- Gamma -

Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Λοιπόν, κατάλαβα τι έχει γίνει:

α) Οι εξισώσεις των dE76/94 περιλαμβάνουν το luminance. Η εξίσωση του dEUV δεν περιλαμβάνει το luminance:
http://www.spectracal.com/forum/viewtopic.php?f=57&t=2401#p15061

β) Υπάρχει επιλογή στο Calman "dE correction which with 76/94 normalizes the luminance error to be more like dEUV". Η οποία είναι ενεργή σαν προκαθορισμένη τιμή.

Την απενεργοποίησα, και όντως το ΔΕ γίνεται 3 αν βάλεις και το γάμμα:
DELuminance.png


Στο 10% είναι ΔΕ=3.34 (κάτι μπορεί να καταλάβεις), και στο 80 2.91 (πάλι κάτι μπορεί να καταλάβεις). Πάντως γύρω στο 3 είναι πάλι το συνολικό λάθος... (όχι όμως < 1).
 
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Το πρόβλημα με τα ΔΕ είναι ότι δεν αντιστοιχούν όλα στην ίδια κλίμακα και οι απόλυτες τιμές είναι μη συγκρίσιμες μεταξύ τους. Το ίδιο ισχύει και για τα όρια που θεωρούνται "αποδεκτά" σε κάθε περίπτωση (δεν μπορώ να φανταστώ πως το gamma 1.8 στα 80 IRE με ΔΕ κάτω του 3 μετά την αλλαγή θεωρείται αποδεκτό). Χωρίς να έχω καταλάβει ακριβώς πως έμπλεξε το gamma με τα RGB, και απλά βλέποντας το διάγραμμα του gamma θεωρώ πως τα ΔΕ πλέον πρέπει να είναι κάτω του 1.0-1.5 για να θεωρούνται αποδεκτά.

Η γνώμη μου είναι πως το ΔΕ94 όπως το είχες πριν την αλλαγή ήταν χαρακτηριστικό για την κλίμακα του γκρι αλλά όχι για το gamma. Τώρα είναι χαρακτηριστικό για το gamma αλλά πλέον δεν είναι χαρακτηριστικό για την κλίμακα του γκρι (τώρα ας πούμε δεν φαίνεται ότι η μεγαλύτερη απόκλιση στα RGB είναι στα 60 IRE). Δεν νομίζω δηλαδή πως υπάρχει κάποιος τρόπος να έχεις ένα νούμερο και για τα δύο κι αν υπήρχε δεν θα μπορούσε να σου "πει" κάτι.

Σαν να ξεφύγαμε από την 9706 (ως συνήθως :ernaehrung004:).

Edit: Αν και είχα σχολιάσει τις μετρήσεις της 9705 δεν είχα δώσει βάση στον πίνακα του calman ... σούπερ αναλυτικός !!!
 
Last edited:
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Το πρόβλημα με τα ΔΕ είναι ότι δεν αντιστοιχούν όλα στην ίδια κλίμακα και οι απόλυτες τιμές είναι μη συγκρίσιμες μεταξύ τους. Το ίδιο ισχύει και για τα όρια που θεωρούνται "αποδεκτά" σε κάθε περίπτωση (δεν μπορώ να φανταστώ πως το gamma 1.8 στα 80 IRE με ΔΕ κάτω του 3 μετά την αλλαγή θεωρείται αποδεκτό). Χωρίς να έχω καταλάβει ακριβώς πως έμπλεξε το gamma με τα RGB, και απλά βλέποντας το διάγραμμα του gamma θεωρώ πως τα ΔΕ πλέον πρέπει να είναι κάτω του 1.0-1.5 για να θεωρούνται αποδεκτά.

Δεν ξέρω γιατί θεωρείς ότι οι εξισώσεις του ΔΕ δεν περιλαμβάνουν το luminance (το περιλαμβάνουν). Μπορεί να συνηθίζεται σε διάφορα προγράμματα να πετάνε το L εκτός (βάζοντας σταθερά την τιμή 100), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το γκρι δεν είναι και αυτό χρώμα, και το ΔΕ δεν περιγράφει το συνολικό λάθος του και στις 3 συνιστώσες.
Επίσης έχω δει ότι οι ειδικοί θωρούν ότι δεν υπάρχει άνθρωπος να καταλαβαίνει διαφορές κάτω από 2.2, και οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν κάτω του 3. Τώρα πόσο δίκιο έχουν, και αν καταλαβαίνεις διαφορές μέχρι το 1, δεν ξέρω να σου πω...

Η γνώμη μου είναι πως το ΔΕ94 όπως το είχες πριν την αλλαγή ήταν χαρακτηριστικό για την κλίμακα του γκρι αλλά όχι για το gamma. Τώρα είναι χαρακτηριστικό για το gamma αλλά πλέον δεν είναι χαρακτηριστικό για την κλίμακα του γκρι (τώρα ας πούμε δεν φαίνεται ότι η μεγαλύτερη απόκλιση στα RGB είναι στα 60 IRE). Δεν νομίζω δηλαδή πως υπάρχει κάποιος τρόπος να έχεις ένα νούμερο και για τα δύο κι αν υπήρχε δεν θα μπορούσε να σου "πει" κάτι.

