Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Τα μεταβλητά, εκτός από τα πανάκριβα, λασπώνουν πολύ το αποτέλεσμα και δεν είναι και ουδέτερα χρωματικά. Όταν πέφτει κάπως το φως και ένα απλό ND 0.9 (3 στοπ) θα σου κάνει για να πάρεις ταχύτητες αργότερες από μισό λεπτό, εφόσον κλείσεις λιγάκι και το διάφραγμα.
 
Γιατι κανείς δεν δοκιμάζει πολλαπλές λήψεις αντι για φίλτρα ND !! .. 10Χ 30 sec = 1 X 5min .. δεν νομίζω να έχει αισθητική διαφορά στο αποτέλεσμα και σίγουρα θα είναι και καλύτερη στην ανάδειξη των σκοτεινών με το στακάρισμα.

Ισως θέλι και λίγα black frame βέβαια .. οι αστροφωτογράφοι κατι θα ξέρουν ..
 
Last edited:
Εξαιρετικο νημα!! Καταπληκτικες ληψεις!! Ειχα δοκιμασει στο παρελθον να τραβηξω με το γυαλι που χρησιμοποιουν οι ηλεκτροκολλητες κολλημενο στον φακο. Ειχα διαβασει οτι το πρασινο τιντ διορθωνεται ευκολα αν τραβηξεις raw αλλα οι προσπαθειες μου ηταν αποτυχημενες κ πηρα ενα ND 1000x :D
 
Last edited:
Εξαιρετικο νημα!! Καταπληκτικες ληψεις!! Ειχα δοκιμασει στο παρελθον να τραβηξω με το γυαλι που χρησιμοποιουν οι ηλεκτροκολλητες κολλημενο στον φακο. Ειχα διαβασει οτι το πρασινο τιντ διορθωνεται ευκολα αν τραβηξεις raw αλλα οι προσπαθειες μου ηταν αποτυχημενες κ πηρα ενα ND 1000x :D
Καλά αυτά δεν είναι λύσεις. Γενικά όλα τα tint διορθώνονται. Πάντως με τα NiSi και τα Hoya δεν έχω ιδιαίτερα τέτοια θέματα. Παλιά είχα κάποια φίλτρα ND της B&W και η καφέ απόχρωση πήγαινε σύννεφο! Γενικά σε σχετικά οικονομικό επίπεδο, τα NiSi είναι πολύ καλή επιλογή.
 
Ωραίο θέμα και καταπληκτικές φωτογραφίες!

Κάποια στιγμή θέλω να το προσπαθησω και γω...
 
Γιατι κανείς δεν δοκιμάζει πολλαπλές λήψεις αντι για φίλτρα ND !! .. 10Χ 30 sec = 1 X 5min .. δεν νομίζω να έχει αισθητική διαφορά στο αποτέλεσμα και σίγουρα θα είναι και καλύτερη στην ανάδειξη των σκοτεινών με το στακάρισμα.

Ισως θέλι και λίγα black frame βέβαια .. οι αστροφωτογράφοι κατι θα ξέρουν ..
Υπάρχει θέμα με την αισθητική του κάδρου. Οι πολλαπλές λήψεις δημιουργούν πρόβλημα στα κινούμενα σύννεφα και το νερό και τα κάνει να φαίνονται σαν συγκολλημένα κομμάτια. πχ κάθε κομμάτι νερού έχει τη δική του "ροή" και το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι καλό αισθητικά (τουλάχιστον για εμένα).

Δείτε εδώ ένα τέτοιο παράδειγμα (εμένα δεν μου αρέσει αυτό το αποτέλεσμα)
stackedclouds-1.jpg
 
Τι να καταλάβουμε από αυτο το παράδειγμα (σμικρυνση σε 5% !!) έχει σαγρέ γραμμές ?? δεν φαίνονται !!
Ασε που μου αρέσει αυτό που βλέπω ..

Εχεις στοιχεία λήψης ?. Μου φαίνεται οτι είναι μικρός ο χρόνος των μεμονωμένων λήψεων (με κόντρα φως γαρ .. πρέπει να είναι κάτω απο 1 sec)

Το να δημιουργούνται ασυνέχειες σε μακρές λήψεις όπως το έθεσα (δηλ. 10Χ 30sec αντι 1 Χ 300) ακούγεται παράλογο .. μιλάμε για ένα κενό 1/3sec (στη χειροτερη περίπτωση σαν την Α7) εως 1/60sec (Νικον 1) κάθε 30sec .. = 1% - 0.17% .. πρέπει να πηγαίνουν με χίλια τα σύννεφα για να δεις ασυνέχεια ..
 
