Ένα Dac από ελληνικά χέρια.

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Το "κολλήσαμε" το νήμα. Στέλιο θα προχωρήσεις την παρουσίαση;
 
23 December 2007
1,681
Αναλογικό Στάδιο.
Θα αφήσω για αργότερα τον τρόπο επιλογής εισόδου μεταξύ λάμπας και τελεστικού, μιας και ίσως να το τροποποιήσω ώστε να συμπεριλάβω και mute, για τις στιγμές που το dac παραμένει ξεκλείδωτο.
Περνάμε λοιπόν στην πρώτη επιλογή μου χρονολογικά που ήταν το λαμπατο στάδιο εξόδου.
Αρχική σκέψη ήταν να χρησιμοποιηθεί το γνωστό SRPP, μιας και οι αναφορές έλεγαν ότι ταιριάζει πολύ στον χαρακτήρα του AD1865.
Έγινε ένα πειραματικό πρόχειρο κύκλωμα πάνω σε μια διάτρητη πλακέτα μόνο και μόνο για πρώτη προσέγγιση. Σημειωτέον ότι ακόμα δεν είχε έρθει στα χέρια μου κανένα κομμάτι από το Dac. Ως λυχνία επιλέγηκε η 6922 μιας και είχα ένα ζευγάρι nos Amperex PQ usa λευκή ετικέτα του 1966.
Το κυκλωμα δουλεψε στα 200V, 100V για κάθε τμημα της 6922 και στα 5mA.
Οι δοκιμές στο πάγκο έδειξαν πολύ καλή συμπεριφορά με 0,07% αρμονική παραμόρφωση και απόκριση πάνω από 150Κz .
Το συγκεκριμένο κύκλωμα δεν δοκιμάστηκε ποτέ με το dac το πώς αποδίδει.
Εδώ και κάνα δυο χρόνια είχα ασχοληθεί με τον προενισχυτη phono και line του συχωρεμένου Allen Wright FVP5Α http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=8&lang=2&a=%B2K%EE%C2%1DS%FD%FA&b=735247.7316126863, αλλά ποτέ με τον απλό FVP5.
Ο FVP5Α είναι ότι καλύτερο έχω κατασκευάσει ποτέ σε λαμπατο προενισχυτη line. Άρχισα λοιπόν να σχεδιάζω την πλακέτα και σε λίγες μέρες ήταν υλοποιημένος. Το βασικό κύκλωμα όπως δημοσιεύεται στο site έχει κέρδος X 5 το οποίο στην αρχή φαντάσθηκα αρκετό για την έξοδο ρεύματος του AD με μια απλή αντίσταση γύρω στα 330Ω.
Ως τροφοδοτικό χρησιμοποίησα το γνωστό Super Reg του ίδιου, που είχα κατασκευάσει πριν μερικά χρόνια πάνω σε πλακέτα που μου χάρισε ο Τάκης 6C33, ο οποίος έχει καιρό να μας τιμήσει με την παρουσία του
http://www.vacuumstate.com/index.dn...252C%8B%0E%DC%E79%250B%B1&b=735247.7316126863
Τροφοδοσία πριν το super reg για τα πρώτα πειράματα έδωσα από τροφοδοτικό που είχα κατασκευάσει παλαιοτέρα και είχα παρουσιάσει εδώ, χρησιμοποιώντας το μόνο για ανόρθωση και φιλτράρισμα.
Οι πρώτες δοκιμές με ένα απλό walkman ως πηγή έδειξαν ότι τα πράγματα πήγαιναν καλά μιας και ο ήχος ακόμα και με αυτό ήταν πολύ καλός. Κάπου εκεί ήταν που και ο Βασίλης έφερε το πειραματικό dac για τις πρώτες δοκιμές.
Συνεχίζεται.
 

Attachments

  • P1010001.jpg
    P1010001.jpg
    70.5 KB · Views: 374
  • P1010006.jpg
    P1010006.jpg
    71.1 KB · Views: 375
  • P1010007.jpg
    P1010007.jpg
    69.8 KB · Views: 375
  • P1010010.jpg
    P1010010.jpg
    41.9 KB · Views: 375
  • P1010012.jpg
    P1010012.jpg
    66.2 KB · Views: 376
  • fvp5_rev_1_s.gif
    fvp5_rev_1_s.gif
    16 KB · Views: 374

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Ωραία Στέλιο.
Το υβριδικό κύκλωμα του FVP5, το δίνει κάπου ο Allen Wright; Στον ιστότοπο του που βλέπω τώρα δεν βλέπω κάτι σχετικό (αλλά έχω ψάξει στα γρήγορα).

