Τι μεγάλο, παράξενο ταξίδι ήταν αυτό! [Grateful Dead]

grio

Αν. Γενικός Διαχειριστής
Staff member
16 March 2011
4,473
Αθήνα

Η μπαλάντα των ευγνωμόνων νεκρών​

GratefulDeadLPSticker1971.png

Γκρέιτφουλ Ντεντ: Φυσικά, είναι οι νεκροί, ευγνώμονες! Και μόνο ότι απηλλάγησαν από το σαρκίο τους και τις υλικές τους εξαρτήσεις αρκεί. Πόσες φορές όταν το πνεύμα πήγε να ευδοκιμήσει, δεν σκόνταψε πάνω στις δουλείες της σάρκας ή στην ασταμάτητη φθορά της; Πόσο λάθος κάνουμε όταν επενδύουμε στη φθαρτή μας ύπαρξη παραμερίζοντας τις πνευματικές μας αναζητήσεις; Αναζητήσεις, που εν τέλει, είναι οι πραγματικές μας ανάγκες.

Η εκάστοτε εποχική κοσμικότητα καθορίζει το πλαίσιο λειτουργίας και τοποθετεί τους στόχους για την υπαρξιακή μας επιτυχία. Καταστάσεις που πολλές φορές οδηγούν στη σύγχυση και την απόγνωση, όταν το άτομο δεν μπορεί να ανταποκριθεί στα καθορισμένα μέτρα και σταθμά. Ανύπαρκτες ή έστω ελάχιστες είναι οι φωνές για την εσωτερική πληρότητα και για τις πραγματικές και άφθαρτες αξίες που οδηγούν στην προσπάθεια για τελείωση.

Οι δύο αιματηροί πόλεμοι στην ευρύτερη γειτονιά μας, και η επαπειλούμενη γενίκευσή τους, οι εμπορευματοποιημένοι Ολυμπιακοί, που παρακολουθήσαμε, με όλα τα συνεπακόλουθά τους, η συνεχιζόμενη καταστροφή του πλανήτη μας, που υπολογίζουμε ότι εμείς θα προλάβουμε να 'ζήσουμε' πριν την Αποκάλυψη, συνέστησαν δυστυχώς μια υπερβολικά ζοφερή δόση για τα δεδομένα ενός μέσου ανθρώπου με συνέπεια το περαιτέρω κλείσιμο στον εαυτό μας, δεχόμενοι ότι αδυνατούμε να πράξουμε οτιδήποτε.

Πόσο τελικά 'Θεός' αποδεικνύεται ο όποιος Θεός μας, όταν παρακολουθεί την νομοτελειακή καταστροφή μας, αφού ξέροντας εκ προοιμίου την υπόστασή μας και την τελική μας αποτυχημένη εξελικτική κατάληξη, μας έδωσε την επιλογή-ευκαιρία, να διαμορφώσουμε την 'πορεία' μας. Ναι, για την ελευθερία μας, υπήρξε αμέτοχος στις ζωές μας, παρόλες τις εκκλήσεις μας για βοήθεια, και αποδέκτης της οργής μας και της άρνησής μας γι' Αυτόν, όταν θεωρούσαμε ότι δεν παρέμβαινε στις εξόφθαλμες για μας περιπτώσεις που εκλιπαρούσαμε για σωτηρία.

Είπαμε οι καιροί είναι δύσκολοι, παρ' όλη την επίπλαστη νιρβάνα μας. Εάν πρέπει να στεναχωρηθούμε για να ενεργοποιηθούμε, ας το κάνουμε τώρα, και τους λόγους για τη δράση μας, σίγουρα τους γνωρίζει, ο καθένας για τον εαυτόν του...

Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού!
 

Ζώντας την καλή ζωή​

«Κανένας ποιητής, κανένας καλλιτέχνης οποιασδήποτε τέχνης, δεν έχει
το πλήρες νόημά του μόνος του. Η σημασία του, η εκτίμησή του είναι η
εκτίμηση της σχέσης του με τους νεκρούς ποιητές και καλλιτέχνες.
Δεν μπορείτε να τον εκτιμήσετε μόνο του – πρέπει να τον τοποθετήσετε,
για αντίθεση και σύγκριση, ανάμεσα στους νεκρούς
...»
-- T. S. Eliot, "Tradition and the Individual Talent" (1919)


Μου είπες αντίο
Πως θα μπορούσα να ξέρω
Δεν εννοούσες αντίο
Εννοούσες φάση
Μην με αφήσεις να φύγω
Περνούσα πολύ καλά
Ζώντας την καλή ζωή
Λοιπόν, το ξέρω

Οι τροχοί είναι λασπωμένοι
Πήρα έναν τόνο σανό
Άκου τώρα μωρό μου
γιατί εννοώ αυτό που λέω
Πέρασα δύσκολα
Ζώντας την καλή ζωή
Λοιπόν, το ξέρω
RobertHunterByStanleyMouse
Έχανα χρόνο
Δεν είχα τίποτα να κάνω
Κανέναν να πολεμήσω
Ήρθα σε σένα
Οι ρόδες έσπασαν
Ο αρχηγός δεν τραβάει
Η γραμμή έσπασε
το τελευταίο που είδα

