετε στα υποψην σας καμια υπολοιηση που να εχει αποκριση φασης 0 μοιρες?(οχι Χ360),να την δουμε και στο Matlab?

δεν υπαρχη αλλα ουτε ειναι απαραιτητο.

+-20 μοιρες ειναι μια καλη τιμη για να μην υπαρχουν ακυρωσεις και φουσκωματα στις συχνοτητες κρος.

εχεις ποτε μετρηση φασης mid field η far field να δεις τι κανη ο χωρος στη φαση;

μιλαμε για πανικο.

μετατοπιση χιλιαδες φορες.

για αυτο και δεν μετραη η απολυτη φαση παρα μονο η σχετικη μεταξυ των

μοναδων για αποφυγη χοντρων προβληματων.

πλεονεκτηματα των ενεργων κρος.

εξωπραγματικη ικανοτητα οδηγησης με λογικου κοστους ενισχυτες

αφου καθε μεγαφωνο ελεγχεται απευθειας απο τον ενισχυτη του χωρις

παρεμβολη παθητικων εξαρτηματων.

σταθερο σημειο κρος ασχετως εντασης αναπαραγωγης και θερμανσης των

πηνιων φωνης των μεγαφωνων.

μικροτερες παραμορφωσης.

μεγαλυτερα δυναμικα.

αυξημενη αναλυση.
 
Ωραια.....
Τροποι να γινει η πολυενισχυση?

εξαρταται απο το ηχειο.

πχ για ενα μαγνηστοστατικο ενα ετοιμο ενεργο κροσοβερ 4ης ταξης αρκει μια και τα

ακουστικα κεντρα μεταξυ των μοναδων τους δεν εχουν το βαθος του κωνου

αλλα ειναι στην ιδια ευθεια.

για τα ηλεκτροσυναμικα ηχεια υπαρχουν δυο τροποι.

η ψηφιακο κρος που εχει τη δυνατοτητα ρυθμισης της φασης σε καθε

μεγαφωνο η αναλογικο αλλα καταλληλα σχεδιασμενο για τις συγκεκριμενες

μοναδες λαμβανοντας υποψη τη φαση οπως σχεδιαζουμε και τα παθητικα

κρος.
 
Μιας και πολλοι ασχολειστε με αυτο το αθλημα ανοιξα αυτο το θρεντ,και οσοι μπορουν ας μοιραστουν τις γνωσεις τους μαζι με μας τους αμαθεις-bye-

Πειτε εχουμε ενα κλασσικο διδρομο ηχειο,για χαρη απλοτητας,με μια μοναδα χαμηλου/μεσαιων και ενα τουιτερ με παθητικο κρος.

Α...καλυτερα να αφησουμε τα ψηφιακα κρος εκτος για να μην χαθει η μπαλα,τουλαχιστο προς το παρων....

Ενας τροπος να γινει ενεργο κροσαρισμα και διενισχυση,θα ηταν ο εξης οπως το σκεφτομαι.

Πηγη-Προεν-Low pass f-τελικος-μοναδα χαμηλων/μεσαιων
Πηγη-Προεν-High pass f-τελικος-τουιτερ

Τι πλεονεκτηματα θα παρουσιαζει το παραπανω συστημα σε σχεση με μια κλασσικη διαταξη με το ενσωματωμενο παθητικο κρος??Τι εμπειρειες εχετε?

Ενα που μπορω να σκεφτω ειναι το ενεργο ματσαρισμα των ευαισθησιων των μοναδων αν αντι τελικους χρησημοποιησουμε ολοκληρωμενους.

Αλλο πλεονεκτημα ειναι το πολυ πιο σταθερο φορτιο που βλεπει ο ενισχυτης,μιας και το ηχειο ειναι απευθειας στην εξοδο του.(πολυ σημαντικο κυριως οσο αφορα λαμπατους)

Τι αλλα πλεονεκτηματα παρουσιαζει???




Εντουτοις,με την παραπανω λυση δεν λυνεται το προβλημα της διαφορας φασης που εισαγει το κρος,αφου και τα LPF και HPF παλι εισαγουν το ιδιο προβλημα.Πως μπορει να λυθει??

Τα φωτα σας

Kάνε ένα σέρτς στο φόρουμ.
Υπάρχουν αρκετά να διαβάσεις.

Η βασικότερη προυπόθεση για ενεργά ηλεκτροδυναμικά είναι τα επι μέρους μεγάφωνα να έχουν στις αποκρίσεις τους μία συνάφεια...
Διότι αν δεν έχουν, τα αναλογικά κρος ξέχνα τα...
Το καλύτερο είναι κατασκευή diy από την αρχή με επιλεγμένα μεγάφωνα και όχι επεμβάσεις σε έτοιμο ηχείο.
Εκτός αν τα specs των μεγαφώνων του έτοιμου είναι "συμβατά".
Δηλ. και π.χ έτοιμο ηχείο με "ελαφρύ"... κρος.
 