Μετέπειτα προσθήκη = μήπως στο σχηματικό το αριστερό μέρος με τις δύο λάμπες είναι το FVP5 και το δεξιό η επέκταση σε FVP5A?
 
Last edited:
23 December 2007
1,681
Το σχηματικό που βλέπεις ακριβώς απο πάνω είναι το FVP5. Το αριστερό τμήμα είναι το phono stage και το δεξί το line. Εγω έχω φτιάξει μόνο το line με κάποιες αλλαγές για το dac.
Το FVP5A το είχα φτιάξει παλαιότερα για άλλο λόγο και δεν το έχω δοκιμάσει στο dac. Η διαφορά του είναι οτι αντι γιά mosfet χρησιμοποιεί ακόμα μία λυχνία 6922.
 
Γυρίζοντας λίγο στο DAC, βλέπω ότι έχουν μπει μερικά shift registers για να κάνουν το AD1865 I2S compatible.

Δεν ανησυχείτε για το propagation delay που εισάγουν (μόνο στο ένα κανάλι αν κατάλαβα καλά) όλα αυτά τα ολοκληρωμένα; Πως και δεν κάνατε και λίγο απλό reclocking στο τέλος για να είστε σίγουρα ΟΚ (όπως έκανε ο φίλος εδώ: http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/111259-ad1865-best-dac-30.html#post2262522);
 

VaSiLiS-T

Supreme Member
10 January 2007
8,209
παλλληηηηηνιηηηη
Το delay γινεται επίτηδες γιατι υπάρχει καθυστέρηση στο ένα κανάλι κάτι μιλισεκοντ , με αυτο το κυκλωμα υποτιθεται ότι λύνεται , όπως επίσσις πρακτικά είναι πολλύ αθόρυβη λύση και δεν επεμβαίνει στον ήχο σε αντιπαράθεση με αλλα παρεμφερη κυκλώματα

όποιος θέλει να βάλει ρεκλοψκ ,, ασ βάλει ,, κατα την γνώμη μου δεν υπάρχει πρόβλημα αφου χρονίζονται όλλα απο ρολόι τσιφτικο απο το wolfson
'
 
Last edited:
To delay που γίνεται πρέπει να έχει διάρκεια έναν αριθμό από bits ώστε να έρθουν σε συγχρονισμό τα δυο κανάλια. Αυτό μεταφράζεται σε διαφορετικό αριθμό ms, αναλόγως του sampling rate. Αλλά σε κάθε περίπτωση, έχεις ένα propagation delay λόγω των 74HCT το οποίο αν καταλαβαίνω καλά είναι κοντά στο 0,2ms. Αυτό IMHO είναι μεγάλο delay το οποίο δεν θα έπρεπε να υπάρχει και γιαυτό οι φίλοι μας στο diyaudio κάνουν στο τέλος και reclocking (με οικονομικό τρόπο, καμία σχέση με το FIFO του Ian).

Θα πρότεινα να το ξανασκεφτείτε.. μπορεί να παίξει ακόμα καλύτερα. Σε μισή ωρίτσα το φτιάχνετε πάνω σε ένα breadboard και το ακούτε..
 
Last edited:

VaSiLiS-T

Supreme Member
10 January 2007
8,209
παλλληηηηηνιηηηη
Μπά δεν ,, εδώ μιλάμε για καθυστέρηση που κατα περιπτωση ήταν ακουστή !! με τα ακουστικά δλδ η φώνη κατα περίπτωση έσκαγε στεγνα απο το ένα κανάλι πρώτη και καπάκι στο αλλο , σε σημείο που ανάλογα την αλαγή της χροιάς ακουγες και κάπιο μικρό δακροτισμό !
για τα 2 μιλισεκοντ θα σκάσω τώρα ?
 
