Sub-urban

17 June 2009
3,594
Αν ο Volker Bertelmann ήταν ένα καλό και υπάκουο αγόρι, στη μικρή πόλη του Ferndorf που μεγάλωνε, εκεί πίσω στις αρχές των σέβεντις , θα είχε μείνει ένας καλός και υπάκουος μαθητής, πιστός στον Chopin και τον Schumann, και η ζωή του θα κυλούσε αρμονικά και ήρεμα δίνοντας κονσέρτα για πιάνο ανά τον κόσμο ή, αν ήταν αρκετά καλός προτεστάντης, παίζοντας πιάνο σε επιφανείς καθεδρικούς ναούς κατά τη διάρκεια κατανυκτικών λειτουργιών.

Ο Bertelmann όμως δεν ήταν ένα καλό και υπάκουο αγόρι, αλλά ένα αγόρι με ανήσυχο πνεύμα. Πιθανόν και με «κακές παρέες», για παράδειγμα τον πανταχού παρόντα ( κάνοντας engineering στους Salt ‛n’ Pepa -€“ The Cure -€“ Queen Latifah, ακόμη και τον Vangelis) Adam Fuest . Ο πρώτος που το κατάλαβε αυτό ήταν το Bechstein του, όταν ‛χορτασμένος’ από τους ''απελπιστικά κοινότυπους'' ήχους του φίλου του, αποφάσισε να πειραματισθεί, τοποθετώντας παράξενα αντικείμενα -€“ φύλλα αλουμινόχαρτο, μέταλλο, ξύλο, γυαλί, ακόμη και χαρτί - ανάμεσα στις χορδές και τα hammers του .

preppiano.gif



Για όσους πιστεύουν ότι ο όρος αυτοσχεδιασμός σημαίνει να παίζεις ότι σου έρθει εκείνη τη στιγμή και ο όρος πειραματισμός να κάνεις ιδιόρρυθμες αλχημείες με τις νότες, το prepared piano αποτελεί μια ακόμη διάψευση.

Διότι Απαιτεί. Απαιτεί πολύπλοκη και ιδιαίτερη προετοιμασία, αυστηρή πειθαρχία, επιβολή στην αστείρευτη φαντασία του πιανίστα.
Τα αντικείμενα, παραμένουν στο πιάνο σε όλη τη διάρκεια του έργου και κατά συνέπεια το clavier απαιτεί ένα πολύ αυστηρό πλάνο, όσο αντιφατικό κι αν ακούγεται αυτό -€“ θέλω να πω γιατί να δημιουργήσεις κάτι τόσο αυστηρό, ενώ προσπαθείς να ξεφύγεις από την αυστηρότητα;

artworks-000072662027-h4le0o-original.jpg



Η πρώτη σκέψη, βλέποντας το εξώφυλλο του ''Abandoned City'' είναι ότι πρόκειται για έναν δίσκο με καθαρά urban ήχο:
Γκρίζο τοπίο. Ένα εγκαταλελειμένο κτίριο, μια μισοτελειωμένη οικοδομή. Το μυαλό άθελα φεύγει σε εικόνες που αντικρύζουμε στη δική μας καθημερινότητα και με δυσκολία το επαναφέρω εντός θέματος. Λοιπόν όχι. Το αστικό τοπίο είναι μόνο στο εξώφυλο και στις αιτίες που οδήγησαν τον Ηauschka στη σύνθεσή του. Κάθε κομμάτι και μια πόλη. Εγκαταλελειμένη. Σε κάθε γωνιά του πλανήτη. Ερημωμένη ή ερειπωμένη η κάθε μια για τους δικούς της λόγους. Φυσικές καταστροφές, πυρηνικά ατυχήματα, υπερφυσικά φαινόμενα, αλλά:

Η κλασσική παιδεία του Hauschka, σε συνδυασμό με το φιλέρευνο πνεύμα του, ανατρέπουν τόσο εύκολα συμπεράσματα.

Ο δίσκος διαπνέεται από χιλιάδες αδιάλειπτα παλλόμενα ηχοχρώματα, τα όριά του ακροβατούν ανάμεσα στην μελαγχολία μιας σκοτεινιασμένης θάλασσας και την εξωτική ομορφιά της παραλίας της Ipanema, ο θόρυβος διανθίζεται από παιχνιδιάρικες αναλαμπές techno και διάσπαρτα pizzicati, φόρος τιμής στην αρχέγονη επιρροή.
Το αποτέλεσμα είναι αντιφατικά αναζωογονητικό.
Σε μια δεύτερη ανάγνωση μου φαίνεται απόλυτα φυσιολογικό.
Το Abandoned City γράφτηκε λίγο μετά τη γέννηση του πρώτου του γιού!
Ο ήχος του, είναι η απόλυτα φυσιολογική εξέλιξή του, ένα ταξίδι με αφετηρία το ‛’πρώτο’’ του (όσον αφορά τη χρήση του)The Prepared Piano του 2005 -€“ ένα υπέροχο δείγμα αυτοσχεδιαστικής έμπνευσης -€“ και δια μέσου της εξωτερίκευσης παιδικών αναμνήσεων με το τρυφερό κι εκλεπτυσμένο Ferndorf του 2008, της ‛ηλεκτροτέκνο’ ανησυχίας του με το Salon des Amateurs του 2011, απόσταγμα συνεργασίας με κλασσικούς τσελίστες και βιολονίστες ή σύγχρονους εξερευνητές των παγωμένων ηλεκτρονικών ήχων, και ηλιοκαμένους Καλιφορνέζους ντράμερς.

Ο Ηauschka δεν ήταν αυτός που καθιέρωσε τον όρο prepared piano. Η τιμή ανήκει στον John Cage αν δεν απατώμαι.
Eίναι όμως ίσως ο κυριότερος εκφραστής του στον 21[SUP]ο[/SUP] αιώνα, και, όντας ταυτόχρονα πειραματικός και εκλεπτυσμένος - υπακούοντας σε μια διαφορετική φιλοσοφία που αμφισβητεί κάθε κατεστημένη αντίληψη για την σύνθεση και αναδύει μια δυναμική στη σχέση μεταξύ του ακροατή και του έργου - διεκδικεί επάξια μια θέση στο στερέωμα των μεγάλων πειραματιστών, όπως ο Erik Satie, ο Henry Cowell, ο Christian Wolff, ο Max Richter.
 
Ακουγοντας προσεκτικα τον δισκο (Abandoned City) ,δεν διεκρινα καποιο ειδος αυτοσχεδιασμου...Αντιθετα διαπιστωσα την υπαρξη της κονσολας που χρησιμοποιει ο Ed Sheeran για την αναπαρασταση (στα ''κλειστα'' live του),των ηχογραφημενων παζλ του καθε κομματιου,τα οποια απελευθερωνονται στο σωστο timing απ τον ''διαχειριστη''...
Κατα τα αλλα ο δισκος ακροβατει στα ορια της κλειστοφοβικης πλευρας της ζωης οσο και της τυποποιημενης...
Δεν αφηνει περιθωρια στην φαντασια αλλα μπορει να χρησιμοποιηθει σαν σαουντρακ απο εναν διεστραμμενο νου,για την αναπαρασταση ειδυλλιακων ηλιοβασιλεματων..
Καλλη σε φανταζομαι να λυκνιζεσαι στους ρυθμους του Sanzhi Pod City και αναρρωτιεμαι για το ευρος της φαντασιας σου...
Δυσκολο αλμπουμ αλλα βατο ταυτοχρονα...Αρκει να μην σε παρασυρει στην ρομαντικη πλευρα του...Εκει την πατησες...
 
Κάλλη είσαι μέσα στην περιγραφη σου, πολυ ακριβής
Σε αρκετά διαφορετικο υφος ειναι το αλμπουμ Silfra που ηχογραφησε με την Hilary Hahn που παιζει βιολι, στην Deutsche Grammophon πριν δυο-τρια χρονια. Εκει ο ήχος πιο πολυπλοκος, θα έλεγα επιθετικος και εξωστρεφής. Αξίζει να το αναζητησετε και αυτο (προσωπικα μου αρέσει περισσοτερο...)
 
Κάλλη είσαι μέσα στην περιγραφη σου, πολυ ακριβής
Σε αρκετά διαφορετικο υφος ειναι το αλμπουμ Silfra που ηχογραφησε με την Hilary Hahn που παιζει βιολι, στην Deutsche Grammophon πριν δυο-τρια χρονια. Εκει ο ήχος πιο πολυπλοκος, θα έλεγα επιθετικος και εξωστρεφής. Αξίζει να το αναζητησετε και αυτο (προσωπικα μου αρέσει περισσοτερο...)

Πάνο το αναζήτησα και δικαιώνει την προτίμησή σου πλήρως (αν και εφ' όσον παραβλέψουμε την υποκειμενικότητα στο τι μας αρέσει). Είναι υπέροχος δίσκος κκαι στα σημεία που δεν είναι "επιθετικός" και "εξωστρεφής" είναι λυρικός και βαθειά μελαγχολικός. Νομίζω ότι σε αυτήν την παραγωγή ο Valgeir Sigurosson άφησε να λιώσουν οι πάγοι της Ισλανδικής του ψυχής. Η Hahn πάλι, είναι εξαιρετική σολίστ - απ' όσο μπορούν να καταλάβουν τα σχετικά απαίδευτα αυτιά μου. Ο ήχος που προκύπτει από τον εναγκαλισμό του βιολιού με το prepared piano, προδίδει μια εξαιρετική χημεία μεταξύ τους που αφήνει χώρο στον καθένα να αναπτυχθεί και να δημιουργήσει.
Φυσικά, αν δεν ήταν ένας τόσο άρτιος δίσκος δεν θα είχε κυκλοφορήσει στην Deutsche Grammophon! :aetsch:

Θυμάμαι προ ετών, την Χιονάτη (που είχε μαζί της 7 νότες και 57 γεροντοπαλίκαρα) να κάνει το ίδιο σχόλιο για τον δίσκο της Tori Amos "Night of Hunters"... αυτό, πριν από χρόνια βέβαια, και πριν της βγάλει το μαλλί τρίχα τρίχα ο Darth.... :ernaehrung004:
 
Π Deutsche Grammophon! :aetsch:

:


Μην λες αυτήν την λέξη γιατί θα εκνευριστεί ο Darth και θα κάνει παρουσίαση στους Pharmakon από την φοβερή Sacred Bones! Και δεν είμαστε για φαρμάκια και ξύστρες στα αυτιά καλοκαιριάτικα :food-smiley-005:

AngryBirdVader_buzz.png