Αύριο έρχονται μπελάδες
Αύριο θα έρθει ο πόνος
Μην το σκέφτεσαι πολύ, μωρό μου
γιατί ξέρεις τι λέω
Θα μπορούσα να σου δείξω μια καλή στιγμή
Ζώντας την καλή ζωή
Μην είσαι έτσι

Τίποτα δεν είναι σίγουρο
Θα μπορούσε πάντα να πάει στραβά
Έλα μέσα όταν βρέχει
Βγες έξω όταν θα έχει περάσει
Θα μπορούσαμε να περάσουμε καλά
ζώντας την καλή ζωή
Λοιπόν, το ξέρω
- High Time (Στίχοι: Robert Hunter)

JerryPhilBobby&BillyFillmoreEastNY-Feb1970
Jerry, Phil, Bobby & Billy στο Fillmore East, Νέα Υόρκη - 13 Φεβρουαρίου 1970​
 

Η κατάλληλη ώρα ή οι εργατικοί Ντεντ...​

The Grateful Dead - Workingman's Dead (Ιούνιος 1970, Warner Bros. Records)

WorkingmansDead.jpg

Τραγούδια: A1 Uncle John's Band (Garcia, Hunter) - 4:42, A2 High Time (Garcia, Hunter) - 5:13, A3 Dire Wolf (Garcia, Hunter) - 3:13, A4 New Speedway Boogie (Garcia, Hunter) - 4:05, B1 Cumberland Blues (Garcia, Lesh, Hunter) - 3:15, B2 Black Peter (Garcia, Hunter) - 5:42, B3 Easy Wind (Hunter) - 4:59, B4 Casey Jones (Garcia, Hunter) - 4:24
Μουσικοί: Jerry Garcia (ληντ κιθάρα, πένταλ-στιλ κιθάρα, μπάντζο, φωνητικά, κύρια φωνητικά), Bob Weir (κιθάρα, φωνητικά, συν-κύρια φωνητικά: B1), Ron "Pigpen" McKernan (πλήκτρα, φυσαρμόνικα, φωνητικά, κύρια φωνητικά: B3), Phil Lesh (μπάσο, φωνητικά), Bill Kreutzmann (ντραμς, κρουστά), Mickey Hart (ντραμς, κρουστά), David Nelson (ακουστική κιθάρα: B1)
Στίχοι: Robert Hunter
Φωτογραφία Εξωφύλλου, Καλλιτεχνική Επιμέλεια, Σχέδια: Mouse Studios, Toon N Tree
Παραγωγή / Ηχητική Υποστήριξη: Betty Cantor, Bob Matthews, The Grateful Dead / Alembic

Ηχογραφήθηκε στο Pacific High Recording Studio, Σαν Φρανσίσκο

BillboardAdvertisementFillmoreWestPoster1970.jpg
Διαφήμιση από το Billboard για το άλμπουμ Workingman's Dead και το σινγκλ "Uncle John's Band" / Πόστερ του David Singer για τις
παραστάσεις των Grateful Dead, New Riders of the Purple Sage και Southern Comfort στο Fillmore West, στις 4 με 7 Ιουνίου 1970​

Οι Grateful Dead αγνωστικιστές βρίσκοντας τον κόσμο τους για πρώτη φορά στο Workingman's Dead μπορεί κάλλιστα να αναρωτιούνται μήπως η φήμη της μπάντας για απεριόριστο τυχοδιωκτισμό ήταν κάπως υπερβολική. Αντί για τα σπειροειδή ατελείωτα ψυχεδελικά τζαμαρίσματα του θρύλου, που απλώθηκαν στο Live/Dead και σε αμέτρητες σκηνές της Δυτικής Ακτής, εδώ πλησίασαν τις ρίζες, με παραδοσιακά δομημένα, σφιχτά εκτελεσμένα τραγούδια, που συμμορφώνονται με την επικρατούσα μόδα για την ανασκαφή της μυθικής ιστορίας των συνόρων της Αμερικής ως αντίδοτο στα ζοφερά τεκταινόμενα στο Βιετνάμ.

Σύμφωνα με τα λόγια του ντράμερ Μίκυ Χαρτ/Mickey Hart, το τέταρτο στούντιο άλμπουμ τους είναι ο ήχος της χίπικης πρωτοπορίας του Σαν Φρανσίσκο που «βγαίνει από τη διαστημική μας στολή και κατεβαίνει στη γη». Μεταμορφώνοντας τους εαυτούς τους σε μια δεμένη μπάντα του Μπέικερσφιλντ/Bakersfield που τραγουδάει για τις ζωές των απλών ανθρώπων, ακούγονται πιο κοντά στους Strangers παρά στους Frumious Bandersnatch.

Εκείνη την εποχή, φαινόταν μια πιο βαθιά αλλαγή από ό,τι ήταν στην πραγματικότητα. Ο Τζέρι Γκαρσία/Jerry Garcia και ο Μπομπ Γουέιρ/Bob Weir είχαν ισχυρούς δεσμούς με την κάντρι, το φολκ και το μπλουζ μέσω προηγούμενων συγκροτημάτων. Η μετακόμιση των Dead από το Χέιτ-Ασμπέρυ/Haight-Ashbury το 1968 στο Λάρκσπερ/Larkspur, στην κομητεία Marin, ενθάρρυνε μια πιο απλοϊκή κατεύθυνση, ενώ η παρέα με τους Crosby, Stills & Nash όξυνε το ένστικτό τους για το τραγούδι αρμονίας. Εκ των υστέρων, το ράγκταϊμ "Dupree's Diamond Blues" στο Aoxomoxoa ήταν ένα σαφές μήνυμα επικείμενης πλήρους εμβάπτισης. Το 1969, ο Γκαρσία αγόρασε μια Zane Beck πένταλ-στιλ κιθάρα, και ο ήχος της – απότομος και λαμπερός σαν φεγγαρόφωτο – θα αποδειχτεί κεντρικός στον επόμενο δίσκο.