23 December 2007
1,681
Συνέχεια από το ποστ 105.
Έχοντας την πλακέτα του dac μόνιμα στο σπίτι άρχισα τα πειράματα με τις λάμπες.
Σύντομα κατάλαβα ότι το κέρδος ήταν λίγο και άρχισα να ανεβάζω την τιμή της αντίστασης πάνω στην οποία γινόταν η μετατροπή του I/V. Έφθασα μέχρι 470Ω, αλλά κάτι δεν μου πήγαινε καλά. Ξαναβλέποντας το κύκλωμα των λυχνιών σκέφτηκα να ανεβάσω το κέρδος από εκεί. Έτσι έβγαλα την αντίσταση (47ΚΩ#) και μείωσα την αντίσταση 2,2ΚΩ στην κάθοδο της πρώτης λυχνίας ώστε να ανέβει το ρεύμα της, που άλλωστε ήταν πολύ μικρό γι’ αυτήν. (μόλις 1,4mA). Κατέληξα νομίζω σε 680Ω, έχοντας 4mA και ένα κέρδος Χ15. Κατέβασα και την αντίσταση I/V σε 300Ω και έτσι πήρα στην έξοδο 2V rms. Η δεύτερη λυχνία είναι τόσο καλά κουρδισμένη με τα mosfet στην άνοδο και στην κάθοδο που, αν και είναι dc coupling με την πρώτη, την ακολουθεί κατά πόδας, στην διακύμανση της τάσης ανόδου στα πειράματα.
Αργές οι λάμπες, γρήγορα τα mosfet, έκαψα και δυο από αυτά μιας και τα 15V στο gate τα έπαιρνα αρχικά από διαιρέτη στα 200V. Τελικά τα 15V τα πήρα από την τροφοδοσία του τελεστικού στο Super Reg.
Κάνα δυο από δω έχουν κατασκευάσει αυτό το κύκλωμα και ξέρουν τον ήχο του.
Καμία σχέση με πλαδαρό ήχο από λάμπες. Δυναμικός ήχος-τρομερή εικόνα και λεπτομέρεια.
Είναι όμως απαιτητικό σε τροφοδοσίες. Θέλει 240 καθαρά βολτ για την τροφοδοσία του SuperReg ώστε να βγάλει 200V. 12,6V dc για τα νήματα των λυχνιών σε σειρά, τα οποία ανεβάζουμε στα 30v αναφορά και 15v για την τροφοδοσία του τελεστικού του σταθεροποιητή και τάση αναφοράς στο mosfet της καθόδου της β λυχνίας.
Τα τροφοδοτικά για τα νήματα και για τον τελεστικό είναι δυο απλά 317 τροφοδοτούμενα από ανεξάρτητα τυλίγματα του μετασχηματιστή.
Τα 240v βγαίνουν από τέσσερις γρήγορες διόδους και δυο πυκνωτές 470μF με ένα τσοκ από παλαιό τροφοδοτικό υπολογιστή ανάμεσα. Σε όλα τα δευτερεύοντα υπάρχουν ασφάλειες, για προστασία.
Στην πλακέτα του τροφοδοτικού υπάρχει και ένα διπλό κύκλωμα χρονοκαθυστέρησης για την υψηλή και την έξοδο των λυχνιών 20 και 35 sec αντίστοιχα.
 

Attachments

  • P1010117.jpg
    P1010117.jpg
    101.9 KB · Views: 334
  • P1010112.jpg
    P1010112.jpg
    114.2 KB · Views: 332
  • P1010127.jpg
    P1010127.jpg
    93.8 KB · Views: 333
  • P1010067.jpg
    P1010067.jpg
    94 KB · Views: 335
  • P1010075.jpg
    P1010075.jpg
    96.2 KB · Views: 332
Last edited:
Re: Απάντηση: Ένα Dac από ελληνικά χέρια.

Μπά δεν ,, εδώ μιλάμε για καθυστέρηση που κατα περιπτωση ήταν ακουστή !! με τα ακουστικά δλδ η φώνη κατα περίπτωση έσκαγε στεγνα απο το ένα κανάλι πρώτη και καπάκι στο αλλο , σε σημείο που ανάλογα την αλαγή της χροιάς ακουγες και κάπιο μικρό δακροτισμό !
για τα 2 μιλισεκοντ θα σκάσω τώρα ?

Μάλλον δεν συνειδητοποιείς τι μπορούν να κάνουν 2ms delay εφαρμοσμένα στο ένα από τα δύο κανάλια..

Δες λίγο εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=2QPAFJyVb7U

Εμείς έχουμε λίγο διαφορετική περίπτωση, δηλαδή το ένα κανάλι έχει delay σε σχέση με το άλλο, οπότε το comb filtering γίνεται ακουστό όταν στα δύο κανάλια υπάρχει γραμμένο ακριβώς το ίδιο υλικό (π.χ. φωνητικά) ή σε μονοφωνικό σήμα.

Επίσης εμείς μιλάμε για 6x15ns=0,09ms delay (αν κατάλαβα καλά από το datasheet του 74HCT164), οπότε η επίδραση είναι αρκετά μικρότερη, αλλά είναι κάπως αστείο να κυνηγάμε άλλα προβλήματα χρονισμού (λέγε με jitter) με το δίκαννο ενώ έχουμε τέτοιο θέμα..