Μα αυτό κάνουν οι εξισώσεις του ΔΕ. Όλες έχουν το ΔL μέσα τους:
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_difference
Δεν είμαι σίγουρος ότι υπάρχει εξίσωση χωρίς το L, εκτός από την dEuv.
Τώρα, αν συνηθίζεται στην κλίμακα του γκρι να βγάζουν εκτός την λαμπρότητα, δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να την βάλεις και να δεις την συνολική επίδραση της κλίμακας του γκρι.

Σαν να ξεφύγαμε από την 9706 (ως συνήθως :ernaehrung004:).

Edit: Αν και είχα σχολιάσει τις μετρήσεις της 9705 δεν είχα δώσει βάση στον πίνακα του calman ... σούπερ αναλυτικός !!!

Ε, όχι. Προσπαθούμε να κατασταλάξουμε αν θέλουμε χρωματικό CMS πιο πολύ από γραμμικό γάμμα...
Εγώ κλείνω πιο πολύ στο CMS, γιατί ακόμα και με αυτό το γάμμα, ΔΕ κοντά στο 3 είναι μικρότερο από το χρωματικό ΔΕ της 9705... -bye-

[Ξέρουμε εκ των προτέρων ότι η 9706 θα έχει τέτοια ρυθμιστικά. Περιμένουμε το 1ο review για να δούμε αν δουλεύουν κιόλας, γιατί η ύπαρξη μόνο δεν διασφαλίζει ότι κάνουν και κάτι... :flipout:]
 
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Δεν ξέρω γιατί θεωρείς ότι οι εξισώσεις του ΔΕ δεν περιλαμβάνουν το luminance (το περιλαμβάνουν). Μπορεί να συνηθίζεται σε διάφορα προγράμματα να πετάνε το L εκτός (βάζοντας σταθερά την τιμή 100), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το γκρι δεν είναι και αυτό χρώμα, και το ΔΕ δεν περιγράφει το συνολικό λάθος του και στις 3 συνιστώσες.
Επίσης έχω δει ότι οι ειδικοί θωρούν ότι δεν υπάρχει άνθρωπος να καταλαβαίνει διαφορές κάτω από 2.2, και οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν κάτω του 3. Τώρα πόσο δίκιο έχουν, και αν καταλαβαίνεις διαφορές μέχρι το 1, δεν ξέρω να σου πω...

Γιώργο μάλλον δεν εξήγησα σωστά αυτά που ήθελα να πω.

Όσον αφορά τον χρωματισμό της κλίμακας του γκρι: Μετράς RGB levels ανά 10 βήματα, φτιάχνεις το αντίστοιχο σχεδιάγραμμα, έχεις ένα ΔΕ που δεν περιλαμβάνει φωτεινότητα όπως στο HCFR και στο αρχικό σου σχεδιάγραμμα. Σε αυτό το ΔΕ -που αφορά τα RGB levels του γκρι και που δεν περιλαμβάνει φωτεινότητα, αλλά μόνο την απόκλιση του χρώματος σου (x,y) από το (0.3127, 0329)- είπα και πιο πριν ότι προσωπικά δεν μπορώ να δω διαφορές σε τιμές κάτω του 3-4 (το HCFR θεωρεί τις τιμές κάτω του 6-7 ικανοποιητικές). Αυτό το ΔΕ του HCFR δεν ξέρω αν αντιστοιχεί σε κάποιο του calman (αν αντιστοιχεί σε κάποιο αυτό θα είναι το dEuv).

Όσον αφορά κάποιο ΔΕ που θα συνυπολογίζει ταυτόχρονα διαφορές και στο χρωματισμό και στο gamma της κλίμακας του γκρι:

Αναφέρομαι στο τελευταίο σχήμα σου μετά τις αλλάγες αν υποθέσουμε ότι αυτή είναι η περίπτωση. Κοίτα τώρα τα 80 IRE σου που το νέο ΔΕ είναι 2.9, αλλά το gamma σε αυτό το σημείο είναι 1.8. Είναι προφανές πως τώρα που μπήκε και η φωτεινότητα στο παιχνίδι το 3-4 σαν όριο ανοχής δεν ισχύει. Ο οποιοσδήποτε μπορεί πολύ εύκολα να δει διαφορά μεταξύ gamma 1.8 και 2.2.


Όσον αφορά τα ΔΕ γενικώς: Κάθε ΔΕ είναι ένα μέτρο της απόκλισης από το συγκεκριμένο πρότυπο. Ανάλογα με το πρότυπο ή τον τύπο που χρησιμοποιείται, αλλάζει η κλίμακα του ΔΕ, άρα οι μεταξύ τους τιμές δεν είναι συγκρίσιμες. Οι τιμές των ΔΕ76, ΔΕ94, ΔΕuv είναι όλες διαφορετικές μεταξύ τους και ΔΕ=1 δεν αντιστοιχεί στην ίδια πραγματική διαφορά για όλα τα ΔΕ.

Όσον αφορά την κλίμακα του γκρι γενικά
: Δεν είναι τυχαίο που γίνεται ρύθμιση 10 σημείων τόσο για τον χρωματισμό όσο και για την φωτεινότητα του γκρι, ενώ τα χρώματα τα μετράς και τα ρυθμίζεις σε 1 σημείο πρακτικά. Η πληροφορία του εισερχόμενου σήματος περιέχει κυρίως πληροφορία των διαβαθμίσεων του γκρι και σε μικρότερο βαθμό πληροφορία χρώματος.