Γενικά η διαδικασία του stacking σε φωτογραφίες ΜΕ δίνει διαφορετικό αποτέλεσμα από τη χρήση φίλτρου ND. Είναι θέμα αισθητικής. Εμένα μου αρέσει πολύ περισσότερο η ροή που εμφανίζει το κινούμενο θέμα με φίλτρα.

"an enchanting coldness" (Καραβόμυλος Φθιώτιδας), λήψη 38" με φίλτρο NiSi ND2000 (11 stops).

an enchanting coldness by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr
 
Σχετικά άσχετο αλλά
έχεις μήπως σχέση με τον Θεόδωρο Κεφαλόπουλο απο Αλεξάνδρεια που κάνει εγκαταστάσεις ψυκτικών θαλάμων και γενικά ασχολείται με πάνελ ?
 
Re: Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Σχετικά άσχετο αλλά
έχεις μήπως σχέση με τον Θεόδωρο Κεφαλόπουλο απο Αλεξάνδρεια που κάνει εγκαταστάσεις ψυκτικών θαλάμων και γενικά ασχολείται με πάνελ ?
είναι πρώτος μου ξάδελφος (τέλος του off topic)
 
Γενικά η διαδικασία του stacking σε φωτογραφίες ΜΕ δίνει διαφορετικό αποτέλεσμα από τη χρήση φίλτρου ND. Είναι θέμα αισθητικής. Εμένα μου αρέσει πολύ περισσότερο η ροή που εμφανίζει το κινούμενο θέμα με φίλτρα.

Γιατί γενικεύεις !!. Αλλο time lapse με μικρές εκθέσεις οπου τα κενα ανάμεσα στις διαδοχικές εκθέσεις είναι μεγαλο ποσοστο και βγάζουν ασυνέχειες και άλλο ριπή με επιμέρους εκθέσεις να είναι πάνω από 3sec η καθεμία (τόσο νομίζω είναι η μικρότερη ταχύτητα που χρησιμοποιούν οι αστροφωτογράφοι στα star trails με πολλαπλές εκθέσεις) οπότε ο κενός χρόνος αντιπροσωπεύει ασήμαντο ποσοστό.
 
Δεν έχει λογική να δουλέψεις έτσι τη ΜΕ εκτός κι αν το κάνεις σκόπιμα για να έχεις το αποτέλεσμα που λες. Αν η λήψη δεν είναι μονή, συνεχής και μεγάλης διάρκειας, χάνεις το τελικό αποτέλεσμα που δείχνω. Επίσης, για ποιο λόγο κάνουμε αυτή την κουβέντα; Για να αποφύγουμε τα φίλτρα; Μα και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν θέλεις το αποτέλεσμα που δείχνω. Η αστροφωτογραφία που αναφέρεις λειτουργεί με διαφορετικές ρυθμίσεις (πχ κανείς δεν κάνει αστροφωτογράφηση με μικρό διάφραγμα, ενώ στις μακράς διάρκειας το σύνηθες διάφραγμα είναι f/11-f/16 στο 99% των περιπτώσεων. Γι' αυτό και άνοιξα θέμα αποκλειστικά για τέτοια φωτογράφηση (για αστροφωτογράφηση ήδη υπάρχει).
 
Δεν έχει λογική να δουλέψεις έτσι τη ΜΕ εκτός κι αν το κάνεις σκόπιμα για να έχεις το αποτέλεσμα που λες. Αν η λήψη δεν είναι μονή, συνεχής και μεγάλης διάρκειας, χάνεις το τελικό αποτέλεσμα που δείχνω.

Ποιό κατάλαβες οτι θα είναι το αποτέλεσμα ?.
Σου λέω τριτη φορά οτι αν οι επιμέρους λήψεις είναι μεγάλες σε διάρκεια σχετικά και τα κενα απο λήψη σε λήψη μικρά το αποτέλεσμα είναι ίδιο με την μονή υπερ μακράς διάρκειας λήψη. Και φυσικά χρειάζεται απλό averaging στο στακάρισμα οχι τεχνικές slice που χρησιμοποιούν μερικοί.
Μην συγκρίνεις με time lapse που μπορεί να είναι λήψεις 1/10sec ανα 1sec .. η πρόταση είναι ριπή με όσες λήψεις χρειάζονται που καθεμία θα έχει όσο μεγαλύτερο χρόνο λήψης γίνεται (φυσικά αυτό βολεύει ειδικά όταν ο φωτισμός είναι χαμηλός για να επιτρέπει στοιχειοδώς μικρές ταχύτητες )

Επίσης, για ποιο λόγο κάνουμε αυτή την κουβέντα; Για να αποφύγουμε τα φίλτρα; Μα και αυτό δεν μπορεί να γίνει αν θέλεις το αποτέλεσμα που δείχνω. Η αστροφωτογραφία που αναφέρεις λειτουργεί με διαφορετικές ρυθμίσεις (πχ κανείς δεν κάνει αστροφωτογράφηση με μικρό διάφραγμα, ενώ στις μακράς διάρκειας το σύνηθες διάφραγμα είναι f/11-f/16 στο 99% των περιπτώσεων. Γι' αυτό και άνοιξα θέμα αποκλειστικά για τέτοια φωτογράφηση (για αστροφωτογράφηση ήδη υπάρχει).