Για να κάνουν όλοι οι άλλοι (εκτός από τον Pavouk) reclocking στο τέλος κάτι θα ξέρουν..
 

VaSiLiS-T

Supreme Member
10 January 2007
8,209
παλλληηηηηνιηηηη
Δέν έχω προβλήματα αυτου του τύπου στην παραπάνω εφαρμογή , τουναντίον έχει λύσει πολλα θέματα σε σχέση με την κλασική υλοποίηση της audio-note πχ , και προβλήματα ψηφιακού θορύβου και προβλήματα καθυστέρησης στο ένα κανάλι ,,

όποις γουστάρει όμως ,, τα σκυλιά δεμένα να κάνει ότι θέλει ,,
 

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Στέλιο, όντως το κύκλωμα είναι απαιτητικό και περίπλοκο σε θέμα τροφοδοσίας, αλλά νομίζω αξίζει της προσοχής μας.
Προσωπικά αυτό το πάντρεμα λυχνίας-ημιαγωγού πολύ μου άρεσε.

Ακόμη και μετρητικά αποδίδει πολύ καλά το τετράγωνο.

Περιμένουμε τη συνέχεια...
 
23 December 2007
1,681
Συνέχεια από το ποστ 112.
Επειδή το diy δεν τελειώνει ποτέ, με που τελείωσα το FVP5 άρχισα να σκέπτομαι για εναλλακτικά κυκλώματα. Δεν μου πήγαινε να καταλήξω έτσι αβασάνιστα.
Πάντα σκεφτόμουνα μήπως όλη αυτή η φασαρία μπορούσε να αποφευχθεί με ένα απλό SRPP και με καλό ήχο. Άρχισα λοιπόν από την αρχή τον σχεδιασμό του και σε κάνα δυο μέρες έτοιμο. Πάλι με τις 6922 και πάλι στα 200V από το super reg.
Ο ήχος του όχι πολύ μακριά από το πιο απαιτητικό κύκλωμα, κάτι μάλλον φυσικό μιας και χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες λυχνίες καθώς και το ίδιο τροφοδοτικό.
Μια επιφύλαξη έχω μόνο μιας και χρησιμοποίησα απλούς πυκνωτές εξόδου mkt των 0,50 ευρω, σε αντίθεση με το άλλο, το οποίο βέβαια δεν έχει και κάτι σπεσιαλ
 

Attachments

  • TUBE CAD 6922.jpg
    TUBE CAD 6922.jpg
    45.3 KB · Views: 206

lemon

Supreme Member
3 March 2009
4,041
Από τροφοδοσία τι γλιτώνουμε εδώ Στέλιο.
Βλέπω ότι θέλει το super reg των 200V, θέλει 12V και 30?
 
23 December 2007
1,681
Από τροφοδοσία τι γλιτώνουμε εδώ Στέλιο.
Βλέπω ότι θέλει το super reg των 200V, θέλει 12V και 30?

Από τροφοδοσία δεν γλιτώνουμε τίποτα. Τα ίδια χρησιμοποιούνται και στα δυο κυκλώματα. Για να γίνω πιο επεξηγηματικός:
Το super reg του Allen Wright είναι ένα κύκλωμα shunt, κάτι σαν salas ας πούμε.
Είναι γνωστό ότι αυτά τα κυκλώματα ακούγονται από καλά έως εξαιρετικά.
Ο ίδιος ο σχεδιαστής το προτείνει για τους προενισχυτές του. Έτσι δεν είχα παρά να το χρησιμοποιήσω. Δυστυχώς αυτό το κύκλωμα θέλει ανεξάρτητη τροφοδοσία από 12v έως 20v στον τελεστικό που ελέγχει το δεύτερο mosfet. Άρα εφ όσον θέλω shunt πρέπει να έχω αυτή την τάση. Τα 12,6 v στα νήματα των λυχνιών θα μπορούσε να ήταν ακόμα και ac αν δεν μου πρόσθεταν βόμβο, δεν το δοκίμασα καν. Και τα δυο κυκλώματα θέλουν τάση για τα νήματα. Η επιλογή να ανεβάσω αυτή την τάση των νημάτων στα 30v είναι γιατί το πρώτο τμήμα της διπλοτριοδου 6922 λειτουργεί στα 0-100v περίπου και το δεύτερο στα 100-200v. Για να μην είμαι στο όριο της διαφοράς δυναμικού μεταξύ της καθόδου και των νημάτων εξαιτίας του δεύτερου τμήματος όπου η κάθοδος είναι στα 107v ανέβασα την τάση αναφοράς (μέσω ενός διαιρέτη από τα 200v της τροφοδοσίας) στα 30v. