Μικρή δοκιμή φακών 85mm

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,948
Θεσσαλονίκη
Σε συνέχεια της προηγούμενης σειράς κλασικών φακών πορτρέτου 135mm, αυτή τη φορά φοριούνται στη 40D οι κοντύτεροι πορτρέτου, οι 85ρηδες. Η δοκιμή είναι ιδιαίτερα φτωχή, καθώς η συλλογή μου έχει σοβαρές ελλείψεις στο συγκεκριμένο εστιακό μήκος (εν αντιθέσει με τους 135ρηδες, που είχα ακόμη 3-4 πέραν αυτών που περιέλαβα στη δοκιμή).

Οι κλασικοί πορτρέτου είναι οι εξής δύο, ο ρωσικός Helios 40-2 85/1.5 (η -2 είναι η μαύρη έκδοση, με πολλαπλές επιστρώσεις), και ο ιαπωνικός Asahi Super-Takumar 85/1.9, αμφότεροι σε βιδωτή μοντούρα. Πλάι τους ήρθε να προστεθεί ο παραπλησίου εστιακού μήκους Tamron SP AF 90/2.8 (καίτοι φακός μάκρο), και τέλος ένας ζουμ, το δικό μου τουλάχιστον σημείο αναφοράς, ο Tamron SP AF 70-200/2.8 LD (IF).

Το θέμα όπως θα δείτε, χριστουγεννιάτικο, σε απόσταση 1,5 περίπου μέτρου, τυπική απόσταση για ένα σφικτό πορταίτο.

Προσπάθησα να διατηρήσω περίπου το ίδιο κάδρο, όχι με απόλυτη όμως επιτυχία, λόγω διαφορετικών διαστάσεων των φακών (οι δύο μάλιστα είχαν δικό τους πόδι τριπόδου).

Οι φακοί δοκιμάστηκαν από ανοικτοί μέχρι f/5.6 (μετά δεν νομίζω να είχε νόημα) με βήματα του 1 στοπ.

Οι λήψεις έγιναν σε raw, μετατροπή acr, θερμοκρασία χρώματος 3400Κ, τίντα 0, recovery 25, blacks 6, στάνταρ ρυθμίσεις brightness/contrast (50/25), clarity 20, και ελαχιστότατος κορεσμός (από το 0 του raw) vibrance 3, saturation 5. Δεν δόθηκε sharpening από το raw, αλλά ελαφρά unsharp mask, amount 100 radius 0,5 εν συνεχεία.

Μετατροπή σε jpeg optimized στα 200kb, τα κροπς από το κέντρο σταθερά σε ποιότητα 75%.

Ακολουθούν τα δείγματα από κάθε φακό ξεχωριστά, και θα επιχειρηθεί και μία συγκριτική παράθεση στη συνέχεια.
 
Helios 40-2 85/1.5. Πρόκειται για φακό στιβαρούς μεταλλικής κατασκευής (πλησιάζει το κιλό), πολύ γρήγορο (f/1.5!) με διάφραγμα πολλών λεπίδων.

attachment.php

ανοικτός (f/1.5)


attachment.php

f/2


attachment.php

f/2.8


attachment.php

f/4


attachment.php

f/5.6
 
100% crops από το κέντρο


attachment.php

f/1.5

attachment.php

f/2

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3573-Helios-wide-open-centre-crop.jpg
    IMG_3573-Helios-wide-open-centre-crop.jpg
    144.9 KB · Views: 79
  • IMG_3574-Helios-f2-centre-crop.jpg
    IMG_3574-Helios-f2-centre-crop.jpg
    146.5 KB · Views: 78
  • IMG_3575-Helios-f28-centre-crop.jpg
    IMG_3575-Helios-f28-centre-crop.jpg
    146.2 KB · Views: 78
  • IMG_3576-f4-centre-crop.jpg
    IMG_3576-f4-centre-crop.jpg
    167.3 KB · Views: 75
  • IMG_3577-Helios-f56-centre-crop.jpg
    IMG_3577-Helios-f56-centre-crop.jpg
    164.1 KB · Views: 91
Super-Takumar 85/1.9