@ Κ,Κογια:Ηλεκτρικη.Παντα μιλαμε για το επιπεδο πριν να μπαινουν μεσα τα δυναμικα χαρακτηριστικα του ηχειου(αν και ειναι αλληλενδετα)

Για κατασκευη diy ειναι ολο το ψαξιμο.Το πιο μεγαλο ατου του ενεργου κρος για την περιπτωση μου ειναι το ενεργο ταιριασμα της ευαισθησιας της καθε μοναδας,και η απευθειας συνδεση του ηχειου στο τελικο σταδιο του τελικου χωρις την μεσολαβηση παθητικων στοιχειων.(λεγε με λαμπα)

Αν πριν απο καθε ολοκληρωμενο εχω ενα απο LP/HP 1ης-2ης ταξης τι drawbacks εχουμε?Σε σχεση οποιαδηποτε αλλη λυση με ενεργο παντα.
 
Last edited:
δεν ειναι τοσο απλο το θεμα.

αν οι μοναδες που χρησιμοποιεις εχουν επιπεδη αποκριση μια οκταβα πανω και

κατω αντιστοιχα απο την συχνοτητα αποκοπης ο συνδυασμος 1ης-2ης

ταξης (διαφορα 90 μοιρες) θα φερη αρκετα καλα τη διαφορα των

ακουστικων γουφερ - τουιτερ που για συχνοτητα κρος παιζη περιπου 100

μοιρες στα 3000hz.

ενα drawback θα μπορουσε να ειναι η οχι αναλογα το γουφερ το σπασιμο του

κωνου λογω χαμηλης κλισης του φιλτρου.

σε αυτη την περιπτωση δευτερη-τριτη ταξη θα ηταν οκ.

αν ομως οι μοναδες σου δεν εχουν επιπεδη αποκριση κοντα στην συχνοτητα

κρος τοτε θα χρειαστης ενα προγραμμα υπολογισμου κρος που εισαγης

μετρησεις ωστε να σου βγαλη το ιδιο αποτελεσμα αθροιστικα.

καληνυχτα.
 
:grinning-smiley-043Ευχαριστω πολυ backousis


Το θεμα το ξεκινησα ωστε να παρω μια γενικη εικονα,αλλα αφου εξελιχθηκε σε συγκεκριμενο καλυτερα:):)

Η μοναδα των χαμηλων θα παιζει fullrange με δικο του ενισχυτη χωρις φιλτρο πριν.
Η μοναδα των υψηλων θα μπορει να κατεβαινει πολυ κατω αλλα θα κροσαριστει στα 15~16Κ,με 1ης ταξης φιλτρο,μεταξυ πηγης και ολοκληρωμενου,ωστε στα 7κ να εχω -3db...

Ματσαρισμα ευαισθησιας δεν θα κανω με splμετρο,αλλα με το αυτι ωστε να το φερω στα γουστα μου(τι να κανω,δεν μου αρεσουν τα τσιμπημενα πριμα:)).

Το μονο που ανησυχω ειναι να μην χαλασω την ομοιογενεια.Το ""φουλρεινζ" βασικα extended range εχει ρολ οφ στα 15Κ.

Πως προχωραμε?
 
δεν υπαρχη αλλα ουτε ειναι απαραιτητο.

+-20 μοιρες ειναι μια καλη τιμη για να μην υπαρχουν ακυρωσεις και φουσκωματα στις συχνοτητες κρος.

εχεις ποτε μετρηση φασης mid field η far field να δεις τι κανη ο χωρος στη φαση;

μιλαμε για πανικο.

μετατοπιση χιλιαδες φορες.

για αυτο και δεν μετραη η απολυτη φαση παρα μονο η σχετικη μεταξυ των

μοναδων για αποφυγη χοντρων προβληματων.

πλεονεκτηματα των ενεργων κρος.

εξωπραγματικη ικανοτητα οδηγησης με λογικου κοστους ενισχυτες

αφου καθε μεγαφωνο ελεγχεται απευθειας απο τον ενισχυτη του χωρις

παρεμβολη παθητικων εξαρτηματων.

σταθερο σημειο κρος ασχετως εντασης αναπαραγωγης και θερμανσης των

πηνιων φωνης των μεγαφωνων.

μικροτερες παραμορφωσης.

μεγαλυτερα δυναμικα.

αυξημενη αναλυση.

μπραβο ρε Γιωργη!:grinning-smiley-043
 
Η μοναδα των χαμηλων θα παιζει fullrange με δικο του ενισχυτη χωρις φιλτρο πριν.

δυστυχώς άν μιλάμε για μεγάφωνο χαμηλών το οποίο δεν είναι πραγματικά fullrange αλλα κάποιο mid bass (ειδικά αν είναι 8'' ή και παραπάνω) το ηχητικό αποτέλεσμα δεν θα είναι καλό.
Στις καμπύλες απόκρισης αυτών των μεγαφώνων θα δείς ισχυρούς χρωματισμούς στην περιοχή πάνω απο τα 2,5Κ - 3Κ.

Χρειάζεσαι τουλάχιστον ένα φίλτρο 6db σε αυτό το μεγάφωνο είτε παθητικό (στο ηχείο) είτε ενεργό (πριν τον τελικό).
 
δυστυχώς άν μιλάμε για μεγάφωνο χαμηλών το οποίο δεν είναι πραγματικά fullrange αλλα κάποιο mid bass (ειδικά αν είναι 8'' ή και παραπάνω) το ηχητικό αποτέλεσμα δεν θα είναι καλό.
Στις καμπύλες απόκρισης αυτών των μεγαφώνων θα δείς ισχυρούς χρωματισμούς στην περιοχή πάνω απο τα 2,5Κ - 3Κ.

Χρειάζεσαι τουλάχιστον ένα φίλτρο 6db σε αυτό το μεγάφωνο είτε παθητικό (στο ηχείο) είτε ενεργό (πριν τον τελικό).

Μαλλον εννοει το fostex 208, ο φιλτατος Σταυρος. Και ειναι fullrange, (οσο fullrange μπορει να ειναι ενα μεγαφωνο 8"). Κατα τα αλλα το peak ειναι πραγματι υπαρκτο και ακουστο και βεβαια, το σωστο ειναι να καταπραυνθει με ενα φιλτρο.
Αλλωστε οι υψιλες αυτου του μεγαφωνου, δεν ειναι και οι καλυτερες του κοσμου...
Γενικα, δεν υπαρχει κανενας λογος, οπως εχω αναφερει και αλλες φορες στο παρελθον, να παιζει ενα γουφερ (ή mid- woofer) ολο το φασμα.
 
Κ Κογια,εχετε στα υποψην σας καμια υπολοιηση που να εχει αποκριση φασης 0 μοιρες?(οχι Χ360),να την δουμε και στο Matlab?


Υπαρχει σχεδιαση ενεργου κροσοβερ με μηδενικη (0) διαφορα φασης μεταξυ των δυο Εξοδων (Low και High). Δυστυχως περιοριζεται μονο σε ενεργα κροσοβερ δυο δρομων.
Εδω δεν εχουμε δυο διαφορετικα φιλτρα, (ενα low pass και ενα high pass), αλλα ΜΟΝΟ ενα low pass filter το οποιο οδηγει τον Ενισχυτη του woofer, ενω ταυτοχρονα η εξοδος του οδηγειται σαν αναδραση σε ενα δευτερο τελεστικο.
Το αποτελεσμα ειναι οτι στην εξοδο του δευτερου τελεστικου παιρνουμε ολες τις υπολοιπες συχνοτητες εκτος αυτων που υπαρχουν στην εξοδο του αρχικου low pass filter, και μαλιστα σε απολυτη συμφασικοτητα με εκεινη.

Τεχνικη παναρχαια και πολυεφαρμοσμενη.

Μια αναφορα στην βιβλιογραφια : Audio Handbook - εκδοση 1977 by National semiconductors / Fllobydust / Active Crossover Networks / Asymmetrical 3rd order Butterworth croosover network / page 5-5
 
Last edited:
:grinning-smiley-043Ευχαριστω πολυ backousis


Το θεμα το ξεκινησα ωστε να παρω μια γενικη εικονα,αλλα αφου εξελιχθηκε σε συγκεκριμενο καλυτερα:):)

Η μοναδα των χαμηλων θα παιζει fullrange με δικο του ενισχυτη χωρις φιλτρο πριν.
Η μοναδα των υψηλων θα μπορει να κατεβαινει πολυ κατω αλλα θα κροσαριστει στα 15~16Κ,με 1ης ταξης φιλτρο,μεταξυ πηγης και ολοκληρωμενου,ωστε στα 7κ να εχω -3db...

Ματσαρισμα ευαισθησιας δεν θα κανω με splμετρο,αλλα με το αυτι ωστε να το φερω στα γουστα μου(τι να κανω,δεν μου αρεσουν τα τσιμπημενα πριμα:)).

Το μονο που ανησυχω ειναι να μην χαλασω την ομοιογενεια.Το ""φουλρεινζ" βασικα extended range εχει ρολ οφ στα 15Κ.

Πως προχωραμε?

προβλεπω κακο αποτελεσμα.

το να παιζουν δυο μοναδες μαζι για τοσες οκταβες μονο προβληματα μπορη

να σου δημιουργηση.

εαν το τουιτερ σου ειναι κορνα θα σου προτεινα να το τοποθετησεις πανω στο

ηχειο και οχι στην μπαφλα, να κοψης και τα δυο με φιλτρο 2ης ταξης και να

φερης τη φαση μετακινοντας το τουιτερ μπρος πισω.

στα 7khz 1-1.5 εκατοστο αρκη.

εαν ειναι το fostex το γουφερ σου πρεπη να πνιξης το peak οπως σου ειπε ο

τζιμακος.