Παιδιά η μεγάλη διαφορά στο μέγεθος των φωτογραφιών οφείλεται στο βάθος χρώματος? Δηλαδή όσα περισσότερα χρώματα έχει τόσο πιο μεγάλη;
Πχ στα 24.2mp της D3200, φωτογραφίες από τοπία μπορεί να είναι ~12mb ενώ μια φωτογραφία του φεγγαριού στα 55mm(δεν φαίνεται πολύ μεγάλο δηλαδή) σε μαύρο ουρανο είναι λιγότερο από 2mb.
Οι τίτλοι στις εκθέσεις και στα λευκώματα (όπου υπάρχουν, γιατί πολλές φορές απουσιάζουν εντελώς) είναι τις περισσότερες φορές απλώς δηλωτικοί της τοποθεσίας ή του χρόνου λήψης.
Και ναι, αυτό είναι το νόημα: οι φωτογραφίες να μιλούν μόνες τους. Το πώς θα ερμηνευτούν από το θεατή γιατί θα πρέπει να περιορίζεται από τη λεζάντα;
Η σύγκριση με τις άλλες τέχνες είναι νομίζω άτοπη. Κάθε τέχνη έχει τα δικά της.
Η Φωτογραφία με Φ κεφαλαίο είναι αυτό που έχουν κάνει χιλιάδες άλλοι πριν από μας, εδώ και 150 χρόνια.
Υπάρχει όμως γενικά μια εντύπωση στην εποχή μας (και συγκεκριμένα στη φωτογραφία με τη διάδοση της ψηφιακής τεχνολογίας) ότι ανακαλύψαμε τον τροχό. Κι εγώ είμαι κατά της αυθεντίας, αλλά τι να κάνουμε, κάθε τέχνη κουβαλάει και μια ιστορία πίσω της. Δεν γίνεται να μην πατήσουμε σε αυτή. Άλλωστε, πραγματικοί pioneers εμφανίζονται λίγοι σε κάθε γενιά.
Συμφωνώ απόλυτα με το οτι η φωτογραφία έχει μια παράδοση που πρέπει να την επισκεπτόμαστε και να την έχουμε υπόψιν μας. Όμως μέσα σε αυτήν την παράδοση δεν υπάρχει ΜΙΑ αλήθεια και ΜΙΑ προσέγγιση, αλλά πολλες εξίσου αληθινές και γνήσιες. Υπάρχει ο Πικτοριαλισμός αλλά και η Άμεση φωτογραφία. Υπάρχει η φωτογραφία των εξπρεσιονιστών και εκείνη των f64. Συχνά μάλιστα κάποιοι απο αυτούς θεωρούσαν οτι υπηρετούσαν την Μόνη φωτογραφία που υπάρχει και δεν αναγνώριζαν ως ισάξιες τις άλλες προσεγγίσεις. Συνεπώς αν μας διδάσκει κάτι η ιστορία της φωτογραφίας, είναι το πολυσύνθετο των οικειοποιήσεων του μέσου της φωτογραφίας, και το πόσο ανοιχτή είναι στην ερμηνεία.
Η φωτογραφία δεν είναι απλά ένα περιγραφικό μέσο. Αλλά ακόμη κι έτσι να την δει κανείς, αυτό που περιγράφει δεν είναι μόνο μια εκδοχή.
Ακριβώς λοιπόν επειδή απο μόνη της μπορεί να λέει τα πάντα, αλλά και ταυτόχρονα τίποτα, δεν είναι κακή μια υπόμνηση απο τον φωτογράφο με κάποια έμμεση πλαισίωση (είτε είναι τίτλος, είτε κείμενο, είτε κάτι άλλο) σε αυτό που θέλει να επικοινωνήσει. Βλέποντας μια φωτογραφία και αγνοώντας εντελώς τη σκέψη του φωτογράφου πάνω σε αυτή, σύχνα κάνουμε το ίδιο λάθος με το να απομονώνουμε μια λέξη ή μια φράση απο το συμφραζόμενο μέσα στο οποίο αποκτά νόημα, καταλήγοντας σε ένα εντελώς δικό μας συμπέρασμα. Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, αρκεί προηγουμένως να ξέρουμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκε ο καλλιτέχνης, και ύστερα ας το ερμηνεύσουμε όπως θέλουμε. Αν κάποιος έβλεπε έργα του Πόλοκ, χωρίς να ξέρει ποιος είναι και τι κάνει και πως ζωγραφίζει, θα θεωρούσε οτι μάλλον βλέπει μουτζούρες. Αν κάποιος δει φωτογραφίες του Man Ray χωρίς να ξέρει ποιος είναι και με τι καταπιάνεται, θα νομίσει οτι φωτογραφίζει κάποιος που δεν ξέρει να χειρίζεται φωτογραφική μηχανή. Και θα μου πει κάποιος, αλλάζει κάτι αν μια αφηρημένη εικόνα λέγεται "Βροχή στο μελανόφως" ή "Πηγαίνοντας για ψώνια"; Αλλάζει μόνο στο γεγονός του να καταλάβουμε καλύτερα την προσέγγιση του φωτογράφου και να σκεφτούμε με έναν τρόπο που ενδεχομένως ουτε καν φανταζόμασταν. Η "χειραγώγηση" απο έναν καλλιτέχνη δεν σταματάει με το που αφήνει κάτω το στυλό ή με το που παρατάει τα πινέλα, ούτε με το να τυπώσει απλά μια φωτογραφία. Οι ιδέες του διαπνέουν κάθε δράση που σχετίζεται με το έργο του. Και δεν πρόκειται ποτέ να έχουμε μια σοβαρή άποψη για κάποιον αν δεν τον κατανοήσουμε στη γλώσσα που επιλέγει αυτός να μιλήσει.
Τη γλώσσα του φωτογράφου τη μαθαίνουμε μελετώντας τις φωτογραφίες του και κάποιες φορές και τη ζωή του.
Ας τα πάρουμε ένα ενα:
*Το φωτογραφικό περιεχόμενο μιας mixed media δουλειάς, συνεχίζει να είναι φωτογραφικό, απλά πλαισιώνεται κι απο άλλα μέσα. Παράδειγμα:
![]()
Lady Filmer μέσα της δεκαετίας του 1860. Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται φυσικά και επανανοηματοδοτούνται με αυτό το πρώιμο "φωτοκολλάζ" (σχέση με την απλή την λογική τυπικών πορτρέτων) αλλά συνεχίζουν να είναι φωτογραφίες. Και συνεχίζουν να είναι τέχνη. Παρά το οτι η συγκεκριμένη δεν διεκδικεί τον τίτλο του φωτογράφου και έχει μείνει κυριώς για τα κολλάζ της, θα μπορούσε κάλλιστα να υπάρχει κάποιος φωτογράφος που να τραβούσε εξαρχής και εμπρόθετα τα θέματά του, με σκοπό να τα αποδόσει έτσι κομμένα και ραμμένα. Θα ήταν λιγότερο φωτογράφος;
Δηλαδή δεχόμαστε σαν συμφραζόμενο τη ζωή του για να αποδώσουμε νόημα στις φωτογραφίες του, αλλά δε δεχόμαστε αυτό που ο ίδιος ξεκάθαρα ίσως θελήσει να επικοινωνήσει μέσω ενός τίτλου; Καταλαβαίνεις οτι αυτό φυσικά είναι επιλεκτική χρήση συμφραζομένων και λογικό σφάλμα.
*O Winogrand που παρέθεσες, είπε την αλήθεια του, και δεν την αμφισβητώ. Ο Arnold Newman απο την άλλη, λέει τη δική του αλήθεια:
"Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world."
γιατί σόνι και καλά πρέπει η αλήθεια κάποιου απο τους δύο, να υπερισχύει του άλλου; Γιατί δε μπορούμε να δεχτούμε οτι πράγματι μπορεί και οι δύο να ήταν απόλυτα ειλικρινείς μαζί μας; Ο Newman ήταν λιγότερο φωτογράφος;
Και να το πάω και στο ζητούμενο της αρχικής κουβέντας:
Μια φωτογραφία με τίτλο είναι λιγότερο φωτογραφία απο μια δίχως;

We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.