Προς το παρόν άλλαξα τον τίτλο του νήματος, αν συμφωνείτε μπορούμε να ξεκινήσουμε καινούριο νήμα βεβαίως... Ακούω απόψεις από όσους ενδιαφέρονται!
Στο θέμα μας τώρα:
Όπως είδατε ίσως στις παραπομπές, το σκεπτικό και η κίνηση της Getty έχουν την απλή εκ πρώτης όψεως λογική ότι αφού έτσι κι αλλιώς είναι πλέον πολύ εύκολο να βρεις και να "κλέψεις" ηθελημένα ή μη φωτογραφικό υλικό στο διαδίκτυο, γιατί να μην διευκολύνω και να μην δώσω την ευκαιρία σε όσους χρειάζονται φωτογραφίες για μη εμπορική χρήση να είναι νόμιμοι? Έτσι λοιπόν δίνει πρόσβαση σε 35.000.000 φωτογραφίες από την βιβλιοθήκη της, οι οποίες βέβαια θα έχουν ενσωματωμένα τα στοιχεία copyright και ένα link προς την ίδια την Getty. Ως εδώ καλά λοιπόν, αλλά τώρα αρχίζουν τα αλλά...
Καταρχήν η εμπορική χρήση απαγορεύεται, παρότι αυτό το έχουν κάνει λίγο λάστιχο. Δηλαδή σαφώς δεν μπορείς να την βάλεις σε διαφημιστικό μπλουζάκι ή banner ή... αλλά
μπορείς να την χρησιμοποιήσεις στο blog σου ως μέρος κάποιου άρθρου ακόμα κι αν εισπράττεις λεφτά από διαφημίσεις (η φωτογραφία όμως δεν μπορεί να είναι μέρος της διαφήμισης). Εννοείται επίσης ότι απαγορεύεται η κακόβουλη χρήση, πορνογραφία, δυσφήμιση κ.λ.π.
Κατά δεύτερο οι φωτογραφίες είναι embedded, δηλαδή κατ' ουσίαν ελεγχόμενες από την Getty. Αν αύριο της καπνίσει να αλλάξει πολιτική γενικώς ή ειδικά για κάποιες φωτογραφίες, blogger, χώρα, κατηγορία ή ότι άλλο μπορείτε να σκεφθείτε, εκεί που είναι δημοσιευμένες οι φωτογραφίες θα μείνουν κάποιες ωραιότατες "τρύπες". Και δεν υπάρχει καμία χρονική ή άλλη δέσμευση από την εταιρεία ότι αυτό
δεν θα συμβεί. Μπορεί δηλαδή αφού "σκουπίσει" την πιάτσα, μετά να αρχίσει να χρεώνει ακόμα και αυτές που θα έχουν
ήδη χρησιμοποιηθεί -
μια και θα ξέρει που ακριβώς βρίσκεται η κάθε μια τους...
Αυτό το τελευταίο, δηλαδή το γεγονός ότι θα γνωρίζει τα πάντα για το που, πως και γιατί χρησιμοποιείται η κάθε φωτογραφία ήταν το τρίτο "αλλά", μια και αυτή είναι η λογική των υπόλοιπων "μεγάλων" των social media. Από εκεί βγάζουν τα λεφτά, με στοχευμένη διαφήμιση και πολλούς άλλους τρόπους όλοι τους...
Τέλος όλη αυτή η ιστορία προφανώς λειτουργεί και ως διαφήμιση για την Getty, "έλα για το τζάμπα, αλλά άμα θες έχουμε κι άλλο πράμα"...
Βεβαίως όλα αυτά έχουν και την καλή πλευρά τους, ότι δηλαδή οι εταιρείες σιγά-σιγά προσαρμόζονται στην πραγματικότητα και προσπαθούν να βρουν τρόπους να "νομιμοποιήσουν" τον απλό χρήστη, αποκομίζοντας βέβαια κάποιο έστω ελάχιστο όφελος, εταιρείες είναι - όχι φιλανθρωπικά ιδρύματα...
Τελικά, αν τους βγει αυτή η κίνηση θα αλλάξουν πολλά στον τρόπο διάθεσης της φωτογραφίας και των σχετικών πνευματικών δικαιωμάτων. Ο χρόνος θα δείξει...
edit: κι ένα link προς την καλή εφημερίδα Guardian
http://www.theguardian.com/technology/2014/mar/06/getty-images-35m-images-free-use