Η καλύτερη ίσως παράσταση του Καλοκαιριού

ANNA

AVClub Addicted Member
19 June 2006
1,636
Στην αποθήκη!
Αργώ - Ταξίδι επιστροφής



Η φετινή καλοκαιρινή θεατρική σκηνή, μου φάνηκε κάπως φτωχή σε σχέση με τις προηγούμενες. Παίζονται δε έργα όχι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας απ’ ότι βλέπω ή μαθαίνω. Όμως, ενώ γνωστότατοι θίασοι αναμασούν τα ίδια και τα ίδια (αν υπήρχαν πιστοποιημένοι απόγονοι του Αριστοφάνη και του Ευριπίδη, θα ήταν δισεκατομμυριούχοι από τα δικαιώματα) ήρθε μια παράσταση να ταρακουνήσει όσους κατάφεραν να τη δουν.

Η ταπεινή, η μικρούλα Νέα Κίος, δίπλα στο Άργος, φιλοξένησε για δέκα βραδυές την “Αργώ”, μια παράσταση που θα ζήλευε κάθε ξακουστή σκηνή.

O χώρος, ένα παλιό εργοστάσιο κονσερβών ονόματι Πελαργός (σημειώστε αυτό το όνομα, γιατί τείνει να γίνει το δεύτερο Γκάζι) έδωσε τη δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα από τα καταπληκτικότερα σκηνικά που έχω δει ποτέ! Σκηνογράφος και σκηνοθέτης τον εκμεταλλεύτηκαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, αφήνοντάς μας άφωνους!

Η παράσταση ήταν ένα κράμα χορού, κίνησης και λόγου. Όσα δεν έλεγαν τα λόγια, τα έλεγαν οι κινήσεις. Ο λόγος ήταν λυρικός, σε κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη, της Κικής Δημουλά, του Μάνου Χατζηδάκι, της Άννας Αχμάτοβα, του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, της Έλλης Παπαδημητρίου και της Λίνας Νικολακοπούλου. Η τελευταία είχε και την επιμέλεια των κειμένων. Ζωντανό πιάνο συνόδευε το μεγαλύτερο μέρος του χοροδράματος, ενώ η μουσική επένδυση έγινε από την Ελένη Καραϊνδρου.

Το θέμα της παράστασης, με αφορμή των εορτασμό των 80 χρόνων από την ίδρυση της Νέας Κίου, ήταν ο ξεριζωμός και η αναζήτηση νέας πατρίδας. Το βάδισμα στα χνάρια του Ύλα, του μυθικού όμορφου Αργοναύτη, ο οποίος απήχθη από τις Νύμφες στον τόπο αυτόν, στις εκβολές του Ασκάνιου ή Κιανού ποταμού.
 
Last edited:
Λίγα λόγια για το έργο


Όλα εκείνα τα στοιχεία που συνθέτουν το Εγώ με εικόνες, αφηγήσεις, ιστορίες, γεγονότα, γεύσεις, μυρωδιές, συνήθειες, φωνές, τραγούδια και όλα όσα κουβαλάει η τρίτη γενιά του Μικρασιατικού διωγμού. Όλα εκείνα τα στοιχεία που επηρεάζουν το «είναι» του ανθρώπου και το μεγάλο βάρος της νέας αρχής… κάθε αρχής.

Μια ομάδα ανθρώπων, λοιπόν, υποδυόμενοι τους εργάτες του εργοστασίου, αποφασίζουν να σταματήσουν τη βάρδια τους και να ταξιδέψουν πίσω στο χρόνο. Φέρνουν μαζί τους κουτιά που, αντί για κονσέρβες, περιέχουν αντικείμενα-μνήμες (πολιτισμικά στοιχεία του τότε), σταματούν τις “μηχανές του χρόνου” και παρουσιάζουν με κίνηση και λόγο ό,τι έχουν ακούσει από τον παππού και τη γιαγιά. Σκηνές που κουβαλούν στο DNA τους και που απόψε «σφουγγαρίζουν» και «περνάνε καινούριο λούστρο τα όνειρά τους».

Στο ταξίδι, δυο εγγονοί που συναντιούνται στο καράβι της επιστροφής… της νέας αρχής και στο πατρικό. Όπου κι αν βρεθούν το ξαναχτίζουν το πατρικό. Μέσα από μια διαδρομή στις μνήμες και με συχνές αναφορές στην απώλεια και στη θλίψη, στον τρόπο ζωής και στον πόθο, οι εγγονοί παρουσιάζουν και το δικό τους βάρος της ύπαρξης, το σημερινό.

