Ζωντανός χώρος...βοήθεια...

chris888

New member
7 May 2009
24
Έβρος
Καλησπέρα σε όλους,-bye-

ένας καλός μου φίλος που ανηκει στην κατηγορία των audiophile απο το 1980 περίπου (είχε και μαγαζί που πουλούσε αποκλειστικά high-fi και high-end μηχανήματα)μου ζήτησε να ρωτήσω την γνώμη σας.
Πρίν από λίγο καιρό αγόρασε σπίτι και βρέθηκε τυχερός γιατί στο υπόγειο της πολυκατοικίας του υπήρχαν αποθηκευτικοί χώροι που προορίζονταν για τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων.
Σκέφτηκε λοιπόν για να μην ακούει τα γνωστά σε όλους μας γυναικεία σχόλια περί ηχοσυσκευών να στήσει το δικό του studio στο χώρο αυτό προκειμένω να απολαμβάνει....αυτό που όλοι μας αγαπάμε...
Έχοντας στην διαθεσή του ηχεία και μηχανήματα των οποίων η τιμή ξεπερνά τα 15.000 E (Eggleston κλπ) ξεκίνησε την κατασκευή του χώρου του ώστε να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του..
Σπατουλάρισε,έβαψε,κλπ και τοποθέτησε τα μηχανήματά του σε καλές αποστάσεις...

Όπως θα δείτε στο σχεδιάγραμμα ο χώρος του είναι αρκετά καλός, αλλα και πολύ ΖΩΝΤΑΝΟΣ (λογω αντηχήσεων)..Έτσι οι πρώτες ακροάσεις ήταν απογοητευτικές ...

Σκεφτεται να αγοράσει ricofon για να αλλάξει την ηχητική συμπεριφορά του χώρου του αλλά δεν ξέρει:
α) Τι μεγέθη να αγοράσει...
β) Πού να τα τοποθετήσει...

...ώστε να επιτύχει το σωστό αποτέλεσμα...

Επίσης σκεφτεται να βάλει και άλλο υλικό στο ταβάνι για να μην περνάει το μπάσο του στο καθιστικό του πάνω ορόφου....(υπάρχει κάτι καλό;;)

ΠΑΡΑΚΑΛΩ όποιος γνωρίζει επί του θέματος να μας βοηθήσει...

Ευχαριστώ πολύ!!!:smile:
 

Attachments

  • Γβ€‘ΓΕ½ΓΒΓŽΒΏΓβ€š.jpg
    Γβ€‘ΓΕ½ΓΒΓŽΒΏΓβ€š.jpg
    55.7 KB · Views: 87
Αυτα τα σχεδια σε καλυπτουν. Απο υλικο ακομα και το ricofon που ειναι φθηνο θα σου κανει για αρχη.

ws-1_02.gif
 
Τι υλικό είναι αυτό στα σχέδια και τι διαστάσεις πρέπει να έχουν τα κομμάτια του υλικού?
Υπάρχει καλύτερο υλικό αν ναι ποιό?
Τι μπορεί να γίνει με τα μπάσα που περνάνε στον πάνω όροφο?
 
Last edited:
...
Τι μπορεί να γίνει με τα μπάσα που περνάνε στον πάνω όροφο?


Οι συχνότητες κάτω από 344/(4.90/2) = 140 Hz δεν υπάρχει τρόπος να μην περνάνε στον πάνω όροφο.
 
Προσωπικά, θα άρχιζα με ένα "room mode calculator" (υπάρχουν αρκετά ελεύθερα για χρήση στο Internet), ώστε να βρώ σε ποιες συγκεκριμένες συχνότητες υπάρχει πρόβλημα "μπουμαρίσματος" για το συγκεκριμένο χώρο (βλέπω αρκετό μπετό και τούβλο).
Προσδιορίζοντας τις συχνότητες όπου συμπίπτουν οι περισσότεροι ιδιορυθμοί (συντονισμοί του συγκεκριμένου χώρου), κατ´αρχήν θα απέφευγα να τοποθετήσω τα ηχεία στα σημεία μέγιστης πίεσης, δηλαδή εκεί που συντονίζεται/διεγείρεται περισσότερο ο χώρος (εφόσον βέβαια μιλάμε για ηλεκτροδυναμικά μονόπολα ηχεία).

http://www.marktaw.com/recording/Acoustics/RoomModeStandingWaveCalcu.html
 
Last edited:
Προσωπικά, θα άρχιζα με ένα "room mode calculator" (υπάρχουν αρκετά ελεύθερα για χρήση στο Internet), ώστε να βρώ σε ποιες συγκεκριμένες συχνότητες υπάρχει πρόβλημα "μπουμαρίσματος" για το συγκεκριμένο χώρο (βλέπω αρκετό μπετό και τούβλο).
Προσδιορίζοντας τις συχνότητες όπου συμπίπτουν οι περισσότεροι ιδιορυθμοί (συντονισμοί του συγκεκριμένου χώρου), κατ´αρχήν θα απέφευγα να τοποθετήσω τα ηχεία στα σημεία μέγιστης πίεσης, δηλαδή εκεί που συντονίζεται/διεγείρεται περισσότερο ο χώρος (εφόσον βέβαια μιλάμε για ηλεκτροδυναμικά μονόπολα ηχεία).

