Σύγχρονες ηχογραφήσεις κλασσικής μουσικής

Buckner No 7.jpg

Η πρεμιέρα της 7η συμφωνίας του Bruckner δόθηκε το 1884 στην Λειψία. Ο μαέστρος της πρεμιέρας και μετέπειτα μαέστρος της Φιλαρμονικής του Βερολίνου Arthur Nikisch είπε ότι κάτι τέτοιο έχει να συντεθεί από την εποχή του Beethoven.

Εδώ έχουμε μια εκτέλεση με τον ενδιαφέροντα σε ότι ασχοληθεί Αυστριακό μαέστρο Manfred Honeck και την ορχήστρα του Pittsburg. Ήταν μια εκτέλεση που περιμέναμε από τις πληροφορίες του ειδικού τύπου και που μας δικαίωσε συνολικά αλλά και ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος.

Πολύ κατατοπιστικό το συνοδευτικό βιβλιαράκι.
Οι ηχογραφήσεις της R.R. όπως πάντα υψηλοτάτου επιπέδου.
 
folder.jpg

Η Konzerthausorchester Berlin ιδρύθηκε το 1952 και ήταν η Φιλαρμονική του τότε ανατολικού Βερολίνου. Διεθνώς γνωστή την έκανε ο επί πολλά χρόνια, ως το 1979, διευθυντής της μαέστρος Kurt Sanderling. Αργότερα είχε διευθυντές όπως τον Eliahu Inbal, Ivan Fischer, Christoph Escenbach. To 2023 μαέστρος της ορχήστρας ανέλαβε η Γερμανίδα Jochana Mallwitz και αυτή είναι η πρώτη της ηχογράφηση σε cd με την ορχήστρα.

Την ηχογράφηση μου την υπέδειξε φίλος και μετά διάβασα πολύ καλά σχόλια στον έγκριτο Guardian.

Οι δύο συμφωνίες του Kurt Weill συνοδεύονται από τις <επτά θανάσιμες αμαρτίες> ένα έργο του 1933 για μπαλέτο και τραγούδι με την τραγουδίστρια- ηθοποιό Katharine Mehring. Όπως και στην ηχογράφηση του Herbert Kegel με την ορχήστρα της Λειψίας και την Gisela May (αναφορά μου) ο ρόλος της Άννας δίνεται, όπως ταιριάζει στους πικάντικους-σαρκαστικούς στίχους του Brecht, σε μη λυρική τραγουδίστρια.

Συστήνεται.
 
Η δεύτερη συμφωνία είναι αρκετά αξιόλογο έργο, κάτι που δεν θα περίμενε κανείς από τον Weill. (Όσο αφορά την ικανότητα του στο συγκεκριμένο είδος)
 
Μια εξαιρετική ερμηνεία της 5ης του Mahler με πάρα πολύ καλό ήχο.
View attachment 237342
Έχω ακούσει από αυτούς μια εξαίρετη Ηρωική Μπετόβεν. Ευκαιρία να ακούσω και την 5η Mahler που ήταν μαζί αλλά είχα παραλήψει.
Είχα διαβάσει ότι κάποιοι μουσικοί της ορχήστρας ήταν χρηματιστές, κτηματομεσίτες.. όχι πλήρως επαγγελματίες μουσικοί.
 
Last edited:
Έχω ακούσει από αυτούς μια εξαίρετη Ηρωική Μπετόβεν.
Είχα διαβάσει ότι κάποιοι μουσικοί της ορχήστρας ήταν χρηματιστές, κτηματομεσίτες.. όχι πλήρως επαγγελματίες μουσικοί.
Dilettanti , όπως παλιά.
 
