Πρόβλημα… Vintage B&W

c_spi

Senior Member
11 December 2010
304
Έφτασε στα χέρια μου ένα ζευγάρι B&W DM 570, σε άριστη κατάσταση με μοναδικό πρόβλημα την έλλειψη ένδειξης της πολικότητας στις μπόρνες (κόκκινο μαύρο).
1.jpg

Όμως κατά την αναπαραγωγή ο ήχος ακούγονταν … hmmm….«εκτός φάσεως» και στους δύο συνδυασμούς που έκανα.
Κατά το άνοιγμα και των 2 ηχείων διαπίστωσα ότι στα bass – mid δεν υπάρχει επίσης ένδειξη πολικότητας και το χειρότερο ότι στο ένα ηχείο το μπλε καλώδιο συνδέεται στον αριστερό πόλο του bass – mid, ενώ στο άλλο ηχείο στην ίδια θέση είναι το καφέ καλώδιο.
2.jpg

(στα tweeter δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί είναι με «one way» plug).
3.jpg

Υπάρχει τρόπος να σιγουρέψουμε τις πολικότητες και πώς;
 
Το δεξί λογικά πρέπει να είναι το +.

Ξεσύνδεσε το Tweeter και σύνδεσε μια μπαταρία 1.5v στις μπόρνες για 1-2sec να δεις προς τα που πάει.
Το + είναι εκεί που σύνδεσες το + της μπαταρίας εκεί που κλωτσάει το Woofer προς τα έξω.

Τις πολικότητες των μεγάφωνων άστες όπως τις είχαν.

Λογικά αν τα βάλεις να παίξουν θα καταλάβεις και χωρίς να κάνεις τίποτα που είναι η σωστή φάση,θα έχεις αίσθηση ότι ο ήχος ακούγεται σαν να πάει ανάποδα,και τουλάχιστον εγώ νιώθω ότι οι υψηλές είναι πιο φωναχτές και οι χαμηλές πιο εμφανέςαλλά χάνει κάπου,όταν το γυρνάς γυρνάει ο χαρακτήρας των ηχείων σου,αλλά ο πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι η μπαταρία στο μάτι διότι το αυτί έχει παραισθήσεις με τις φάσεις.
 
Έφτασε στα χέρια μου ένα ζευγάρι B&W DM 570, σε άριστη κατάσταση με μοναδικό πρόβλημα την έλλειψη ένδειξης της πολικότητας στις μπόρνες (κόκκινο μαύρο).

Όμως κατά την αναπαραγωγή ο ήχος ακούγονταν … hmmm….«εκτός φάσεως» και στους δύο συνδυασμούς που έκανα.
Κατά το άνοιγμα και των 2 ηχείων διαπίστωσα ότι στα bass – mid δεν υπάρχει επίσης ένδειξη πολικότητας και το χειρότερο ότι στο ένα ηχείο το μπλε καλώδιο συνδέεται στον αριστερό πόλο του bass – mid, ενώ στο άλλο ηχείο στην ίδια θέση είναι το καφέ καλώδιο.
(στα tweeter δεν υπάρχει πρόβλημα γιατί είναι με «one way» plug).

Υπάρχει τρόπος να σιγουρέψουμε τις πολικότητες και πώς;

Δεν ειναι μονο δυο συνδυασμοι.
Γι`αυτο και ειναι δυσκολο να βρεις τι φταιει και παιζει stereo εκτος φασης.

Μεταξυ τους τα woofer ακυρωνουν τις χαμηλες. Χανεις το μπασο.
Μεταξυ ενος woofer και ενος tweeter (του ιδιου ηχειου) αν η πολικοτητα ειναι λανθασμενη σαν ζευγος μεγαφωνων χανεις την "συνεχεια" της μουσικης. Παιζει εκτος φασης. Και λεγοντας σαν ζευγος εννοω την σωστη πολικοτητα μεταξυ τους παντα σε συναρτηση με το ειδος του κροσοβερ αλλά και την ιδιαιτεροτητα των μεγαφωνων. Η σωστη πολικοτητα μπορει να ειναι: ++, +-, -+, -- (ως προς το + και - του κροσοβερ). Βασικα δυο απο τις παραπανω (ομοσημη ή ετεροσημη ανα μεγαφωνο), αλλά για σωστη αναπαραγωγη καλυτερα να ταιριαζουν και ως προς το κροσοβερ, αρα τεσσερις στο συνολο.
Μεταξυ ενος ηχειου με το αλλο. Εδω αλλαζει το οτι ενω ακουγοντας ενα-ενα τα ηχεια ακουγονται ηχητικα σωστα βαζοντας τα σε stereo χανεται η εικονα αλλά και η μουσικοτητα.

Θα ελεγα πρωτα να βρεις την σωστη πολικοτητα των woofer με την μπαταρια.
Mετα την σωστη πολικοτητα του κροσοβερ (βαση ταξης και σε σχεση με την τοπολογια πηνιου/ων - πυκνωτη/ων).

Αφου βρεις αυτα τα δυο βαζεις το + του woofer στο + του κροσοβερ.
Μετα βαζεις το tweeter ειτε ομοσημα ειτε ετεροσημα. Και δοκιμαζεις ακουγωντας μονο το ενα ηχειο. Υπαρχουν και ειδικα δισκακια που βοηθουν να βρεις πιο ευκολα την σωστη πολικοτητα.
Αφου καταληξεις καπου βαζεις αντιστοιχα και το αλλο tweeter. Δοκιμαζεις σε stereo και αν δεν εχεις εικονα ή τα πριμα ειναι τσιριχτα (καλα μπορει να φταινε και τα tweeter) ή γενικα δεν σου καθεται σωστα ηχητικα τοτε δοκιμαζεις τα tweeter με αναποδη πολικοτητα σε σχεση με το "σωστο" για ενα ηχειο.
Αν παλι το αποτελεσμα δεν ειναι καλο τοτε δοκιμαζεις το ενα tweeter αναποδα (σε σχεση με το αλλο). Αν ο ηχος ειναι καλυτερος, κατι που δεν θα επρεπε, τοτε πολυ απλα το συνολο κροσοβερ/woofer/tweeter δεν δουλευει. Ειτε μεμονωμενα καποιο απ`ολα δεν ειναι καλο ηχητικα, ειτε σαν συνδυασμος.


ΥΓ. δες αν καποιο απο τα γουφερ εχει υποστει refoaming ή τυλιγμα.
Αλλαξε τους πυκνωτες με νεους.
Δοκιμασε τα ηχεια ειτε ακουγοντας ενω ειναι στραμενα προς τα αυτια (με κλιση προς τα μεσα), ειτε ειναι εκτος. Καποια δεν παιζουν καλα με τον ενα τροπο και θελουν τον αλλο. Και σε μια καλη αποσταση, τοσο μεταξυ τους οσο και σε σχεση με εσενα.
Παιξε και με τον κατακορυφο αξονα. Τα tweeter στο επιπεδο των αυτιων ή λιγο κατω.
 
Last edited:
η πολικοτητες εξαρτουνται αμεσα απο τον τυπο του κορσσοβερ που εχει μεσα ...

με μια ματια μπορεις να δεις αν το κροσοβερ ειναι δευτερης η τριτης ταξης η και συσνδυασμος

αν ειναι δευετερης ταξης για το woofer θα εχει ενα πηνιο και εναν πυκνωτη ... αυτο σημαινει οτι η θετικη εξοδος του woofer βγαινει απο το πηνιο και η αρνητικη ερχεται απο την γη ...