http://www.marktaw.com/recording/Acoustics/RoomModeStandingWaveCalcu.html


Έβαλα τις διαστάσεις του δωματίου και μου έβγαλε κάποιες συχνότητες...Πώς θα καταλάβω τώρα που θα τοποθετηθούν τα ηχεία ανάλογα τους συντονισμούς;;

Τι διαστάσεις να έχουν τα κομμάτια υλικού που θα αγοράσει;;Θα τοποθετηθούν ορθια ή κάθετα;;

Συγνώμη για τις πολλές ερωτήσεις αλλά είμαι νέος στο χώρο και δεν ξέρω πολλά από ακουστική....
 
Έβαλα τις διαστάσεις του δωματίου και μου έβγαλε κάποιες συχνότητες...Πώς θα καταλάβω τώρα που θα τοποθετηθούν τα ηχεία ανάλογα τους συντονισμούς;;....


Πάρε όλες αυτές τις συχνότητες, ιδιαίτερα όσες είναι κάτω από 500 Hz, και ομαδοποίησε όσες συμπίπτουν ή είναι πολύ κοντά μεταξύ τους. Βάλτες με κάποιο γραφικό τρόπο που να σε βολεύει, πχ φτιάξε κάτι σαν το συνημμένο σχήμα. Όπου βλέπεις 2, 3 ή περισσότερες συχνότητες μαζί, εκεί θα έχεις το εντονότερο μπουμάρισμα και θέλει περισσότερη προσοχή.
 

Attachments

  • Untitled1.jpg
    Untitled1.jpg
    36.4 KB · Views: 34
Last edited:
Στα σημεία λοιπόν στο χώρο, στα οποία συμπίπτουν ταυτόχρονα τα μέγιστα πίεσης πολλών διαφορετικών ρυθμών, θα πρέπει να αποφύγεις να τοποθετήσεις τα ηχεία. Τα ηλεκτροδυναμικά μονόπολα ηχεία, θα πρέπει να τοποθετούνται πλησιέστερα στα σημεία ελάχιστης πίεσης των συμπτώσεων αυτών. Στην προσπάθεια αυτή, ενδέχεται να συμπέσεις πάνω στο μέγιστο πίεσης κάποιου μεμονωμένου ρυθμού. Αυτό όμως έχει λιγότερη σημασία, από το να αποφύγεις ένα σημείο του χώρου στο οποίο έχουν μέγιστο 3 ή 4 διαφορετικοί ρυθμοί ταυτόχρονα. Δες το συνημμένο σχήμα.
 

Attachments

  • Untitled2.jpg
    Untitled2.jpg
    17.2 KB · Views: 31
Last edited:
Στα σημεία λοιπόν στο χώρο, στα οποία συμπίπτουν ταυτόχρονα τα μέγιστα πίεσης πολλών διαφορετικών ρυθμών, θα πρέπει να αποφύγεις να τοποθετήσεις τα ηχεία. Τα ηλεκτροδυναμικά μονόπολα ηχεία, θα πρέπει να τοποθετούνται πλησιέστερα στα σημεία ελάχιστης πίεσης των συμπτώσεων αυτών. Στην προσπάθεια αυτή, ενδέχεται να συμπέσεις πάνω στο μέγιστο πίεσης κάποιου μεμονωμένου ρυθμού. Αυτό όμως έχει λιγότερη σημασία, από το να αποφύγεις ένα σημείο του χώρου στο οποίο έχουν μέγιστο 3 ή 4 διαφορετικοί ρυθμοί ταυτόχρονα. Δες το συνημμένο σχήμα.

Υπάρχει πρόγραμμα το οποίο να μπορεί να βγάλει τα σχεδιαγράμματα αυτά..όπως ακριβώς μου τα υποδεικνύεις;;;

Πώς καταλαβαίνουμε τελικά τις αποστάσεις μετά την εύρεση των συχνοτικών σημείων;;
 
Υπάρχει πρόγραμμα το οποίο να μπορεί να βγάλει τα σχεδιαγράμματα αυτά..όπως ακριβώς μου τα υποδεικνύεις;;;

Πώς καταλαβαίνουμε τελικά τις αποστάσεις μετά την εύρεση των συχνοτικών σημείων;;

Υπάρχουν πολλά επαγγελματικά προγράμματα που μεταξύ των άλλων στοιχείων που δίνουν, σου υποδεικνύουν ακριβώς τα βέλτιστα σημεία τοποθέτησης των ηχείων για οποιοδήποτε μορφή/σχήμα χώρου ακρόασης (όχι μόνο για ορθογώνια παραλληλεπίπεδα δωμάτια).
Επειδή όμως οι περισσότεροι απλοί χρήστες δεν έχουν τέτοια προγράμματα, ευτυχώς για τους ορθογώνιους παραλληλεπίπεδους χώρους οι υπολογισμοί μπορούν να γίνουν και με το χέρι.

Να έχεις υπόψη ότι ο υψηλότερος χρωματισμός παρατηρείται σε εκείνες στις περιοχές συχνοτήτων, όπου συνευρίσκονται 2 ή 3 αξονικοί ρυθμοί ταυτόχρονα (axial mode coincidence), με αποτέλεσμα να εμφανίζονται έντονες εξάρσεις και βυθίσεις της ηχητικής έντασης σε συγκεκριμένα σημεία του χώρου ακρόασης (στα οποία θα πρέπει πάση θυσία να αποφύγεις να τοποθετήσεις τα ηχεία).

Οι εφαπτομενικοί ρυθμοί (tangential) έχουν τη μισή ενέργεια και οι oblique το 1/4 της ενέργειας των αξονικών ρυθμών.
 
Last edited:
Για παράδειγμα, στο σχήμα βλέπεις τους τρεις πρώτους αξονικούς ρυθμούς κατά το πλάτος του δωματίου.
Εάν η συχνότητα κάποιου από αυτούς συμπίπτει με κάποιον άλλο αξονικό ρυθμό κατά το μήκος ή κατά το ύψος του δωματίου, τότε αποφεύγεις να βάλεις τα ηχεία στα σημεία μέγιστης πίεσης του συγκεκριμένου ρυθμού. Τα βάζεις πλησιέστερα στα σημεία μηδενισμού της πίεσης,
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    11.8 KB · Views: 24
Επίσης, μπορεί να σου φανεί χρήσιμο το room mode calculator της Harman (πήγαινε εκεί που λέει Calculators):

http://www.harman.com/about_harman/technology_leadership.aspx

Ευχαριστώ για όλα!!!

Αφού βρώ τα room modes ύστερα τι κάνω;;;Πως μπορώ να επέμβω στις συγκεκριμένες περιοχές;;;

Πως θα βρώ τα σημεία που θα τοποθετηθούν τα ηχεία οι τα panel με το ηχοαπορροφητικό υλικό;;
 
Νομίζω στο εξήγησα ήδη, πως θα βρεις τα βέλτιστα σημεία τοποθέτησης των ηχείων, αποφεύγοντας τις περιοχές που ταυτίζονται δύο ή περισσότερα μέγιστα πίεσης διαφορετικών ιδιορυθμών/στασίμων (κυρίως των αξονικών). Δηλαδή, ψάξε για κοινές συχνότητες, υπολόγισε το λ τους (από τη σχέση λ = 344/f). Στη συνέχεια υπολόγισε σε ποια συγκεκριμένα σημεία βρίσκονται στο χώρο τα μέγιστα πίεσης των κοινών αυτών συχνοτήτων (υπάρχουν πάντοτε στους τοίχους και απέχουν μεταξύ τους σε αποστάσεις λ/2).

Αφού σιγουρευτείς ότι έχεις ξεκαθαρίσει τις τελικές θέσεις των ηχείων και της θέσης ακρόασης, για την οποία ισχύουν οι ίδιοι ακριβώς περιορισμοί (δηλαδή να αποφύγεις να αποτελέσει και αυτή σημείο σύμπτωσης πολλών στασίμων), προχωράς να προσδιορίσεις τα σημεία τοποθέτησης των ακουστικών πάνελ στους πλευρικούς τοίχους και στην οροφή. Για τη δουλειά αυτή θέλεις έναν καθρέφτη!
 
Last edited:
Νομίζω στο εξήγησα ήδη, πως θα βρεις τα βέλτιστα σημεία τοποθέτησης των ηχείων, αποφεύγοντας τις περιοχές που ταυτίζονται δύο ή περισσότερα μέγιστα πίεσης διαφορετικών ιδιορυθμών/στασίμων (κυρίως των αξονικών). Δηλαδή, ψάξε για κοινές συχνότητες, υπολόγισε το λ τους (από τη σχέση λ = 344/f). Στη συνέχεια υπολόγισε σε ποια συγκεκριμένα σημεία βρίσκονται στο χώρο τα μέγιστα πίεσης των κοινών αυτών συχνοτήτων (υπάρχουν πάντοτε στους τοίχους και απέχουν μεταξύ τους σε αποστάσεις λ/2).

Αφού σιγουρευτείς ότι έχεις ξεκαθαρίσει τις τελικές θέσεις των ηχείων και της θέσης ακρόασης, για την οποία ισχύουν οι ίδιοι ακριβώς περιορισμοί (δηλαδή να αποφύγεις να αποτελέσει και αυτή σημείο σύμπτωσης πολλών στασίμων), προχωράς να προσδιορίσεις τα σημεία τοποθέτησης των ακουστικών πάνελ στους πλευρικούς τοίχους και στην οροφή. Για τη δουλειά αυτή θέλεις έναν καθρέφτη!


Ευχαριστώ πολύ για όλα...Αν υπάρξει πρόβλημα θα ξαναποστάρω

:grinning-smiley-043