Ποια η γνωμη σας για το κροπαρισμα στις φωτογραφιες?

Crop = Το μάτι του καθενός. Το πως αυτός αντιλαμβάνεται το κάδρο.

Το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας το τοπίο δεν θα έπρεπε να είναι μια διαδικασία που λαμβάνει χώρα στο τοπίο? Την ώρα που φωτογραφίζουμε δηλαδή?

Όπως είπα…καλό το crop για διόρθωση αλλά…για διόρθωση και όχι για σύνθεση…
 
Να σας αναφέρω περιπτώσεις που δεν διστάζω να κροπάρω αγρίως...

1. Όταν είμαι στο ύπαιθρο και έχω βρει ένα θέμα. Όμως ο φακός που έχω δεν επαρκεί, άρα πρέπει να αλλάξω θέση. Κάποιες φορές η κατάλληλη θέση βρίσκεται στο κενό (πρέπει να πέσω στο φαράγγι ή στο γκρεμό) ή να μπω στο ποτάμι. Π.χ. για να βγαλω το γεφύρι Πορτίτσες στο Σπήλαιο Γρεβενών όπως ήθελα στις 9 Απριλίου έπρεπε να μπω μέσα στο ποτάμι και μάλιστα σε σημείο όπου το νερό εκείνη τη μέρα είχε ύψος τουλάχιστον 80 εκ. βάθος κι ήταν αρκετά ορμητικό. Δεν ξέρω τί θα κάνατε εσείς, αλλά εγώ το έβγαλα από αλλού (από τα στεγνά) και κροπάρισα.

2. Αρχιτεκτονικές λήψεις στο αστικό τοπίο. Μέσα στις πόλεις δεν έχουμε τη δυνατότητα να πηγαίνουμε τόσο πολύ πίσω ώστε να πάρουμε τη λήψη του κτηρίου που θέλουμε χωρίς παραμορφώσεις και να γεμίζει το κάδρο. Έτσι ή χρησιμοποιώ φακό shift (σπάνια όμως), ή υπερευρυγώνιο σε κάθετη λήψη άρα το θέμα είναι στο πάνω μέρος του κάδρου, άρα μετά κροπάρω όλο το κάτω μέρος (κι αλλάζω τη σχέση των πλευρών), ή γεμίζω το κάδρο με το κτήριο να έχει συγκλίνουσες πλευρές, αλλά μετά στο Photoshop θα διορθώσω τις παραμορφώσεις με το Lens correction. Το υπόλοιπο του κάδρου (άχρηστο πλέον) το κροπάρω.

3. Τρίτη περίπτωση το να έχω brand names στο κάδρο. Π.χ. διαφημίσεις coca cola, ikea, Κλπ. Κοιτάζω να τις αποφεύγω. Όταν όταν δεν μπορώ, τότε ή τα σβήνω με βούρτσα στο Photoshop είτε τα τοποθετώ σε άκρες και μετά τα διώχνω με το κροπ.

Εσείς τί θα κάνατε σε τέτοιες περιπτώσεις;
 
Να σας αναφέρω περιπτώσεις που δεν διστάζω να κροπάρω αγρίως...

1. Όταν είμαι στο ύπαιθρο και έχω βρει ένα θέμα. Όμως ο φακός που έχω δεν επαρκεί, άρα πρέπει να αλλάξω θέση. Κάποιες φορές η κατάλληλη θέση βρίσκεται στο κενό (πρέπει να πέσω στο φαράγγι ή στο γκρεμό) ή να μπω στο ποτάμι. Π.χ. για να βγαλω το γεφύρι Πορτίτσες στο Σπήλαιο Γρεβενών όπως ήθελα στις 9 Απριλίου έπρεπε να μπω μέσα στο ποτάμι και μάλιστα σε σημείο όπου το νερό εκείνη τη μέρα είχε ύψος τουλάχιστον 80 εκ. βάθος κι ήταν αρκετά ορμητικό. Δεν ξέρω τί θα κάνατε εσείς, αλλά εγώ το έβγαλα από αλλού (από τα στεγνά) και κροπάρισα.