τωρα για το tweeter αν εχει τριτης ταξης δλδ εναν πυκνωτη ,ενα πηνιο , και ενα ακομα πυκνωτη εχει αναστροφη φασης -90 μοιρες το οποιο ειναι μια πρακτικη την οποια ακολουθουν πολλοι κατασκευαστες ...σε αυτη την περιπτωση το + του tweeter ερχεται απο τον τελευταιο πυκνωτη και το πλην απο την γειωση
 
Σας ευχαριστώ πολύ για τη βοήθειά σας !
σαν πρώτο βήμα δοκίμασα την πολικότητα των μεγαφώνων.
σ' αυτή τη διαταξη το μεγάφωνο κλοτσάει πρός τα έξω οπότε βρήκαμε τα + και -.
και συνεχίζουμε ...
4.jpg
 
Φίλε μου, το + είναι δεξιά όπως κοιτάς το μεγάφωνο - συμβαίνει σε οτι εχω έτυχε να έχω δοκιμάσει και το ιδιο ισχύει και για τα ηχεία, η κόκκινη μπόρνα είναι πάντα δεξιά .

Μια φωτό κοντινή απο το κροςς ίσως βοηθούσε για τη σωστή συνδεσμολογία .......
 
Φίλε αν εχεις βρει τη πολικότητα του γούφερ είναι απλό.
Το κρος σου από οτι βλέπω είναι δευτερης τάξης.
Δυστηχως με τη φωτό που παραθέτεις δεν μπορω να δω τις διαδρομές.
Δες την πολικότητα του τουίτερ που ξέρεις πως μπαίνει.
Αν από τον πυκνωτη του βγαίνει το μαυρο τοτε λογικά θα πηγαίνει στο - του τουίτερ, τότε δες ποιο καλώδιο βγαίνει από το πηνίο του γούφερ (το μπλε κάτω δεξια)
και στείλ'το στο + του γούφερ
 
Last edited:
η πολικοτητες εξαρτουνται αμεσα απο τον τυπο του κορσσοβερ που εχει μεσα ...

με μια ματια μπορεις να δεις αν το κροσοβερ ειναι δευτερης η τριτης ταξης η και συσνδυασμος

αν ειναι δευετερης ταξης για το woofer θα εχει ενα πηνιο και εναν πυκνωτη ... αυτο σημαινει οτι η θετικη εξοδος του woofer βγαινει απο το πηνιο και η αρνητικη ερχεται απο την γη ...

τωρα για το tweeter αν εχει τριτης ταξης δλδ εναν πυκνωτη ,ενα πηνιο , και ενα ακομα πυκνωτη εχει αναστροφη φασης -90 μοιρες το οποιο ειναι μια πρακτικη την οποια ακολουθουν πολλοι κατασκευαστες ...σε αυτη την περιπτωση το + του tweeter ερχεται απο τον τελευταιο πυκνωτη και το πλην απο την γειωση

Σωστά, αλλά λάθος. Η σχέση πολικότητας - ταξης κρος, ισχύει μόνο θεωρητικά. Οποιος αρκεστεί στην θεωρία των φιλτρων το πιο πιθανό ειναι να κάνει λάθος. Στην πράξη εισέρχονται και άλλοι παράγοντες, όπως η διαφορετική απόσταση των ακουστικών κέντρων από τον ακροατή, και συμβαίνει συχνά ο σχεδιαστής να έχει καταλήξει σε πολικότητες αντιστροφες από αυτές που θα περίμενε κανείς.


Η λύση του προβλήματος εδώ είναι πολύ απλή. Ακολούθησε το ΙΝ+ της πλακέτας σε ποιόν πόλο του μπλέ πηνίου πηγαίνει. Σύνδεσε το + του γούφερ στον άλλο πόλο και καθάρισες.
 
Από ότι βλέπω, το + του γουφερ σου ειναι το καφέ καλώδιο. Το - είναι το μπλέ.
 
επίσης σημείωσε στο πίσω μέρος του ηχείου σου ως ΙΝ- την επαφή που ενώνεται (όταν μπει στην θέση του το κρός) με το μπλέ καλώδιο.
 
Φίλε μου, το + είναι δεξιά όπως κοιτάς το μεγάφωνο - συμβαίνει σε οτι εχω έτυχε να έχω δοκιμάσει και το ιδιο ισχύει και για τα ηχεία, η κόκκινη μπόρνα είναι πάντα δεξιά .

