1. Εδώ ο πίνακας με το bandwidth.
Φυσικά στο HDMI 2.1 υπάρχει αλλαγή (στο hardware) που χρησιμοποιεί έναν αγωγό ακόμα επιπλέον στο καλώδιο για να γίνει εφικτή η μετάδοση όπως περιέγραψα προηγουμένως, υπάρχει σε ξεχωριστό πινακάκι. Πρόκειται για TMDS. Το Fixed Rate Link είναι άσχετο με όλο αυτό που έχει να κάνει με διαφορετικό αγωγό που χρησιμοποιείται στο καλώδιο και φυσικά οι ανάλογες αλλαγές είναι και στο hardware.
https://www.murideo.com/uploads/5/2/9/0/52903137/hdmi_2.1_bandwidth_chart_murideo.pdf
Επίσης στο κάτω μέρος του πίνακα αναφέρεται και αυτό:
As you can see each resolution, timing and color space has an uncompressed bandwidth and a compressed bandwidth. With the HDMI 2.1specification, all HDMI sources will have the ability to send a compressed signal or an uncompressed signal, depending on what the EDID from the display is asking for.
Employing DSC compression at the source will allow most resolutions to be under 24Gbps.
Το TMDS χρησιμοποιεί 3 κανάλια για data (ch0,ch1,ch2) και ένα για το ρολόι (clock).
Mε κωδικοποίση
8b/10b ασυμπίεστο βίντεο μπορείς να πας μέχρι τα 18Gbps.
Αυτό είναι το όριο του ασυμπίεστου βίντεο 4Κp60.
H ανάγκη για μεγαλύτερο bandwidth μας ανάγκασε να πάμε στο hdmi 2.1
oπου και τα 4 κανάλια μεταφέρουν data (lane0,lane01,lane02,lane03)
επομένως στο FRL αντικαθιστούμε το ρολόι με ένα ακόμα κανάλι δεδομένων
και μπορούμε να πάμε σε κωδικοποίηση 16b/18b μέχρι και 48Gbps.
Συνοπτικά:
Όλα αυτά έχουν να κάνουν για data ασυμπίεστου βίντεο.
Eν ολίγοις μέχρι 18Gpbs βολευόμασταν με TMDS ,από 18 και πάνω θέλουμε FRL.
Η τοπολογία είναι ολόιδια και αυτό για να υπάρχει και συμβατότητα με παλιότερα μοντέλα με παλιότερες
εκδόσεις hdmi.
Όπως φαίνεται και στη τελευταία γραμμή του πίνακα έχουμε
και την εισαγωγή του DSC (συμπιεσμένου βίντεο).
Στο DSC 1.2 έχουμε για πρώτη φορά σχεδόν lossless συμπίεση βίντεο.
(περισσότερα εδώ)
Ενδεικτικό είναι ότι λόγο συμπίεσης το bandwidth των 48Gbps αρκεί μέχρι και για σήμα 10Κp60.
Ξέχωρα από αυτά με το Hdmi 2.1 έχουμε τις τεχνολογίες VRR (Variable refresh rate)
για να μην χάνουν καρέ τα παιχνίδια αν δεν έχουν τη δύναμε να βγάλουν την ανάλυση στα αντίστοιχα καρέ,
να μην έχουμε tearing κτλ κτλ
Πχ η υλοποίηση της nvidia είναι το G-sync και της AMD το Freesync.
Στο διαταύτα...
Οι συσκευές της nvidia και της ΜS βγάζουν ασυμπίεστο βίντεο,
oι ενισχυτες δεν το δέχονται.
Εκεί είναι το πρόβλημα και θεωρείται δεδομένο οτι φταίνε οι εταιρείες
των AVR και ο προημθευτής τους που δεν εκαναν δοκιμές και δεν υπήρχε συνενόηση μεταξύ τους.
Μια από αυτές τις τεχνολογίες προκαλέι πρόβλημα στους ενισχυτές.
Ποια ακριβώς ? Δεν έχει βρεθεί ακόμα... Αν διορθώνεται με sοftware ?
Αναλόγως... Αν είναι το σύστημα μετάδοσης δύσκολο.
Αν φταίει το DSC μόνο ή συνδυασμός αυτών των δυο τότε φαίνετια ότι
ίσως το PS5 που έχει σχεδιαστεί να στέλνει συμπιεσμένο βίντεο μπορεί να την γλυτώσει.
Αν είναι κάτι που να έχει σχέση με το VRR , θα είναι μικρή η ζημιά οπότε ή θα προτείνουν να το απενεργοποιείς
ή θα γίνει κάποιο update*σε drivers.