220px-Barns_grand_tetons_YCbCr_separation.jpg


Ο λόγος είναι ότι μιλάμε για μια αλύσίδα που περιέχει λήψη/κωδικοποίηση/μεταφορά/αποκωδικοποίηση/αναπαραγωγή βίντεο και αναγκαστικά γίνονται παραχωρήσεις που αφορούν χρόνο/χώρο/κόστος. Το αναφέρω γιατί θεωρώ πως είναι λάθος να δίνουμε την ίδια βαρύτητα στις αποκλίσεις του γκρι σε σχέση με τις αποκλίσεις κάποιου άλλου χρώματος. Και βασικά αυτός είναι και ο λόγος που αν θα έπρεπε να επιλέξω μεταξύ μιας απόκλιστης στο gamma ή σε κάποιο primary θα προτιμούσα σωστό gamma :ernaehrung004:
 
Last edited:
Απάντηση: Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Ε, όχι. Προσπαθούμε να κατασταλάξουμε αν θέλουμε χρωματικό CMS πιο πολύ από γραμμικό γάμμα...

Εμένα θα μου επιτρέψεις να διαλέξω την κουρτίνα Β'.

Αν ''κουνήσω'' τα x,y στο πρασινάκι κατά δέκα μονάδες, κανείς (ή σχεδόν κανείς) δεν θα καταλάβει τίποτα. Αν πάει, όμως, το gamma από 2,2 στα 2,4, θα το καταλάβουν σχεδόν όλοι.:smile:
 
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Γιώργο μάλλον δεν εξήγησα σωστά αυτά που ήθελα να πω.

Όσον αφορά τον χρωματισμό της κλίμακας του γκρι: Μετράς RGB levels ανά 10 βήματα, φτιάχνεις το αντίστοιχο σχεδιάγραμμα, έχεις ένα ΔΕ που δεν περιλαμβάνει φωτεινότητα όπως στο HCFR και στο αρχικό σου σχεδιάγραμμα. Σε αυτό το ΔΕ -που αφορά τα RGB levels του γκρι και που δεν περιλαμβάνει φωτεινότητα, αλλά μόνο την απόκλιση του χρώματος σου (x,y) από το (0.3127, 0329)- είπα και πιο πριν ότι προσωπικά δεν μπορώ να δω διαφορές σε τιμές κάτω του 3-4 (το HCFR θεωρεί τις τιμές κάτω του 6-7 ικανοποιητικές). Αυτό το ΔΕ του HCFR δεν ξέρω αν αντιστοιχεί σε κάποιο του calman (αν αντιστοιχεί σε κάποιο αυτό θα είναι το dEuv).

Λογικά οι εξισώσεις δεν αλλάζουν, και όλα τα προγράμματα οφείλουν να βγάζουν τα ίδια νούμερα. Οπότε περιμένω και στο calman και στο HCFR να είναι οι ίδιες εξισώσεις. Απλά στον υπολογισμό κρατάνε την λαμπρότητα ίδια (αμετάβλητη) σε κάποια τιμή (στο calman 100), και κάνουν υπολογισμούς ανεξάρτητους από το L.
Στο Calman μπορείς να του πεις να λάβει και το L, δηλώνοντας το target gamma (έβαλα 2.2), και με βάση την μέτρηση στο 100, βγάζει τις υπόλοιπες στάθμες και υπολογίζει κανονικά το DL στις εξισώσεις...
Όσον αφορά κάποιο ΔΕ που θα συνυπολογίζει ταυτόχρονα διαφορές και στο χρωματισμό και στο gamma της κλίμακας του γκρι:

Αναφέρομαι στο τελευταίο σχήμα σου μετά τις αλλάγες αν υποθέσουμε ότι αυτή είναι η περίπτωση. Κοίτα τώρα τα 80 IRE σου που το νέο ΔΕ είναι 2.9, αλλά το gamma σε αυτό το σημείο είναι 1.8. Είναι προφανές πως τώρα που μπήκε και η φωτεινότητα στο παιχνίδι το 3-4 σαν όριο ανοχής δεν ισχύει. Ο οποιοσδήποτε μπορεί πολύ εύκολα να δει διαφορά μεταξύ gamma 1.8 και 2.2.

Δεν ξέρω να σου πω. Υποτίθεται ότι το όριο με το ΔΕ στο 3 (και απόλυτα ελάχιστο 2.3) το έχουν βγάλει οι ειδικοί που ασχολούνται με την όραση, και υποτίθεται ότι οι εξισώσεις αναθεωρούνται για να εξασφαλίσουν το ίσιο αποτέλεσμα σε όλο το ορατό φάσμα. Έτσι όπως το καταλαβαίνω, το όριο του 2.3 αφορά τα πάντα που μπορεί να δει το μάτι, και δεν αλλάζει αν βάλεις το γάμμα στο παιχνίδι ή αν κοιτάς χρώμα ή αποχρώσεις του γκρι.

Όσον αφορά τα ΔΕ γενικώς: Κάθε ΔΕ είναι ένα μέτρο της απόκλισης από το συγκεκριμένο πρότυπο. Ανάλογα με το πρότυπο ή τον τύπο που χρησιμοποιείται, αλλάζει η κλίμακα του ΔΕ, άρα οι μεταξύ τους τιμές δεν είναι συγκρίσιμες. Οι τιμές των ΔΕ76, ΔΕ94, ΔΕuv είναι όλες διαφορετικές μεταξύ τους και ΔΕ=1 δεν αντιστοιχεί στην ίδια πραγματική διαφορά για όλα τα ΔΕ.

Το ακριβώς αντίθετο. Οι εξισώσεις ΔΕ προσπαθούν να εξασφαλίσουν ότι χρώματα με το ίδιο ΔΕ θα ξεχωρίζουν το ίδιο σαν διαφορά στο ανθρώπινο μάτι.
Σύμφωνα με το CIE, χρώματα που έχουν ΔΕ < 2.3 δεν μπορεί να τα ξεχωρίσει το ανθρώπινο μάτι. Για αυτό στην wikipedia έχει αυτό το διάγραμμα:
542px-CIExy1931_MacAdam.png

Έχοντας κρατήσει το L σταθερό, ότι είναι μέσα στα κυκλάκια, δεν είναι διαχωρίσιμο. Το ίδιο ισχύει και για σταθερά x,y και μεταβάλλεται το L: υπάρχει μια περιοχή μεταβολής που δεν γίνεται αντιληπτή.

Το ότι υπάρχουν πολλές εξισώσεις, οφείλεται στο ότι βελτιώνονται οι μετρήσεις που έχουμε για το ανθρώπινο μάτι. Το σωστότερο είναι φυσικά το ΔΕ2000.
Όσον αφορά την κλίμακα του γκρι γενικά: Δεν είναι τυχαίο που γίνεται ρύθμιση 10 σημείων τόσο για τον χρωματισμό όσο και για την φωτεινότητα του γκρι, ενώ τα χρώματα τα μετράς και τα ρυθμίζεις σε 1 σημείο πρακτικά. Η πληροφορία του εισερχόμενου σήματος περιέχει κυρίως πληροφορία των διαβαθμίσεων του γκρι και σε μικρότερο βαθμό πληροφορία χρώματος.

220px-Barns_grand_tetons_YCbCr_separation.jpg


Ο λόγος είναι ότι μιλάμε για μια αλύσίδα που περιέχει λήψη/κωδικοποίηση/μεταφορά/αποκωδικοποίηση/αναπαραγωγή βίντεο και αναγκαστικά γίνονται παραχωρήσεις που αφορούν χρόνο/χώρο/κόστος. Το αναφέρω γιατί θεωρώ πως είναι λάθος να δίνουμε την ίδια βαρύτητα στις αποκλίσεις του γκρι σε σχέση με τις αποκλίσεις κάποιου άλλου χρώματος. Και βασικά αυτός είναι και ο λόγος που αν θα έπρεπε να επιλέξω μεταξύ μιας απόκλιστης στο gamma ή σε κάποιο primary θα προτιμούσα σωστό gamma :ernaehrung004:

Ότι προτιμά κανείς. Εγώ έχω καταλάβει ότι ένα ΔΕ 3 στην κλίμακα του γκρι (μαζί με το γάμμα), είναι το ίδιο παρατηρήσιμο με ένα χρωματικό ΔΕ 3.
Νομίζω όμως και εγώ ότι σαν θεατές έχουμε περισσότερες περιπτώσεις να καταλάβουμε πράγματα που είναι γκρι, και χρωματική αλλοίωση εκεί θα γινόταν αντιληπτή και χωρίς αναφορά, οπότε έχει πιο μεγάλη βαρύτητα η κλίμακα του γκρι, μιας και στο χρώμα δεν έχουμε αναφορά.

[Τώρα το καταστρέψαμε το νηματάκι... :flipout: Και σε περίοδο διακοπών...]
 
Re: Απάντηση: Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Εμένα θα μου επιτρέψεις να διαλέξω την κουρτίνα Β'.

Αν ''κουνήσω'' τα x,y στο πρασινάκι κατά δέκα μονάδες, κανείς (ή σχεδόν κανείς) δεν θα καταλάβει τίποτα. Αν πάει, όμως, το gamma από 2,2 στα 2,4, θα το καταλάβουν σχεδόν όλοι.:smile:

Δεν είμαι σίγουρος ότι είναι εύκολο το γραμμικό γάμμα και το local dimming (όχι τύπου 920 που ουσιαστικά δεν είναι local dimming). Άραγε η cell να τα συνδυάζει;

[Κοινώς, δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα δούμε γάμμα ευθύ ούτε στην 9706... :flipout: Μακάρι να διαψευστώ...]
 
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Βρε συ Γιώργο κοίτα το πινακάκι σου. Για τις ίδιες μετρήσεις παίρνεις διαφορετικές τιμές διαφόρων dE (dE76, dE94, dEuv). Το καθένα από αυτά βγαίνει με διαφορετικό τύπο για αυτό λέω πως δεν είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους. Δεν νομίζω ότι διαφωνούμε σε αυτό.Όταν λες έχω dE=1 θα πρέπει να ξεκαθαρίζεις σε ποιο dE αναφέρεσαι αλλιώς δεν βγαίνει κανένα συμπέρασμα. Από το πινακάκι σου:

10 IRE: dE76=0.15, dE94=0.25, dEuv=5.8
60 IRE: dE76=1.00, dE94=0.60, dEuv=1.5

Όταν η ίδια απόκλιση μετριέται με διαφορετικό τρόπο, εννοείται πως οι ίδιες τιμές (διαφορετικών dE) δεν αντιστοιχούν στην ίδια απόκλιση. Για αυτό λέω πως τα όρια ανοχής αλλάζουν από dE σε dE και επίσης εννοείται ότι είναι διαφορετικά τα όρια ανοχής αν συμπεριλάβεις την φωτεινότητα σε αυτά από ότι αν την θεωρήσεις σταθερή.

Γενικά πάντως τα dE είναι ποσοτικές αποκλίσεις και όχι ποιοτικές. Σου λένε ότι ξεφεύγεις, αλλά δεν σου λένε που πας ;)
 
Last edited:
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Αφού έχω ήδη βάλει το άρθρο της wikipeadia κανα δυο φορές. Δεν το κοίταξες; :o
Το ΔΕ 2.3 αφορά το ΔΕ76, και είναι το "just noticeable difference", αν έχεις αναφορά. Δεν ξέρω αν αλλάζει πολύ στα υπόλοιπα. Πάντως στο calman, ότι και να έχεις, στο 3 βάζει την πράσινη γραμμή...

Εγώ αναφέρομαι πάντα στο ΔΕ που δείχνω στο διάγραμμα, δηλαδή το ΔΕ94. Είναι το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο (όχι το πιο σωστό, αλλά το ΔΕ2000 είναι πολύπλοκο και δεν χαίρει ακόμα αποδοχής).
 
Re: Philips PFL9706 : Reviews - Εντυπώσεις - Σχόλια

Ναι το έχω διαβάσει το άρθρο της Wikipedia, αλλά μάλλον δεν εξηγώ σωστά αυτό που θέλω :)

Τεσπά πάμε παρακάτω :ernaehrung004:
 
Ας συμμαζέψουμε εδώ κάποια θέματα που έχουν ειπωθεί σε διάσπαρτα νήματα περί gamma και να συμπληρώσουμε ότι άλλο θεωρούμε σημαντικό. Κατά την γνώμη μου μια επιφανειακή έστω κατανόηση του gamma είναι σημαντική στο "κυνήγι" της καλύτερης δυνατής απεικόνισης.

ΑΡΧΙΚΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ: Στην αλυσίδα που ξεκινάει με την λήψη και τελειώνει στην αναπαραγωγή βίντεο υπάρχουν αρκετοί περιορισμοί. Ίσως ο πιο σημαντικός είναι αυτός του όγκου της πληροφορίας που μπορούμε να έχουμε στην διάθεση μας κατά την λήψη/κωδικοποίηση/επεξεργασία/μεταφορά/αναπαραγωγή και που συνηθίζεται να είναι 8bit (256 τιμές).

ΣΤΟΧΟΣ: Με τα 8bit σαν δεδομένο έχουμε στην διάθεση μας 256 τιμές (στάθμες) για να δημιουργήσουμε μια κλίμακα του γκρι από το μαύρο μέχρι το λευκό, οι οποίες όταν αναφερόμαστε σε video μειώνονται σε 220 αφού χρησιμοποιούνται οι τιμές από 216 ως 235. Όπως είναι φυσικό στην κλίμακα αυτή θέλουμε να έχουμε όσο τον δυνατό πιο ομαλές διαβαθμίσεις από την μία τιμή προς την επόμενη (smooth gradation), ενώ τιμές που δεν θα ξεχωρίζουν μεταξύ τους απλά μας είναι άχρηστες και πιάνουν (πολύτιμο) χώρο. Τέλος θέλουμε να υπάρχει μια σχετική ισορροπία μεταξύ των σκουρόχρωμων και ανοιχτόχρωμων αποχρώσεων του γκρι. Δηλαδή το 50% γκρι μας να βρίσκεται κάπου στην μέση και αριστερά και δεξιά του να υπάρχουν ισόποσες διαβαθμίσεις πιο "σκούρου" και πιο "ανοιχτού" γκρι.

Έχουμε αναφέρει και σε άλλα νήματα ότι από το μαύρο ως το λευκό και σε όλα τα ενδιάμεσα γκρι έχουμε ακριβώς την ίδια "χρωματικότητα" (hue+saturation) και το μόνο που μεταβάλλεται είναι η φωτεινότητα (Y) (luminance). Επειδή ο όρος "φωτεινότητα" έχει πολλές ερμηνείες σημειώνω ότι αναφέρομαι στο φυσικό φωτομετρικό μέγεθος με μονάδα μέτρησης το cd/m^2 (nit) ή σε κάποιο παράγωγο του όπως η σχετική φωτεινότητα (Yn) με τιμές από 0 για το μαύρο ως 1 ή 100 για το λευκό.

Για να δημιουργήσουμε μια κλίμακα του γκρι θα πρέπει απλά να γίνει μια αντιστοίχιση μεταξύ τιμών και φωτεινοτήτων, ώστε να δημιουργήσουμε κάθε μία από τις 220 στάθμες φωτεινότητας.

