Ποιά η διαφορά;

PETRAN

AVClub Fanatic
20 June 2006
11,063
in orbit
Παίζοντας παλιότερα με την g9 μου είχε δημιουργηθεί η εξής απορία..

Ποια η διαφορά του μικρού διαφράγματος με μεγάλη ταχύτητα κλείστρου και του μεγάλου διαφράγματος με μικρή ταχύτητα κλείστρου;

Το δοκίμασα πολλές φορές (την ημέρα για να είμαι ειλικρινής) και τα αποτελέσματα που έπαιρνα και στις δυο περιπτώσεις, πέραν του προφανούς, της θολής φωτογραφίας δηλαδή με πολύ μικρή ταχύτητα κλείστρου, ήταν ακριβώς τα ίδια!

Μπορεί να είναι παντελώς χαζή η ερώτηση αλλά θα ήθελα μια απάντηση.

Ευχαριστώ.
 
Last edited:
Παίζοντας παλιότερα με την g9 μου είχε δημιουργηθεί η εξής απορία..

Ποια η διαφορά του μικρού διαφράγματος με μεγάλη ταχύτητα κλείστρου και του μεγάλου διαφράγματος με μικρή ταχύτητα κλείστρου;

Το δοκίμασα πολλές φορές (την ημέρα για να είμαι ειλικρινής) και τα αποτελέσματα που έπαιρνα και στις δυο περιπτώσεις, πέραν του προφανούς, της θολής φωτογραφίας δηλαδή με πολύ μικρή ταχύτητα κλείστρου, ήταν ακριβώς τα ίδια!

Μπορεί να είναι παντελώς χαζή η ερώτηση αλλά θα ήθελα μια απάντηση.

Ευχαριστώ.

Η χρήση του διαφράγματος έχει να κάνει βασικά με το βάθος πεδίου. Τι ακριβώς φωτογράφιζες και δεν είδες διαφορά;
 
Στην G9, όπως και σε όλες τις compact η επίδραση αυτών των ρυθμίσεων είναι πολύ μικρή - μηδαμινή θα έλεγα. Αυτό συμβαίνει γιατί ο αισθητήρας τους είναι πολύ μικρός, σχεδόν "σημειακός" σε σχέση με αυτούς των DSLR. Ίσως μπορέσεις να παρατηρήσεις διαφορά φωτογραφίζοντας ένα λουλούδι από πολύ κοντά (10-20cm το πολύ) με διάφραγμα 2.8, και εν συνεχεία με 16. Το φόντο σου να είναι μακρυά, δηλαδή πίσω ( δένδρα σε απόσταση κ.λ.π.) - όχι κάτω (χώμα, χορτάρια κ.λ.π.). Με ανοιχτό διάφραγμα θα παρατηρήσεις ότι το φόντο σου θα είναι θολό, οπότε η προσοχή συγκεντρώνεται στο πρώτο πλάνο - στο παράδειγμά μας στο λουλούδι. Αυτή είναι η διαφοροποίηση του βάθους πεδίου, που μας επιτρέπει να επικεντρώνουμε την προσοχή του παρατηρητή στο πρώτο πλάνο, ή να έχουμε τα πάντα εστιασμένα.
 
οκ παιδιά κατάλαβα.

ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας.

υ.γ επίσης κάτι άλλο που πρόσεξα παίζοντας με μεγάλο διάφραγμα και μικρή ταχύτητα κλείστρου και το αντίθετο, η φωτεινότητα της φωτογραφίας ήταν ακριβώς ίδια.
ούτε υπερέκθεση για να την καεί ούτε υποέκθεση για να είναι σκοτεινή.
 
Re: Απάντηση: Ποιά η διαφορά;

οκ παιδιά κατάλαβα.

ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας.

υ.γ επίσης κάτι άλλο που πρόσεξα παίζοντας με μεγάλο διάφραγμα και μικρή ταχύτητα κλείστρου και το αντίθετο, η φωτεινότητα της φωτογραφίας ήταν ακριβώς ίδια.
ούτε υπερέκθεση για να την καεί ούτε υποέκθεση για να είναι σκοτεινή.

φυσικά γιατί στο πρόγραμμα (P, AV) μαζί με το διάφραγμα αλλάζει και η ταχύτητα έτσι ώστε να έχουμε τον ίδιο συνδυασμό διαφράγματος-ταχύτητας. Η υποέκθεση ή υπερέκθεση θα υπήρχε αν τραβούσες στο Μ, οπότε εσύ θα αποφάσιζες για το διάφραγμα αφήνοντας σταθερή την ταχύτητα.
 
έχεις δίκιο Βλάση, απλά ξέχασα να αναφέρω οτι όλες αυτές οι δοκιμές γινόταν στο Μ καθότι ήθελα να αρχίσω να πειραματίζομαι λίγο παραπάνω μπας και ξεστραβωθώ..

απλά αλλάζοντας τις τιμές σε διάφραγμα και κλείστρο όπως ανέφερα πριν, κατάφερνα να έχω ακριβώς την ίδια φωτογραφία σαν τελικό αποτέλεσμα.
 
Αυτός είναι ο λεγόμενος νόμος της αμοιβαιότητας (reciprocity law) όπου οι ταχύτητες είναι αντιστρόφως ανάλογες και εξαρτώμενες απο το διάφραγμα και το ανάποδο.
Σε μεγάλες εκθέσεις όμως (πάνω απο 30sec) παρατηρείται κάποια απόκλιση η οποία όσο η έκθεση αυξάνει μεγαλώνει κι αυτή. Έχουμε δηλαδή το σφάλμα του νομου της αμοιβαιότητας (reciprocity law failure). Ποιό απλά εάν πχ το φωτόμετρο της μηχανής μας δίνει ταχύτητα 30'´με f/5,6 ίσως χρειαστεί να ανεβάσουμε την ταχύτητα στα 45' ή ακόμη και στο 1 λεπτό.
Το φαινόμενο είναι πολύ πιο έντονο στα φιλμς και ειδικά στα αρνητικά γι αυτό μοναδικές επιλογές εδώ είναι τα αργά slide films.
 
Και μια και μιλάμε για βάθος πεδίου, έχω αρχίσει τα πειράματα με το νέο μου απόκτημα - τον Zuiko 35mm/f3,5 macro. Για πoιό βάθος μιλάμε? έχω κλείσει μέχρι f16 και ακόμα ψάχνομαι...