Για να μην θεωρούνται τα φίλτρα ντε και καλά απαραίτητα το έγραψα .. και να μπούν στο παιχνίδι και αυτοί που δεν έχουν και ζορίζονται να αγοράσουν. Βέβαια είναι υποκατάστατο του ND, δεν το αντικαθιστά πλήρως. Απλά περιορίζεται κανείς σε συνθήκες με χαμηλό φως .. όπως κάποιες απο αυτές που ανεβάζεις.
Επιπλέον με τις πολλαπλές λήψεις μειώνεται και ο θόρυβος, αυξάνεται και η δυναμική περιοχή .. υπολόγισε 1 στοπ στις τέσσερις λήψεις και 2 στοπ στις 16 λήψεις

Το παράδειγμα απο την αστροφωτογραφία αφορούσε τα star trails που (επειδή είναι σημειακό φώς) είναι πιο απαιτητικό θέμα οσον αφορά την συνέχεια της κίνησης απότι τα σύννεφα και τα κύματα. Τί σχέση έχει το διαφραγμα αν είναι ανοιχτό ή κλειστό ?? !! .. ισα ισα που στα κλειστά διαφράγματα, το αυξημένο diffraction εξομαλύνει τις όποιες ασυνέχειες
 
Σου λέω τριτη φορά οτι αν οι επιμέρους λήψεις είναι μεγάλες σε διάρκεια σχετικά και τα κενα απο λήψη σε λήψη μικρά το αποτέλεσμα είναι ίδιο με την μονή υπερ μακράς διάρκειας λήψη. Και φυσικά χρειάζεται απλό averaging στο στακάρισμα οχι τεχνικές slice που χρησιμοποιούν μερικοί.

Όταν η φωτομέτρηση για δεδομένο ISO (συνήθως το βασικό) και διάφραγμα σου δίνει πχ 1/40", εσύ πως θα επιτύχεις μεγαλύτερο χρόνο έκθεσης χωρίς φίλτρο; Αν δουλέψεις σε Manual mode και αυξήσεις μόνος σου το χρόνο έκθεσης πχ από 1/40" σε 5", τότε θα κάψεις πληροφορία. Ακόμα και σε χαμηλό φωτισμό, πάλι δεν θα ξεπεράσεις τα 3-5", οπότε ούτε και τότε θα έχεις με 1 λήψη το επιθυμητό αποτέλεσμα. Νερά και σύννεφα, δίνουν καλή οπτική αίσθηση με λήψεις τουλάχιστον 30". Άρα που καταλήγουμε; Στο ότι η τεχνική που προτείνεις δουλεύει μόνο σε πολύ ειδικές συνθήκες (χαμηλό φως), όπου όμως χάνεις γενικότερα οπτική πληροφορία λόγω ακριβώς του ότι το κάδρο υποφωτίζεται.

Για να μην θεωρούνται τα φίλτρα ντε και καλά απαραίτητα το έγραψα .. και να μπούν στο παιχνίδι και αυτοί που δεν έχουν και ζορίζονται να αγοράσουν. Βέβαια είναι υποκατάστατο του ND, δεν το αντικαθιστά πλήρως. Απλά περιορίζεται κανείς σε συνθήκες με χαμηλό φως ..
Ηλία γενικά δεν έχω δει να ακολουθεί κάποιος αυτή την τεχνική που περιγράφεις. Δεν είναι γιατί δουλεύουν με φίλτρα όλοι οι καταξιωμένοι φωτογράφοι, είναι γιατί το αποτέλεσμα με τη χρήση φίλτρων είναι πολύ καλό. Το κόστος που αναφέρεις δεν θεωρώ πως είναι κάτι αξιόλογο. Όποιος αποφασίσει να ασχοληθεί με τη φωτογραφία ΜΕ, σημαίνει ότι έχει αποφασίσει να "εμπλακεί" σημαντικά με τη φωτογραφία και αν η αγορά ενός τέτοιου φίλτρου είναι δυσβάσταχτη, τότε σημαίνει πως και ο υπόλοιπος εξοπλισμός θα είναι χαμηλού budget, οπότε εκεί δεν σε ενδιαφέρει το να χάσεις 1 στοπ σε δυναμικό εύρος (ήδη το έχεις χάσει λόγω χαμηλών προδιαγραφών του αισθητήρα μίας low budget μηχανής), άρα δεν αξίζει να εφαρμόσεις την τεχνική που περιγράφεις. Δεν γίνεται από τη μία να είσαι purist και να ψάχνεις είσοδο θορύβου και πιθανή απώλεια 1 stop και από την άλλη να μην διαθέτεις ένα μικρό ποσό για ένα φίλτρο. Επίσης, οι συνθήκες λήψης τέτοιων φωτογραφιών είναι σχεδόν πάντα σε "μέτριο" φως λόγω νέφωσης ή γιατί φωτογραφίζεις ρυάκια σε δάσος κλπ με περιορισμένο φως, οπότε δεν φτάνεις στα άκρα τον αισθητήρα σου από πλευράς δυναμικής περιοχής.

