Important Reading for Headphone Measurement and DIY Geeks

Gojakla

Supreme Member
20 May 2009
5,856
Μεταφέρω απο εδώ, μιας και μου φαίνεται εξαιρετικά ενδιαφέρον...

Παραθέτω τα σημαντικά σημεία:

It's come to my attention over the last week or so as I've been working on my review of the Philips Fidelio X2 that my understanding of headphone measurements is severely lacking. For example, I had been making the assumption that that when we find the right target curve for headphones, it would have some sort of elegant beauty, and that it would be broadly applicable.

...the measurements of the X2 looked worse than the X1. And yet, when I listen, the X2 is clearly superior. I spent some time exchanging emails with one of Philips' headphone engineers, and have come to the conclusion that the issues we're dealing with here are just horrifyingly complex. Headphones are way more complicated than speakers in terms of the acoustic problems that need to be addressed.



I will in future be writing Headphone 101 articles on the subject of headphone acoustics---as I am able to digest the information and re-write it in a simplified form---but I think those of you who have a deep interest in such matters would be well served by accessing the real thing. The first is a tutorial presented at AES 120, Paris, May 2006 called "Headphone Fundimentals" by Carl Poldy. You can find it here.


The second, also written by Poldy, is chapter 14 of "The Loudspeaker and Headphone Handbook." This is a very expensive book with only one chapter on headphones, but that chapter is about 100 pages long.

Το δεύτερο που αναφέρει, σας το ανεβάζω σε αυτό το link.


Καλό διάβασμα... :ernaehrung004:
 
Μιλ μερσί μεσιέ!
Καλό είναι να αρχίσουμε να βγάζουμε έστω μια άκρη.
 
Τα βιβλία στα οποία μας παραπέμπει ο Tyll περιλαμβάνουν τις βασικές γνώσεις που χρειάζεται ένας μηχανικός για να καταλάβει τη λειτουργία των διαφόρων τύπων ακουστικών και τις βασικές αρχές σχεδίασης. Αν κάνει κάποιος search με λέξεις κλειδιά όπως "handbook", "headphones" θα βρει και άλλες εκδόσεις-αρκετά-παλιότερες ή νεότερες με παρεμφερές περιεχόμενο.
Μην ξεχνάμε ότι ο Tyll πουλάει ακουστικά και υποστηρίζει με τον δικό του διακριτικό τρόπο ό,τι πουλάει ακόμα και αν δεν μετράει πολύ καλά. Σε σάιτ όπως το goldenears.net(κορεάτικη και αγγλική έκδοση) που εμπορεύεται ένα προϊόν ισοστάθμισης και μόνο, τα review είναι από τα ειλικρινέστερα που έχω δει και με συγκρισιμότητα χωρίς λογοτεχνικές "σάλτσες".
Η όλη φάση μου θυμίζει τον John Atkinson του Stereophile, όταν αγόρασε έναν ενισχυτή βάσει τυφλών δοκιμών και μετά δήλωσε ότι μακροχρόνια αποδείχθηκε κακή επιλογή, ηχητικά. Στα blind test είμαστε σίγουροι ότι ο Άτκινσον δεν μας δούλευε ψιλό γαζί γιατί είναι σχεδιασμένα για αυτόν τον σκοπό. Για τη μεταγενέστερη δήλωσή του δεν μπορούμε να πάρουμε όρκο.

Σε μερική αντίθεση με αυτά που λέει ο Tyll έρχεται η έρευνα του Sean Olive από την Harman Kardon, μητρική της AKG(πλέον). Η απόκριση συχνότητας φαίνεται να παίζει σπουδαίο ρόλο σε σετ καλής αντικειμενικής ποιότητας(THD, CSD, IMD). Επηρεάζει και την λεπτομέρεια/διαύγεια το FR και την "ταχύτητα" του μπάσου και άλλα πολλά, κάτι που αδυνατούν να το καταλάβουν πολλοί. Χωρίς ισοστάθμιση οι συμμετέχοντες χαρακτήρισαν το μπάσο των-μετριότατων αντικειμενικά-Senn HD 518 μπουμαριστό και ασαφές. Η γνώμη τους άλλαξε με καλύτερη ισοστάθμιση.
Ένα άλλο συμπέρασμα των ερευνών του εν λόγω ατόμου είναι ότι τείνουμε να βαθμολογούμε αρκετά αυστηρότερα τα ακουστικά όταν δεν γνωρίζουμε τη μάρκα τους και την τιμή τους. Τέλος, απέδειξε ότι τα diffuse field και free field πρότυπα ισοστάθμισης είναι ανεπαρκή υποκειμενικά και ο στόχος είναι η μίμηση του ήχου φλατ ηχείων εντός ενός κατάλληλου δωματίου. Ακόμα και τα HD 800 απέχουν σημαντικά από τον στόχο αυτό, ενώ τα Audeze ακόμα περισσότερο.
Το διαφωτιστικό βίντεο:
http://www.youtube.com/watch?v=f1EVZVDaeLw
και το μπλογκ του με όλες τις έρευνές του.
http://seanolive.blogspot.gr/
 
