Τοποθετηση Ηχειων κοντα σε τοιχο

Tsakalos!

Supreme Member
8 December 2009
5,346
Samos!
Ερωτηση...ποιες παραμετροι στην κατασκευη ενος ηχειου, επιτρεπουν την οσο δυνατον καλυτερη προσαρμογη του ηχειου, κολημενο σε τοιχο?..δηλαδη εκτος απο το προφανες να μη εχει το ρεφλεξ πισω, τι αλλο παιζει σημαντικο ρολο?. κολημενο σε τοιχο, ενοω οχι απαραιτητα αναρτημενο σε υτοιχο, αλλα πχ σε ραφι με αποσταση χονδρικα 5-15cm απο τοιχο..
Η ερωτηση μου εχει να κανει με τα κριτηρια επιλογης κατασκευης Project, οταν υπαρχει αναγκη για τετοιο ηχειο.
 
An είναι στημένο σωστά θα παίξει παντού.

Τα Άρτεμις που είχα με το ριφλέξ πίσω δεν είχαν κανένα πρόβλημα με τους τοίχους.

Και τα πρόακ μου με τα 10" με απόσταση 40 πόντους απο τους πίσω τοίχους και 10 απο τους πλαϊνούς πάλι δεν έχουν πρόβλημα.
 
Ε δε νομιζω αμα τα κολησεις τα Αρτεμις στον τοιχο να παιξουν το ιδιο φιλε μου με το να τα χεις κανονικα...Εγω μιλαω για καταστασεις που δε μπορει να γινει σωστη τοποθετηση ηχειων....
Πχ τα Overnight sensations που χω φτιαξει παιζουν πολυ αξιολογα κολημενα στον τοιχο. Κατι warfadale που χει φιλαρακι καλο, παιζουν αθλια.Μολις τα τραβηξεις 20 ποντους στρωνουν παρα πολυ..
 
Θα ψάξω να το βρω στο Loudspeaker Designers Cookbook. Χοντρικά απ' ότι θυμάμαι, θέλεις τρίδρομο ηχείο, το γούφερ τοποθετημένο όσο πιο κοντά στο πάτωμα γίνεται, το πρώτο κροσσόβερ στην περιοχή των 300Hz, και ενεργή ισοστάθμιση της περιοχής αυτής για να εξομαλύνεις τις ακυρώσεις από τη γειτνιάση του μιντ με τον πίσω τοίχο.
 
Εννοείς να παίζει το ίδιο καλά και απομακρυσμένο από τον τοίχο και κολλημένο σε αυτό;
Υπάρχουν στην αγορά ηχεία που χρησιμοποιούν τον τοίχο σαν προέκταση της καμπίνας τους, αλλά δεν πρόκειται να παίξουν το ίδιο καλά αν τα απομακρύνεις...

Δες π.χ. τα Klipschorn.
 
Εξαρτάται από το πως είναι σχεδιασμένο. Αν χωρίς υποστήριξη από τοίχο είναι φλατ μέχρι το σημεί αποκοπής, τότε θα μπουμάρει, μπερδεύει, κλπ.

Στα ρεφλέξ αυτό ελέγχεται από τον όγκο και τη συχν. συντονισμού.

Τα κλειστά π.χ. αν το μεγάφωνο έχει Qes γύρω στο 0,4-0,6 ωφελούνται πάντα από τον τοίχο.
 
Εννοείς να παίζει το ίδιο καλά και απομακρυσμένο από τον τοίχο και κολλημένο σε αυτό;
Υπάρχουν στην αγορά ηχεία που χρησιμοποιούν τον τοίχο σαν προέκταση της καμπίνας τους, αλλά δεν πρόκειται να παίξουν το ίδιο καλά αν τα απομακρύνεις...

Δες π.χ. τα Klipschorn.
Ενοω να παιζουν καλα κοντα στον τοιχο, οχι απαραιτητα κ μακρυα... παραδειγμα, ηχεια σε ενα υπνοδωματιο, που υποχρεωτικα μπαινουν κολητα στον τοιχο, κ δεν υπαρχει προοπτικη να απομακρυνθουν ποτε.. βασικα το μπουμαρισμα ειναι το μεγαλο προβλημα...παρατηροντας καποια σχεδιαση, μπορω να διακρινω απο καποια χαρακτηριστικα το αν κανει για κοντα στον τοιχο η οχι?.χωρις να ναι απαραιτητη η ακροαση θελω να πω.

Klopschorn??? αμα μου βρεις τροπο να τα βαλω σε ραφι κρεβατοκαμαρας και θα τα φτιαξω!! χα χα χα...
 
Last edited:
Re: Απάντηση: Τοποθετηση Ηχειων κοντα σε τοιχο

Εξαρτάται από το πως είναι σχεδιασμένο. Αν χωρίς υποστήριξη από τοίχο είναι φλατ μέχρι το σημεί αποκοπής, τότε θα μπουμάρει, μπερδεύει, κλπ.

Στα ρεφλέξ αυτό ελέγχεται από τον όγκο και τη συχν. συντονισμού.