Ένα ταξίδι, ένα σημείο αναφοράς, μια ματιά στο παρελθόν, για δύναμη και αισιοδοξία στο μέλλον. Το τέλος έρχεται με την κάθαρση, το αναβάπτισμα, με καθαρή καρδιά που χωράει και αγκαλιάζει τα ανθρώπινα πάθη και τη ζωή…



Συντελεστές του έργου (η αναφορά γίνεται γιατί πραγματικά το αξίζουν)


Εγγονοί-ταξιδευτές : Γιώργος Καραμίχος, Γιώργος Χρανιώτης
Ύλας : Μάξιμος Μουμούρης
Χορός-ταξιδευτές, Γιαγιάδες, Νύμφες : Θεατρική Ομάδα Νέας Κίου, αλλά και χορευτές από το Ναύπλιο (σύνολο 20 άτομα)
Κείμενα - Επιμέλεια κειμένων : Λίνα Νικολακοπούλου
Σκηνοθεσία : Γιάννης Σαρηγιάννης
Χορογραφία – Κινησιολογία : Μόνικα Κολοκοτρώνη
Σκηνικά – Κοστύμια : Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί : Ελευθερία Ντεκώ, Μελίνα Μάσχα
Μουσική επένδυση σε μουσικές συνθέσεις : Ελένη Καραϊνδρου
Πιάνο : Νίκος Τσαλίκης
 
Μια ακόμη σημαντική λεπτομέρεια που έκλεβε την παράσταση, ήταν η τοποθέτηση των θεατών στο κλίμα του χοροδράματος πριν αυτό αρχίσει.

Μπάινοντας στον προαύλιο χώρο του εργοστασίου και πριν φτάσουμε στο χώρο της σκηνής, μπορούσαμε να δούμε μια καλοστημένη έκθεση φωτογραφίας, η οποία μας προετοίμαζε για το θέμα που θα παρακολουθούσαμε. Συλλογή φωτογραφιών και ντοκουμέντων από την πορεία των προσφύγων του 1922, αλλά και από όλες τις εκφάνσεις της ζωής των κατοίκων της Νέας Κίου (1922 – 1930 περίπου).


Γράφω τόσα για τη βραδυά αυτή, κινδυνεύοντας να κουράσω, αλλά, μετά από πολύ καιρό, γύρισα στο σπίτι τόσο γεμάτη από συναισθήματα και εικόνες, ώστε ένιωθα την ανάγκη να τα μοιραστώ μαζί σας.
Θεωρώ, επίσης, χρέος μου να στηρίξω με το δικό μου τρόπο αυτή την υπέροχη προσπάθεια που, μετά από πολύ κόπο και αμέτρητα εμόδια, κατόρθωσε να παρουσιαστεί τόσο επιτυχώς εκτός ορίων πρωτευούσης. Γιατί Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα! Η περιφέρεια διψά για ποιοτικά δρώμενα. Ζωντανή απόδειξη οι εκατοντάδες κόσμου που αγκάλιασαν την παράσταση αυτή, γεμίζοντας τις κερκίδες δέκα βράδυα στη σειρά!
 
Άννα καλά έκανες και τα έγραψες όλα αυτά. Τέτοιες προσπάθειες πρέπει να προβάλλονται.
Φέτος πήγα να δω Αριστοφάνη στην Επίδαυρο και νόμιζα πως έβλεπα μιούζικαλ δεύτερης διαλογής στην τηλεόραση σε πολλά σημεία του...
 
Επιτέλους.....αυτή δεν ήταν απλώς μιά πολύ καλή παράσταση, ήταν η κατάθεση υψηλής τέχνης μπροστά στα μάτια και τα αυτιά μας.
Δύσκολα πιστεύω, ότι μπορείς να δείς πολλές φορές στην ζωή σου κάτι τέτοιο.
Εγω τουλάχιστον είχα μείνει με όλες μου τις αισθήσιες σε πλήρη επιτάχυνση και είναι ίσως η πρώτη φορά που σε τέτοιου είδους θεάματα, πολλά πράγματα δεν τα προλάβαινα!!!ήταν τόσα πολλά που γινόντουσαν μαζί αλά και ξεχωριστά που θεωρώ σίγουρη την ανάγκη μιάς δεύτερης θέασης.
Σας πληροφωρώ πως εαν τελικά τους επέτρεπαν τα μεγάλα συμφέροντα(όπως άλλωστε τους έταξαν)να δώσουν το αποχαιρετηστήριο στο μικρό θεατράκι της Επιδαύρου, θα ήμουν πάλι εκεί.
Μετά απο αυτη την παράσταση, ένοιωθα σαν μεθυσμένος και εγω απο τις νύμφες, αλά ταυτόχρονα και στενάχωρος γιά το ποιός και ποιά συμφέροντα καθορίζουν τελικά τα πολιτιστικά δρώμενα στα χώματα του κάθε τόπου στην πατρίδα μας.
 