Ευχαριστώ για το link και τις παρατηρήσεις σου... :SFGSFGSF:



Tα HD800 και Audeze που, αν θυμάμαι καλά, έχουν από τις "καλύτερες" μετρήσεις... απέχουν όμως από τί?
Από τον ήχο flat ηχείων?
Ποιά ηχεία δλδ έχουμε ως "πρότυπο" ?
Πώς αποτυγχάνουν να ακούγονται flat ?

Συγνώμη αν οι ερωτήσεις μου φαίνονται χαζές...
 
Ευχαριστώ για το link και τις παρατηρήσεις σου... :SFGSFGSF:

Tα HD800 και Audeze που, αν θυμάμαι καλά, έχουν από τις "καλύτερες" μετρήσεις... απέχουν όμως από τί?
Από τον ήχο flat ηχείων?
Ποιά ηχεία δλδ έχουμε ως "πρότυπο" ?
Πώς αποτυγχάνουν να ακούγονται flat ?

Συγνώμη αν οι ερωτήσεις μου φαίνονται χαζές...

Τα ακουστικα δεν επιθυμουν να εχουν flat συχνοτικη ανταποκριση, σε αυτη την περιπτωση θα ηταν ιδιαιτερα κουραστικα και θα εδιναν την ετνυπωση οτι τσιριζουν κτλ. Αν παρατηρησεις την κατανομη του φασματος τους θα προσεξεις οτι ολα εχουν roll off πανω απο καποια συχνοτητα και μαλιστα αρκετα μεγαλο.

Η ιστορια ειναι παλια, ξεκινησε με τις μελετες των Δανων (Bruel&Kjaer) για την πιο "ευχαριστη" κατανομη σε δωματιο ακροασης. Στην συνεχεια οι κατασκευαστες ακουστικων προτειναν διαφορες παραλλαγες πανω σε αυτη την κατανομη και τωρα ερχεται το Harman Group να προτεινει μια τροποποιηση πανω σε αυτες, συμφωνα με μια σειρα αντιστοίχων πειραμάτων που εκαναν.

Δεν εχω διαβάσει τα AES papers που εχουν κατεβάσει οι του Harman Group αλλα κάποια απο τα στατιστικά τους δείγματα ειναι μάλλον ελλειπή. Σημαντικο και με στατιστικη σημασια φαινεται να ειναι η κακη καμπύλη που εχουν τα Beats, ετσι οπως την αντιλήφθηκαν εκπαιδευμένοι και απαίδευτοι ακροατες.

To ενδιαφέρον σημειο που βγαινει βεβαια απο την κουβεντα ειναι οτι και στα ακουστικα εχει σημασια να κανουμε ακροαση πριν απο την αγορα γιατι δεν "ταιριάζουν" ολα σε ολους.
 
@Gojakla
Μέσα στο βίντεο και νομίζω και σε ένα σχετικό με το θέμα άρθρο του Tyll, λέει τα χαρακτηριστικά του δωματίου που χρησιμοποιεί η Harman Kardon για τις δοκιμές της. Θεωρείται ένα από τα καλύτερα auditorium.
Το βίντεο περιγράφει και όλη την διαδικασία μέσα από την οποία μιμήθηκαν τον ήχο του δωματίου μέσα από τα ακουστικά, αν το διαβάσεις slide προς slide.

Τέλεια τονικότητα δεν μπορεί να υπάρξει στα ακουστικά, αφενός γιατί καθένας μας έχει το δικό του HRTF και αφετέρου γιατί δεν υπάρχει κάποιο κοινά αποδεκτό πρότυπο για το ποιό ακριβώς δωμάτιο-με φλατ ηχεία- πρέπει να μιμούνται τα ακουστικά.

Σε γενικές γραμμές όμως η ιδανική τονικότητα μοιάζει με καμπύλη diffuse field που έχει φουσκωμένο μπάσο και προοδευτικά εξασθενημένα πρίμα. Αυτό συμβαίνει γιατί τα δωμάτια ενισχύουν το μπάσο με τις αντηχήσεις στους τοίχους και τα πρίμα εξασθενούν με την απόσταση.

