RAW για αρχάριους

BadCarma

Senior Member
16 May 2008
333
Μετά από τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες που διάβασα κυρίως από τον Βλάσση αποφάσισα να εγκαταλείψω σιγά σιγά τη λήψη φωτογραφιών JPEG και να ασχοληθώ με το RAW.

Φυσικά το πρώτο που χρειάζομαι είναι μια μεγαλύτερη κάρτα αφού η SD του 1Gb που έχω μάλλον είναι πολύ μικρή.

Το 2ο που χρειάζομαι είναι ένα πρόγραμμα επεξεργασίας RAW αρχείων και εδώ ξεκινάνε τα "προβλήματα".

Κατέβασα και εγκατέστησα το - δωρεάν - RAWTherapee αλλά από μια ματιά που του έριξα νομίζω υπολείπεται κατά πολύ σε ρυθμίσεις σε σχέση με το PaintShop Pro που χρησιμοποιώ.

Μετά τη λήψη της φωτογραφίας και τη μεταφορά των αρχείων στο pc μας τι?
 
ωραια τοτε...δες αυτο το νημα απο την αρχη και πιο συγκεκριμενα τις τελευταιες σελιδες
θα σε βοηθησει πολυ

για να μη στα πολυλογω...μια λεξη χρειαζεται να σου πω
capturenx2
 
Κατέβασα και εγκατέστησα το - δωρεάν - RAWTherapee αλλά από μια ματιά που του έριξα νομίζω υπολείπεται κατά πολύ σε ρυθμίσεις σε σχέση με το PaintShop Pro που χρησιμοποιώ.

Μετά τη λήψη της φωτογραφίας και τη μεταφορά των αρχείων στο pc μας τι?

Κι όμως, σε κάποια πεδία έχει περισσότερες παραμέτρους από, παράδειγμα, το Camera Raw. Πχ βαθμός συμπίεσης highlights/shadows ένα που μου έρχεται πρόχειρα. Το βρίσκω πιο δύσκολο να φέρω το αποτέλεσμα εκεί που θέλω, αλλά με λιγάκι ψάξιμο γίνεται νομίζω η δουλειά.
 
Εμένα μου κρασάρει συνεχως και μου την σπάει...
Κατα τα άλλα έχει πολλές παραμέτρους και μεγάλο ευρος επιλογών για κάθε τομεα. Συμφωνω με τον Send οτι ειναι πιό δύσκολο να το φέρεις εκεί που θές και έχει μεγάλη καμπύλη εκμάθησης, αλλά ιστέυω οτι όταν το μάθεις καλά θα κάνει πολύ καλή δουλεία.
 
To Rawtherapee; Έχεις την τελευταία - τελική - έκδοση 2.4; Κι εδώ κρασάρει με τα αρχεία orf της Ε520, και είδα κι άλλες παρόμοιες αναφορές στο φόρουμ του. Επιστρέφοντας στην έκδοση 2.4rc2 σταμάτησαν τα κρασαρίσματα...
 
Πρώτες εντυπώσεις από το RawTherapee σε κάτι δοκιμαστικά RAW που τράβηξα εχθές.

1.Παρότι εγκατέστησα την τελευταία έκδοση (2.4) είχα ένα κρασάρισμα την ώρα που επεξεργαζόμουνα ένα αρχείο. Πάλι καλά που έκανα απλά δοκιμές…(Λειτουργικό Windows XP Pro)

2.Πολύ μικρό το παράθυρο της προς επεξεργασία φωτογραφίας και δύσχρηστο το zoom οπότε δεν μου φάνηκε να έχω τον έλεγχο των διορθώσεων το οποίο είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισα.

3.Πάντως για μια σχετικά καλοτραβηγμένη φωτογραφία δεν νομίζω να χρειάζεσαι και κάτι παραπάνω για διορθώσεις.

Μια ερώτηση τώρα:

Η συνήθης διαδικασία επεξεργασίας των φωτογραφιών (JPEG) που ακολουθώ ορίζεται από το στήσιμο του Paint Shop. Ξεκινάω δηλαδή με μείωση του ψηφιακού θορύβου, συνεχίζω με τη «θερμοκρασία» της φωτογραφίας, ακολουθούν ρυθμίσεις φωτισμού, κορεσμού χρωμάτων και τέλος ένα high pass sharpen. Λιγότερο ή περισσότερο ανάλογα με την κατάσταση του πρωτογενούς υλικού.

Οι περισσότερες ρυθμίσεις από τις παραπάνω υφίστανται στο RawTherapee αλλά με τη μείωση του θορύβου τι γίνεται?

Την εφαρμόζω αφού σώσω την τελική φωτογραφία σαν JPEG?

Πως το έλεγε ο Denzel Washington στο Philadelphia? “Explain it to me like I’m a six year old”

Και κάτι τελευταίο το οποίο μάλλον δεν ανήκει εδώ αλλά μια που θα μπείτε στον κόπο…

Εχθές σε μια νυχτερινή φωτογράφιση σε δρόμο με λάμπες είδα καταγεγραμμένες αρκετές αντανακλάσεις στην φωτογραφία μου οι οποίες φυσικά εξαφανίστηκαν όταν καδράρισα λίγο πιο δεξιά.

Τις έχω δει και άλλες φορές σε νυχτερινές όταν σε σκοτεινό κάδρο υπάρχει κάποια ή κάποιες πηγές έντονου φωτός.

Μπορούμε να τις αποφύγουμε?
 
Εχθές σε μια νυχτερινή φωτογράφιση σε δρόμο με λάμπες είδα καταγεγραμμένες αρκετές αντανακλάσεις στην φωτογραφία μου οι οποίες φυσικά εξαφανίστηκαν όταν καδράρισα λίγο πιο δεξιά.

Τις έχω δει και άλλες φορές σε νυχτερινές όταν σε σκοτεινό κάδρο υπάρχει κάποια ή κάποιες πηγές έντονου φωτός.

Μπορούμε να τις αποφύγουμε?

Η χρήση παρασολέιγ (αυτό το "χωνί" γύρω απ' το φακό) συχνά βοηθάει να αποφύγουμε τις ανακλάσεις. Την νύχτα το πρόβλημα φαίνεται περισσότερο αλλά συχνά το πρόβλημα εμφανίζεται και την μέρα θολώνοντας την εικόνα.
Η καλύτερη ποιότητα κάποιων φακών με πρόσθετες επιστρώσεις σε περισσότερα οπτικά στοιχεία τους, περιορίζει δραστικά τις δευτερογεννείς εσωτερικές ανακλάσεις.
Η απλούστερη λύση, αν δεν μπορύμε να καδράρουμε διαφορετικά, είναι η χρήση παρασολέιγ, ή απλά κάτι που να κάνει σκιά στον φακό απ' την φωτεινή πηγή.
 
Ευχαριστώ Ηλία.

Κάτι ανάλογο φανταζόμουνα κι εγώ.

Το είχα μαζί μου αλλά χαζομάρα μου που δεν το δοκίμασα...
 
Οι αντανακλάσεις (flare) δευτερευόντως, πιστεύω, έχουν να κάνουν με τις επιστρώσεις. Κυρίως είναι θέμα σχεδίασης του φακού. Οι ζουμ με τα πολλά οπτικά στοιχεία, είναι και πιο ευάλωτοι. Επίσης εάν το πρόσθιο στοιχείο είναι μεγάλο, έντονα κυρτό και προεξέχει. Οι επιστρώσεις είναι μάλλον απλώς μία απόπειρα εκ των υστέρων "θεραπείας" του προβλήματος. Και δεν εμφανίζονται με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους φακούς, σε άλλους κάνουν την εμφάνισή τους ως γενική θάμβωση που χαλάει όλη την εικόνα, σε άλλους δίνουν ανεξέλεγκτα πολύγωνα, και σε άλλους πάλι εμφανίζονται με πολύ πιο "ανεκτό" τρόπο.
Αλλά και πάλι, βλέπεις φακούς της δεκαετίας του '60, με απλή επίστρωση (πχ ο μικρός Asahi Super-Takumar 28/3.5) να έχουν εντυπωσιακά καλύτερη αντίσταση στη θάμβωση από σύγχρονους ακριβούς φακούς με "nanocoatings" και δεν συμμαζεύεται. Για λήψεις "into the sun", κάτι τέτοια μικρά διαμαντάκια (πχ ο μικρός Nikkor 20/3.5) είναι η προτίμηση αρκετών, που ξέρουν.
 
Μια ερώτηση τώρα:

Η συνήθης διαδικασία επεξεργασίας των φωτογραφιών (JPEG) που ακολουθώ ορίζεται από το στήσιμο του Paint Shop. Ξεκινάω δηλαδή με μείωση του ψηφιακού θορύβου, συνεχίζω με τη «θερμοκρασία» της φωτογραφίας, ακολουθούν ρυθμίσεις φωτισμού, κορεσμού χρωμάτων και τέλος ένα high pass sharpen. Λιγότερο ή περισσότερο ανάλογα με την κατάσταση του πρωτογενούς υλικού.

Οι περισσότερες ρυθμίσεις από τις παραπάνω υφίστανται στο RawTherapee αλλά με τη μείωση του θορύβου τι γίνεται?

ποτε δε πηγαινα τις λυσεις ολα σε ενα.Το καθε πραγμα στο ειδος του.Οπως για παραδειγμα το noise reduction
Και για μενα να ξεκινας πρωτα απο μειωση θορυβου ειναι λαθος.
Πρεπει να γινεται παντα στο τελος μετα απο ολες τις διορθωσεις γιατι πολυ απλα οπως λες περνας απο sharpness(που και σε αυτο υπαρχουν ειδικα plugins μονο για sharp) και αλλαγη φωτεινοτητας κλπ.Ολα αυτα επηρεαζουν το ψηφιακο θορυβο , οποτε καλυτερα να το αφηνες για το τελος
Και ενα πολυ καλο προγραμμα για NR ειναι το noiseninja και το neatimage(χρησιμοποιω το 1ο κατα 99% περιπτωσεων-το 2ο σπανια σε πορτρετα και αν)

Και κατι αλλο που παρατηρησα προσφατα.Οταν εχουμε ενεργοποιημενο NR απο τη μηχανη , συμφωνα με το ISO , αυξανεται και το ποσοστο % που κανει NR.Το βλεπω μεσα απο το capturenx2.Μερικες φορες ειναι πολυ καλυτερο , να απενεργοποιεις το NR τελειως (ειτε απο το προγραμα ειτε απο τη μηχανη το ιδιο ειναι) και μετα να περνας απο ειδικο προγραμα.θα εχεις πολυ καλυτερα αποτελεσματα.Ασε που ετσι κερδιζεις και σε sharpness:)

για παραδειγμα αυτη η φωτο (1600ISO) εγινε με αυτη την μεθοδο.για μενα το αποτελεσμα μαρεσει παρα πολυ
DSC_0054_1.jpg


Ιασονας
 
Το NR το έχω απενεργοποιημένο όπως και πολλά άλλα καλούδια όπως π.χ. το D-Lighting.

Ότι κάνουν αυτά μπορώ να τα κάνω εγώ στο PC μου.

Άρα...

Μεταφέρουμε στο PC μας τα RAW.

Στρώνουμε όπου και όσο χρειάζεται χρώμα και έκθεση με κάποιο ανάλογο πρόγραμμα όπως το Raw Therapee.

Μετατρέπουμε σε JPEG.

Περνάμε σε ένα φωτομάγαζο ή χρωματομάγαζο και διορθώνουμε ότι άλλο χρειάζεται και περνάμε και κανένα εφέ εάν θέλουμε.

Χρησιμοποιούμε το Noise Ninja ή κάτι ανάλογο για να μειώσουμε τον θόρυβο...

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες Ιάσονα.
 
πιστευω πολυ καλυτερα ετσι..
Αλλα εξακολουθω να πιστευω πως η πρωτη σου επιλογη θα πρεπε να ηταν το capturenx2 και οχι το raw therapee.Ο λογος που δε δοκιμαζεις το NX2 , ποιος ειναι ;
 
Το NR το κάνω κατά τη μετατροπή του raw. Σε μεγέθυνση 100 ή 200% και διαλέγοντας κάποιο σκιερό τμήμα μετακινώ τον δρομέα μέχρι να μην υπάρχουν λάθη από χρωματικό θόρυβο. Ακολούθως ελέγχω για ανάγκη εφαρμογής αποθορυβοποίησης σε luminance. Για λήψεις μέχρι τα 400iso δεν εφαρμόζω καθόλου αποθορυβοποίηση (κατ' εξαίρεση μόνο, εάν πρόκειται για διόθρωση σοβαρά υποφωτισμένης λήψης)
 
H επιλογή ενός προγράμματος μετατροπής αρχείων raw είναι πολύ βασική για τη μετέπειτα βελτίωση των φωτογραφιών.

Θα πρότεινα σε όποιον θέλει να δουλέψει σοβαρά να κατεβάσει και να δοκιμάσει όλα ή τα περισσότερα από πιο πρόσφατα επαγγελματικά προγράμματα. Κι ως τέτοια εγώ βλέπω τα ADOBE LIGHTROOM, DXO OPTICS PRO, IMACON CAPTURE ONE, BIBBLE PRO, και NIKON CAPTURE NX (για τους κατόχους ΝΙΚΟΝ). Πάρτε συγκεκριμένα αρχεία, άλλα τοπία, άλλα πορτρέτα, άλλα με θόρυβο, άλλα με υψηλό κοντράστ και δουλέψτε με όλα. Όποιο σας βολέψει και σας δώσει το αποτέλεσμα που θέλετε αυτό να το αγοράσετε κιόλας. 100-150 ευρώ είναι μια λογική τιμή (το LIGHTROOM βέβαια κάνει 270 ευρώ, αλλά είπαμε η ADOBE χτυπά αλλιώς).

προσωπικά πιστεύω ότι αξίζει περισσότερο να δαπανήσουμε 100-200 ευρώ για ένα καλό πρόγραμμα αυτού του είδους, παρά για ένα ακόμη φακουδάκι.