Through Hole Plating σε εξέλιξη...

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
3,141
Επειδή η επιμετάλλωση οπών (είτε μηχανικά είτε ηλεκτροχημικά) για κατασκευή πλακέτας διπλής όψης είναι κάτι που γενικότερα εμποδίζει τις κατασκευές (εκτός κι αν αναλάβει την κατασκευή επαγγελματίας με το ανάλογο κόστος) είπα να το προσπαθήσω. Μηχανικά δεν βρήκα κάποια άκρη που να συμφέρει οικονομικά.
Το μόνο που έμενε ήταν να δοκιμάσω ηλεκτροχημικά...

Φαίνεται να δουλεύει...
Μένει κανά σαραντάλεπτο για να τελειώσει, να γίνουν δοκιμές και να δω τελικά αν έκανα μια τρύπα στο νερό ή αν κατάφερα να τη καλύψω σωστά με χαλκό.

Αναμείνατε στο ακουστικό...
 
Τα καλά νέα είναι πως η επιμετάλλωση έγινε.
Τα κακά νέα είναι πως το στρώμα χαλκού που εναποτέθηκε δεν είναι ένα σώμα με την πλακέτα και με λίγο ξύσιμο με το κοπίδι ξεκολλά. Μάλλον θέλει λιγότερο ρεύμα ή πιο καθαρή επιφάνεια (είχε τριφτεί με ντουκόχαρτο αλλά είχε μείνει μερικές μέρες "απροστάτευτο")
Σε άλλο σημείο που έγινε άθελα η επιμετάλλωση το αποτέλεσμα είναι σαφώς ανώτερο με το στρώμα χαλκού να έχει γίνει ένα με την πλακέτα.
Η περιοχή αυτή είχε τριφτεί λίγο πριν αρχίσει η διαδικασία και ήταν μεγάλη σχετικά με τη περιοχή ενδιαφέροντος.
Όπως και να έχει μάλλον θα βρω την άκρη.
 
Μερικές φωτογραφίες:
 

Attachments

  • IMG_0150-1.JPG
    IMG_0150-1.JPG
    26.4 KB · Views: 43
  • IMG_0155-1.JPG
    IMG_0155-1.JPG
    35.7 KB · Views: 49
  • IMG_0156-1.JPG
    IMG_0156-1.JPG
    40.5 KB · Views: 41
  • IMG_0159-1.JPG
    IMG_0159-1.JPG
    27.1 KB · Views: 44
  • IMG_0161-1.JPG
    IMG_0161-1.JPG
    22.7 KB · Views: 36
Στη πρώτη φαίνεται η πλακέτα πριν την επιμετάλλωση. Τα εσωτερικά τοιχώματα των τρυπών έχουν καλύφθεί με ένα αγώγιμο υλικό (χρησιμοποιείται στην επιδιόρθωση των θερμαντικών αντιστάσεων του πίσω τζαμιού των αυτοκινήτων).
Στη δεύτερη και τρίτη φαίνεται η διάταξη.
Στη τέταρτη φαίνονται οι επιμεταλλωμένες οπές που έχουν ξυστεί και έχει αποκολληθεί το στρώμα χαλκού σε μία από αυτές.
Στη πέμπτη φαίνεται το ξεκολλημένο στρώμα χαλκού.
 
Έκανα δοκιμές με κολλήσεις και τη μηχανική αντοχή τους.
Τραβώντας τον αγωγό, αν από τη μεριά της κόλλησης υπάρχει στρώση μετάλλου το σύρμα δεν ξεκολλά αλλά κόβεται.
Με λιγότερα mA μάλλον θα πετύχω καλύτερη προσκόλληση του επικαθήμενου μετάλλου στο χαλκό της πλακέτας.
 
Αύριο ξαναδοκιμάζω με λιγότερα mA.
Πού θα μου πάει!!!
Το μόνο που με προβληματίζει είναι η διαθεσιμότητα της εν λόγω αγώγιμης "βαφής" (περιέχει ασήμι).
Κατά τα άλλα όλα τα υλικά είναι αρκετά εύκολο να βρεθούν και δεν κοστίζουν.
Για πηγή σταθερού ρεύματος χρησιμοποίησα ένα LM317, μια αντίσταση και ένα απλό τροφοδοτικό.
 
Εδώ φαίνονται οι περιοχές όπου η επιμετάλλωση έχει πετύχει και το στρώμα του μετάλλου που έχει αναποτεθεί απλά δεν ξεκολλά με τίποτα από το χαλκό της πλακέτας έχοντας γίνει ένα σώμα.
Η πυκνότητα ρεύματος (Aμπέρ/επιφάνεια χαλκού που πρόκειται να επιμεταλλωθεί) μάλλον παίζει καθοριστικό ρόλο.
 

Attachments

  • IMG_0163-1 Marked.JPG
    IMG_0163-1 Marked.JPG
    14.2 KB · Views: 36
  • IMG_0164-1 Marked.JPG
    IMG_0164-1 Marked.JPG
    17.3 KB · Views: 43
Απάντηση: Re: Through Hole Plating σε εξέλιξη...

Μια χαρά εργαστήρι έστησες!
Καλή συνέχεια!

Ναι αμέ! Ευτυχώς που έχει καλό καιρό και βγαίνω στην αυλή (τις μπύρες που έχει πάνω στο τραπέζι δεν τις άδειασα ούτε τώρα ούτε μόνος μου :BDGBGDB55:).

Εντοπίζω δύο προβλήματα για δύο διαφορετικές περιπτώσεις.

Το πρώτο είναι πως με χαμηλό ρεύμα (μάλλον) λόγω της μέτριας αγωγιμότητας της αγώγιμης βαφής δεν επικάθεται χαλκός πάνω της αλλά στην περιοχή του χαλκού που είναι εκτεθειμένη.
Λόγω απαίτησης μεγάλων ρευμάτων όταν μεγαλώνει η επιφάνεια,
μασκάρω με σπρέυ (plastik),
καθαρίζω με ισοπροπυλική αλκοόλη την περιοχή που θα γίνει η τρύπα (αυτή την επιφάνεια θέλω να την ελαχιστοποιήσω),
τρυπάω,
καλύπτω το τοίχωμα της οπής, καλύπτοντας και λίγο από το χαλκό της πλακέτας, με την αγώγιμη βαφή (χρησιμοποιώ το μικρότερο τρυπανάκι από αυτό που έγινε η τρύπα για να απλώσω στο εσωτερικό τη βαφή),
αφήνω να στεγνώσει μερικές ώρες
και μετά κάνω την επιμετάλλωση.

Το άλλο που δοκίμασα είναι να καλύψω με το σπρέυ,
να κάνω τρύπα και να καλύψω μόνο το εσωτερικό της τρύπας χωρίς να αφήνω κανένα τμήμα από το χαλκό της πλακέτας εκτεθειμένο.
Δουλεύει αλλά θέλει προσοχή ώστε να κάνει επαφή η βαφή με τον ελάχιστο χαλκό που είναι εκτεθειμένος στο χείλος της τρύπας (αυτό είναι το δεύτερο πρόβλημα που μάλλον αντιμετπωζεται με έναν καλύτερο τρόπο εφαρμογής της αγώγιμης βαφής).

Στη φωτογραφία (μάκρο όσο δεν πήγαινε) φαίνεται μια τομή επιμεταλλωμένης τρύπας 3.2mm που έκανα με το δεύτερο τρόπο που περιέγραψα. Τα σημεία που έχω κυκλώσει είναι αυτά που ο χαλκός της πλακέτας έχει κάνει ένωση με τα τοιχώματα. Φαίνονται ξεκάθαρα και τα σημεία που δεν έχει παραγματοποιήθεί ένωση.
 

Attachments

  • IMG_168 cs detail.JPG
    IMG_168 cs detail.JPG
    38 KB · Views: 24
Παρεπιπτόντως μήπως ξέρει κανείς την περιεκτικότητα του ηλεκτρολύτη για συσσωρευτές μολύβδου σε θειικό οξύ;
Δεν το γράφει πάνω στη συσκευασία και το μόνο που βρήκα είναι στη wiki που αναφέρει περιεκτικότητα 35%.