Πραγματικά δεν θεωρώ ότι η φωτογράφηση ΜΕ είναι κατηγορία για πλουσίους. Ένα αξιόλογο φίλτρο των 9 στοπ (ND500) σου δίνει καλή καθυστέρηση και κοστίζει ~80 ευρώ (αναλόγως του φακού) και συνήθως οι ακριβοί φακοί έχουν μεγάλη διάμετρο φίλτρου, οπότε εκεί ναι, μπορεί να φτάσεις και τα 150+ ευρώ για ένα φίλτρο, άρα αρχίζεις να σκέφτεσαι και το κόστος (αλλά τότε Ηλία ήδη δουλεύεις με ακριβό σύστημα...). Δεν θέλω να παρεξηγηθώ, δεν το παίζω λεφτάς και να ξέρεις ότι δουλεύω μόνο με 1 ζουμ φακό σε όλες τις φωτογραφίες που έχω βγάλει, τη στιγμή που οι περισσότεροι εδώ μέσα έχουν 3 και 4 φακούς...
 
Απάντηση: Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Γιατί γενικεύεις !!. Αλλο time lapse με μικρές εκθέσεις οπου τα κενα ανάμεσα στις διαδοχικές εκθέσεις είναι μεγαλο ποσοστο και βγάζουν ασυνέχειες και άλλο ριπή με επιμέρους εκθέσεις να είναι πάνω από 3sec η καθεμία (τόσο νομίζω είναι η μικρότερη ταχύτητα που χρησιμοποιούν οι αστροφωτογράφοι στα star trails με πολλαπλές εκθέσεις) οπότε ο κενός χρόνος αντιπροσωπεύει ασήμαντο ποσοστό.

Μάλλον μπερδεύεις δύο διαφορετικά πράγματα, από τη μια το stack έκθεσης (όπου οι πολλαπλές λήψεις αυξάνουν και την έκθεση) και από την άλλη το stack περιεχομένου, στο οποίο κάθε μία λήψη έχει τη σωστή έκθεση. Αν κάνεις στακ έκθεσης με λήψεις στις οποίες μεταβάλλεται λόγω κίνησης το κάδρο, τα αποτελέσματα θα βγουν το λιγότερο απρόβλεπτα αν όχι κουλουβάχατα.
 
Εγώ πάντως δεν θέλω να είμαι απόλυτα αρνητικός. Θα ήθελα να δω κάποιες φωτογραφίες-παραδείγματα της τεχνικής που περιγράφει ο Ηλίας ή κάποιο βίντεο με τη διαδικασία.
 
Ρε παίδες είπαμε χαμηλό φωτισμό .. με f/16 (ή f/22 άμα λάχει ..) άνετα η σωστή έκθεση είναι μεγαλύτερη απο 1sec. Και αν δεν υπάρχει ευθεία-καμπύλη γραμμική κίνηση στα συννεφα δεν χρειάζεται να είναι τόσο μεγάλη η διάρκεια της κάθε λήψης, το νερό με τις χαοτικές του κινήσεις θα βγεί πάλι γάλα και με πιο μικρούς χρόνους

Πες 2 sec f/16 είναι η σωστή έκθεση. Παίρνεις 15 τέτοιες λήψεις σερί και έχεις συνολική έκθεση 32sec απλωμένη σε διάρκεια 35 sec αν υπολογίσουμε 1/5sec κενό αναμεσα στις λήψεις.

Η διάρκεια ειναι αρκετή για να γίνουν γαλα τα νερά και τα συννεφα, το συνολικό φως που πήρες είναι 15Χ περισσότερο απότι αν είχες ND αρα και ο θόρυβος αντιστρόφως ανάλογος .. είναι σαν να τράβηξες με ISO 6.67

Στο στακάρισμα κάνεις απλό average των 15 σωστών λήψεων δεν αλλάζει η φωτεινότητα. Ακριβώς αυτό κανει και η μονή λήψη 30sec.. σου δίνει ανα πίξελ τον μέσο ορο του φωτός στην διάρκεια των 30sec.

Υ.Γ. δεν έχω μηχανή επι του παρόντως για τέτοιο τεστ