Η ΕΥΚΟΛΗ ΛΥΣΗ: Ο πιο απλός τρόπος που θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό θα ήταν μια απλή γραμμική αντιστοίχιση όπως αυτή που φαίνεται στο παρακάτω πινακάκι.

bit|0|22|44|66|88|110|132|154|176|198|220
Yn|0|0.1|0.2|0.3|0.4|0.5|0.6|0.7|0.8|0.9|1.0
Θα αντιστοιχούσαμε στην τιμή 220 την μέγιστη φωτεινότητα μας (πχ 100 nits), στην τιμή 198 (90% του 220) το 90% της φωτεινότητας μας (πχ 90 nits) κλπ Ελπίζω να γίνεται κατανοητό πως θα λειτουργούσε αυτή η γραμμική σχέση τιμών/φωτεινοτήτων. Η τιμή 2 θα είχε την διπλάσια φωτεινότητα από την τιμή 1, η τιμή 3 την τριπλάσια μέχρι την τιμή 220 που θα ήταν 220 φορές πιο φωτεινή από την τιμή 1. Θεωρητικά όλα δείχνουν μια χαρά, αφού όλες οι στάθμες έχουν διαφορετική φωτεινότητα μεταξύ τους, στην μέση της κλίμακας μας έχουμε ακριβώς την μισή φωτεινότητα από την μέγιστη και αριστερά και δεξιά έχουμε ισόποσα "σκούρα" και "ανοιχτά" γκρι.

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ: Μια τέτοια αντιστοίχιση αν και θα ήταν πραγματικά πολύ απλή στην εφαρμογή της, δεν θα μας έδινε μια καλή κλίμακα του γκρι γιατί δεν λαμβάνει υπόψη τον πιο σημαντικό παράγοντα από όλους. Τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η ανθρώπινη όραση και πως αντιδρούν τα μάτια μας στα εξωτερικά ερεθίσματα.

Πιο συγκεκριμένα ένας άνθρωπος μπορεί μόλις να διακρίνει (Just Noticeable Difference) δύο στάθμες φωτεινότητας (οι οποίες είναι δίπλα η μία στην άλλη) όταν η μεταξύ τους διαφορά είναι της τάξης του 1%. Αν η διαφορά είναι μικρότερη από 1% τότε δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις δύο στάθμες και τις βλέπουμε σαν μία. Αν αντίθετα είναι μεγαλύτερη από 1% βλέπουμε σημαντική διαφορά μεταξύ τους. Αυτή η ιδιότητα ονομάζεται ελάχιστη ευαισθησία φωτεινής αντίθεσης (contrast sensitivity) και στην πράξη υπάρχουν αρκετοί παράμετροι που την επηρεάζουν, αλλά το 1% θεωρείται σαν μια πολύ καλή μέση προσέγγιση όσον αφορά το βίντεο.

Ας επανέλθουμε τώρα στην προηγούμενη κλίμακα του γκρι και να δούμε τα χαρακτηριστικά της με τα νέα δεδομένα που αναφέρθηκαν. Πιο συγκεκριμένα ας εξετάσουμε την % διαφορά μεταξύ μερικών τιμών:

|1-2|100%|
|10-11|10%|
|40-41|2.5%|
|100-101|1%|
|150-151|0.75%|
|200-201|0.5%|
|219-220|0.45%|
Mια τέτοια κλίμακα του γκρι δεν καλύπτει τις βασικές προυποθέσεις που θέσαμε στην αρχή για 220 διακριτές στάθμες με ομαλή μετάβαση ανάμεσα τους. Ομαλή μετάβαση έχουμε μόνο στις λίγες τιμές γύρω από το 100 οπού η διαφορά μας είναι κοντά στο 1% JND που αναφέρθηκε. Όσο πιο πολύ κατεβαίνουμε από την τιμή 100 τόσο πιο έντονα διακρίνουμε τις στάθμες μεταξύ τους και αντί για απαλές διαβαθμίσεις θα βλέπουμε τα γκρι σε λωρίδες (banding). Αντίθετα όσο ανεβαίνουμε από το 100 τόσο πιο δύσκολα θα ξεχωρίζουμε τις στάθμες μεταξύ τους με αποτέλεσμα στάθμες που θα φαίνονται ίδιες. Τέλος -σαν να μην έφτανε το γεγονός ότι καταλήξαμε με μόνο 120 διακριτές στάθμες περίπου κι αυτές γεμάτες banding- η συγκεκριμένη κλίμακα του γκρι δεν είναι και καθόλου ομοιογενής αφού περιέχει κυρίως ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις του γκρι. Εδώ ένα παράδειγμα μιας τέτοιας κλίμακας σε 10 βήματα:

7Wey.jpeg



Η ΛΥΣΗ: Είναι προφανές πλέον πως το μάτι μας δεν λειτουργεί σαν φωτόμετρο και πως η μετρήσιμη φωτεινότητα (Y) δεν είναι ανάλογη της "φωτεινότητας" που εμείς αντιλαμβανόμαστε και απο εδώ και στο εξής θα αναφέρουμε ώς λαμπρότητα (lightness) (L*). Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η λαμπρότητα δεν είναι φυσικό μέγεθος και δεν είναι μετρήσιμη. Είναι η αντίδραση του ματιού μας στα διάφορα ερεθίσματα φωτεινότητας. Το παρακάτω διάγραμμα που δείχνει την σχέση Υ με L* είναι αρκετά διαφωτιστικό:

afe11d2438a144f0b27b7bb.png


Στο παραπάνω διάγραμμα φαίνεται πως μια μικρή μεταβολή στις χαμηλές στάθμες φωτεινότητας αντιστοιχεί σε μεγάλη μεταβολή στην αντιλαμβανόμενη λαμπρότητα. Με πιο απλά λόγια η ανθρώπινη όραση είναι σημαντικά πιο ευαίσθητη στις χαμηλές στάθμες φωτεινότητας και λιγότερο ευαίσθητη στις υψηλές. Είναι χαρακτηριστικό ότι αντιλαμβανομάστε το 50% γκρι μόλις στο 18-20% της φωτεινότητας. Δηλαδή αν έχουμε μια τηλεόραση ρυθμισμένη στα 100 nits μέγιστης φωτεινότητας, τα 18-20 nits είναι αυτά που θα μου δώσουν 50% γκρι (και όχι τα 50 nits όπως είχαμε θεωρήσει στην πρώτη γραμμική προσέγγιση). Εδώ είναι σημαντικό νομίζω να αναφέρουμε πως όταν στα διάφορα τεστ τηλεοράσεων βλέπουμε κλίμακα "φωτεινότητας" σε IRE αυτή αναφέρεται στην % αντιλαμβανόμενη λαμπρότητα και όχι στην φωτεινότητα και τις τιμές της σε nits.

Γνωρίζοντας την ακριβή σχέση μεταξύ L* και Y είναι πλέον εύκολο να φτιάξουμε μια επιθυμητή κλίμακα του γκρι. Σε αυτή την κλίμακα οι στάθμες μας θα είναι γραμμικές ως προς την λαμπρότητα και όχι ως προς την φωτεινότητα. Το αποτέλεσμα είναι ορατό στο παρακάτω σχήμα:

0825660d1d43484bb2f5666.png


Και μια εικόνα του πριν και του μετά για να αντιληφθούμε καλύτερα τις διαφορές μιας κλίμακας του γκρι με γραμμική φωτεινότητα (κάτω) σε σχέση με μια κλίμακα του γκρι με γραμμική λαμπρότητα (πάνω):

e7a6ecd69cec492ba41a92e.png



Θα μου πείτε καλά όλα αυτά, αλλά για το gamma δεν είπαμε τίποτα :furious3:

Κι όμως είπαμε πάρα πολλά για το gamma χωρίς να το αναφέρουμε. Στην συνέχεια θα πούμε ακόμα περισσότερα ;)


 
Επιτέλους Gamma: Το γνωστό μας gamma εμφανίζεται κατά την μη γραμμική κωδικοποιήση/αποκωδικοποίηση που αναφέρθηκε στο τέλος του προηγούμενου ποστ. Όλα τα πρότυπα ορίζουν τον τρόπο που θα γίνει η κωδικοποίηση του σήματος με μια συνάρτηση που είναι γνωστή ως (opto-electronic) transfer function. To Rec. 709 ορίζει την παρακάτω συνάρτηση για την κωδικοποίηση κατά την λήψη:

120ec07a262c4ece8b44eea.png


Πρακτικά η παραπάνω σχέση μας λέει σε τι τιμές να κωδικοποιήσουμε την φωτεινότητα που πιάνει η κάμερα. Το gamma σε αυτή την περίπτωση είναι ο εκθέτης δηλαδή το 0.45. Υπάρχουν όμως και δύο άλλοι όροι. Το 0.099 (offset το οποίο σχετίζεται με το επίπεδο του μαύρου μας και το ρυθμιστικό του brightness) και το 1.099 (gain το οποίο καθορίζει την μέγιστη φωτεινότητα και σχετίζεται με το ρυθμιστικό του contrast). Την παραπάνω συνάρτηση μπορούμε να την απλοποιήσουμε παραλείποντας αυτούς τους όρους όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα:

b761a5ecfc3d43419177a22.png


Αν το κάνουμε αυτό βλέπουμε πως ο εκθέτης πλέον αντιστοιχεί σε μια τιμή κοντά στο 0.5

Όταν το σήμα φτάσει στην τηλεόραση προς αναπαραγωγή θα πρέπει να εφαρμοστεί μια αντίστροφη συνάρτηση, ώστε να πάρουμε την αρχική φωτεινότητα που είχαμε στην λήψη. Αυτή η αντίστροφη συνάρτηση θα έχει και αντίστροφο εκθέτη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση 1/0.5 = 2. Αυτή είναι και η τιμή που αναφέρεται ως gamma για τις τηλεοράσεις και τις συσκευές αναπαραγωγής γενικότερα.

