PSE807 η ιδέα
Το καλοκαίρι του 2002 αποφάσισα να κατασκευάσω ένα ζευγάρι μονομπλόκ λαμπάτων (PSE807) single ended ενισχυτών με δύο τελικές λυχνίες ανα κανάλι.
Αποφάσισα να χρησιμοποιήσω την λιγότερο γνωστή 807 μια τέτροδο της οποίας τα χαρακτηριστικά και τον ήχο γνώριζα από συγκεκριμένη ιδιοκατασκευή (με μία λάμπα ανά κανάλι) του Χρήστου Σπαθόπουλου η οποία έπαιζε πολύ γλυκά σε όλο το φάσμα (ίσως οι καλύτερες μεσαίες που είχα ακούσει ως τότε) αλλά δυστυχώς υστερούσε σε ισχύ.
Αφου το κουβεντιασαμε τοσο με τον Γιαννη όσο και με τον Χρήστο Σπαθόπουλο προσανατολιστήκαμε στην σχεδίαση με δύο παράλληλες 807 ανα κανάλι σε τοπολογία γειωμένης καθόδου (καθαρή ταξη Α με αρνητική τάση πόλωσης στο grid) με την λυχνία να λειτουργεί ως τέτροδος σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που έδινε ο κατασκευαστής (RCA - STC).
Η κατασκευή
Περίπου δύο μήνες ασχοληθήκαμε με την σχεδίαση του κυκλώματος τόσο με τον Γιάννη όσο και με τον Χρήστο εχοντας να λύσουμε δυο βασικά ζητήματα: το ένα αφορούσε την δική μου εμμονή στο να βασίσουμε την κατασκευή σε τροφοδοσία όπου οι ανορθωτικές διατάξεις θα στηριζόντουσαν σε λυχνίες και το άλλο αφορούσε στο κύκλωμα ρύθμισης (bias) των τελικών βαθμίδων εαν θα γινόταν με δύο ξεχωριστά ή ένα ενιαίο στάδιο.
Τελικά αποφασίσαμε στο να χρησιμοποιήσουμε δύο ανεξάρτητες γραμμές τροφοδοσίας ανα κανάλι με βασική ανορθώτρια την GZ34 για το τμήμα οδήγησης το οποίο θα είχε μία 12ΑΤ7 ανα κανάλι, και την την 5U4G σαν ανορθώτρια για το τελικό σταδιο με τις δύο παράλληλες 807 / κανάλι.
Για το θέμα του bias δύο spectrol 22k μικρο ρυθμιστικά ποτενσιόμετρα ανέλαβαν να ρυθμίζουν το bias ξεχωριστά σε κάθε μια λυχνία ανα κανάλι γλυτώνοντας μας έτσι και απο τον πονοκέφαλο του να ψάχνουμε κάθε φορά ματσαρισμένες 807.
Το επόμενο μεγάλο πρόβλημα ήταν η κατασκευή των σασί για τα οποία αφού τα σχεδίασα με την βοήθεια AUTOCAD τα ανέλαβε ο καλός φίλος Γρηγόρης ο οποίος σκλάβωσε για μια ολόκληρη μέρα το CNC της εταιρείας του για να με εξυπηρετήσει.
Οι μετασχηματιστές εξόδου καθώς και τα chock (ένα ανά κανάλι) είναι τυλιγμένα στο χέρι και ήρθαν απο το Βελιγράδι από εργαστήριο παραγωγής μετασχηματιστών.
Το τελικό σύνολο αποτελείται απο δύο μονοπμλόκ τελικούς βάρους περίπου 20kgr το καθένα ! Ολη η κατασκευή είναι hard wired με μόνη εξαίρεση την ύπαρξη μιας μικρή πλακέτας γενικής χρήσης (του εμπορίου) ανά κανάλι η οποία φιλοξενεί τους πυκνωτές φιλτραρίσματος στις ανορθωτικές διατάξεις.
Απο άποψη υλικών τα μόνα προσεγμένα υλικά έχουν χρησιμοποιηθεί στο τμήμα σύζευξης οδήγησης-τελικών βαθμίδων καθώς και στο κύκλωμα της οδήγησης (αντιστάσεις metal film 1% και πυκνωτές SCR )
Την κυκλωματική διάταξη του ενισχυτή και τα tube data για την 807 μπορείτε να τα βρείτε σαν attachments και να κατεβάσετε απο εδω (χρειάζεται να έχετε κάνει προηγουμένως registration στο site )
Οδήγηση - προενίσχυση
Αν και χρησιμοποίησα αρκετά ζεύγη 807 κάνοντας δοκιμές τελικά κατέληξα στην χρήση κάποιων NOS RCA 807 καθώς και στις Westing House 807 οι οποίες ομως κατά τη γνώμη μου αποδίδουν λίγο πιο "σκληρές" χροιές. Την οδήγηση τελικών σταδίων έχει αναλάβει μια 12ΑΤ7 (general electric) ανα κανάλι, ενώ την προενίσχυση έχει αναλάβει ο PV10A της conrad-jonson.
κώστας
Το καλοκαίρι του 2002 αποφάσισα να κατασκευάσω ένα ζευγάρι μονομπλόκ λαμπάτων (PSE807) single ended ενισχυτών με δύο τελικές λυχνίες ανα κανάλι.
Αποφάσισα να χρησιμοποιήσω την λιγότερο γνωστή 807 μια τέτροδο της οποίας τα χαρακτηριστικά και τον ήχο γνώριζα από συγκεκριμένη ιδιοκατασκευή (με μία λάμπα ανά κανάλι) του Χρήστου Σπαθόπουλου η οποία έπαιζε πολύ γλυκά σε όλο το φάσμα (ίσως οι καλύτερες μεσαίες που είχα ακούσει ως τότε) αλλά δυστυχώς υστερούσε σε ισχύ.
Αφου το κουβεντιασαμε τοσο με τον Γιαννη όσο και με τον Χρήστο Σπαθόπουλο προσανατολιστήκαμε στην σχεδίαση με δύο παράλληλες 807 ανα κανάλι σε τοπολογία γειωμένης καθόδου (καθαρή ταξη Α με αρνητική τάση πόλωσης στο grid) με την λυχνία να λειτουργεί ως τέτροδος σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που έδινε ο κατασκευαστής (RCA - STC).
Η κατασκευή
Περίπου δύο μήνες ασχοληθήκαμε με την σχεδίαση του κυκλώματος τόσο με τον Γιάννη όσο και με τον Χρήστο εχοντας να λύσουμε δυο βασικά ζητήματα: το ένα αφορούσε την δική μου εμμονή στο να βασίσουμε την κατασκευή σε τροφοδοσία όπου οι ανορθωτικές διατάξεις θα στηριζόντουσαν σε λυχνίες και το άλλο αφορούσε στο κύκλωμα ρύθμισης (bias) των τελικών βαθμίδων εαν θα γινόταν με δύο ξεχωριστά ή ένα ενιαίο στάδιο.
Τελικά αποφασίσαμε στο να χρησιμοποιήσουμε δύο ανεξάρτητες γραμμές τροφοδοσίας ανα κανάλι με βασική ανορθώτρια την GZ34 για το τμήμα οδήγησης το οποίο θα είχε μία 12ΑΤ7 ανα κανάλι, και την την 5U4G σαν ανορθώτρια για το τελικό σταδιο με τις δύο παράλληλες 807 / κανάλι.
Για το θέμα του bias δύο spectrol 22k μικρο ρυθμιστικά ποτενσιόμετρα ανέλαβαν να ρυθμίζουν το bias ξεχωριστά σε κάθε μια λυχνία ανα κανάλι γλυτώνοντας μας έτσι και απο τον πονοκέφαλο του να ψάχνουμε κάθε φορά ματσαρισμένες 807.
Το επόμενο μεγάλο πρόβλημα ήταν η κατασκευή των σασί για τα οποία αφού τα σχεδίασα με την βοήθεια AUTOCAD τα ανέλαβε ο καλός φίλος Γρηγόρης ο οποίος σκλάβωσε για μια ολόκληρη μέρα το CNC της εταιρείας του για να με εξυπηρετήσει.
Οι μετασχηματιστές εξόδου καθώς και τα chock (ένα ανά κανάλι) είναι τυλιγμένα στο χέρι και ήρθαν απο το Βελιγράδι από εργαστήριο παραγωγής μετασχηματιστών.
Το τελικό σύνολο αποτελείται απο δύο μονοπμλόκ τελικούς βάρους περίπου 20kgr το καθένα ! Ολη η κατασκευή είναι hard wired με μόνη εξαίρεση την ύπαρξη μιας μικρή πλακέτας γενικής χρήσης (του εμπορίου) ανά κανάλι η οποία φιλοξενεί τους πυκνωτές φιλτραρίσματος στις ανορθωτικές διατάξεις.
Απο άποψη υλικών τα μόνα προσεγμένα υλικά έχουν χρησιμοποιηθεί στο τμήμα σύζευξης οδήγησης-τελικών βαθμίδων καθώς και στο κύκλωμα της οδήγησης (αντιστάσεις metal film 1% και πυκνωτές SCR )
Την κυκλωματική διάταξη του ενισχυτή και τα tube data για την 807 μπορείτε να τα βρείτε σαν attachments και να κατεβάσετε απο εδω (χρειάζεται να έχετε κάνει προηγουμένως registration στο site )
Οδήγηση - προενίσχυση

Αν και χρησιμοποίησα αρκετά ζεύγη 807 κάνοντας δοκιμές τελικά κατέληξα στην χρήση κάποιων NOS RCA 807 καθώς και στις Westing House 807 οι οποίες ομως κατά τη γνώμη μου αποδίδουν λίγο πιο "σκληρές" χροιές. Την οδήγηση τελικών σταδίων έχει αναλάβει μια 12ΑΤ7 (general electric) ανα κανάλι, ενώ την προενίσχυση έχει αναλάβει ο PV10A της conrad-jonson.
κώστας