Φακός των αρχών της δεκαετίας του 1960, η Asahi Pentax εμφάνισε αρκετά μοντέλα 85ρηδων, με καλύτερο, όπως λέγεται, τον SMC 85/1.8, ο οποίος μεταχειρισμένος χτυπιέται αρκετά ψηλά (συχνά ξεπερνά τα 200 ευρώ). Εδώ έχουμε τον ταπεινότερο, σίγουρα σε τιμή και μάλλον σε επιδόσεις, πρόγονό του.


attachment.php

f/1.9

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3581-Takumar-f56.jpg
    IMG_3581-Takumar-f56.jpg
    196.9 KB · Views: 75
  • IMG_3580-Takumar-f4.jpg
    IMG_3580-Takumar-f4.jpg
    193.5 KB · Views: 74
  • IMG_3579-Takumar-f28.jpg
    IMG_3579-Takumar-f28.jpg
    198.4 KB · Views: 75
  • IMG_3578-Takumar-wide-open.jpg
    IMG_3578-Takumar-wide-open.jpg
    198 KB · Views: 75
100%crops

attachment.php

f/1.9

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3581-Takumar-f56-centre-crop.jpg
    IMG_3581-Takumar-f56-centre-crop.jpg
    153.8 KB · Views: 87
  • IMG_3580-Takumar-f4-centre-crop.jpg
    IMG_3580-Takumar-f4-centre-crop.jpg
    151.4 KB · Views: 74
  • IMG_3579-Takumar-f28-centre-crop.jpg
    IMG_3579-Takumar-f28-centre-crop.jpg
    130.2 KB · Views: 73
  • IMG_3578-Takumar-wide-open-centre-crop.jpg
    IMG_3578-Takumar-wide-open-centre-crop.jpg
    116.7 KB · Views: 75
Tamron 90/2.8

Ο γνωστός μάκρο. Ωστόσο στο f/4 πρέπει να μου κουνήθηκε ελάχιστα (το θέμα μάλλον, καθότι χριστουγεννιάτικο δέντρο ευαίσθητο στα ρεύματα αέρα και απέναντι υπήρχαν ηχεία που έπαιζαν...), αλλιώς δεν εξηγώ τη μειωμένη οξύτητα του κροπ σε σχέση με ανοικτός.

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3586-Tamron-90-wide-open.jpg
    IMG_3586-Tamron-90-wide-open.jpg
    197.1 KB · Views: 74
  • IMG_3587-Tamron-90-f4.jpg
    IMG_3587-Tamron-90-f4.jpg
    199.7 KB · Views: 72
  • IMG_3588-Tamron-90-f56.jpg
    IMG_3588-Tamron-90-f56.jpg
    200 KB · Views: 71
Και τελευταίος (στη σειρά μόνο, όπως θα δείτε) ο Tamron 70-200/2.8

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3585-Tamron-f56.jpg
    IMG_3585-Tamron-f56.jpg
    197.1 KB · Views: 71
  • IMG_3584-Tamron-f4.jpg
    IMG_3584-Tamron-f4.jpg
    198.5 KB · Views: 71
  • IMG_3583-Tamron-wide-open.jpg
    IMG_3583-Tamron-wide-open.jpg
    198.2 KB · Views: 72
100% crops

attachment.php

f/2.8

attachment.php

f/4

attachment.php

f/5.6
 

Attachments

  • IMG_3583-Tamron-wide-open-centre-crop.jpg
    IMG_3583-Tamron-wide-open-centre-crop.jpg
    185.7 KB · Views: 72
  • IMG_3584-Tamron-f4-centre-crop.jpg
    IMG_3584-Tamron-f4-centre-crop.jpg
    205.7 KB · Views: 71
  • IMG_3585-Tamron-f56-centre-crop.jpg
    IMG_3585-Tamron-f56-centre-crop.jpg
    206.4 KB · Views: 88
Οι δύο Τάμρον είναι καθαρά μπροστά. Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα ποιος είναι ο καλύτερος σε αναλυτική ικανότητα. Και οι δύο είναι σε εξαιρετικό επίπεδο. Ο 90 φαίνεται να έχει κάπως πιο έντονο κόντραστ. Είναι σίγουρα πιο ψυχρός στα χρώματα.