2. Αρχιτεκτονικές λήψεις στο αστικό τοπίο. Μέσα στις πόλεις δεν έχουμε τη δυνατότητα να πηγαίνουμε τόσο πολύ πίσω ώστε να πάρουμε τη λήψη του κτηρίου που θέλουμε χωρίς παραμορφώσεις και να γεμίζει το κάδρο. Έτσι ή χρησιμοποιώ φακό shift (σπάνια όμως), ή υπερευρυγώνιο σε κάθετη λήψη άρα το θέμα είναι στο πάνω μέρος του κάδρου, άρα μετά κροπάρω όλο το κάτω μέρος (κι αλλάζω τη σχέση των πλευρών), ή γεμίζω το κάδρο με το κτήριο να έχει συγκλίνουσες πλευρές, αλλά μετά στο Photoshop θα διορθώσω τις παραμορφώσεις με το Lens correction. Το υπόλοιπο του κάδρου (άχρηστο πλέον) το κροπάρω.

3. Τρίτη περίπτωση το να έχω brand names στο κάδρο. Π.χ. διαφημίσεις coca cola, ikea, Κλπ. Κοιτάζω να τις αποφεύγω. Όταν όταν δεν μπορώ, τότε ή τα σβήνω με βούρτσα στο Photoshop είτε τα τοποθετώ σε άκρες και μετά τα διώχνω με το κροπ.

Εσείς τί θα κάνατε σε τέτοιες περιπτώσεις;
Σωστός , ακριβώς έτσι έχουν τα πράγματα... σαφώς προσπαθούμε να συνθέσουμε το θέμα επί τόπου , αλλά πρέπει και να είναι εφικτό. Αν είχαμε φτερά και δυνατότητα να τραβάμε μέσα από τοίχους , ίσως το κροπάρισμα να ήταν άχρηστο
 
Γιατί ρε παιδιά αχρηστό?
Πολλές φορές βγάζεις μια φωτογραφία, την οποία την στιγμή που την έβγαλες την σκεφτόσουν αλλιώς. Αλλά τελικά όταν την ξαναβλέπεις μετά, διαπιστώνεις οτι δεν λειτουργεί όπως θα ήθελες, αλλα βλέπεις μέσα της ένα κροπ που αντίθετα το κάνει. Ή θες ένα διαφορετικό κάδρο απο αυτό που πήρες.
Μετά δεν νομίζω οτι ειδικά με τις ψηφιακές όλοι βγάζουμε φωτογραφίες που τις έχουμε σκεφτεί πολύ ώρα πριν επιλέγοντας προσεκτικά το καδράρισμα. Εννοώ σε όλες μας. Εγώ προσωπικά ενώ στο φίλμ είμαιπολύ προσεκτικός, στο ψηφιακό συχνά δεν είμαι εξίσου, ειδικά όταν δεν υπάρχει πολύς χρόνος να σκεφτείς με την ησυχία σου το κάδρο κλπ...

Η λογική του να έχουμε όσο το δυνατον την αρχική λήψη κοντά στο επιθυμητό αποτέλεσμα για μένα έχει να κάνει περισσότερο με την λιγότερη δουλειά στο post και την ελλάτωση της ανάλυσης (όπου αυτό παίζει ρόλο) στο κροπάρισμα. Κατα τα άλλα για μένα αν επιλεγεί η μέθοδος όπου όλα γίνονταν μετά την λήψη και το αποτέλεσμα είναι καλό, καλώς έγιναν...

Όλα τα εργαλεία που υπάρχουν στην φωτογραφία είναι θεμιτά αρκεί το αποτελεσμα να σε ικανοποιεί. Και παλαιότερα γίνονταν αυτα δεν είναι εφέυρεση της σημερινής εποχής. Απλά το ψηφιακό το έχει κάνει εξαιρετικά πιό εύκολο.

Θέλω να καταλήξω, οτι αν θες να κροπάρεις (η να κάνεις την οποιαδήποτε άλλη αλλαγή στην φωτογραφία σου) να το κάνεις. Εγώ το κάνω χωρίς κανέναν ενδιασμό αν και εφόσων κρίνω οτι το χρειάζεται. Και όχι μόνο...
 
Βλάση την πρώτη περίπτωση την κάνω και εγώ.

Για την τρίτη, αν και θα το ήθελα, δεν ξέρω να το χρησιμοποιώ τόσο καλά.