Προυποθέσεις Διενίσχυσης

zxcv

AVClub Enthusiast
6 August 2008
931
Αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε δύο (ή και τρείς!) τελικούς για διενίσχυση, πρέπει ο προενισχυτής να έχει διπλές (ή τριπλές) εξόδους pre-out?
Ρωτάω γιατί το είδα στον NAD C-372 (τον ολοκληρωμένο δηλαδή) και σκέφτηκα πως : αν δεν έχω κάτι τέτοιο ξεχνάω την διενίσχυση;
 
Αυτό φυσικά ισχύει αν το ηχείο είναι παθητικό.
Αν δεν σου φτάνουν οι έξοδοι του προ που είναι συνήθως δύο άρα δεν μπορείς να κάνεις παθητική τριενίσχυση, θα χρειαστείς έναν signal splitter.
Βέβαια και στους προ που έχουν διπλή έξοδο χρειάζεται προσοχή, διότι αν απλά παραλληλίζουν τις εξόδους, υπάρχει πιθανότητα να μην μπορούν να οδηγήσουν επαρκώς ανάισθητους τελικούς.
Σε κάθε περίπτωση τα πράγματα δεν είναι απλά και απαιτούν αρκετή δουλίτσα... και ηλεκτρικά σωστές επιλογές μηχανών.
Ειδάλλως το αποτέλεσμα μπορεί να είναι υποδιαίστερο μιας απλής ενίσχυσης.
 
Re: Απάντηση: Προυποθέσεις Διενίσχυσης

1) Αυτό φυσικά ισχύει αν το ηχείο είναι παθητικό.

2) Αν δεν σου φτάνουν οι έξοδοι του προ που είναι συνήθως δύο άρα δεν μπορείς να κάνεις παθητική τριενίσχυση, θα χρειαστείς έναν signal splitter.

3) Βέβαια και στους προ που έχουν διπλή έξοδο χρειάζεται προσοχή, διότι αν απλά παραλληλίζουν τις εξόδους, υπάρχει πιθανότητα να μην μπορούν να οδηγήσουν επαρκώς ανάισθητους τελικούς.
Σε κάθε περίπτωση τα πράγματα δεν είναι απλά και απαιτούν αρκετή δουλίτσα... και ηλεκτρικά σωστές επιλογές μηχανών.
Ειδάλλως το αποτέλεσμα μπορεί να είναι υποδιαίστερο μιας απλής ενίσχυσης.

Ευχαριστώ για την απάντηση! Αν είναι εύκολο θα ήθελα μερικές διευκρινήσεις:
1) Ναι, για παθητικό ηχείο με ενδιαφέρει.
2) Αν πάρω ένα signal splitter θα μπορώ να το χρησιμοποιήσω σε όποιον ενισχυτή έχει pre-out? (ακόμη και στον Yamaha rx-v661 για να τον βάλω ως προενισχυτή στο όποιο σύστημα θα φτιάξω; )
3) Δηλαδή ο προ-ενισχυτής πρέπει να "ταιριάζει" σε ευαισθησίες με τους τελικούς;

(Επειδή πειραματίζομαι στο άκουσμα διαφορών από τα ηχεία μου με έναν RX-V661 και έναν NAD325BEE, ψάχνω να βρώ τρόπους να τους βάλω και τους δύο να δουλέψουν προς παραγωγή περισσότερων Watt, είναι δυνατόν ο 661 να ενισχύει τις μεσαιουψηλές και ο nad το χαμηλό; )
 
Κοίτα να δεις:
Τα σπλίτερς μπορούν να συνδεθούν σε οποιονδήποτε προ.
Επίσης μπορούν να συνδεθούν και σε οποιαδήποτε πηγή...
Δηλαδή κάλλιστα θα μπορείς από την πηγή σου να δώσεις σήμα σε δύο ολοκληρωμένους και να γλυτώσεις τον προ αφού τα χρέη του θα τα αναλάβουν οι προενισχύτριες βαθμίδες των ολοκληρωμένων.
Επί πλέον επειδή τα σπλίττερς είναι ενεργές βαθμίδες διαθέτουν ρύθμιση gain.
Δεν είναι τίποτα σπουδαίο!
Βασικά είναι το αντίθετο των προ.
Δηλαδή ο προ δέχεται πολλές πηγές δίνοντας μία έξοδο.
Το σπλίττερ δέχεται μία είσοδο και βγάζει πολλές εξόδους...
 