Τα κλειστά π.χ. αν το μεγάφωνο έχει Qes γύρω στο 0,4-0,6 ωφελούνται πάντα από τον τοίχο.
αχα..ενδιαφερον αυτο...αρα γενικα σχεδιασεις με χαμηλοτερη αποκριση στα μπασα κανονικα, παιζουν καλυτερα χωρις να μπουμαρουν οταν κοληθουν σε τοιχο, σωστα?
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Τοποθετηση Ηχειων κοντα σε τοιχο

αχα..ενδιαφερον αυτο...αρα γενικα σχεδιασεις με χαμηλοτερη αποκριση στα μπασα κανονικα, παιζουν καλυτερα χωρις να μπουμαρουν οταν κοληθουν σε τοιχο, σωστα?

Σωστότατα.
 
Απάντηση: Re: Απάντηση: Τοποθετηση Ηχειων κοντα σε τοιχο

αχα..ενδιαφερον αυτο...αρα γενικα σχεδιασεις με χαμηλοτερη αποκριση στα μπασα κανονικα, παιζουν καλυτερα χωρις να μπουμαρουν οταν κοληθουν σε τοιχο, σωστα?

Κολλητά στον τοίχο?
Ψάξε για σχεδίαση που να έχει την διάσταση του βάθους μικρότερη από την διάσταση του πλάτους.

Παλιά (πολύ) είχα κάποια ιδιοκατασκευή σε σχέδιο της Philips.
Δίδρομο με 8".
Ο λόγος του πλάτους με το βάθος ήταν κάπως έτσι (2 προς 1,5).
Ήταν και κλειστού τύπου...

Κάποτε και η Ρόιστερ έβγαζε κάτι σε Ντ' Απόλλιτο.
Προορίζονταν για τοίχο και είχαν παρόμοια σχεδίαση στους λόγους πλευρών αλλά αυτά είχα και τρύπα...
 
Ερωτηση...ποιες παραμετροι στην κατασκευη ενος ηχειου, επιτρεπουν την οσο δυνατον καλυτερη προσαρμογη του ηχειου, κολημενο σε τοιχο?..δηλαδη εκτος απο το προφανες να μη εχει το ρεφλεξ πισω

Καθόλου προφανές Σίφη.

Δες εδώ ένα τεστ του Μέντορα όπου η πλειοψηφία των ηχείων είχε το port πίσω.

http://www.avmentor.gr/reviews/group_test_stand_bookshelf_loudspeakers_2009_13.htm
 
Λοιπόν, βρήκα το βιβλίο. Να τι γράφει εν συντομία:

Εάν τα μεγάφωνα τοποθετηθούν κοντά στα όρια του δωματίου, εμφανίζεται μια σημαντική βύθιση στην απόκριση ισχύος του ηχείου, γιατί δημιουργούνται φαινόμενα συμβολής με τις ανακλάσεις από τα όρια. Ανάλογα με την καθυστέρηση που έχουν οι ανακλάσεις, θα δημιουργηθούν ενισχύσεις ή ακυρώσεις στην απόκριση του ηχείου. Αυτό το πρόβλημα είναι σημαντικό μόνο στις χαμηλότερες συχνότητες, όταν η απόσταση του μεγαφώνουν από τον τοίχο ή το δάπεδο είναι μικρότερο από 0,75λ. Για μιντ και γούφερ που βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη από 0,4-0,6m από τις επιφάνειες, η βύθηση στην απόκριση θα εμφανιστεί στα 120-160Hz, και το μέγεθός της θα είναι 3-10dB. Στο πεδίο το χρόνου, μια σύντομη ριπή (πχ 10μs) θα έχει τις πρώτες ανακλάσεις από το δάπεδο περίπου 2ms μετά από την άφιξη του άμεσου κύματος. Αρκετές λύσεις (ή βελτιώσεις) έχουν προταθεί για αυτό το πρόβλημα.

Η μία, από τον Colloms, είναι να κρατήσεις το κροσόβερ στην περιοχή ων 200-300Hz. Αυτό τοποθετεί τη βύθιση μέσα στο κάτω όριο λειτουργίας του μιντ. Εάν έχεις ένα μιντ-γούφερ με χαμηλή συχνότητα συντονισμού (πχ 75Hz σε μια μικρή καμπίνα), θα τοποθετήσει το κροσόβερ στην επιθυμητή συχνότητα (2 οκτάβες επάνω από τον συντονισμό). Υποτίθεται ότι μπορείς να ρυθμίσεις την βύθιση στην απόκριση συχνότητας με την κατάλληλη ισοστάθμιση.

Μια δεύτερη λύση που προτάθηκε από τον Allison (και χρησιμοποιήθηκε από πολλές εταιρίες) είναι να τοποθετήσεις το γούφερ στην συμβολή των ορίων του δωματίου (δηλαδή του πίσω τοίχου και του δαπέδου). Μετά τοποθετείς το μιντ και το τουίτερ σε απόσταση από το σημείο συμβολής που να είναι 0,75 μήκη κήματος στο σημείο του κροσόβερ των 300Hz. Το γούφερ θα εκπέμπει προς τα πλάγια με αποτέλεσμα να έχει μια σχεδόν επίπεδη απόκριση συχνότητας, χωρίς τη βύθιση στα 120-160Hz, ενώ το μιντ θα είναι αρκετά μακρυά ώστε να μην επιρεάζεται από το φαινόμενο.

Η τρίτη λύση είναι βέβαια η ενεργή ισοστάθμιση.