Στο τελευταίο που γραφεις κενα βλεπω σε φωτεινους pro ευρυγωνιους μονοεστιακους με AF (μονο o 9/1.7 υπαρχει) , σε εξειδικευμενο shift φακο (που δεν νομιζω να ασχοληθουν) και σε pro τηλεφακους ζουμ και μονοεστιακους με ενσωματωμενο IS (εδω θα δουμε δυο νεους ζουμ φακους συμφωνα με το Lens roadmap)
Nα μεταφέρω εδω και κατι εμπειρικο απο την προσφατη χρηση σε ταξιδι δυο pro m43 φακων του 8-125/4 και του 40-150/4. Και οι δυο εδωσαν εξαιρετικα αποτελεσματα σε ποιοτητα εικονα, δεν ειχα παραπονο σε αυτο τον τομεα.
Αλλα για να κρατηθει χαμηλο το μηκος τους στην μεταφορα πριν την χρηση τους στην μηχανη πρεπει να ανοιξουν με μια στροφη για να χρησιμοποιηθουν και τοτε επεκτεινεται το βαρελι προς τα εξω. Ε αυτή η κινηση οσο και αν δειχνει ευκολη και αμελητεα μου στοιχισε πολλες φωτο και εφερε εκνευρισμο.
Ο λογος ειναι οτι αντιθετα απο τον μικρο Lumix 12-32 που εχει ακριβως την ιδια φιλοσοφια οι δυο pro σε εκταση με το βαρελι δεν ειναι λιλιπουτιοι και για να μην χτυπηθουν ειδικα αν μετακινεισαι σε μεσα μεταφορας κλπ. αν για λιγο δεν κανεις χρηση της μηχανης τους μαζευεις στην αρχικη θεση και μετα αντε παλι απο την αρχη να τους ανοιξεις. Εκει που νομιζεις οτι εισαι ετοιμος και σηκωνεις την μηχανη σε κατι που αμεσα θελεις να φωτογραφισεις βλεπεις το μνμ στο EVF <πρεπει να ανοιξεις τον φακο>
Σκεφτομαι επισης (χωρις να μπορω να το αποδειξω) οτι αυτη η κινηση ανοιξε κλεισε μελλοντικα μπορει να δωσει καποια φθορα και στον φακο. Με λιγα λογια ειδικα για τον 8-25/4 που ηταν και ο φακος που δουλεψα περισσοτερο αναπολησα τον ελαφρυ Leica 8-18/2.8-4 που και πιο ελαφρυς ηταν και το βαρελι δεν επεκτεινονταν.