Αυτή τη στιγμή τα μοντέλα τηλεοράσεων που μπορούν να απεικονίσουν ένα αξιοπρεπές HDR είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού...
Το αξιοπρεπές καθορίζεται από ωφέλιμο contrast >20.000:1. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο από OLED και LCD με FALD, οι οποίες μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού...
Με native contrast της τάξης του 1000-3500:1 είναι απλά αστείο να κάνουμε λόγο περί HDR, ακόμα κι αν πάει το φως και στα 10.000 nits...
Τα 10bit θα μείνουν... Τα 4000 nits δεν τα βλέπω καν να έρχονται...
Το χαμηλό APL δεν είναι απότοκο της αδυναμίας των τηλεοράσεων να ανέβουν πάνω από 1000-1500 nits. Και στο reference monitor των 4000 nits που γίνεται το grading, το ίδιο χαμηλό είναι το APL. Απλά τα highlights είναι πιο φωτεινά...
[/COLOR]Eγω διαβαζοντας τα παρακατω καταλαβα οτι εχει να κανει με τη μεθοδο που ακολουθειται και οχι σε αδυναμια της tv.
Αρα Γιαννη νομιζα οτι αναφερεσαι στη μεθοδο 2.
Here’s the problem: most 4K Blu-ray titles available to buy on the market at the moment are graded on 1000-nit mastering monitors, with a small handful mastered on 4000-nit Dolby PRM-4220 Professional Reference Monitor. When a 600-nit HDR TV is asked to display a 1000-nit HDR source video, there are three common ways this can be handled:
1)
The TV can follow the PQ curve closely up until 600 nits, and then discard the rest of the bright detail from 600 nits to 1000 nits. This is known as clipping.
2)
The TV can average down the entire source dynamic range from 0 to 1000 nits to be fitted within its 600-nit brightness capability, but the APL of the output will be lower than that of the source, and there’ll be compression (shadow detail/ specular highlights getting obscured).
3)
The TV can track the PQ curve closely until, say, 450 nits, and then spend the remaining 150 nits to display the detail between 450 and 1000 nits. This is the tone-mapping approach that most manufacturers are using. The highlight detail will still be present, but more compressed (and obviously less bright) than if the same content was displayed on a 1000-nit television with correct PQ implementation.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/zd9-201607214328.htm
Αν αυτο εννοεις και εσυ, τοτε αν εχω καταλαβει σωστα, με τηλεορασεις οπου θα παραγουν περισσοτερα nits οι δημιουργοι στα στουντιο, θα κανουν και πιο σωστη υλοποιηση.
[displaydaily.com]...HDR10 vs Dolby Vision...http://www.displaydaily.com/display-daily/42427-hdr10-vs-dolby-vision
A dark level of 0.0005 nits can only be achieved in a pitch dark room with a black interior walls and all viewers wearing dark clothing. In addition, the video signal to be displayed must be essentially 100% black. Under more normal television viewing conditions, even those found in a dedicated home theater room, and with more normal content, no viewer will be able to tell the difference between 0.0005 nits, 0.004 nits and 0.05 nits – they will all look black.
Αλλο πραγμα να βλεπω ταινια σε μια ερημο οπου ο σκηνοθετης θελοντας να μου δειξει ποσο υποφερει ο πρωταγωνιστης κατω απο τον δυνατο καυτο ηλιο, να μου βαλει μια φορα ενα πλανο με ηλιο 3-4κ Nits και αλλο πραγμα να βλεπω ταινια με την ηλιολουστη χαβαη απο αρχη μεχρι τελους με τοσα Nits και μετα να θελω κολλυριο στα ματια.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.