Μεγάλες εμπειρίες μικρού μήκους

Lepton

Supreme Member
19 June 2006
5,346
Γλυφάδα
Μέχρι τώρα, το 2008 μου χάρισε πολλές, κυρίως ευχάριστες, εμπειρίες. Καμία όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με τη δραστηριότητα που μονοπώλησε το σύνολο του ελεύθερού μου χρόνου τους δύο τελευταίους μήνες: τη δημιουργία μίας ταινίας μικρού μήκους. Τώρα που η διαδικασία πλησιάζει στο τέλος της, βρίσκω λίγο χρόνο να μοιραστώ μαζί σας κάποιες από τις συγκινήσεις της.

Η ευκαιρία

Από τότε που το Πνευματικό Κέντρο Γλυφάδας απέκτησε Τμήμα Κινηματογράφου, το παρακολουθώ ανελλιπώς. Μετά από 2 χρόνια μαθημάτων, συζητήσεων, προβολών και ασκήσεων, αποφασίσαμε να περάσουμε από τη μελέτη στην πράξη. Γράψαμε σενάρια, τα θέσαμε σε ψηφοφορία και θέσαμε στόχο να γυριστούν τα δύο πρώτα. Με το που βγήκαν τα αποτελέσματα, αφού είχα την τιμή η δική μου πρόταση να είναι μία από τις δύο, άρχισε ο αγώνας δρόμου.


Η προετοιμασία

Τα στερεότυπα θέλουν τον καλλιτέχνη μοναχικό καβαλάρη, που αργά και βασανιστικά δίνει μορφή στο έργο του. Στον κόσμο του κινηματογράφου όμως, η δημιουργική διαδικασία μοιάζει περισσότερο με... τη ληστεία του Fort Nox. Συμμορία οι συμμετέχοντες, σκάκι η προετοιμασία, χειρουργική επέμβαση η εκτέλεση.

Εν αρχή ην ο λόγος! Το "Τι θέλει να πει ο ποιητής;" παύει να είναι ρητορική ερώτηση. Για να έχει ο σκηνοθέτης ουσιαστική βοήθεια από τους συνεργάτες του, πρέπει να είναι ιδιαίτερα αναλυτικός. Το σενάριο κυριολεκτικά ξεκοκκαλίζεται, ερευνώντας κατά πόσο υπηρετεί τα νοήματα, αν θα υπήρχαν καλύτερες εναλλακτικές και τι απαιτήσεις προσπροκύπτουν.

Το συνεργείο ξεκινά την αναζήτηση χώρων, ηθοποιών, κοστουμιών, αντικειμένων, μουσικής. Το σενάριο γίνεται ντεκουπάζ, δηλαδή αναλύεται σε πλάνα και καταγράφονται μεγέθη κάδρων, γωνίες λήψης, εφε κ.λπ. Η ταινία αρχίζει και αποκτά μορφή. Οι παρατηρήσεις και οι ιδέες των συντελεστών πληθαίνουν, προκύπτουν προβλήματα, πλάνα κόβονται και προστίθενται, περιορισμοί ή δημιουργικές ιδέες προκαλούν μικρές ή μεγαλύτερες αλλαγές ολόκληρων σκηνών.

Η διδασκαλία υποκριτικής, για εμένα τουλάχιστον, είναι η μεγαλύτερη πρόκληση. Αν και "υφίσταμαι" τη διαδικασία εδώ και 15 χρόνια, δεν είμαι προετοιμασμένος για το αντίθετο. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να παιχτεί κάτι και εγώ δεν μπορώ να τους δω και να διαλέξω τον σωστό. Οι ηθοποιοί είναι και αυτοί ερασιτέχνες, αλλά προσθέτουν. Πρέπει να τους εξηγήσω ολόκληρη τη ζωή των ρόλων τους, τι από εμένα έχω βάλει στον καθένα.

Το άγχος, υπό την πίεση του χρόνου, τεράστιο: Δεν έχω προλάβει να το χωνέψω, δεν θα βγει σωστό, θα ψάχνομαι την ώρα των γυρισμάτων, θα ψάχνομαι την ώρα του μοντάζ, ας βάλω μερικά "εφεδρικά" πλάνα για την περίπτωση που δεν δουλεύουν τα κανονικά, αυτή η σκηνή είναι ατμόσφαιρική ή άχρηστη, μήπως έπρεπε να ακολουθήσω άλλη κατεύθυνση στο cast; Μόνο χάρη στην ασταμάτητη δουλειά της Βοηθού Σκηνοθέτη και του Διευθυντή Παραγωγής κατάφερα να ανακτήσω αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία, 3 μέρες πριν τη μεγάλη μέρα.


Τα γυρίσματα

2 μέρες, όλες οι ώρες της ημέρας (και της νύχτας), 7 τοποθεσίες (σπίτια, δρόμοι, βουνά), 10 χώροι, 5 ηθοποιοί, 15 κομπάρσοι, 9 συνεργείο, σύνολο 21 άτομα.

31 Μαΐου, 6:30 το πρωί ξεκινάμε. Οι πρώτες, εκ πρώτης όψεως δύσκολες, σκηνές βγαίνουν γρήγορα. Περήφανοι για την προετοιμασία μας, παίρνουμε θάρρος, 11:30 είμαστε ήδη στην επόμενη τοποθεσία. Αυτή τη φορά τα πλάνα έχουν πολλή κίνηση και διαλόγο. Ό,τι κερδίσαμε πριν, το χάνουμε εις διπλούν. Είναι πια 5:30 όταν φεύγουμε για φαγητό, αλλά είμαστε στον τελευταίο χώρο πριν τις 7:00. Γυρίζουμε τα απογευματινά πλάνα, αρχίζουμε να ετοιμαζόμαστε για τα νυχτερινά. Λίγο πριν το γύρισμα, η βενζίνη της γεννήτριας τελειώνει και είναι Σάββατο βράδυ. Άλλη μία ώρα χαμένη. Η κούραση έχει εξαντλήσει πολλούς από εμάς - αυτό θα μεταφραστεί σε λάθη που θα βρούμε μπροστά μας στο μοντάζ. Η όποια συγκέντρωση του πρωταγωνιστή είναι άθλος. Εγώ είμαι ακόμα σε turbo, την τελευταία σκηνή τη γυρίζω σχεδόν μόνος μου. 2:00 το πρωί επιτέλους τελειώνει η πρώτη μέρα.

Το όρντινο της 1ης Ιουνίου λέει 9:00 το πρωί. Είμαστε εκεί, αλλά κανείς δεν κουνιέται πριν τις 10:00. Η σκηνή είναι η πιο δύσκολη φωτιστικά. Πολύς χρόνος. Το σπίτι που γυρίζουμε δεν κατοικείται αυτή τη στιγμή. Στην κρεββατοκάμαρα δεν υπάρχει τίποτα άλλο παρά ένα κρεββάτι, ένα κομοδίνο (δικό μας), η κάμερα και τα φώτα. Μήπως γυρίζουμε πορνό;

Ανοίγω παρένθεση: Ένα από τα σοκ του κινηματογράφου: Σημασία έχει μόνο το τι βλέπει ο θεατής! Δεν χρειάζονται δύο κομοδίνα, ένα χρησιμοποιείται και για τις δύο πλευρές. Οι κουρτίνες κρέμονται από κρεμάστρες πάνω σε καρφιά. Η πατέντα φαίνεται στο κάδρο, αλλά η σκηνή προβλέπει ένα εφέ που όυτως ή άλλως θα το καλύψει. Ο ίδιος τοίχος χρησιμοποιείται για δύο πλευρές του δωματίου. Όποιος κομπάρσος έπαιζε πλάτη στην προηγούμενη σκηνή, μπορεί να παίξει και εδώ. Ένας ηθοποιός παίζει με πουκάμισο, σακάκι και... σορτσάκι.

Επόμενος χώρος, η κούραση μας έχει καταβάλει. Το μυαλό μου πάει ακόμα με χίλια, αλλά τα πόδια μου δε με κρατάνε. Κάθομαι όπου να 'ναι, σηκώνομαι μόνο όταν είναι εντελώς απαραίτητο. Διάλειμμα; Ποιο διάλειμμα;

Τελευταία σκηνή του έργου, προτελευταία των γυρισμάτων. Στο δρόμο. Θέλουμε κι' άλλους κομπάρσους! Τηλέφωνα σε γνωστούς και street casting σε δύο αμερικανίδες τουρίστριες, Δϋσκολη σκηνή, μονοπλάνο, με πολλή κίνηση. Στην 5η λήψη μία ηλικιωμένη κυρία διασχίζει το πλάνο. Θα την κρατούσα, αν δεν είχαν πρόβλημα κάποιες άλλες λεπτομέρειες. Η 6η βγαίνει καλή, χειροκροτάω!

Τελευταίο γύρισμα, η πολύπαθη πρώτη σκην'η του έργου. Είναι Κυριακή απόγευμα και το βουνό έχει κόσμο! Οι λήψεις πάνε στράφι, η μία μετά την άλλη, ενώ ο ήλιος πέφτει. Η οπερατέρ με προειδοποιεί ότι κάθε λήψη είναι ένα stop κάτω στο διάφραγμα - δεν έχουμε πολλές. Επιπλέον, ο ρόλος είναι κόντρα για τον ηθοποιό και δεν είχα καθόλου χρόνο να τον προβάρω. Έχω ήδη απογοητευτεί και αναλογίζομαι τη δυνατότητα να γυρίσουμε τη σκηνή την άλλη εβδομάδα - ή να αυτοκτονήσω. Το υπόλοιπο συνεργείο επιμένει και, χωρίς η συμβολή μου, γυρίζει και ένα σταθερό, κοντινό πλάνο. Αυτό θα σώσει τη σκηνή.

Μαζεύουμε, φεύγουμε για σουβλακερί, τρώμε σαν λιμασμένοι. Καθόμαστε τρεις ώρες γιατί δεν έχουμε το κουράγιο να σηκωθούμε.


Μοντάζ

Τις επόμενες τρεις μέρες δεν αναπληρώνω ύπνο, απλώς κοιμάμαι λίγο πιο φυσιολογικές ώρες. Δουλεύουμε τη μουσική. Συναντάω τον μοντέρ, είναι παιδί του avclub! Ξεκινάει δουλειά, ενώ εγώ βοηθάω στα γυρίσματα της άλλης ταινίας. Μπαίνει η επόμενη εβδομάδα, πάω για το πρώτο cut. Χαίρομαι που οι περισσότερες σκηνές βγαίνουν όπως τις είχα φανταστεί. Εντοπίζονται λάθη. Κάποια λύνονται. Το βράδυ προβολή για τους συντελεστές. Ένας τόνος σημειώσεις. Μερικά κρίσιμα προβλήματα. Τρέμω. 2ο cut, test screening με ανθρώπους που δεν συμμετείχαν. Έχουν διορθωθεί πολλά, η ταινία - μάλλον - δουλεύει! Άλλη μια σειρά παρατηρήσεων, αλλά είμαστε σε καλό δρόμο και ποιος μας πιάνει. Στο επεισοδιακό τριήμερο του Αγ. Πνεύματος δουλεύω τα εφέ. Με την ψυχή στο στόμα. Προκύπτουν προβλήματα, δεν υπάρχει χρόνος, Τετάρτη παρουσιάζουμε. Μπαλώνουμε κάπως, θα επανέλθουμε.


Παρουσίαση

Έκθεση των εικαστικών τμημάτων του Πνευματικού Κέντρου. Εμείς πρώτη φορά.

Ο προβολέας, ένας νοικιασμένος επαγγελματικός LCD. Ρυθμίζω brightness & contrast, αλλά τα χρώματα σε κάποιες σκηνές είναι κουκουρούκου. Θέλουμε να δείρουμε τον μοντέρ. Την επόμενη μέρα θα πάρω το DVD στο σπίτι. Στον Infocus μου δείχνει τέλειο. Τρίτη μέρα, προσπαθώ να το παίξω Καστρουνής. Δεν είμαι, αλλα τουλάχιστον περιόρισα το πρόβλημα.

Τι σημασία έχουν αυτά; Ο κόσμος λέει καλά λόγια. Οι περισσότεροι είναι φίλοι, οπότε δεν τους πιστεύω. Ειδικά κάτι "για τα μέσα που διαθέτετε" είναι χαρακτηριστικά. Μέχρι που αρχίζω να παρατηρώ ότι κάποιοι μπαίνουν και δεύτερη φορά. Ακούω κουβέντες όπως "δεν το περίμενα", "φρεσκάδα". Από τις παρατηρήσεις του καθενός, ακούω (σχεδόν) όλα όσα προσπαθούσα να περάσω. Το αποκορύφωμα, κάποιος μου μιλάει για το Mulholland drive - την αγαπημένη μου ταινία και σαφή επιρροή. Είμαι περήφανος!

Την τελευταία μέρα, ειδική προβολή με ένα director's commentary που μετατρέπει την ταινία από φαντασιακό δράμα σε υγειονομικό θρίλλερ. Η σοβαρότης είναι μισή σοβαρότης, όποως έλεγε και ο ξάδερφός μου.


Η συνέχεια

Θα επανέλθουμε στο μοντάζ, θα κάνουμε μικρές διορθώσεις, θα ξανακάνουμε τα εφέ. Να ηχογραφήσω το commentary! Θα πάρω τις αποστάσεις μου, να τη δω λίγο πιο αντικειμενικά. Θα δω μήπως τη στείλω σε κανένα φεστιβάλ. Ίσως κάποια στιγμή να σταματήσω να ευχαριστώ ξανά και ξανά τους συντελεστές. Το κυριότερο: Θα περιμένω με αγωνία την επόμενη φορά!
 
Η συνέχεια

Θα επανέλθουμε στο μοντάζ, θα κάνουμε μικρές διορθώσεις, θα ξανακάνουμε τα εφέ. Να ηχογραφήσω το commentary! Θα πάρω τις αποστάσεις μου, να τη δω λίγο πιο αντικειμενικά. Θα δω μήπως τη στείλω σε κανένα φεστιβάλ. Ίσως κάποια στιγμή να σταματήσω να ευχαριστώ ξανά και ξανά τους συντελεστές. Το κυριότερο: Θα περιμένω με αγωνία την επόμενη φορά!

Λευτέρη, αντί να διορθώσεις τα όποια "λάθη" της μικρής σου ταινίας, βγες και κάνε την επόμενη.

Σε τι γυρίσατε; Με τι κάμερα; Από εξοπλισμό τι είχατε διαθέσιμο;
 
Γυρίσαμε με μια ημι-επαγγελματική JVC (δεν θυμάμαι μοντέλο). Αν και είχε δυνατότητα HD, γυρίσαμε σε απλό DV. Μου έκανε εντύπωση το τεράστιο εύρος zoom που είχε, γλύτωσα πολλά με αυτό.

Ήχο πήραμε από την ίδια, αλλά έπρεπε να το ψάξουμε παραπάνω, γιατί βγήκε αρκετά χαμηλά.

Πέρα από αυτή, είχαμε δύο κλασσικά φώτα και ένα set Dedo (η διευθύντρια φωτογραφίας δήλωσε ερωτευμένη με αυτά), καθώς και τη... διψασμένη γεννήτρια. Στα νυχτερινά χρησιμοποιήσαμε και τα αυτοκίνητά μας.
 
Μπραβο Λευτερη !
ζηλευω τις ωρες της κουρασης...
μου θυμιζεις δικες μου ημερες
δεν συμφωνω με τον Φωτη ,παιξε δουλεψε μ αυτο
που εφιαξες ,ξαναγυρισε σκηνες ,αλλαξε το μονταζ , ειναι το ποιο σπουδαιο
σε μια ταινια
ελπιζω να μας καλεσεις στην avant premier
καλη επιτυχια
το Μαλχολαντ το λατρεψα

:firstprize:
 
Στέλιο, σε ευχαριστώ πολύ για τα λόγια σου. Αλήθεια, ποιες είναι οι "δικές σου ημέρες";

Η (πρώτη) παρουσίαση πέρασε, αλλά τι σόι avclubίτης θα ήμουν αν σας την έδειχνα σε αρρύθμιστο προβολέα; :D Aν ενδιαφέρεστε, μπορούμε να κανονίσουμε ένα βραδάκι να μαζευτούμε οι φίλοι της κατηγορίας να τη δούμε. Διαρκεί μόλις 4 λεπτά, οπότε θα έχουμε πολύ χρόνο για κουβέντα.

Η υπόθεση αφορά έναν άνθρωπο που αναβιώνει μία "Απώλεια" (ο τίτλος) σε έναν εφιάλτη του.
 
Re: Απάντηση: Μεγάλες εμπειρίες μικρού μήκους

Για 4 λεπτά "φάγατε" τέτοιο τρέξιμο Λευτέρη; :eek:

πως φαινεται οτι δεν ξερεις απο τετοια τρεξιματα......


και λιγο εφαγαν....

ελα να δεις τι τραβαμε μερικοι για 30 δευτερα....
 
Re: Απάντηση: Μεγάλες εμπειρίες μικρού μήκους

ελα να δεις τι τραβαμε μερικοι για 30 δευτερα....

Ε, σιγά και εσύ πια...
Άντε, 12 ώρες συνεχόμενο γύρισμα... Τι είναι μπροστά στην αιωνιότητα; :flipout:
 
Re: Απάντηση: Μεγάλες εμπειρίες μικρού μήκους

Ε, σιγά και εσύ πια...
Άντε, 12 ώρες συνεχόμενο γύρισμα... Τι είναι μπροστά στην αιωνιότητα; :flipout:

δεν καταλαβες.......


για 30 δευτερα το ρεκορ μου ειναι 4 χ 24ωρα σερι με 2 ωρες υπνο αναμεσα.....

και εχω ακουσει κι αλλα.....χειροτερα....εχουν πεσει και 6 μερες σερι....
 
Let me guess...
Μονοκάμερο ε; Μόνο έτσι πιστεύω μπορεί να πάρει τόσες ώρες εκτός και αν είναι τρελός ο σκηνοθέτης...

Αν και πάλι, ο Μανουσάκης εν καιρό τμήματος ηθών είχε τρία τρικάμερα συνεργεία και προλάβαινε το επεισόδιο στην τσίτα σε μία εβδομάδα! :flipout:
 
E, νταξ, aυτούς τους βλέπει πολύ ο ήλιος!
Δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος... :BDGBGDB55:
 
Για 4 λεπτά "φάγατε" τέτοιο τρέξιμο Λευτέρη; :eek:

Το τρέξιμο οφείλεται κυρίως στο μεγάλο πλήθος τοποθεσιών (7) και πλάνων (περίπου 50). Διάλογοι και "χορογραφημένες" σκηνές (δηλαδή που απαιτούσαν συγχρονισμό κινήσεων πολλών ανθρώπων) επίσης μας ταλαιπώρησαν.

Ενδεικτικά, η άλλη ταινία, αν και 6 λεπτά, είχε έναν χώρο και τα μισά πλάνα. Έτσι, και με πολύ χαλαρότερους ρυθμούς, τα γυρίσματα ολοκληρώθηκαν σε λιγότερο από 14 ώρες, ενώ για τη δική μου χρειαστήκαμε κοντά στις 30.
 
Last edited:
Ελπιζω να την μοιραστεις μαζι μας !!!