είναι το Adagietto της 5ης η καλύτερη κίνηση όλων των συμφωνιών και όλων των έργων?
Αν και ακραιφνής Μαλερικός: με τίποτε... Και μόνον μέσα στο έργο του Μαλερ υπάρχουν τουλάχιστον 30 καλύτερες 'κινήσεις'... Η υπερδημοφιλία του αντατζιετο οφείλεται στον Βισκόντι που το περιέλαβε στον 'θάνατο στην Βενετία'... Αυτό ήταν βέβαια καλό, γιατί γνώρισε τον συνθέτη σε ευρύτερα ακροατήρια, πλην έδωσε υπέρμετρη αίγλη σε μια σχετικά μέτρια σύνθεση ( μέτρια για τα δεδομένα κολοσσών σαν τον Μαλερ και των αντίστοιχων, άλλοι ήσσονες θα έδιναν ένα χέρι κι ένα πόδι για να το έχουν γράψει...).

Επειδή υποτίθεται ότι το αντατζιετο ήταν γραμμένο για την Αλμα ( μούσι, δεν το πιστεύω ) , αν θέλει κανείς παρόμοιας αισθητικής και στοχευσεως σύνθεση, ας ακούσει το adante της 6ης, που είναι κλάσεις ανώτερη σύνθεση, κυριολεκτικά ένα μνημείο ερωτικής τρυφερότητας...
 
Ο C.P.E Bach, δευτερότοκος γιός του μεγάλου κάντορα, ήταν το enfant terrible της οικογένειας.
Ίσως δεν διαθέτει την μελωδικότητα του Christian αλλά ήταν εμφανώς μουσικά πλέον καινοτόμος. Ήταν το avant-garde μέλος της οικογένειας. Αρκεί να ακούσει κάποιος το δεύτερο μέρος (largo ed innocentemente) της 4ης συμφωνίας του Αμβούργου Wq 185/4.

Το 1768 ο Carl Philipp Emanuel Bach άφησε στο Βερολίνο την θέση του στην αυλή του Φριδερίκου του ΙΙ και μετακόμισε στο Αμβούργο στην θέση του νονού του Georg Philipp Telemann. Οι 6 συμφωνίες Wq 185 1-6 αντισυμβατικές για την εποχή του αποτυπώνονται εξαιρετικά στο cd της BIS

folder.jpg

Αντίστοιχα έχουμε μια εξαίρετη φετινή παραγωγή της Akademie fur Alte Music Berlin με τίτλο <από το Βερολίνο στο Αμβούργο> που περιλαμβάνει 4 από τις 6 συμφωνίες του Αμβούργου (1,3,4,5) αλλά και 3 συμφωνίες του Βερολίνου μεταξύ των οποίων η Wq 177 που με το αντισυμβατικό σκοτεινό κλίμα της είχε προκαλέσει εντύπωση στους συγχρόνους του.
H Akademie fur Alte Music στην harmonia mundi έχει και παλαιότερα ηχογραφήσει έργα του C.P.E Bach όπως συμφωνίες, κονσέρτα για τσέλο και για clavecin.

Akademie für Alte Musik Berlin - C.P.E. Bach Symphonies - From Berlin to Hamburg (2024).jpg

Από την συγκριτική ακρόαση σε κοινά έργα μεταξύ των δύο cd δεν μπορώ να ξεχωρίσω ποια εκτέλεση είναι καλύτερη, είναι και τα δυο εξαιρετικά.
 
Δύο ευχάριστα cd που άκουσα πρόσφατα είναι από ξεχασμένους σήμερα συνθέτες όμως αγαπητούς στην εποχή τους.

Ο πρώτος είναι ο Σέργιος Τανέγιεφ μαθητής στην σύνθεση του Τσαικόφσκυ και στο πιάνο του Ρουμπινστάιν. Το κουινέτο το είχα ξανακούσει μαζί με το κουιντέτο του Αρένσκυ αλλά αγνοούσα την σονάτα για βιολί.

Taneyev.jpg

Ο δεύτερος είναι Γερμανός Φερδινάρδος Ρις μαθητής και κατά κάποιο γραμματέας του Μπετόβεν.΄Εδώ σε έργα για πιάνο. Ο Ιταλός πιανίστας με χαρακτηριστικά καθαρή άρθρωση.

Gianluca Faragli - Ries.jpg
 
Όπως αποδεικνύεται και έχει σημειωθεί σε παλαιότερες αναφορές μας, η σχέση της Zhu Xiao-Mei με την μουσική του κάντορα είναι από στενότερες που μπορεί να υπάρξουν.
Αγγλικές σουίτες υπερβατικής ερμηνείας.
front.jpg

Εταιρία Accentus 2 cd.
 
Διαβάζω ότι ο Adam Fischer έγινε τον Σεπτέμβριο 75 ετών και εόρτασε τα γενέθλια του με ένα gala στο Dusseldorf. Διηύθυνε έργα που έπαιξαν ρόλο στην αρχή της καριέρας του όπως η Leonora Overture Νο 3 του Beethoven που διηύθυνε 28 ετών στην όπερα της Βαυαρίας σε αντικατάσταση του ασθενή Bohm και χωρίς πρόβα.
Η έκπληξη ήταν ότι ο εορτάζον Fischer κέρασε στο διάλειμμα το κοινό Ουγγρική σούπα γκούλας φτιαγμένη με συνταγή της οικογένειας του.

Πέρα από αυτά θέλω να αναφερθώ στις τελευταίες ηχογραφήσεις Haydn στην εταιρία Naxos με την Δανέζικη ορχήστρα δωματίου (έχει κάνει και στο παρελθόν με τη Αυστροουγγρική ορχήστρα στην εταιρία ΜDG ).

Είναι οι συμφωνίες από 93 έως 104 οι καλούμενες συμφωνίες του Λονδίνου.
Δεν τις πρόλαβα όλες. Έχω ακούσει μόνο τις πέντε, αυτές που έχουν όνομα (Millitary, Clock, Miracle, Surprise, Drumroll, London).

Ένα είναι σίγουρο ούτε μια στιγμή δεν θα βαρεθείτε. Εφαρμόζει αυτό που λέει. Το να παίζεις μια λάθος νότα είναι αμάρτημα το να παίζεις όμως μια νότα χωρίς έμπνευση είναι θανάσιμο αμάρτημα.

Πως αλλάζουν τα πράγματα ο ήχος της Naxos πάρα πολύ καλός.


Vol. 1.jpgVol. 2.jpgvol.3.jpgvol.4.jpg
 
Η ανακάλυψη ενός καινούργιου έργου του Μοζαρτ, έστω και δωδεκάλεπτου, δεν μπορούσε παρά να κάνει αίσθηση και να κινητοποιήσει άμεσα την μουσική βιομηχανία.

Πρόκειται για εφηβικό έργο που ανακαλύφθηκε στην Λειψία και αποτελείται από επτά μινιατούρες για τρίο εγχόρδων (δύο βιολιά ένα κοντραμπάσο) και αρπίχορδο. Στο έργο δόθηκε ο αριθμός Κ.648 και ονομάσθηκε <μια πολύ μικρή νυχτερινή μουσική>.

Ηχογραφήθηκε από τέσσερεις νεαρούς μαθητευόμενους μουσικούς.

quartet vs..jpgquartet.jpg

Επιπλέον ηχογραφήθηκε από ορχήστρα εγχόρδων κατά το πρότυπο της δημοφιλούς <μικρής νυχτερινής μουσικής>. Η τιμή για την παγκόσμια πρώτη διεύθυνση της ορχηστρικής εκδοχής δόθηκε στον 97 χρονο Herbert Blomstedt και την Gewandhausorchesrter της Λειψίας.

orchestral ver..jpg
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Μια και μιλάμε για τον Mozart, στην παρακάτω ηχογράφηση θα ακούσετε μια εξαιρετική μεταγραφή για βιόλα του κοντσέρτου για κλαρινέτο. Το ηχόχρωμα της βιόλας ταιριάζει τόσο πολύ με την σύνθεση που θα μπορούσε κάλλιστα να είναι αυθεντική σύνθεση. Καταπληκτική επίσης είναι και η ερμηνεία σαν σύνολο.
1200x1200bb.jpg
 
Το σύνολο Berliner Barock Solisten είναι παρακλάδι της Φιλαρμονικής του Βερολίνου. Ο δε Diyang Mei είναι η πρώτη βιόλα της ορχήστρας.
Όλοι αυτοί είναι και σε ατομικό επίπεδο εξαίρετοι μουσικοί.
 
  • Like
Reactions: Sonorus
Συνέχεια μεταγραφών με ιδιαίτερο ηχοχρωματικό ενδιαφέρον. Το πολύ-παιγμένο και πολύ μεταγραμένο BWV1052 αυτή την φορά για ακορντεόν. Ιδιαίτερα απολαυστικό.
g9yfcm-crossroads-preview-m3.jpg
 
Το 2002 είχα δει την ταινία <Κουράστηκα να σκοτώνω τους αγαπητικούς σου> του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ένας εκδότης ερωτεύεται μια τραγουδίστρια με πολλούς θαυμαστές με την Θεοφανία Παπαθωμά στον ρόλο και σε μεγάλες ομορφιές.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Η μουσική ήταν του Κραουνάκη αλλά κόλλησα σε ένα μοτίβο του Boccerini (1743-1805) που στην ταινία επαναλαμβάνεται και που τελικά ανακάλυψα σε ένα βινύλιο της Turnabout με δύο κουιντέτα του. Είναι το τρίτο μέρος το περίφημο μενουέτο από το String Quintet in E Major, Op. 115, G. 275 ή αλλιώς Op. 13, No.5. Αυτό το κουιντέτο συνέθεσε στην Μαδρίτη το 1771.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε στην Μαδρίτη. Όταν οι Γάλλοι εισέβαλαν στην Ισπανία το 1799 ο Boccerini αφιέρωσε έργα του στον Βοναπάρτη πράγμα που δεν άρεσε στους Ισπανούς πάτρονες του με αποτέλεσμα να πεθάνει σε μεγάλη φτώχεια.

Για να επανέλθω στο cd ο ήχος της ορχήστρας είναι πυκνός και ο Isserlis είναι το ίδιο καλός τόσο στα λυρικά όσο και στα μέρη που απαιτούν δεξιοτεχνία άλλωστε και ο Βoccerini ήταν βιρτουόζος τσελίστας.

Τα έργα
Cello Concerto in D Minor, G479
Cello Sonata in C Minor, G2b
String Quintet in D Minor, G.280
Cello Sonata in F Major, G9
Cello Concerto in A Major “The Frog,” G475
Minuetto & Trio from String Quintet in E Major, G275

folder.jpg
 
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Vladimir Jurowski - Bruckner Symphony No. 7 (2024).jpg

Έχω έναν φάκελο που τον λέω <νέοι μαέστροι>. Έχω μαζέψει ηχογραφήσεις του Andrew Litton, Esa-Pekka Salonen, Jose Serebrier της JoAnn Falletta της Susanna Malkki του ουκρανού Theodore Kuchar του Vasily Petrenko και άλλων μεταξύ των οποίων είναι ο Vladimir Jurowski.
Ο κύριος λόγος είναι ότι αυτοί οι μαέστροι αναγκάζονται να ηχογραφούν λιγότερα γνωστά αλλά ενδιαφέροντα έργα που σπάνια ηχογραφούνται.
Ο Vladimir Jurowski έχει ηχογραφήσει τους γνωστούς όπως Mahler και Tchaikovsky αλλά και λιγότερο γνωστούς όπως Silvestrov, την καντάτα του Janacek -The Eternal Gospel ή ένα άλλο ωραίο έργο την τρίτη συμφωνία Enesco.

Η ηχογράφηση της 7ης συμφωνίας είναι η πρώτη του ηχογράφηση σε Bruckner.
Η εκτέλεση αυτή μου άρεσε ιδιαίτερα. Μου άρεσε περισσότερο από άλλες ηχογραφήσεις αξιόλογων συγχρόνων όπως των Thielemann και Poschner. Τώρα η εκτέλεση σε σχέση με αυτήν του Honeck που ανέβασα πριν λίγο καιρό δεν ξέρω, ανεβάζω ότι μου αρέσει την ώρα που το ακούω. Άλλωστε η κλασσική μουσική ζει από τις διαφορετικές εκτελέσεις.