Φωτογράφηση σε συναυλίες

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Οι περισσότεροι, όταν πηγαίνουν σε συναυλίες, το τελευταίο που σκέφτονται να πάρουν μαζί τους είναι μια φωτογραφική μηχανή για να αποτυπώσουν τα Highlights των συναυλιών. Και έχουν δίκαιο, αφού η προσπάθεια λήψης φωτογραφιών τους αποσπά από τη μαγεία της συναυλίας. Ίσως και να χάσουν μια στιγμή μοναδική, ανεπανάληπτη. Και αν πάλι θελήσουν να αποθανατίσουν κάτι, τότε το κινητό να είναι καλά. Άλλοι πάλι θέλουν να πάρουν μαζί τους μια μηχανή, αλλά φοβούνται ότι η φωτογράφηση και η κινηματογράφηση απαγορεύονται. Ίσως και ότι η μηχανή τους μπορεί να μείνει σε κάποιο ράφι ή στη τσέπη κάποιου σεκιουριτά και με λίγες πιθανότητες επιστροφής. Και αυτοί έχουν δίκαιο.

Άλλωστε η φωτογράφηση σε συναυλίες σε κλειστούς χώρους, θέατρα κυρίως, απαγορεύεται. Ειδικά η λήψη με φλας. Και έχουν δίκαιο, αφού κανείς καλλιτέχνες δεν μπορεί να αποδώσει όταν βλέπει να αστράφτουν στο πρόσωπό τους ή μες στο σκοτάδι 50-100 φλασιές.

Έτσι σε παραστάσεις μπαλέτου, χοροθεάτρου, όπερες κλπ. η φωτογράφηση απαγορεύεται και η μηχανή κατάσχεται. Ειδικά όταν πρωταγωνιστούν γνωστά ονόματα στο παγκόσμιο καλλιτεχνικό στερέωμα. Αντίθετα, αν πρόκειται για γκαλά της μόστρας ή της αρπαχτής, ακόμη και διάσημων ονομάτων, τότε μάλλον θα καταφέρετε να βάλετε μέσα μηχανή και να τη χρησιμοποιήσετε.

Σε συναυλίες ροκ, μπλουζ, τζαζ, σόουλ και φυσικά των εγχώριων ποπ και λαϊκών ειδώλων τα πράγματα είναι πολύ πιο χαλαρά, ειδικά όταν διεξάγονται σε ανοιχτό χώρο.
 
Τι μηχανή χρησιμοποιούμε;

Αν δεν ξέρουμε, αν δεν είμαστε βέβαιοι ότι επιτρέπεται η φωτογράφηση, παίρνουμε μαζί μας μια κόμπακτ με φακό υπερζούμ. Σε ένα τσαντάκι έχει πολλές πιθανότητες να χρησιμοποιηθεί. Α και μόνο αν, γνωρίζουμε ότι επιτρέπεται η φωτογράφηση τότε παίρνουμε την τσάντα με τη ρεφλέξ και τους φακούς. Αλλιώς ετοιμαστείτε για το σοκ, είτε να βρεθεί αλλού η τσάντα και αλλού εσείς, με κίνδυνο να χαθεί είτε να αποφασίσετε να μην παρακολουθήσετε τη συναυλία.

Γιατί υπερζούμ; Διότι στο 90% των περιπτώσεων θα είστε μακριά από τη σκηνή. Εκεί ακόμη και τα 12Χ που κοκορεύεστε ότι δεν έχει κανείς άλλος, ίσως σας φανούν λίγα. Αλλά η υπερζούμ σας πρέπει να έχει γρήγορες αντιδράσεις και φωτεινό φακό.

Γιατί; Διότι αν αργεί η μηχανή, τότε από την ώρα που πατάτε το κουμπάκι του κλείστρου μέχρι τη στιγμή της λήψης, θα μεσολαβεί ένα διάστημα αρκετό για να γυρίσει ή και να βγει εκτός πλάνου ο καλλιτέχνης. Και φωτεινό φακό, διότι σίγουρα δεν θα πάτε σε συναυλία καταμεσήμερο. Έτσι πιθανόν να μη έχετε ικανοποιητική ταχύτητα, άρα φωτογραφίες θολές ή κουνημένες, άρα άχρηστες. Ο οπτικός σταθεροποιητής στο ccd ή στο φακό δεν βοηθά; Ναι, αλλά θα πρέπει να πετύχετε τον καλλιτέχνη ακίνητο. Αλλιώς θα έχετε νετ φόντο και φλου τον καλλιτέχνη.

Ποια μηχανή παίρνουμε; Με τα δεδομένα του 2007 Panasonic και Canon. Οι Olympus είναι πιο αργές στις αντιδράσεις τους και αργούς φακούς και οι Fuji δεν φθάνουν αρκετά μακριά. Οι Sony, δεν ξέρω…

Αν θέλετε ρεφλέξ, εκεί Canon rules. Πραγματικά είναι η καλύτερη λύση για δυο λόγους. Με τις 20D/30D/350D/400D έχετε καθαρό αρχείο με Iso 1600 και ταχύτατη εστίαση με τους φακούς USM. Και από φακούς; Αφήστε τον υπερευρυγώνιο στη ντουλάπα. Πάρτε τον 18-55 για να τον χρησιμοποιήσετε για καπάκι στη μηχανή σας. Θέλετε τηλεφακούς πολύ φωτεινούς. Άρα ζουμ με φωτεινότητα 2.8 σταθερό και ακόμη καλύτερα Prime με 2.0. H καλύτερη λύση είναι φυσικά ο CANON EF 300/2.8 USM IS αλλά αμφιβάλλω αν θα πάει κανείς σε συναυλία με φακό 4 κιλών και θα διασκεδάσει. Αμέσως καλύτερη λύση είναι ο CANON EF 70-200 2.8 με IS ή χωρίς. Ο 70-200 4.0 δεν θα δώσει καλές ταχύτητες. Αντίθετα πολύ χρήσιμος μπορεί να αποδειχθεί ο CANON EF 85 1.8, o EF 100 2.0, o EF 135 2.0 με μόνο μειονέκτημα για τον τελευταίο την πολύ υψηλή τιμή του.

Για τους οπαδούς της ΝΙΚΟΝ πάρτε κάποιον από τους NIKON AFS 70-200 2.8 VR, AFS 80-200 2.8, AFD 80-200 2.8 ή τον SIGMA 70-200 2.8 HSM με οποιοδήποτε σώμα. Έτσι κι αλλιώς θα είστε ένα στοπ λιγότερο από την CANON, δηλαδή με τη μισή ταχύτητα από τον φίλο με την 20d. Πάντως αξίζει να προσπαθήσετε. Good luck.!!

Καλή περίπτωση είναι και η PENTAX 100D/10D/MINOLTA 5D/7D με ένα SIGMA 70-200 2.8 HSM ή 100-300 4.0 HSM λόγω του συστήματος σταθεροποίησης.

Φυσικά αν έχετε τη δυνατότητα να πάρετε μαζί σας μονόποδο, τότε όλα γίνονται πιο εύκολα και θα έχετε ακόμη καλύτερες φωτογραφίες.
 
Ρυθμίσεις

Το τραβώ ό,τι μου αρέσει χαλαρά, ξεχάστε το. Εδώ πρέπει να προγραμματίσουμε τα πάντα. Άλλωστε δεν έχουμε τη δυνατότητα για πολλές ρυθμίσεις μέσα στο σκοτάδι. Ρυθμίζουμε τη μηχανή στο ανώτερο Iso που θα δώσει καθαρό αρχείο, 800 ή 1600. Ρυθμίζουμε το White balance σε tungsten (φθορισμού). Αποφύγετε το Auto , διότι η μηχανή κάθε φορά θα επιλέγει άλλη θερμοκρασία χρώματος, άρα μέτρια αποτελέσματα. Και το μόνο που δεν θέλουμε, είναι να έχουμε τους Kiss με χρώματα σαν την Cezare Evora και τα ασπρόμαυρα κοστούμια τους πορτοκαλοκόκκινα. Ή την Debbie Harry κοκκινομάλλα; Αν η μηχανή έχει δυνατότητα για .raw, φυσικά επιλέγουμε .raw. Προτεραιότητα ταχύτητας (TV, S) ή διαφράγματος (AV, A) σε ½ ή 1 στοπ το πολύ πιο κλειστό από το wide open.
 