Συγχαρητηρια για το μερακι και την προσπαθεια και αναμενουμε να την δουμε !!!
 
Προχθές ολοκληρώθηκαν τα γυρίσματα τις τρίτης ταινίας του τμήματος. 9 ώρες το Σάββατο, 17 την Κυριακή και 8 την Τετάρτη γέμισαν 2,5 κασέτες ωφέλιμου υλικού αλλά και τρελών bloopers. Βλέπετε, αυτή τη φορά η ταινία είναι κωμωδία, με πολλούς διαλόγους και gags, καμία σχέση με τις σοβαρές, "αποψιάρικες" που γυρίσαμε το καλοκαίρι. Θέμα, ένα πρώτο ραντεβού, όπου, φυσικά, τίποτα δεν πάει καλά.

Καθότι εναλλασσόμαστε στους ρόλους, αυτή τη φορά η θέση μου δεν είναι πίσω από την κάμερα, αλλά στην κονσόλα του μοντάζ. Έχω ακριβώς 2 εβδομάδες περιθώριο να την ετοιμάσω και προσεύχομαι να μη με προδόσει η επεξεργαστική ισχύς μου!

Αλλά τότε γιατί ήμουν παρών τις (33 από τις) 34 ώρες των γυρισμάτων; Αφενός επειδή πάντα χρειάζεται βοήθεια και αφετέρου διότι η σκηνοθέτης με επέλεξε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο! Έτσι γνώρισα και την πολύ δύσκολη δουλειά του κινηματογραφικού ηθοποιού. Τελείως διαφορετικές οι απαιτήσεις από το θέατρο, το οποίο υπηρετώ κοντά 15 χρόνια. Εκεί, ανεβαίνεις στη σκηνή και παίζεις το ρόλο σου από την αρχή μέχρι το τέλος. Αν σήμερα πάρεις μια λίγο διαφορετική κατεύθυνση από ό,τι εχτές, δεν έχει τόσο σημασία, όσο το να μείνεις συνεπής σε αυτή καθ' όλη την παράσταση. Όταν όμως το γύρισμα κομματιάζεται σε καμιά 60αριά πλάνα που γυρίζονται ανακατεμένα σε 3 μέρες, τα όρια είναι πολύ στενότερα. Πρέπει να έχεις κάνει πολλές πρόβες - ίσως περισσότερες και από ό,τι στο θέατρο - και ο σκηνοθέτης να έχει ευαίσθητο μάτι να μαζέψει τις διακυμάνσεις σου, για να μη βγει αχταρμάς το αποτέλεσμα. Ειλικρινά, η εκτίμησή μου στους ηθοποιούς του κινηματογράφου (και δη στους κωμικούς) ανέβηκε πολύ μετά από αυτήν την εμπειρία.

Τεχνικά, λόγω παντελούς έλλειψης budget, πήγαμε ένα βήμα κάτω από την προηγούμενη, πιο προσεγμένη μας απόπειρα. Γυρίσαμε με μία παλιά Sony miniDV και με πολύ περιορισμένες δυνατότητες σε φώτα. Για αυτό άλλωστε και το μοντάζ γίνεται από εμάς.
 
Last edited:
Ένα είναι σίγουρο: ότι ο μόνος λόγος που λειτουργεί το κράτος είναι από τη διάθεση κάποιων ανθρώπων και από φίλους όπως εδώ ο Φώτης.

Ξέρετε τι ωραίο ήταν που υπάλληλος έλεγε σε δημότες ότι, μεταξύ άλλων, "κάνουμε προβολές"; Μόνο που ξέχασε να πει ότι τις κάνουμε (για την ακρίβεια, κάναμε) στο σπίτι μου, επειδή το τμήμα δε έχει στη διάθεσή του ούτε καλώδιο! Εκείνη την κάμερα που μου είχατε προτείνει; Ναι, ακόμα στις βιτρίνες τη βλέπουμε.

Τέσπα, rant off. Σήμερα αρχίζω μοντάζ! :turtle: