Φίλτρα προστασίας φακού

PHAETHON

New member
20 October 2007
6
Ποια είναι η γνώμη σας για τα φίλτρα της HOYA;
Με αποκλειστικό σκοπό την προστασία του φακού, σκέφτομαι μαζί με τη νέα μου s9600 :grinning-smiley-043, να αγοράσω και ένα Hoya Protector Pro 1 Digital.
Έχει χρησιμοποιήσει κανένας το συγκεκριμένο προϊόν;
Υπάρχει περίπτωση να επιβαρύνει την ποιότητα των φωτογραφιών;
Προτείνει κανείς κάτι άλλο;

Ευχαριστώ!
 
To καλύτερο που μπορείς να κάνεις για να προστατεύσεις το φακό σου είναι να φοράς το καπάκι του όταν δεν τραβάς. Επίσης να έχεις ένα καλό πανάκι με μικροφάιμπερ για να τον καθαρίζεις από τις δαχτυλιές με χο, χο από το στόμα.

Το φίλτρο Uv πλέον δεν είναι απαραίτητο. Πάντως τα χόγια είναι καλά φίλτρα.
 
Μερικές φορές νιώθω ότι σε κάπως πιο κόντρα λήψεις το uv (ή ακόμη περισσότερο το skylight που ήταν και της μοδός παλαιότερα) μου υποβαθμίζουν λιγάκι το κόντραστ ή εντείνουν κάπως τη θάμβωση, δεν ξέρω.
Προσωπικώς δεν πολυχρησιμοποιώ, αν και έχω σε αρκετά μεγέθη. Υποτίθεται ότι μας δίνουν και καλύτερη φωτομέτρηση.

Πολωτικά χρησιμοποιώ, σπανίως και κανένα close-up, εάν δεν κουβαλάω μάκρο φακό. ND δεν έχω, αλλά σκοπεύω να πάρω.
 
Οπότε μου προτείνετε πως είναι καλύτερα να μην βάλω τίποτα;

Να διευκρινίσω πως το συγκεκριμένο φίλτρο δεν παρέχει προστασία UV, προστατεύει μόνο από σκόνη δαχτυλιές, γδασρίματα, υγρασία κλπ. και είναι λίγο ακριβότερο από ένα UV.
 
Last edited:
Εάν πρέπει να βάλεις κάτι, προτίμησε το UV, το οποίο είναι εντελώς άχρωμο (αντίθετα πχ με το skylight ή το haze) και υποτίθεται πως κόβει και UV ακτινοβολία.

Παρασολέιγ έχει από τη μάνα της η 9600? Γιατί αυτό κάνει καλύτερη δουλειά για προστασία από οποιοδήποτε φίλτρο. Και η χρήση του βελτιώνει ασφαλώς και την εικόνα, από αισθητά έως σημαντικότατα.
 
Ε, αφού έχει παρασολέιγ η 9600, δεν χρειάζεται να επαναληφθεί και από εδώ πόσο καθοριστική μπορεί να αποδειχθεί η χρήση του. Δεν ξέρω πώς τα πάει από θάμβωση ο φακός της, αλλά λογικώς οι σουπερζουμ σχεδιάσεις περιλαμβάνουν πολλά στοιχεία, οπότε συνήθως δεν είναι και το καλύτερο σημείο τους.
 
Ε, αφού έχει παρασολέιγ η 9600, δεν χρειάζεται να επαναληφθεί και από εδώ πόσο καθοριστική μπορεί να αποδειχθεί η χρήση του. Δεν ξέρω πώς τα πάει από θάμβωση ο φακός της, αλλά λογικώς οι σουπερζουμ σχεδιάσεις περιλαμβάνουν πολλά στοιχεία, οπότε συνήθως δεν είναι και το καλύτερο σημείο τους.

Το ζήτημα όμως είναι ότι σε πολλές μηχανές το παρασολέιγ είναι "ένα πράμα να" (με το συμπάθειο!) με αποτέλεσμα να το παρατάμε σπίτι το ίδιο εύκολα με το τρίποδο! Στην FZ7 μου θέλει κι έναν αντάπτορα πριν το παρασολέιγ οπότε αν και επιτρέπει να τοποθετηθεί κι ανάποδα πάνω στον φακό κερδίζοντας χώρο, έχοντας καλομάθει σε μια αρκετά μικρότερη διάσταση, δύσκολα ξεβολεύεται κανείς...

Ξέρω, η τέχνη απαιτεί θυσίες και η τεμπελιά ξεβόλεμα... :ADFAD2:
 
Το ζήτημα όμως είναι ότι σε πολλές μηχανές το παρασολέιγ είναι "ένα πράμα να" (με το συμπάθειο!) με αποτέλεσμα να το παρατάμε σπίτι το ίδιο εύκολα με το τρίποδο! Στην FZ7 μου θέλει κι έναν αντάπτορα πριν το παρασολέιγ οπότε αν και επιτρέπει να τοποθετηθεί κι ανάποδα πάνω στον φακό κερδίζοντας χώρο, έχοντας καλομάθει σε μια αρκετά μικρότερη διάσταση, δύσκολα ξεβολεύεται κανείς...