Μια φωτό κοντινή απο το κροςς ίσως βοηθούσε για τη σωστή συνδεσμολογία .......


λυπαμαι αλλα ποφανως δεν εχεις δοκιμασει αρκετα ...ειναι γνωστο σε ολους οοτι ας πουμε τα JBL ΕΙΝΑΙ ΟΛΑ ΑΝΑΠΟΔΑ
 
οσο για την αρχικη ερωτηση απο οσο μπορω και εγω να καταλαβω
---- εφοσον με τον Α η Β τροπο εχεις βρει τις πολικοτητες των μεγαφωνων σου

---- ισχυει οτι σου ειπα μαλλον απο την αρχη ...δλδ
---- εχεις δευετρης ταξης χοβερ στο woofer
---- εχεις τριτης ταξης στο tweeter

οποτε η πεπατημενη λεει οτι το γουφερ παει στην εξοδο του μεγαλου πηνιου το συν και το πλην στην γη

και το συν παει στην εξοδο του μικρου πυκνωτη και το πλην στην γη ...

αυτα ...
 
οσο για την αρχικη ερωτηση απο οσο μπορω και εγω να καταλαβω
---- εφοσον με τον Α η Β τροπο εχεις βρει τις πολικοτητες των μεγαφωνων σου

---- ισχυει οτι σου ειπα μαλλον απο την αρχη ...δλδ
---- εχεις δευετρης ταξης χοβερ στο woofer
---- εχεις τριτης ταξης στο tweeter

οποτε η πεπατημενη λεει οτι το γουφερ παει στην εξοδο του μεγαλου πηνιου το συν και το πλην στην γη

σωστότατο


και το συν παει στην εξοδο του μικρου πυκνωτη και το πλην στην γη ...

αυτα ...

Αυτό δεν είναι ασφαλές για το tweeter, στην πράξη δεν ισχύει. Ως γνωστόν η θεωρία των φίλτρων διατυπώνεται έχοντας καθαρά διδακτικό χαρακτήρα, δεν λαμβανει υπόψη την διαφορά αποστάσεων των ακουστικών κέντρων που έχουμε σε πραγματικές συνθήκες.
 
Αυτό δεν είναι ασφαλές για το tweeter, στην πράξη δεν ισχύει. Ως γνωστόν η θεωρία των φίλτρων διατυπώνεται έχοντας καθαρά διδακτικό χαρακτήρα, δεν λαμβανει υπόψη την διαφορά αποστάσεων των ακουστικών κέντρων που έχουμε σε πραγματικές συνθήκες.

το ασφαλες δεν το καταλαβα ...εαν θες διαφωτισε μας ....

επισης η παρατηρησεις μου φορουν την πεπατημενη κατα το ποσο ειναι σωστο δεν μπορω να το κρινω εγω

η πεπατημενη λεει οτι συνηθως τα φιλτρα τριτης ταξης για μοναδες υψηλων στη εξοδο τους συνδεονται συμφασικα
 
Αυτό δεν είναι ασφαλές για το tweeter, στην πράξη δεν ισχύει. Ως γνωστόν η θεωρία των φίλτρων διατυπώνεται έχοντας καθαρά διδακτικό χαρακτήρα, δεν λαμβανει υπόψη την διαφορά αποστάσεων των ακουστικών κέντρων που έχουμε σε πραγματικές συνθήκες.

το ασφαλες δεν το καταλαβα ...εαν θες διαφωτισε μας ....

επισης η παρατηρησεις μου φορουν την πεπατημενη κατα το ποσο ειναι σωστο δεν μπορω να το κρινω εγω

η πεπατημενη λεει οτι συνηθως τα φιλτρα τριτης ταξης για μοναδες υψηλων στη εξοδο τους συνδεονται συμφασικα

εγώ δεν καταλαβαίνω τι θα πει πεπατημένη.. η θεωρία των φίλτρων λεει ακριβώς αυτό που περιγράφεις. Αν αυτο το εφαρμόζετε στην πράξη για χρόνια σχεδιάζοντας ή επισκευάζοντας και συνεπώς έχει γίνει πεπατημένη, τότε λυπάμαι, η πεπατημένη είναι λάθος..

Δεν μπορώ να το γράψω πιο απλά, η ανάλυση των φίλτρων στα βιβλία, δεν εχει λαβει υποψη την διαφορά στις αποστάσεις των ακουστικών κέντρων που υπαρχει σε ενα ηχείο με επίπεδη μπάφλα. Για να μην αναφερθώ στο ότι θεωρεί πως το φορτίο που βλέπει το φίλτρο είναι καθαρά ωμικό, κάτι που επίσης δεν ισχύει στην πραγματικότητα. Αρα δεν μπορει κανείς να βασίζεται στην θεωρία για να βρει την πολικότητα του tweeter στην οποία είχε καταλήξει ο σχεδιαστής.
 
Last edited:
η πεπατημενη ειναι η πρακτικη που ακολουθουν κατασκευαστες οπως η Kef mission ,jbl , audio spectrum . yamaha και παρα πολλες αλλες...

η αποψη για """την διαφορά στις αποστάσεις των ακουστικών κέντρων που υπαρχει σε ενα ηχείο με επίπεδη μπάφλα"""" ειναι σωστη αλλα νομιζω οτι εχει ληφθει υποψιν για αυτο και οι κατασκευαστες βαζουν φιλτρο τριτης ταξης με ανστροφη φασης στις 90 μοιρες ...

Τελος περιμενω το θεμα ασφαλειας που δεν καταλαβα ... thanks

( δεν μπορω να το καταλαβω γιατι θα συνδεθη εκει που το ειχε ο κατασκευαστης δεν αλλαζει τιποτα .... η ερωτηση αφορα μονο την πολικοτητα οποτε που ειναι το θεμα ασφαλειας ? )
 
η πεπατημενη ειναι η πρακτικη που ακολουθουν κατασκευαστες οπως η Kef mission ,jbl , audio spectrum . yamaha και παρα πολλες αλλες...

η αποψη για """την διαφορά στις αποστάσεις των ακουστικών κέντρων που υπαρχει σε ενα ηχείο με επίπεδη μπάφλα"""" ειναι σωστη αλλα νομιζω οτι εχει ληφθει υποψιν για αυτο και οι κατασκευαστες βαζουν φιλτρο τριτης ταξης με ανστροφη φασης στις 90 μοιρες ...

Τελος περιμενω το θεμα ασφαλειας που δεν καταλαβα ... thanks

( δεν μπορω να το καταλαβω γιατι θα συνδεθη εκει που το ειχε ο κατασκευαστης δεν αλλαζει τιποτα .... η ερωτηση αφορα μονο την πολικοτητα οποτε που ειναι το θεμα ασφαλειας ? )

"ασφαλές συμπέρασμα" εννοούσα, όχι ασφαλές από ηλεκτρική άποψη, φυσικά δεν υπάρχει θέμα ασφάλειας.

Μπορουμε να γράφουμε και οι δυο σελίδες για το θέμα, αλλά προτείνω να σταματήσουμε εδω γιατι δεν βοηθάμε κανέναν. Το τι κάνουν οι κατασκευαστές, πρέπει να προσπαθήσει κανείς να κάνει ακριβώς το ίδιο, να σχεδιάσει απο το 0, τρώγοντας πολλά χαστούκια για να καταλάβει τι φαινόμενα επικρατούν και πώς αντιμετωπίζονται για να φτάσει στο τελικό αποτέλεσμα. Αλλιώς απλά νομίζει. Μπορείς να συνεχίσεις να επιμένεις όσο θες, ή να ψάξεις έστω και τώρα τι πραγματικά συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση όμως μην επιμένεις τουλάχιστον να παρασύρεις και τους υπόλοιπους να περιορίζονται στις απλοποιημένες θεωρίες.

πραγματικά φιλικά,
Γιάννης