Η αλλαγή ήταν στον αέρα. Ο στιχουργός Ρόμπερτ Χάντερ/Robert Hunter είχε επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τη στιχουργική γραφή του Robbie Robertson στα δύο πρώτα άλμπουμ των Band, που κυκλοφόρησαν το 1968 και το 1969. «Η κατεύθυνση που πήγε με τους Band ήταν ένα από τα πράγματα που με έκαναν να σκεφτώ τη σύλληψη του Workingman's Dead». Eίπε o Χάντερ το 1988. «Εντυπωσιάστηκα πολύ με την περιοχή στην οποία δούλευε ο Ρόμπερτσον. Το πήρα και το μετέφερα στη Δύση, που είναι μια περιοχή με την οποία είμαι εξοικειωμένος... τοπικός, αλλά όχι στον Νότο, γιατί όλοι επέστρεφαν στον Νότο για έμπνευση εκείνη την εποχή».

Στο Larkspur, ο Χάντερ αράδιαζε στίχους στη γραφομηχανή του και τους έδινε στον Γκαρσία, μια σειρά από τραγούδια-ιστορίες που βασίζονται σε χαρακτήρες για ανθρακωρύχους, οδηγούς φορτηγών, σιδηροδρομικούς, μοναχικούς χαρτοπαίχτες. Το έντονο ενδιαφέρον του γι' αυτά, ήταν το κλειδί για να ξεκλειδώσει τον ήχο του Workingman's Dead: αυτές οι ριζωμένες στο χώμα λέξεις χρειάζονταν γήινη μουσική, όχι γαλαξιακά ταξίδια. Γράφοντας και παίζοντας καθ' όλη τη διάρκεια του δεύτερου μισού του 1969, οι Dead παρουσίασαν μεγάλο μέρος του υλικού ζωντανά και έκαναν περαιτέρω πρόβες στις ενορχηστρώσεις πριν μπουν στο στούντιο τον Φεβρουάριο του 1970. Δουλεύοντας στο Pacific High στο Σαν Φρανσίσκο, ολοκλήρωσαν το άλμπουμ σε εννέα ημέρες.

GratefulDeadFillmoreEastNY1970.jpg
οι Grateful Dead παίζοντας στο Fillmore East της Νέα Υόρκης, στις 11, 13 & 14 Φεβρουαρίου 1970​

Το αποτέλεσμα ήταν οκτώ απλά τραγούδια, τυλιγμένα σε λαμπερή μελωδία και ζεστές οργανικές υφές. Μουσικά, το Workingman's Dead έχει απόλυτο νόημα στο πλαίσιο όσων συνέβαιναν στην αμερικάνικη μουσική στα τέλη της δεκαετίας του '60. Είναι ένας δίσκος με πολλούς γονείς: όχι μόνο τους Band, αλλά και τα John Wesley Harding και Nashville Skyline του Dylan, το Sweetheart Of The Rodeo των Byrds και το Gilded Palace Of Sin των Flying Burrito Brothers. Ωστόσο, ενώ ο δίσκος στρέφει το αυτί του στην αναβίωση του κάντρι-ροκ, τελικά ενδιαφέρεται περισσότερο για τα θεμέλια. Οι με σκληρές-γωνίες ροκ εντ ρολ χρωματισμένες νότες του ήχου του Bakersfield στα τέλη της δεκαετίας του '50, είναι ο πραγματικός του προσανατολισμός, με τους θεματοφύλακές του, Μπακ Όουενς/Buck Owens και Μερλ Χάγκαρντ/Merle Haggard.

Μπορείτε να ακούσετε την επιρροή τους να περνάει μέσα από το ευδιάθετο "Dire Wolf", το οποίο, με το παιχνιδιάρικο φωνητικό και τη στροβιλιζόμενη πένταλ-στιλ κιθάρα, γνέφει επίσης στις πιο ανάλαφρες στιγμές του Sweetheart Of The Rodeo. Το απέριττο, καθηλωτικό "High Time" είναι μια παραπονιάρικη κάντρι ψαλμωδία, μια απόκοσμη μπαλάντα των Απαλαχίων της παλιάς εποχής που φιλτράρεται μέσα από τον ραγισμένο φακό του Gram Parsons. Το "Casey Jones" είναι η ξέγνοιαστη ροκάδικη ιστορία ενός οδηγού τρένου που σνιφάρει κόκα, με το αγέραστο γκρουβ της καλής εποχής του να βρίσκεται κάτω από ένα υπέροχο φωνητικό με μασημένα φωνήεντα, από τον Γκαρσία εμποτισμένο με ουίσκι. Το νωχελικό ακουστικό μπλουζ της μπροστινής βεράντας του "Black Peter" έχει μια μυρωδιά από την πευκώδη μελαγχολία των Band, όχι μόνο στους ελαφρώς ταραχώδεις απόηχους του Richard Manuel από τον Garcia, αλλά και σε κάτι πιο θεμελιώδες.

Το "Uncle John's Band" νιώθει πιο σύγχρονο. Ένα αέρινα όμορφο δημιούργημα με ζωηρό, σχεδόν καλύψο ρυθμό, που στέκεται στην υπηρεσία των Crosby, Stills & Nash, οι οποίοι κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο άλμπουμ τους τον Μάιο του 1969. Τραγουδώντας α καπέλα σε σφιχτή αρμονία τριών μερών, όπως κάνουν οι Γκαρσία, Γουέιρ και Φιλ Λες/Phil Lesh κοντά στο τέλος του τραγουδιού, θα φαινόταν φανταστικό ακόμη και ένα χρόνο πριν, αλλά εδώ εκτινάσσονται στα ύψη. Το διπλοχρονισμένο μπάντζο στο κροσόβερ μπλούγκρας-κάντρι "Cumberland Blues", όπου ο Weir μοιράζεται τα βασικά φωνητικά και ο Lesh παίρνει τα μοναδικά συνθετικά του εύσημα, σχεδόν προβλέπει τους Eagles. Τελειώνει με ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα μελωδίας και ξέφρενου παιξίματος.

Άλλες φορές, τα γρανάζια αλέθουν κάτι με λίγο περισσότερο δύναμη. Το "New Speedway Boogie" είναι ένα γρασαρισμένο ρυθμ εντ μπλουζίστικο ρολάρισμα, βυθισμένο σε ένα σκοτάδι που ίσως να προήλθε από το δολοφονικό σόου των Rolling Stones στο κοντινό Altamont Speedway δύο μήνες πριν, στο οποίο οι Dead αρνήθηκαν να παίξουν. «Στη ζέστη του ήλιου ένας άντρας πέθανε από το κρύο», προειδοποιεί ο Γκαρσία. Υπάρχουν επίσης απόηχοι – «η ώρα ήταν τόσο αργά...» – του Αποκαλυπτικού μύθου του Dylan, "All Along The Watchtower". Γραμμένο αποκλειστικά από τον Hunter και τραγουδισμένο από τον Pigpen, το "Easy Wind" είναι ένα σκληρό φάνκι μπλουζ που βρίσκεται κάπου ανάμεσα στον Tim Buckley και τους Steppenwolf. Τα εκτεταμένα σόλο περιορίζονται σε μεγάλο βαθμό στο Workingman's Dead, αλλά το "Easy Wind" συχνά περιελισσόταν στον αιθέρα στη σκηνή. Με τους εναλλασσόμενους χρονικούς ρυθμούς και τη φυσαρμόνικα που ξεφυσάει, είναι ό,τι πιο βαρύ για τον δίσκο.

Μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ στις αρχές του καλοκαιριού, η αλλαγή της έμφασης των Dead ήταν ξεκάθαρη. Όχι μόνο φάνηκε στο εξώφυλλο – το οποίο απορρίπτει το ψυχεδελικό καρτούν του Aoxomoxoa για μια σέπια, μονοχρωματική νοσταλγία – αλλά και στον ίδιο τον τίτλο: ρητά αυτοαναφορικός, αναγγέλλει μια νέα εργατική εκδοχή της μπάντας.

Από πολλές απόψεις, είναι ένας έξυπνα λυσιτελής δίσκος. Αν το σχέδιο ήταν να εξοικονομηθούν χρήματα, να κερδηθεί ραδιοφωνική μετάδοση και να αντιμετωπιστεί η οικονομική αδράνεια των τελευταίων χρόνων, λειτούργησε άψογα. Το "Uncle John's Band" τρύπωσε στο χαμηλότερο σημείο του Billboard Χοτ 100, το "Casey Jones" ήταν ραδιοφωνική επιτυχία και το άλμπουμ διέσπασε το Τοπ 30. Οι Grateful Dead ξαφνικά ξανασυναρμολογήθηκαν στη φαντασία του κοινού ως ένα προσιτό γκρουπ (λέμε τώρα) με πραγματικά τραγούδια.
Και το κυριότερο, είχαν πάρει φόρα...

(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, discogs.com, dead.net, σημειώσεις επανέκδοσης του 2003, Graeme Τhomson, The Ultimate Music Guide Grateful Dead, A Long Strange Trip: The Inside History of the Grateful Dead, Dennis McNally, Broadway Books, 2002)

JerryGarciaFillmoreAuditoriumSF1970.jpg
ο ακουστικός Τζέρι στην πένταλ-στιλ στο Fillmore Auditorium, Σαν Φρανσίσκο, 5 Ιουνίου 1970 (φωτογραφία Bob Marks)​
 
- The Grateful Dead · Workingman's Dead [Playlist] -
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Τώρα δεν ξέρω, αλλά μου είπαν
στη ζέστη του ήλιου ένας άνθρωπος πέθανε από το κρύο
Θα συνεχίσουμε να ερχόμαστε ή θα μείνουμε και θα περιμένουμε
με τον ήλιο τόσο σκοτεινό και την ώρα τόσο αργά;

Δεν μπορείς να παραβλέψεις την έλλειψη, Τζακ
ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να οδηγήσεις
Δεν έχει πινακίδες ή διαχωριστικές γραμμές
και πολύ λίγους κανονισμούς για καθοδήγηση
...
Τώρα δεν ξέρω, αλλά μου είπαν
Αν το άλογο δεν τραβάει, πρέπει να κουβαλάς εσύ το φορτίο
Δεν ξέρω, ποιανού η πλάτη είναι τόσο δυνατή
Ίσως να το μάθουμε πριν είναι αργά;

Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο
Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο
Αυτό το σκοτάδι πρέπει να φύγει

- Robert Hunter, "New Speedway Boogie"​
 

Γλυκιά μανόλια​

MagnoliaGrandiflora.jpg
Οι μανόλιες είναι μια οικογένεια δέντρων και θάμνων, που προέρχονται από την Ασία
και τη Βόρεια και Κεντρική Αμερική. Το είδος είναι αξιοσημείωτο για τις επιδεικτικές
του ανθοφορίες και το πιο διάσημο είναι αυτό της Magnolia grandiflora, της Nότιας
μανόλιας, που παράγει αρωματικά, κρεμώδη λευκά άνθη άνω των είκοσι εκατοστών
σε διάμετρο. Το ίδιο το δέντρο μπορεί να μεγαλώσει πάνω από τριάντα μέτρα ύψος.
Η Μα(γ)νόλια είναι επίσης το επίσημο δέντρο του Μισισιπή. Ιστορικά, οι μαγνόλιες
έχουν συσχετιστεί με τις Νότιες Ηνωμένες Πολιτείες.


Τα λουλούδια της γλυκιάς Μαγνόλιας ανθίζουν
Η κεφαλή της είναι άδεια και δεν με νοιάζει
Είδα το μωρό μου κάτω στο ποτάμι
Ήξερα ότι θα έπρεπε να έρθει σύντομα για να πάρει αέρα

Γλυκό λουλούδι, έλα κάτω από την ιτιά
Μπορούμε να περάσουμε καλά, αν μείνεις
Μπορούμε να ανακαλύψουμε τα θαύματα της φύσης
Να κυλιέσαι στα βούρλα κάτω στην όχθη του ποταμού

(Αυτή) Έχει τα πάντα υπέροχα
(Αυτή) Έχει όλα όσα χρειάζομαι
Παίρνει το τιμόνι όταν τα βλέπω διπλά
Πληρώνει την κλήση μου όταν τρέχω

(Αυτή) Έρχεται και γλιστράει μέσα από βιολετί ακτίνες
(Αυτή) Μπορεί να βαδίσει σε μια σταγόνα δροσιάς
Δεν έρχεται και δεν την ακολουθώ
Περιμένει στα παρασκήνια ενώ σου τραγουδάω

(Αυτή) Μπορεί να χορέψει σε ρυθμό Κατζούν
Πηδά σαν Γουίλις
[ΣτΜ. τζιπ] σε τετρακίνηση
(Αυτή) Είναι ένας καλοκαιρινός έρωτας την άνοιξη, το φθινόπωρο και τον χειμώνα
(Αυτή) Μπορεί να κάνει ευτυχισμένο κάθε άντρα

Γλυκιά Μαγνόλια
Χτυπώντας αυτό το μπλε κουδούνι
Πιασμένη από το φως του ήλιου
Έλα έξω τραγουδώντας
Θα σε περπατήσω στη λιακάδα
Έλα, γλυκιά μου, έλα μαζί μου
(Αυτή) Έχει τα πάντα απολαυστικά
(Αυτή) Έχει όλα όσα χρειάζομαι
Ένα αεράκι στα πεύκα στο φεγγαρόφωτο της καλοκαιρινής νύχτας
Τρελή στο φως του ήλιου, ναι, πράγματι

Μερικές φορές όταν ο κούκος κλαίει
Όταν το φεγγάρι είναι μισοκατεβασμένο
Μερικές φορές όταν η νύχτα πεθαίνει
Βγαίνω έξω και περιπλανιέμαι
Περιπλανιέμαι

Ονειροπόληση με λιακάδα
Θα σε συνοδέψω στα ψηλά δέντρα
Πηγαίνοντας εκεί που πάει ο άνεμος

Ανθίζοντας σαν κόκκινο τριαντάφυλλο
Αναπνέοντας πιο ελεύθερα
Το φως σβήνει τραγουδώντας

Θα σε συνοδέψω στην πρωινή λιακάδα
Ονειροπόληση με λιακάδα
Θα σε συνοδέψω στη λιακάδα
- Sugar Magnolia (Στίχοι: Robert Hunter και Bob Weir)

KelleyMouse Illustration.png
Εικονογράφηση από τους Alton Kelley και Stanley Mouse για το
βιβλίο τραγουδιών των Grateful Dead (Ice Nine / WB Publications, 1972)​
 

Αμερικάνικη ομορφιά​

Grateful Dead - American Beauty (Νοέμβριος 1970, Warner Bros. Records)

AmericanBeauty.jpg

Τραγούδια: A1 Box Of Rain (Lesh, Hunter) - 5:16, A2 Friend Of The Devil (Garcia, Dawson, Hunter) - 3:20, A3 Sugar Magnolia (Weir, Hunter) - 3:15, A4 Operator (McKernan) - 2:21, A5 Candyman (Garcia, Hunter) - 6:12, B1 Ripple (Garcia, Hunter) - 4:10, B2 Brokedown Palace (Garcia, Hunter) - 4:18, B3 Till The Morning Comes (Garcia, Hunter) - 3:13, B4 Attics Of My Life (Garcia, Hunter) - 5:09, B5 Truckin (Weir, Garcia, Lesh, Hunter) - 5:09
Μουσικοί:
Jerry Garcia (κιθάρα, πένταλ-στιλ κιθάρα, πιάνο, φωνητικά), Bob Weir (κιθάρα, φωνητικά), Phil Lesh (μπάσο, κιθάρα, πιάνο, φωνητικά), Bill Kreutzmann (ντραμς), Mickey Hart (κρουστά), Ron "Pigpen" McKernan (φυσαρμόνικα, φωνητικά, στίχοι: A4)
-- Πρόσθετοι μουσικοί
Dave Torbert (μπάσο: A1), David Nelson (ηλεκτρική κιθάρα: A1), David Grisman (μαντολίνο: A2, B1), Ned Lagin (πιάνο: A5), Howard Wales (όργανο: A5, B5, πιάνο: B2)
Στίχοι: Robert Hunter
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Kelly, Mouse Studios
Παραγωγή: The Grateful Dead, Steve Barncard

Ηχογραφήθηκε στα Wally Heider Studios, Σαν Φρανσίσκο.

WarnersPromoSantaRosaFairgroundsPoster1970.jpg
Διαφήμιση για το άλμπουμ American Beauty της Warner Bros. Records / Αφίσα για την παράσταση στο Santa Rosa Fairgrounds
της Βόρειας Καλιφόρνιας με τα σκίτσα από τον Stanley Mouse και τα υπόλοιπα από τον Timothy Dixon

Έχοντας ανακαλύψει τη χαρά της τραγουδοποιίας και των φωνητικών αρμονιών με το Workingman's Dead – και ερχόμενοι κοντά σε μεγάλο βαθμό για πρώτη φορά σε δίσκο – οι Grateful Dead πείσμωσαν. «Η αλλαγή ήταν αισθητή στο αγοραστικό κοινό», επεσήμανε ο Bob Weir στις αρχές του 1971, με περισσότερο να ακούγεται σαν μάρκετινγκ στέλεχος δισκογραφικής εταιρείας παρά ως χίπης μουσικός. Αλλά στη συνέχεια κατέστησε σαφές ότι η μεταμόρφωση δεν είχε εμπορικά κίνητρα. «Όλοι αποφασίσαμε ότι μας άρεσε να τραγουδάμε, γιατί το τραγούδι είναι πολύ διασκεδαστικό, και το ξεπετάγαμε για πολύ καιρό».

Έτσι, τον Αύγουστο του 1970, λιγότερο από τρεις μήνες μετά την κυκλοφορία του πρώτου τους επιτυχημένου LP, η μπάντα κατευθύνθηκε με ανυπομονησία στο Studio C των Wally Heider Recorders στο Σαν Φρανσίσκο για να ηχογραφήσει τη συνέχεια. Παρά το συμπιεσμένο χρονικό πλαίσιο, ήταν οπλισμένοι με πλούσιο νέο υλικό. Ο Τζέρι Γκαρσία/Jerry Garcia και ο Ρόμπερτ Χάντερ/Robert Hunter είχαν ρέντα ξεπετάγοντας το ένα πετράδι μετά το άλλο στο ειδυλλιακό σπίτι που μοιράζονταν στο Λάρκσπερ/Larkspur, αλλά ο Χάντερ είχε επίσης αρχίσει να γράφει παραγωγικά μαζί με τους Weir και Phil Lesh. Και τώρα που είχαν μάθει την αξία της λακωνικότητας, θα υπήρχε αρκετός χώρος στο LP για υλικό από όλους τους συλλογικούς συνδυασμούς.

Ο Μπόμπ Μάθιους/Bob Matthews και η Μπέτι Κάντορ/Betty Cantor δεν ήταν διαθέσιμοι για παραγωγή, έτσι η μπάντα έριξε τα ζάρια με τον μηχανικό προσωπικού Στίβεν Μπάρνκαρντ/Stephen Barncard, έναν σχετικά νεοφερμένο. Αλλά υπήρχε μικρό ρίσκο: ο Barncard είχε εισβάλει στο Heider ως βοηθός στα σέσιον του Crosby, Stills & Nash πριν αποφοιτήσει ως πρώτος μηχανικός στο Déjà Vu των CSNY, κομμένο κυρίως εκεί στο Studio C, όπου ο Garcia είχε προμηθεύσει το χαρούμενο πένταλ-στιλ κομμάτι για το "Teach Your Children". Ο Μπάρνκαρντ ήταν κάθε άλλο παρά Ντέντχεντ/Deadhead και δεν είχε ακούσει το Workingman's Dead, αλλά είχε ακούσει ιστορίες από συναδέλφους του μηχανικούς για τις δυσκολίες της συνεργασίας με την μπάντα, οπότε ανακουφίστηκε όταν διαπίστωσε ότι είχαν αφιερώσει χρόνο για να φτιάξουν τα νέα τραγούδια, εστιάζοντας κυρίως στις τριμερείς αρμονίες τους. Οι Garcia, Weir και Lesh δεν θα συγκρίνονταν ποτέ με τους CSN, οι οποίοι τους ενέπνευσαν και ενθάρρυναν, αλλά είχαν σφίξει αρκετά το μείγμα τους από το Workingman's Dead.

Ενώ το Workingman's Dead αντλήθηκε από την καλιφορνέζικη κάντρι του Μπέικερσφιλντ/Bakersfield, το American Beauty επηρεάστηκε από τη μετεγκατάσταση των μελών της μπάντας από το Χέιτ-Ασμπέρυ/Haight-Ashbury σε διάφορα γραφικά σημεία της κομητείας Μαρίν/Marin, στην περιοχή του Κόλπου/Bay Area αντίστοιχης του Laurel Canyon. Οι στίχοι του Hunter, που επιβεβαίωσαν την αναγνωρισμένη εμμονή του με τα δύο πρώτα άλμπουμ των Band, ήταν βουτηγμένοι στην καθομιλουμένη γλώσσα της Αμερικάνικης φολκ και κάντρι μουσικής, εμβαθύνοντας τον εναγκαλισμό των Dead με την παράδοση, καθώς αντάλλαξαν τις ηλεκτρικές κιθάρες τους με ξύλινα όργανα. Ήταν μια στροφή προς την αντίθετη κατεύθυνση από τον βουτηγμένο σε οξύ αυτοσχεδιασμό που τους είχε ξεχωρίσει από τους συγχρόνους τους, και έφερε τον Captain Trips-Garcia, να κάνει τον κύκλο του στις ακουστικές του μέρες στους προδρόμους των Dead, όπως των Mother McCree's Uptown Jug Champions.

AmericanBeautyPublicityPhotoNov1970.jpg
διαφημιστική φωτογραφία για το American Beauty τραβηγμένη μπροστά από το The Barn, το ράντσο του Mickey, στο Νοβάτο, Καλιφόρνια,
στις 24 Νοεμβρίου 1970: Bill Kreutzmann, Ron "Pigpen" McKernan, Jerry Garcia, Bob Weir, Mickey Hart και Phil Lesh

Οι συντροφικές μπαλάντες "Box Of Rain", με τον συν-συνθέτη Lesh να κάνει κύρια φωνητικά και τον Ντέιβιντ Νέλσον/David Nelson των New Riders Of The Purple Sage να προμηθεύει την B-bender κιθάρα σε στυλ Clarence White, και το "Ripple", ένα από τα δύο κομμάτια που λουστραρίστηκαν από το μαντολίνο του Ντέιβιντ Γκρίσμαν/David Grisman, οδηγώντας την πρώτη και τη δεύτερη πλευρά, με το πρώτο να δίνει τον τόνο του άλμπουμ, και το δεύτερο να τον διατηρεί.

Ο Χάντερ και ο Γκαρσία είχαν γράψει το στοιχειωμένο αλλά και ζωηρό "Friend Of The Devil" για τους New Riders Of the Purple Sage, αλλά ταίριαζε τόσο καλά με το κλίμα του American Beauty που τοποθέτησαν το κομμάτι, με το αφοπλιστικά χαοτικό κύριο φωνητικό του Garcia, δεύτερο στη σειρά του άλμπουμ. Ο Weir κάνει το ντεμπούτο του ως βασικός τραγουδιστής στο άψογο ρόκερ του "Sugar Magnolia" και είναι τόσο φυσικός που αναρωτιέται κανείς γιατί τους πήρε τόσο πολύ για να τον παρουσιάσουν. Έχει ειπωθεί ότι το τραγούδι γράφτηκε για τη φίλη του Bob Weir, Frankie Azzara, η οποία ζούσε μαζί του για πολλά χρόνια.

Πράγματι, το American Beauty στέκεται ως το πιο πλουραλιστικό από τα άλμπουμ των Grateful Dead, τόσο πολύ που η μπάντα άφησε χώρο για μια συνεισφορά από τον 'παρακμάζοντα' Ρον "Πίγκπεν" Μακκέρναν/Ron "Pigpen" McKernan, που είναι ελάχιστα παρών κατά τα άλλα – το "Operator" του, που εμένα μου γουστάρει ενώ για τους κριτικούς, είναι ο μόνος αδύναμος κρίκος ανάμεσα σε μια σειρά από κομμάτια με απήχηση που άντεξαν στον χρόνο. Το "Candyman", το μεγαλύτερο χρονικά κομμάτι στο LP των έξι και δεκατεσσάρων ληθαργικών λεπτών, και το "Brokedown Palace" που μοιάζει με Band – και τα δύο με τις πινελιές από την πένταλ-στιλ του Γκαρσία – πλαισιώνουν το κρυστάλλινο "Ripple", σχηματίζοντας το νοσταλγικά μελωδικό κέντρο του άλμπουμ. Το ξεσηκωτικό, γεμάτο αρμονίες κάντρι ρόκερ "Till The Morning Comes", που προϊδεάζει για το "Take It Easy" των Eagles, εισάγει κάποιο δυναμισμό στο άλμπουμ, ενώ η μπαρόκ μπαλάντα "Attics Of My Life", που διαθέτει τις πιο παρθένες αρμονίες που θα συγκέντρωναν ποτέ οι Garcia, Weir και Lesh, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το προσχέδιο για την αμερικάνικη ίντι φολκ σκηνή τέσσερις δεκαετίες αργότερα.