Ξέρω, η τέχνη απαιτεί θυσίες και η τεμπελιά ξεβόλεμα... :ADFAD2:

Στις Fuji 9600 & 6500 απλά το κουμπώνεις ανάποδα (ώστε να αγκαλιάζει το φακό) και έτσι το κουβαλάς .... χωρίς θυσίες. ;)
 
Το ζήτημα όμως είναι ότι σε πολλές μηχανές το παρασολέιγ είναι "ένα πράμα να" (με το συμπάθειο!) με αποτέλεσμα να το παρατάμε σπίτι το ίδιο εύκολα με το τρίποδο! Στην FZ7 μου θέλει κι έναν αντάπτορα πριν το παρασολέιγ οπότε αν και επιτρέπει να τοποθετηθεί κι ανάποδα πάνω στον φακό κερδίζοντας χώρο, έχοντας καλομάθει σε μια αρκετά μικρότερη διάσταση, δύσκολα ξεβολεύεται κανείς...

Ξέρω, η τέχνη απαιτεί θυσίες και η τεμπελιά ξεβόλεμα... :ADFAD2:


Το αποτέλεσμα όμως, ειδικά όταν δεν έχουμε τον ήλιο πίσω μας, δικαιώνει.

Και ειλικρινά παρατήρησα ότι όσο μεγαλύτερες οι εκθέσεις, τόσο πιο χρήσιμο το παρασολέιγ. Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά τα νυχτερινά κάδρα με εκθέσεις 4-10 δευτ. όλο και κάποιο θάμπωμα έχουν όταν δεν φορώ το παρασολέιγ (και για ευρυγώνιους μιλούμε για παρασολέιγ της πλάκας).
 
Στις Fuji 9600 & 6500 απλά το κουμπώνεις ανάποδα (ώστε να αγκαλιάζει το φακό) και έτσι το κουβαλάς .... χωρίς θυσίες. ;)

Kαι στην panasonic FZ-7 το ίδιο κόλπο γίνεται. Μόνο που για χρήση φίλτρου ή παρασολέιγ θέλει κι ένα ενδιάμεσο αντάπτορα που εκτείνεται όσο ο φακός της στο μέγιστο μήκος του. Ε, είναι λίγο πιο άβολο τελικά!
 
Το αποτέλεσμα όμως, ειδικά όταν δεν έχουμε τον ήλιο πίσω μας, δικαιώνει.

Και ειλικρινά παρατήρησα ότι όσο μεγαλύτερες οι εκθέσεις, τόσο πιο χρήσιμο το παρασολέιγ. Μπορεί να κάνω και λάθος, αλλά τα νυχτερινά κάδρα με εκθέσεις 4-10 δευτ. όλο και κάποιο θάμπωμα έχουν όταν δεν φορώ το παρασολέιγ (και για ευρυγώνιους μιλούμε για παρασολέιγ της πλάκας).

Να σου πω την αλήθεια όσο δεν είχα πρόβλημα flare δεν το σκέφτηκα καν το παρασολέιγ, αλλά τώρα που το συζητάμε πρέπει να κάνω καμιά δοκιμή να δω πόσο αλλάζει το θάμπωμα, το contrast κλπ.
Αν μπαίνει φως και διαχέεται μέσα στο οπτικά λογικό νομίζω είναι αυτό που λες για τις μεγαλύτερες εκθέσεις, σαν να αυξάνεις ένα τυχαίο θόρυβο...
Σε καλούς φακούς υποτίθεται ότι οι επιστρώσεις των φακών αποτρέπουν ακριβώς αυτό, αλλά τρέχα γύρευε τώρα πόσα στοιχεία του φακού έχουν τέτοια επεξεργασία και ειδικά σε χαμηλές κατηγορίες τιμής...

Α, και τώρα που το θυμήθηκα, τα καλά παρασολέιγ (ακριβών τηλεφακών) παρατήρησα να έχουν στο εσωτερικό τους μη ανακλαστική επιφάνεια, συχνά με υφή σαν βελούδο. Ίσως θα επέφερε μια ορατή βελτίωση μια αντίστοιχη επεξεργασία των φτηνών πρασολέιγ που κυκλοφορούν. Κάπου είχα πετύχει βελούδο σε σπρέι, νομίζω σε είδη αυτοκινήτου, αλλά δεν ξέρω αν κάνει σίγουρα...
 