Re: Απάντηση: Προυποθέσεις Διενίσχυσης

Επί πλέον επειδή τα σπλίττερς είναι ενεργές βαθμίδες διαθέτουν ρύθμιση gain.
Ξαναδιαβάζοντας το παραπάνω καταλαβαίνω πως δεν μιλάς για ένα απλό adapter σαν αυτό που εγώ βρήκα.
Όμως γιατί στην (πρόχειρη) αναζήτησή μου στο διαδίκτυο δεν μου έβγαλε και καμιά συσκευή όπως την εννοείς εσύ; (φαντάζομαι θα είναι ένα κουτάκι σαν ένας προ-ενισχυτής).
 
H παθητική, πιο φτηνή και ταυτόχρονα αξιόπιστη λύση για audio splitters είναι η χρήση μετασχηματιστών, πχ
http://www.lundahl.se/
http://www.sowter.co.uk/
κλπ

Μετά πας σε ενεργές υλοποιήσεις. Θα πρότεινα να δοκιμάσεις τη φτηνή λύση που πιστεύω θα σε καλύψει πλήρως. Η μόνη περίπτωση να μη σε καλύψει θα είναι να ζητά πολύ υψηλής στάθμης σήμα στην είσοδό του ο κάθε τελικός, και να μην αρκεί η βαθμίδα του προ, οπότε καλύτερη λύση είναι να αλλάξεις προ!

Σε τυπικές συνθήκες πάντως, μια οποιαδήποτε πηγή έχει αρκετό σήμα στην έξοδό της για να οδηγήσει άριστα 2 τελικούς με χρήση μετασχηματιστού audio splitter, ο οποίος προσφέρει ταυτόχρονα και πλήρες "matching" εισόδων-εξόδων.

Ο παραβιντσίνι έχει κάτι προ που οδηγούνε και ηχεία πάντως, όπως και ένα τέτοιο Phono-stage, με ενσωματωμένο ποτενσιόμετρο!

Όπως και νά'χει, οι λύσεις είναι πολλές.

Για τι τελικούς και για τι ηχεία μιλάμε?
 
Last edited:
Ο φιλος μας ισως μπορουσε ν' απευθυνθει και στον Κο. Σπερτο που πρεπει να 'χει μια σειρα απο πολυ καλους παθητικους προ (και με volume control) να του προτεινει που πιστευω οτι θα του λυσουν τα χερια αμεσα και σχετικα οικονομικα.

Μαζι γραψαμε...?
 
Re: Απάντηση: Προυποθέσεις Διενίσχυσης

Ευχαριστώ για την απάντηση! Αν είναι εύκολο θα ήθελα μερικές διευκρινήσεις:
1) Ναι, για παθητικό ηχείο με ενδιαφέρει.
2) Αν πάρω ένα signal splitter θα μπορώ να το χρησιμοποιήσω σε όποιον ενισχυτή έχει pre-out? (ακόμη και στον Yamaha rx-v661 για να τον βάλω ως προενισχυτή στο όποιο σύστημα θα φτιάξω; )
3) Δηλαδή ο προ-ενισχυτής πρέπει να "ταιριάζει" σε ευαισθησίες με τους τελικούς;

(Επειδή πειραματίζομαι στο άκουσμα διαφορών από τα ηχεία μου με έναν RX-V661 και έναν NAD325BEE, ψάχνω να βρώ τρόπους να τους βάλω και τους δύο να δουλέψουν προς παραγωγή περισσότερων Watt, είναι δυνατόν ο 661 να ενισχύει τις μεσαιουψηλές και ο nad το χαμηλό; )

Γειά σε όλο το forum,
Γράφω για πρώτη φορά στο forum, αν και παρακολουθώ τα θέματα που ανεβαίνουν εδώ και αρκετό καιρό.
Σχετικά με την διενίσχυση υπάρχουν δύο τύποι:
Οριζόντια και κάθετη.

οριζόντια είναι όπου το κάθε κανάλι του ενός τελικού οδηγεί ένα δρόμο μεγαφώνων σε κάθε κανάλι δηλ
τελικός Α / δεξί κανάλι -> χαμηλές Δεξί κανάλι
τελικός Α / αρίστ. κανάλι -> χαμηλές Αρίστ. κανάλι

ομοίως για τον δεύτερο τελικό που θα οδηγεί τον δρόμο των υψηλών συχνοτητων.

κάθετη είναι όπου το κάθε κανάλι του ενός τελικού οδηγεί ένα δρόμο μεγαφώνων στό ιδιο ηχείο
τελικός Α / δεξί κανάλι -> χαμηλές Δεξί κανάλι
τελικός Α / αρίστ. κανάλι -> υψηλές Δεξί κανάλι

ομοίως για τον δεύτερο τελικό που θα οδηγεί το Αριστερό ηχείο.

Υψηλό επίπεδο ποιότητας θα πάρεις μόνο με κάθετη διενίσχυση και μάλιστα με πανομοιότυπους τελικούς.
Όσο αναφορά την οδήγηση δύο τελικών απο ένα πρό, συνήθως δεν αποτελει πρόβλημα μια και με την κλασσική είσοδο 47-100Κ πού έχουν οι τελικοί, ο πρό θα δεί 22 - 50Κ για δύο όμοιους τελικούς. Η τιμή αυτή είναι μέσα στα πλαισια οδήγησης ενός πρό.

Τώρα για διαφορετικους τελικούς που θέλεις να χρησιμοποιήσεις θα πρεπει να ματσάρεις την σύνθετη αντίστασή τους και την ευαισθησία τους. Το splitter είναι η μόνη λύση. Απο ποιότητα όμως μην περιμένεις να ακούσεις και τίποτα σπουδαίο (όχι λόγω splitter)....
 
Όντως, ο Μιχάλης ο Σπέρτος θα έχει λύση για σένα.

Και για καλά αποτελέσματα θες 2 ...καινούριους-ίδιους τελικούς ενισχυτές!

Προτείνω να τους ξεφορτωθείς όλους όσο όσο και να πάρεις ένα νέο κι ισχυρότερο μοντελάκι εις διπλούν να κάνεις δουλειά.

Αν αυτό είναι εκτός συζήτησης τότε με τον εξοπλισμό που έχεις μη περιμένεις σπουδαία πράγματα από τη διενίσχυση. Αυτό που μπορείς να κάνεις είναι να εκτιμήσεις με κατά μόνας ακροάσεις κάθε ενισχυτού με το ηχείο, ποιός απ'όλους παίζει το ηχείο σου πιο δυνατά-άνετα ιδίως σε μπόλικα μπάσσα και ποιός έχει καλύτερα για σένα πρίμα-μεσαία (φωνές κυρίως). Αν και τα δυό αυτά τα κάνει 1 ενισχυτής, τότε πέτα τους άλλους. Αν ένας παίζει δυνατά κι άνετα τα μπάσσα κι άλλος βγάζει καλύτερες φωνές - πρίμα - λεπτομέρειες, ίσως να δοκιμάσεις διενίσχυση όπου ο πρώτος να παίζει τα γούφερ και ο δεύτερος τα μιντ-τουίτερ.

Θα χρειαστείς βοήθεια από επαγγελματία (πχ το Μιχάλη Σπέρτο) για να σου προτείνει έτοιμη συσκευή για απλή - σωστή δουλειά και για αυτό. Διαφορετικά κάνε μόνος σου μια σύνδεση όπως την είχες σκεφτεί στην αρχή, και δες αν θα σου αρέσει.

Ο ορθότερος τρόπος διενίσχυσης όμως είναι πάντα με τη χρήση ενεργού κροσόβερ, ώστε το σήμα που θα πηγαίνει σε κάθε κανάλι (που θα οδηγεί ή μόνο μεγάφωνα χαμηλών ή μόνο μιντ+τουίτερ) να μη περιέχει όλο το ακουστικό φάσμα αλλά να περιέχει μόνο το χρήσιμο για το εκάστοτε σετ μεγαφώνων φάσμα.

Ίσως (αν δεν έχεις ιδιαίτερες γνώσεις και κάποια εμπειρία) να σου φαίνονται αυτά βουνό - δύσκολα, αλλά δεν είναι τίποτα ιδιαίτερο ούτε τόσο πια δαπανηρό. Αρκεί να θες να ασχοληθείς και θα τη βρείς την άκρη.
 
Re: Απάντηση: Προυποθέσεις Διενίσχυσης

κάθετη είναι όπου το κάθε κανάλι του ενός τελικού οδηγεί ένα δρόμο μεγαφώνων στό ιδιο ηχείο
τελικός Α / δεξί κανάλι -> χαμηλές Δεξί κανάλι
τελικός Α / αρίστ. κανάλι -> υψηλές Δεξί κανάλι

ομοίως για τον δεύτερο τελικό που θα οδηγεί το Αριστερό ηχείο.

Υψηλό επίπεδο ποιότητας θα πάρεις μόνο με κάθετη διενίσχυση και μάλιστα με πανομοιότυπους τελικούς.

Αυτό είναι μια παραλλαγή της λεγόμενης "γεφύρωσης"; (που στην απλή μορφή της κάθε ένας εκ των δύο τελικών οδηγεί απλά κάθε ένα ηχείο; ).
 
Δεν είναι γεφύρωση.
Στην γεφύρωση για να σου το πω απλά ο κάθε stereo τελικός γίνεται απλά mono.

Οι ενισχυτές που έχεις δεν ξέρω τι ευκολίες έχουν.
Αν και οι δύο έχουν pre out/main in μπορούν να πάιξουν μαζί για δίδρομη υλοποίηση χωρίς να χρειαστείς splitters.
Δηλ. ο πρώτος θα πάιζει κανονικά ως ολοκληρωμένος αλλά το pre out του θα δώσει στο main in του άλλου.
Και φυσικά η ένταση (volume) θα ρυθμίζεται μόνο από το ποτ του πρώτου και για τους δύο.
Αυτό όμως προυποθέτει να είναι ίδιοι οι ενισχυτές για προφανείς λόγους.
Γενικά τα δύσκολα είναι περισσότερο (και από πολλές απόψεις) στην τριενίσχυση.
Ενώ με την διενίσχυση τα πραγματα είναι σαφώς ευκολότερα... τουλάχιστον από πλευράς εξοπλισμού.
Anyway splitters αν σου χρειαστούν θα βρείς μπόλικα στον Θείο Τόμαν!

Και πούσε αν τελικά μπλέξεις... να θυμάσαι πως οι ευαίσθητες τελικές βαθμίδες οδηγούνται ευκολότερα...
Άλλο να θέλει ένας τελικός 0,7V στην είσοδο και άλλο 1,4V.
Δεν μπορείς να φανταστείς τι μεγάλη διαφορά είναι αυτή σε σχέση με τον απλό διαπλασιασμό που δείχνει...

Καλό βόλι!
 
Re: Απάντηση: Προυποθέσεις Διενίσχυσης

Αν και οι δύο έχουν pre out/main in μπορούν να πάιξουν μαζί για δίδρομη υλοποίηση χωρίς να χρειαστείς splitters.

Δηλ. ο πρώτος θα πάιζει κανονικά ως ολοκληρωμένος αλλά το pre out του θα δώσει στο main in του άλλου.
Και φυσικά η ένταση (volume) θα ρυθμίζεται μόνο από το ποτ του πρώτου και για τους δύο.
Αυτό όμως προυποθέτει να είναι ίδιοι οι ενισχυτές για προφανείς λόγους.

Γιάννη σε ευχαριστώ και πάλι!

Αυτό θα το δοκιμάσω!
(μπορώ να το κάνω και με ηχεία που δεν δέχονται διενίσχυση; δηλ. να τους δώσω διπλό σήμα από 2 τοιουτοτρόπως συνδεδεμένους ενισχυτές??? )
 
Διπλα καλωδια ηχειων,διπλα καλωδια συνδεσης προ-τελικων,μηπως θα ηταν καλυτερα να προτιμησεις ενα καλο ολοκληρωμενο ενισχυτη με το κοστος ολων των παραπανω? Προσωπικη εμπειρια εχει δειξει οτι ειναι καλυτερα να ανεβεις σε κατηγορια μηχανηματος παρα να μπλεξεις με 3-4 ενισχυτικα χαμηλοτερης κατηγοριας.Εκτος και αν θελεις να ψαρωνεις τους φιλους σου με ενα ρακ γεματο ενισχυτικα.