Ο κορεάτης του goldenears, που φαίνεται να έχει πρόσβαση στο paper της έρευνας, δημοσίευσε την νέα καμπύλη της Harman Kardon(το έκανε και ο Tyll) μαζί με το πρότυπο των δικών του μετρήσεων και τις μεταξύ τους διαφορές.

http://ko.goldenears.net/board/3263474

f1d224e17599ee7cf5235d4bae062e7f.png


και οι διαφορές:

f9865c468f36d3e97e2da85eea5307a2.png



Με βάση τις μετρήσεις τους και την τελευταία φωτό(από πάνω) τα HD 600 και HD 650 πλησιάζουν περισσότερο το στόχο. Τα 650 χρειάζονται λίγο ισχυρότερο midbass και αρκετά περισσότερο subbass χωρίς το "πέπλο"(6ΚΗz βύθισμα). Τα HD 600 περισσότερο subbass και ελαφρώς λιγότερα πρίμα.

4af27f9cfa44b65f1ab4a6dfb9730286.png


--- Αυτόματη συγχώνευση μηνύματος ---

Δεν εχω διαβάσει τα AES papers που εχουν κατεβάσει οι του Harman Group αλλα κάποια απο τα στατιστικά τους δείγματα ειναι μάλλον ελλειπή. Σημαντικο και με στατιστικη σημασια φαινεται να ειναι η κακη καμπύλη που εχουν τα Beats, ετσι οπως την αντιλήφθηκαν εκπαιδευμένοι και απαίδευτοι ακροατες.

To ενδιαφέρον σημειο που βγαινει βεβαια απο την κουβεντα ειναι οτι και στα ακουστικα εχει σημασια να κανουμε ακροαση πριν απο την αγορα γιατι δεν "ταιριάζουν" ολα σε ολους.

Ακούς πολλούς να παραπονιούνται ότι τα HD800 έχουν ισχνό μπάσο και άλλους να τα θεωρούν οκ ή και νευρώδη χαμηλά. Κάθε φορά προτείνεται ως λύση στο πρόβλημα κάποιος "σπέσιαλ" ενισχυτής. Συνήθως ένα χρωματισμένο μηχάνημα που θα εξασθενίσει τα πρίμα βγάζοντας περισσότερο μπροστά τις μεσαίες και τα μπάσα.
Μα πρέπει να είναι πολύ μάπα ένα μηχάνημα για να μην βγάζει σωστό ποσοστικά μπάσο σε ένα σετ με μικρές απαιτήσεις σε ρεύμα. Μια άλλη, πιο λογική εξήγηση, είναι η κακή εφαρμογή στο κεφάλι. Ένας ακόμα λόγος για να δοκιμάζουμε όπως λες πριν αγοράσουμε. Μην ξεχνάμε ότι τα 800 έχουν τεράστια earpads για λόγους άνεσης και ακουστικής ίσως ενώ η κλασσική σειρά 6ΧΧ και 5ΧΧ θυσιάζουν άνεση για εφαρμογή με τα ελλειπτικού σχήματος μαξιλαράκια και την υψηλή πίεση στο κεφάλι.

Οι μελέτες της Harman κατέδειξαν την εφαρμογή ως μείζον θέμα. Αν δεις μετρήσεις που έκαναν πάνω σε κεφάλια διαφορετικών ατόμων για τα K701 το καταλαβαίνεις αμέσως.
Δεν είναι τυχαίο ότι για τις προσομοιώσεις ακουστικών χρησιμοποίησαν ως ακουστικό-προσομοιωτή τα HD518. Το μπάσο τους είναι ελεεινό σε παραμόρφωση, αλλά έχουν καλή εφαρμογή σχεδόν σε όλους.
 
Last edited:
Ναι η εφαρμογη ειναι μεγίστης σημασίας. Ελαχιστα να απέχει απο το σωστο και οι χαμηλες εκτονώνονται με αποτέλεσμα την αίσθηση έλλειψης και κατ επεκταση τον κακο χαρακτηρισμό των εκάστοτε ακουστικων.

Η συσταση παραμενει, δοκιμες επι δοκιμων και αυριο στο φεστιβαλ θα ακουσουμε πολλα, παρα πολλα ακουστικα. Θα εισαι μαζι μας Anvidia?
 
Αρκετά πιθανό.
Αν έχω καταλάβει καλά δεν χρειάζεται πρόσκληση έτσι;