Ίσως είναι μια ένδειξη της αμφιθυμίας της μπάντας σχετικά με το να παίξει το παιχνίδι της μεγάλης δισκογραφικής, ότι έθαψαν το προφανές σινγκλ "Truckin'" στο τέλος του δίσκου, ένα φιλάρεσκο συγγενικό κομμάτι του "Uncle John's Band" που ξεχώρισε στο Workingman's Dead. Από την άλλη, αυτό το πιασάρικο κομμάτι, μια τετραμελής συνεργασία με τον Weir που αναλαμβάνει τα βασικά φωνητικά και οδηγεί τις τριμερείς αρμονίες στα ρεφρέν, αποτελεί μια κολασμένη ανταμοιβή, με τον αντίκτυπό του να υπερφορτίζεται από τις πιο ανεξίτηλες στιχουργικές γραμμές στον απέραντο κανόνα των Dead: «Μερικές φορές το φως λάμπει όλο πάνω μου/Άλλες φορές μετά βίας μπορώ να δω/Τελευταία μου έρχεται στο μυαλό/Τι μακρύ, παράξενο ταξίδι ήταν αυτό».

Η εκστατική ανάταση του "Truckin'" ελαφρύνει το υπόγειο ρεύμα της μελαγχολίας που διαπερνά το άλμπουμ, το αποτέλεσμα αυτού που ο Γκαρσία περιέγραψε ως «η μια διαβολική αναποδιά μετά την άλλη». Ο Lesh συνέγραψε το "Βox Of Rain" ενώ ο πατέρας του πέθαινε από καρκίνο. Η μητέρα του Γκαρσία πέθανε τον Σεπτέμβριο μετά από αυτοκινητιστικό ατύχημα. Το επιδεινούμενο πρόβλημα αλκοολισμού του McKernan θα τερμάτιζε τη θητεία του στην μπάντα και θα οδηγούσε στον θάνατό του το 1973, ενώ ο μάνατζερ Λένι Χαρτ/Lenny Hart, ο πατέρας του Μίκυ, το έσκασε με ένα σημαντικό μέρος του νεοαποκτηθέντος πλούτου των Dead, βάζοντας τον γιο του στο περιθώριο για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Η μουσική που έφτιαχναν τους βοήθησε να ξεπεράσουν αυτή τη σειρά από καταιγίδες και οι αρμονίες που είχαν δουλέψει τόσο σκληρά για να δέσουν, ενσάρκωσε την αποφασιστικότητα των μελών της μπάντας να κρατηθούν ενωμένοι στις δύσκολες στιγμές. Οι Grateful Dead βγήκαν από αυτή τη σειρά τραυμάτων με το πιο αγαπημένο τους στούντιο άλμπουμ, γεμάτο με τραγούδια που θα γίνονταν μόνιμα βασικά κομμάτια του ζωντανού ρεπερτορίου τους. Ο Γκαρσία γνώριζε ότι το American Beauty ήταν ξεχωριστό ακόμη και πριν από την κυκλοφορία του άλμπουμ. «Έχει μερικά από τα πρώτα πράγματα που έχω γράψει και έχουμε παίξει ως μπάντα», είπε με ένα μείγμα περηφάνιας και απορίας, «που κατά τη γνώμη μου είναι πραγματικά όμορφα».

(*****, πηγές: εξώφυλλο, wikipedia.org, discogs.com, dead.net, σημειώσεις επανέκδοσης του 2003, Bud Scoppa, The Ultimate Music Guide Grateful Dead, A Long Strange Trip: The Inside History of the Grateful Dead, Dennis McNally, Broadway Books, 2002)

GratefulDead&NRPSNovatoCA1970.jpg
Grateful Dead & New Riders of the Purple Sage στο ράντσο του Mickey, στο Νοβάτο, Καλιφόρνια, την 1η Νοεμβρίου 1970​
 
- Grateful Dead · American Beauty [Playlist] -
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Είναι από-δεύτερο-χέρι
Οι σκέψεις είναι σκόρπιες
Ίσως είναι καλύτερα να μην τις τραγουδήσουμε, δεν ξέρω...
Δεν με νοιάζει πραγματικά
Ας υπάρξουν τραγούδια να γεμίσουν τον αέρα

- Robert Hunter, "Ripple"​
 
  • Like
Reactions: vlad66
... και πολύ είχες αργήσει, αδερφέ!!

:)

Είχα χρόνια να τους παίξω κολλητά αυτούς τους δύο δίσκους και το έκανα ξανά μόλις στις αρχές Αυγούστου!
Το συνήθιζα παλιότερα, δεν ξέρω γιατί. Ίσως γιατί η αναπαραγωγή μόνο του ενός μου άφηνε το ανικανοποίητο...
Αποτέλεσμα ακρόασης; Σαν να ήταν η πρώτη φορά!
Θησαυροί ανεκτίμητοι αυτοί οι δυό δίσκοι. Τυχεροί που μπορούμε να τους εκτιμούμε ακόμη.
Υποκλίνομαι για την ανάλυση-παρουσίαση.(y)
 
Ολα σου τα αφιερωματα ειναι εξαιρετικα, αλλα αυτο εδω ειναι κατι αλλο. Ισως με προδιαθετουν παραπανω το ονομα και οι στιχοι που δενουν με την εποχη μας, και ολος ο συλλογισμος επι του ουσιωδους.
Μου ερχεται η διαθεση να ξανακουσω μουσικη.

Ευχαριστω.

ΥΓ
Το βιντεο του Ripple εχει πεσει στο ΥΤ
 
Last edited:
  • Like
  • Love
Reactions: #@george@# and grio