Στις μεγάλες νυκτερινές εκθέσεις μπορεί να υπάρχει κάποια πηγή φωτισμού που δεν μας δημιουργεί ανησυχίες όταν κοιτούμε από το σκόπευτρο, αλλά τελικώς λόγω της διάρκειας κατορθώνει να επηρεάσει. Μπορεί να περιπλέκεται και από το θέμα του θορύβου το ζήτημα, γιατί παρατηρώ ότι οι συγκεκριμένες θαμβώσεις έχουν και λίγο χαρακτήρα bleeding.
 
Η χρήση του ND πώς μπορεί να βρεί εφαρμογές εκτός από το να τύχει να βρεθείς σε κατάσταση απόλυτης ηλιοφάνειας που ούτε με iso100-speed 1/8000 ή f/22 δε σε καλύπτει...
 
Το κακο με τα παρασολειγ ειναι οτι αυξανουν το μηκος του φακου και γινεται λιγο μπουρι...

κατα τα αλλα προστατευουν πιο πολυ απο τα φιλτρα και σε χτυπηματα αλλα και σε ανακλασεις!
 
Re: Απάντηση: Φίλτρα προστασίας φακού

Η χρήση του ND πώς μπορεί να βρεί εφαρμογές εκτός από το να τύχει να βρεθείς σε κατάσταση απόλυτης ηλιοφάνειας που ούτε με iso100-speed 1/8000 ή f/22 δε σε καλύπτει...

Φαντάζομαι βέβαια ότι το παράδειγμα είναι υπερβολή, γιατί καταρχάς δεν υπάρχει φωτιστική συνθήκη που να μην καλύπτεται από συνδυασμό iso 100 και ταχύτητα 1/8000 (οι περισσότερες dslr φτάνουν μέχρι 1/4000) και διάφραγμα f/22 (οι περισσότεροι φακοί κλείνουν συνήθως μέχρι το f/16). Ο συνδυασμός που λες αντιστοιχεί σε EV 22, που αντιστοιχεί σε φωτιστικές συνθήκες που δεν συναντώνται στη φύση. Για παράδειγμα καλοκαιρινός ήλιος σε παραλία με λευκή άμμο, αντιστοιχεί σε EV 16.

Το ND μπορεί να ρίξει κάποια στοπ τη φωτεινότητα ώστε να μην χρειαστεί να καταφύγουμε σε πολύ κλειστό διάφραγμα, καθώς θέλουμε να έχουμε καλύτερο έλεγχο στο βάθος πεδίου που δίνει ένα πιο ανοικτό διάφραγμα. Ή να μην χρειαστεί να καταφύγουμε σε διάφραγμα τόσο κλειστό ώστε να υποβαθμίζεται η ποιότητα της φωτογραφίας μας, καθώς ως γνωστόν από f/11 ή και νωρίτερα η αναλυτική ικανότητα των φακών περιορίζεται λόγω της περίθλασης.

Ή πάλι μπορεί να χρειαζόμαστε μία αργή ταχύτητα (πχ για να καταγράψουμε το εφέ της ροής του νερού, πχ σε καταρράκτη) την οποία δεν μπορούμε λόγω μεγάλης φωτεινότητας να πάρουμε όσο και να κλείσουμε το διάφραγμα.


Και φυσικά υπάρχουν και τα ντεγκραντέ ND (κάπου είχε γράψει ο Βλάσης) τα οποία έχουν άλλη χρήση.
 
Last edited:
το κακο με τα φιλτρα ειναι οτι τα καλα ειναι πανακριβα ......

αλλα και οτι πρεπει να τα κουβαλας μαζι σε σακιδιο...
δηλ, δεν μπορεις παρεις τη μηχανη και να φυγεις ! πρεπει να εχεις ολη την προικα μαζι ...
 
καθίστε βρε παιδιά, 58ρι δεν παίρνει η 9600? Τι πανάκριβα? Τι να πούμε και για τα 77ρια και 82ρια δηλαδή!
Πχ πολωτικό καλής ποιότητας (γιατί τελευταίως κυκλοφορούν και κάτι κινέζικα) βρίσκεις και με 15 ευρώ στο ebay. Τις προάλλες πήρα ένα Jessops digital pro κυκλικό πολωτικό άριστης ποιότητας και slim μάλιστα ακριβώς στο νούμερο αυτό (58mm) σφραγισμένο στις 9 λίρες με τα μεταφορικά.
 
Βέβαια το B+W (τα πλέον ακριβά) πολωτικό 77mm μου είχε βγει γύρω στο 100ευρω εάν θυμάμαι.... Στα μεγάλα μεγέθη όντως είναι υπολογίσιμο το κόστος.
 
Σήμερα χτύπησα στο ebay ένα σύστημα φίλτρων της αγγλικής Cromatek, το 75mm (συμβατό και με φίλτρα Cokin P) με 10φίλτρα. Βέβαια δεν ξέρω πού θα βρω προσαρμογείς για τις διαμέτρους των φακών μου....
Έχει κανείς άποψη επί της συγκεκριμένης εταιρίας?
Κορυφαία πρέπει να είναι πάντως τα Lee, από ό,τι διαβάζω...