Ο Τάκουμαρ είναι καθαρά τελευταίος. Ο ρωσικός δεν τα πάει καθόλου άσχημα, βέβαια πρέπει να λάβουμε υπόψη πως έχει κλείσει σχεδόν 2 στοπ στο 2.8.
 
Ο ρωσικός δεν δείχνει να έχει βελτιωθεί ιδιαίτερα, ήδη επομένως έχει πιάσει περίπου το όριό του σε ικανότητα ανάλυσης (πάρα πολύ καλή θα έλεγα) από f/2.8
Ο Τάκουμαρ έχει βελτιωθεί από το 2.8, αλλά απλώς δεν το έχει. Καταφέρνει μία οριακώς αξιοπρεπή επίδοση σε ανάλυση στο 5.6.

Ο 90/2.8 δεν έχει βελτιωθεί στο κέντρο από ανοικτός. Δεν ξέρω την αιτία, θα τον ξαναδοκιμάσω εν ευθέτω χρόνω.

Ο 70-200/2.8 βελτιώνεται, ελαφρώς σε ανάλυση και κάπως περισσότερο σε κόντραστ, από την ήδη άριστη επίδοσή του ανοικτός.
Είναι ο ξεκάθαρος νικητής σε ανάλυση και κόντραστ στην παρούσα ομάδα.
Όσο πάει με πείθει για την εξαιρετική οπτική του απόδοση σε όλα τα εστιακά μήκη και -ιδίως- διαφράγματα. Ένας 70-200/2.8 που αποδίδει άριστα από ανοικτός. Με 650 ευρώ. Μάλιστα.
 
Φόντο:

Να ξεκινήσω από τον Takumar. Ανοικτός έχει πολύ ωραίο bokeh, με μεγάλα περίπου στογγυλά highlights, αλλά όπως φαίνεται παραπάνω, πάσχει σοβαρά σε ανάλυση και κόντραστ. Καθόλου άσχημος βέβαια για ένα πορτρέτο όπου θα θελήσουμε μαλακό γράψιμο. Κλειστός, το φόντο του είναι απαλό μεν, όμως χτυπούν τα εξάγωνα highlights μετά το f/2.8. Μου αρέσει εντούτοις το χρώμα του, και ο κορεσμός που δίνει δεν είναι άσχημος.

Ο Helios 40-2. Ανοικτός δίνει τεράστια highlights, με ελλειψοειδές σχήμα όσο απομακρυνόμαστε από το κέντρο. Πολύ ονειρικό γράψιμο. Από f/2.8 κάνουν την εμφάνισή τους πολύγωνα highlights, σχεδόν διακοσμητικά, λόγω των 10 (!!) λεπίδων του διαφράγματος. Προσωπικώς δεν με ενοχλούν καθόλου, και μου αρέσουν οι ακτίνες που σχηματίζονται, στο f/4 και 5.6 κάνουν κάθε σημειακή πηγή έναν μικρό ήλιο.

Ο Tamron 90/2.8 δίνει εξαιρετικό φόντο, κατά τη γνώμη μου. Πολύ καλά χρώματα (κάπως ψυχρότερος από τους λοιπούς), δίνει στρογγυλά highlights σε όλα τα διαφράγματα. Το ίδιο και ο 70-200/2.8, ως προς τα highlights. Βέβαια το φόντο όχι τόσο ομαλό όσο του 90/2.8, μην ξεχνάμε πως είναι το αδύνατο σημείο των ζουμ.