Φωτομέτρηση

Σποτ ή μερική. Την πολυζωνική ξεχάστε τη. Κι αυτό διότι ο φωτισμός στους συναυλιακούς χώρους προέρχεται από σημειακές πηγές, επομένως η κάμερα θα προσπαθήσει να ισορροπήσει το φωτισμό ανάμεσα στα πολύ φωτεινά και στα σκοτεινά σημεία (που δεν μας χρειάζεται). Αντίθετα η σημειακή θα φωτίσει όπως και όσο χρειάζεται τα φωτεινά σποτ της συναυλίας που συνήθως φωτίζουν τους πρωταγωνιστές.

Οι φωτογραφίες είναι από τη συναυλία των Dreamtheater το 2005 στη Θεσσαλονίκη
 

Attachments

  • IMG_2241_1.jpg
    IMG_2241_1.jpg
    107.5 KB · Views: 125
  • IMG_2245_1.jpg
    IMG_2245_1.jpg
    81.8 KB · Views: 85
  • IMG_2266_1.jpg
    IMG_2266_1.jpg
    97.5 KB · Views: 90
  • IMG_2268_1.jpg
    IMG_2268_1.jpg
    88.3 KB · Views: 92
  • IMG_2274_1.jpg
    IMG_2274_1.jpg
    115.5 KB · Views: 91
Τεχνική

Βρίσκουμε μια θέση χωρίς να μας περιορίζει το πλήθος. Αν είναι δυνατόν στο ίδιο ύψος με τη σκηνή ή πιο ψηλά. Παρατηρούμε καλά τους καλλιτέχνες, ώστε να εξοικειωθούμε με τις κινήσεις τους και με τις πόζες τους. Αφού το κάνουμε κι αυτό, παίρνουμε θέση. Τη σκόπευση από την οθόνη με την κόμπακτ κάμερα μακριά μας, ξεχάστε τη. Βάλτε το σκόπευτρο στο μάτι. Τα μπράτσα σφιχτά στο στήθος. Νετάρουμε και περιμένουμε την καλή στάση. Τραβούμε. Ξανά, Ξανά. Βλέπουμε άλλη στάση. Άλλη θέση.

Επιδιώκουμε τα close up στον τραγουδιστή όταν αυτός έχει ιδρώσει, όταν έχει ένταση. Full care (ολόκληρος) στον μπασίστα όταν κάνει σόλο. Το ίδιο και στον ντράμερ. Ξανά και ξανά. Ειδικά όταν ανάβουν φώτα διαφορετικού χρώματος πάνω τους. Προς το τέλος κάνουμε και γενικά πλάνα. Κατεβαίνουμε προς τα κάτω, πλησιάζουμε τη σκηνή, όταν η φύλαξη έχει χαλαρώσει. Προσπαθούμε για λήψεις από χαμηλά. Καλό είναι αν μπορούμε να πάρουμε και λήψεις με κόντρα φως. Δηλαδή τον καλλιτέχνη με τη φωτεινή πηγή πίσω του. Μια σκιά, ειδικά όταν παίζει κάποιο πνευστό όργανο, όπως σαξόφωνο, κλαρίνο, κλπ.

Ανάλογα με τη συναυλία, μπορούμε να κάνουμε και πιο ιδιαίτερες λήψεις. Σε τζαζ ή μπλουζ κάνουμε λήψη σε ασπρόμαυρο με τον καπνό από τα τσιγάρα μπροστά από τον καλλιτέχνη, τσιφτετέλι γυναικείο (από χαμηλά) σε γλέντι λαϊκό. Την ένταση των θεατών ιδρωμένων, ή αποχαυνωμένων σε συναυλία ροκ. Τους αναπτήρες!!!

Οι φωτογραφίες είναι από τη συναυλία του Χρήστου Θηβαίου το 2006 στη Φλώρινα
 

Attachments

  • IMG_1429_1.jpg
    IMG_1429_1.jpg
    70.4 KB · Views: 49
  • IMG_1428_1.jpg
    IMG_1428_1.jpg
    66.1 KB · Views: 43
  • IMG_1427_1.jpg
    IMG_1427_1.jpg
    66.9 KB · Views: 52
  • IMG_1421_1.jpg
    IMG_1421_1.jpg
    80.4 KB · Views: 51
  • IMG_1393_1.jpg
    IMG_1393_1.jpg
    66.4 KB · Views: 54
__Υπέροχο θέμα!


__Εκτός αυτού, βρήκα και μερικές photo απο την συναυλία των Theater που είχα παρευρεθεί, οπότε θα έχω και κάτι να το θυμάμαι! Πολύ ωραίες οι photo και αντιπροσωπευτικότατες του γεγονότος (του Θηβαίου ακόμα καλύτερες). Αν θυμάμαι καλά καθόσουν στις κερκίδες του θεάτρου, άρα αποδεικνύεται (απο το αποτέλεσμα) και αυτό που λες με το υπερζουμ!!

__Χαχα, κρίμα που δεν πέτυχες και κάποια με τον Portnoy πάνω στην κίνηση, είναι πολύ εκφραστικός όταν παίζει drums (άσχετο, στην φωτογραφία φαίνεται και η μπλούζα της εθνικής μας ποδοσφαίρου που φορούσε! μόλις είχαμε πάρει και το Euro!).


__Αναφέρονται μερικά πολύ σημαντικά και βασικά ζητήματα που πρέπει να λάβει κάποιος υπ' όψην για φωτογράφηση συναυλιών και μάλιστα με παραδείγματα. Πολύ ωραίο θέμα!
 
Έχω κι άλλες όπως βλέπεις. Όμως Portnoy σε κίνηση, γιοκ! Ήταν πολύ γρήγορος για να βγει νετ.
 

Attachments

  • IMG_2242_1.jpg
    IMG_2242_1.jpg
    98.2 KB · Views: 55
  • IMG_2225_1.jpg
    IMG_2225_1.jpg
    77.4 KB · Views: 40
  • IMG_2262_1.jpg
    IMG_2262_1.jpg
    91.5 KB · Views: 65
  • IMG_2232_1.jpg
    IMG_2232_1.jpg
    69.7 KB · Views: 52
__Ωωω, ευχαριστώ, ευχαριστώ! :smile:


__"Save As" και σε αυτές λοιπόν, για να έχουμε και οπτικό υλικό απο τη συναυλία εκείνη. Καλή ήταν... Ευχαριστούμε και για τις νέες φωτο, ειδικά η τελευταία είναι πολύ εντυπωσιακή με ωραίο contrast ανάμεσα στον τραγουδιστή και την υπόλοιπη μπάντα.



Υ.Γ. όντως, ο άτιμος είναι ΠΟΛΥ γρήγορος, σχεδόν αδύνατο να τον πιάσεις χωρίς ουρές στην κίνηση... αλήθεια, σε τέτοιες περιπτώσεις τι κάνουμε..;
 
Συνήθως τίποτε.

Αν όμως έχεις φακό με φωτεινότητα 2.0 τότε ίσως καταφέρουμε να έχουμε 2-3 εστιασμένες φωτογραφίες (άφλασες πάντα μιλάμε) στις 20. Όμως π.χ. ένας τέτοιος φακός στα 135 (CANON USM 135/2.0) στοιχίζει περισσότερο από 1000 ευρώ. Ο ζουμ 70-200 2.8 που στοιχίζει περίπου 2000 ευρώ δεν είναι αρκετός για να συλλάβει την κίνηση.
 
Λοιπόν η δική μου άποψη:
Στις συναυλίες επειδή θέλω να έχω το κεφάλι μου ήσυχο παίρνω πάντα την παλιά μου καραβάνα G5 και όχι dslr.
Ο λόγος ? Η αποφυγή κινδύνων και απροόπτων.

Η G5 έχει ορισμένα πολύ καλά χαρακτηριστικά. Τα απαριθμώ:
1. φακός με μεγαλύτερο άνοιγμα 2.0 ! Αυτό σε συνδυασμό με 400 iso δεν υστερεί σχεδόν καθόλου ή και καθόλου από έναν καλό 4άρη φακό στα 1600.
2. Η μηχανή είναι μικρή και δεν έχει κλείστρο. Αυτό σημαίνει ότι μπορείς να βγάλεις άνετα και με 1/4 (αν έχεις σταθερό χέρι). σόλα και τέτοια απορρίπτονται!
3. Ξεχνάς τα autofocus κλπ. Ετσι γλυτώνεις το πρόβλημα:τραβάω τώρα, βγάζω την φάση τώρα + t...


Διαδικασία.
Διαλέγουμε Μ, επίσης μανιουαλ εστίαση και 400.
Κάνουμε όσες δοκιμές θέλουμε γιά την εστίαση.
Συνήθως στη συναυλία δεν αλλάζουμε θέση, οπότε ΟΚ.
Στις συναυλίες που υπάρχει ο σχετικός φωτισμός σκηνής, βγαίνουν άριστες φωτό με 1/25. Ζορίζοντας το πράγμα, μπορούμε να τραβήξουμε και με 1/60 και παραπάνω χωρίς να χαλάσουμε πολύ το φως, αντίθετα έχουμε καθαρές σκηνές.
αν χρειάζεται πάντα τις πειράζουμε λίγο με photoshop.

Η μέθοδος έχει πετύχει άπειρες φορές.
Δεν τρώς πόρτα, κανείς δεν την βλέπει στην τσέπη σου.

Μόλις βρώ ευκαιρία θα ξαναβάλω μερικές από το αρχείο.
 
Και έναν 200άρη 2.8 να έχουμε, νομίζω μπορεί να γίνει οριακώς η δουλειά.

Στα 1600iso, θα πάρουμε ταχύτητες γύρω στο 1/120-1/160, με σποτ εννοείται φωτομέτρηση. Εάν έχουμε καλούτσικη στήριξη ή λίγο σταθερό χεράκι, μας φθάνει, αν και πάλι δεν θα έχουμε τέλειο πάγωμα χεριών που κινούνται γρήγορα.

Τον πρώτο sonnar 2.8/200 που θα βρω σε καλούτσικη τιμή, εννοείται τον έκλεισα.
 
Ιδού μερικές πρόχειρες, από την συναυλία του Joe Zawinull προπερισυ στο Μύλο
 

Attachments

  • Img_5893s.JPG
    Img_5893s.JPG
    91.7 KB · Views: 35
  • Img_5856s.JPG
    Img_5856s.JPG
    84.6 KB · Views: 18
  • Img_5845s.JPG
    Img_5845s.JPG
    79.5 KB · Views: 37
  • Img_5843s.JPG
    Img_5843s.JPG
    67.1 KB · Views: 25
  • Img_5839s.JPG
    Img_5839s.JPG
    77.2 KB · Views: 36
και μερικές ακόμα....
άντε να βρω που έχω κάνει resize τις άλλες...
 

Attachments

  • Img_5913s.JPG
    Img_5913s.JPG
    82.6 KB · Views: 20
  • Img_5909s.JPG
    Img_5909s.JPG
    76 KB · Views: 14
  • Img_5908s.JPG
    Img_5908s.JPG
    73.1 KB · Views: 15
  • Img_5897s.JPG
    Img_5897s.JPG
    88.8 KB · Views: 21
  • Img_5895s.JPG
    Img_5895s.JPG
    87.8 KB · Views: 23
και μια απο τους Stomp εχοντας να επισημανω πως για καλες φωτο ειναι απαραιτητο το τριποδο.
 

Attachments

  • 121.JPG
    121.JPG
    111.7 KB · Views: 75
εξαρταται τι ρισκαρεις να σου κρατησουν στην εισοδο αμα σε ψαξουν....

εγω παντως με ενα φωτεινο κομπακτακι θα ειμουν καλυμενος ...ασε που δεν παω να καλυψω την συναυλια , να την χαρω παω και αν βγει και κανα καλο καρε εχει καλως....
 
εγω παντως με ενα φωτεινο κομπακτακι θα ειμουν καλυμενος ...ασε που δεν παω να καλυψω την συναυλια , να την χαρω παω και αν βγει και κανα καλο καρε εχει καλως....

+1000
να ευχαριστηθώ τη μουσική πάω και μόνο.
 
attachment.php



attachment.php


attachment.php
 

Attachments

  • SYNA1.jpg
    SYNA1.jpg
    162.5 KB · Views: 83
  • SYNA2.jpg
    SYNA2.jpg
    167 KB · Views: 81
  • SYNA3.jpg
    SYNA3.jpg
    144.1 KB · Views: 83