Σύμφωνα με τα παραπάνω όμως για να πάρω στην αναπαραγωγή μου την φωτεινότητα της λήψης θα πρέπει να ρυθμίσω το gamma της τηλεόρασης στο 2. Και γιατί τότε το 2.2 είναι αυτό που θεωρείται σαν κοινό αποδεκτό στάνταρ ? Γιατί το Rec 709 δεν ορίζει ξεκάθαρα τον εκθέτη που θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί κατά την αναπαραγωγή/αποκωδικοποίηση, αλλά ορίζει μόνο αυτόν της λήψης/κωδικοποίησης ? Μήπως το ζητούμενο τελικα δεν είναι να δούμε ακριβώς την φωτεινότητα της λήψης ?

Για να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα θα πρέπει να ανατρέξουμε και πάλι στον τρόπο που λειτουργεί η όραση μας και πιο συγκεκριμένα στο γεγονός πως την ίδια εικόνα την αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά όταν οι συνθήκες παρατήρησης είναι διαφορετικές.

Αν για την αναπαραγωγή χρησιμοποιήσουμε εκθέτη/gamma=2 θα αντιληφθούμε την ίδια εικόνα με την λήψη σε εκθέτη/gamma=0.5 μόνο αν οι συνθήκες αναπαραγωγής και λήψης είναι ίδιες. Και αυτό το τελευταίο συνήθως δεν ισχύει γιατί οι συνθήκες λήψεις είναι πολύ πιο φωτεινές από τις συνθήκες αναπαραγωγής.

Αυτή η διαφορά περιγράφεται συνήθως με την εισαγωγή ενός άλλου μεγέθους που ονομάζεται end-to-end gamma.

End-To-End gamma:
Αν χρησιμοποιήσουμε ακριβώς αντίστροφους εκθέτες για κωδικοποίηση/αποκωδικοποίηση παίρνουμε end-to-end gamma ίσο με 1. Το end-to-end gamma υπολογίζεται απλά πολλαπλασιάζοντας τους εκθέτες (0.5*2 = 1) και όταν είναι ίσο με την μονάδα δηλώνει ότι κατά την αναπαραγωγή έχω την ίδια φωτεινότητα που είχα και στην λήψη, αλλά όπως ειπώθηκε πιο πριν δεν είναι αυτό το ζητούμενο.

Ένα πρότυπο που ορίζει τόσο εκθέτη για την λήψη όσο και για την αναπαραγωγή είναι το sRGB. Για την λήψη ο εκθέτης ορίζεται κοντά στο 0.5 και για την αναπαραγωγή στο 2.2. Το end-to-end gamma σε αυτή την περίπτωση είναι 1.1. Ένα άλλο πρότυπο είναι αυτό του ψηφιακού κινηματογράφου που ορίζει για την αναπαραγωγή gamma 2.6 με end-to-end gamma κοντά στο 1.5.

Σε γενικές γραμμές το end-to-end gamma κυμαίνεται μεταξύ τιμών 1.0-1.5 ανάλογα με τις συνθήκες που υπάρχουν κατά την αναπαραγωγή. Όσο πιο σκοτεινές οι συνθήκες τόσο πιο πολύ μπορούμε να ανεβάσουμε το gamma μας πλησιάζοντας το 1.5 end-to-end gamma.

Έχω την εντύπωση πως στις τηλεοράσεις το 2.2 θεωρείται καθιερώμενο επειδή είναι μια καλή τιμή "γενικής χρήσεως", αλλά δεν είναι απαραιτήτως και η σωστή τιμή για όλες τις περιπτώσεις. Σε συνθήκες με πολύ λίγο φως μπορεί να ανέβει και πιο πάνω, ενώ αντίθετα σε συνθήκες πάρα πολύ φωτεινές επιβάλλεται να κατέβουμε πιο κάτω.

References και υλικό για σχετική μελέτη:

Digital Video and HDTV (google books link)
Video Demystified (google books link)
A review of RGB color spaces (.pdf)
Digital Cinema Specs (.pdf)
Gamma FAQ (html)
Rehabilitation of gamma (.pdf)


Υ.Γ 1: Θα με ενδιέφερε η γνώμη ατόμων έμπειρα με την λήψη όπως ο Kosh που είδα ότι διάβασε το νήμα ;)

Υ.Γ 2: Αν έχω μεταφέρει κάποια ανακρίβεια ή αν έχω κάνει κάποιο λάθος δεν θα με στεναχωρήσει καθόλου η διόρθωση του :ernaehrung004:
 
Last edited:
Απλά να συμπληρώσω ότι η διόρθωση gamma γίνεται σε επίπεδο RGB και όχι απευθείας στην φωτεινότητα όπως αναφέρω στα προηγούμενα μηνύματα. Αναφέρθηκα στην κλίμακα του γκρι γιατί θεώρησα πως έτσι θα γίνει πιο εύκολα κατανοητή η επίδραση του gamma.

Στην πράξη το σήμα RGB πρώτα μετατρέπεται σε gamma corrected R'G'B' και σε αυτό το R'G'B' γίνεται ο διαχωρισμός σε ένα κανάλι για την φωτεινότητα και σε δυο κανάλια για τις χρωμοδιαφορές (Y'CbCr).

To Υ' είναι γνωστό ως Luma (περιέχει την πληροφορία της φωτεινότητας) και τα Cb,Cr ως Chroma (περιέχουν την πληροφορία της χρωματικότητας).
 
Έγινε κάποιο λάθος, και το χθεσινό ανεξάρτητο νήμα για το γάμμα κόλλησε με αυτό της philips;