Επειδή χθες το βράδυ προσπάθησα και εν τέλει τα κατάφερα , να δω το τέλος της εν λόγω ταινίας , αισθάνομαι την ανάγκη να συμπληρώσω δυο τρία πραγματάκια στο ανωτέρω σχόλιο μου , ώστε να μην δημιουργούνται λαθεμένες εντυπώσεις .
Η ταινία είναι κακή , διότι είναι κακός κινηματογράφος . Μάλιστα αναρωτιέμαι εάν ο χαρακτηρισμός κινηματογράφος της αξίζει . Η δομή της είναι θεατρική , τα πλάνα είναι στατικά και το κυρίαρχο στοιχείο της , σε βαθμό υπερβολής , είναι ο διάλογος . Βεβαίως το τελευταίο στοιχείο παραπέμπει ευθέως σε ταινίες ( και σενάρια ) του Μάμετ - μιλώντας για δραματικό στοιχειο - ή σε ταινίες του Νηλ Σάιμον -μιλώντας για κωμικό στοιχείο. Ομως εκεί οι διάλογοι είτε έχουν το απαραίτητο βάθος που δημιουργεί "τρισδιάστατους" χαρακτήρες και ήρωες είτε είναι απαστράπτοντες και πνευματώδεις , σε κάθε δε περίπτωση ρέουν με τρόπο φυσιολογικό και υπηρετούν το πνεύμα της ταινίας .
Ατυχώς , στην συγκεκριμένη ταινία , οι διάλογοι είναι στομφώδεις , προσπαθούν απεγνωσμένα να "φωνάξουν" ότι είναι πνευματώδεις , έξυπνοι και ότι έχουν νόημα που αποκαλύπτεται σε μιά ενδεχόμενη δεύτερη ανάγνωση . Τίποτα από όλα αυτά δεν συμβαίνει όμως , αφού παραμένουν στις προθέσεις - οι οποίες μάλιστα είναι τόσο εμφατικά προφανείς - που ακυρώνουν την προσπάθεια .
Ο φίλος πιό πάνω που μονολεκτικά το χαρακτήρισε ως πολιτικό ντοκυμαντερ , έχει απόλυτο δίκαιο , αφού τουλάχιστον οι δύο από τις τρείς διαπλεκόμενες μεταξύ τους ιστορίες , έχουν κατ´αρχήν χαρακτήρα δραματοποιημένου ντοκυμαντέρ . Ως δραματοποιημένο όμως , του λείπει η αιχμή που θα είχε ενδεχομένως το πραγματικό ντοκυμαντέρ .
Από ιδεολογικής πλευράς , η ταινία δεν έχει κάτι να πεί σε εμάς που γνωρίζουμε τις προθέσεις των Αμερικανών , πολιτικών τουλάχιστων , καλύτερα και από τους ψηφοφόρους τους . Ισως για τους ίδιους τους Αμερικανούς να έχει κάποιο ενδιαφέρον , αφού ορισμένα από τα θέματα που θίγονται ( διαπλοκή πολιτικής και ΜΜΕ , απάθεια και αδιαφορία του πολίτη και δη της νεολαίας , σκοτεινά εν γένει συμφέροντα σε αυτούς τους χώρους κλπ ) δεν τους είναι και τόσο γνωστά , είτε λόγω ηθελημένης αδιαφορίας είτε λόγω πραγματικής άγνοιας , είτε ακόμη λόγω της διαφορετικής θεώρησης ορισμένων θεμάτων ( Π.χ. η δημοσιογράφος παρουσιάζεται ως "αριστερή" γράφοντας ήδη από το 1968 σε ένα αριστερό πανεπιστημιακό φύλλο , ενώ ο όρος που χρησιμποποιείται στο αγγλικό κείμενο είναι "liberal" , όρος ταυτισμένος στα καθ' ημάς - και της ηπειρωτικής Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης - με τον φιλελευθερισμό του οποίου υποσύνολο είναι ο νεο-φιλελευθερισμός - θεωρίες και απόψεις δηλαδή κάθε άλλο παρά αριστερές . Αλλά αυτός ο διαφορισμός των εννοιών είναι μιά άλλη συζήτηση) .Σε καμμιά περίπτωση δεν παίρνει θέση όσον αφορά τα αίτια της γέννησης της τρομοκρατίας και σε καμμιά περίπτωση δεν θίγεται καν η πιθανότητα την τρομοκρατία να την έχει υποθάλψει η ίδια η συμπεριφορά των ΗΠΑ παρ' όλο που αιχμές για ένα ρωμαϊκού τύπου imperium εμφανίζονται σποραδικά .
Τελικά η ταινία πάσχει από αναντιστοιχία σκοπού και μέσου , αφού το μέσο που επελέχθη για να στηρίξει το θέμα , καταλήγει σε ακατάσχετες φλυαρίες , κενές περιεχομένου.
Μην την δείτε .