Απο τους συντελεστές της παράστασης και μόνο,είναι ευδιάκριτη η διαφορά με τις ορδές των χυδαίων τηλεομετεωριτών,που μοναδικό σκοπό έχουν να πλιατσικολογήσουν την επαρχία.

Δυστυχώς αυτοί οι καλλιτέχνες δεν υποστηρίζονται και δεν προβάλονται.Παρ' όλα αυτά "είναι ακόμα εδώ"...

Είδατε μέχρι τώρα η πολιτεία να αναγνωρίζει έστω και συμβολικά,μιά συνθέτη του διαμετρήματος της Καραϊνδρου;

Πολύ καλά έκανες και τα έγραψες.
 
Όχι μόνο δεν προβάλλονται, αλλά εμποδίζονται.
Μάθαμε πως το Φεστιβάλ Αθηνών Α.Ε., το Μέγαρο Μουσικής, η Λυρική Σκηνή και άλλοι "παράγοντες" έκαναν ό,τι μπορούσαν - και τελικά το κατάφεραν - για να μην ανέβει η παράσταση στο μικρό θέατρο της αρχαίας Επιδαύρου.
Φοβήθηκαν μήπως συγκριθεί ως ισάξια ή και καλύτερη από τις δικές τους? Ίσως. Αλλά ως πότε θα καπελώνονται οι αξιόλογες προσπάθειες?

Τουλάχιστον ο κόσμος κάτι αρχίζει και υποψιάζεται...
 
Re: Απάντηση: Η καλύτερη ίσως παράσταση του Καλοκαιριού

Απο τους συντελεστές της παράστασης και μόνο,είναι ευδιάκριτη η διαφορά με τις ορδές των χυδαίων τηλεομετεωριτών,που μοναδικό σκοπό έχουν να πλιατσικολογήσουν την επαρχία.
Σημειολογικα να αναφερω οτι ο Χρανιωτης παρουσιαζε εκπομπη στο mega οποτε απο τους συντελεστες μια τετοια διαφορα εγω δε διακρινω.
 
Πολύ καλή παρουσίαση Άννα, και χαίρομαι που γι άλλη μια φορά τέτοιου είδους παραστάσεις αποδηκνύουν οτι τίποτα δεν έχουν να φοβηθούν απο εκείνες της πρωτεύουσας. Το είχα βιώσει στα πρώτα βήματα της δουλείας μου, και κάθε φορά που μου δίνεται η ευκαιρία παρακολουθώ τέτοιες προσπάθειες. Λυπάμαι μόνο που όλοι οι "μεγάλοι παράγοντες" λόγω κινδύνου (αλήθεια από τί???) των συνφερόντων τους, κάνουν ότι είναι δυνατόν, για να τις παραγκωνίσουν.
Ευτυχώς που άνθρωποι της επαρχίας τις υποστηρίζουν και τις προβάλουν, όσο τουλάχιστον μπορούν, και ευτυχώς που το κοινό έχει κρίση.
Ζηλεύω όμως όσο δεν μπορείς να φανταστείς, που δεν ήμουν εκεί.
 
ξερουμε αν θα εχει συνεχεια?

και επειδη Αννα μου εμαθα απο καλη πηγη οτι αποτελεις στέλεχος στο τμημα που ασχολειται με τα πολιτιστικα δρώμενα του Αργους θα θελαμε να μας ενημερωνεις πιο νωρις για να ερχομαστε να βλεπουμε τετοιες προσπαθειες!!!!
 
Είναι ενθαρρυντικό που κάποιοι ενδιαφέρονται.

Όσο για την παράσταση, δυστυχώς δε θα ανέβει πουθενά αλλού. Ήταν αφιερωμένη στα 80 χρόνια από την ίδρυση της Νέας Κίου.
 
Γιατί δεν θα ανεβεί αλλού; Δεν υπάρχουν τα χρήματα για τη μετακίνηση, είναι κλειστό το πρόγραμμα των άλλων θεάτρων, ή πρόκειται για τα όρια μιας επαρχιακής σκηνής;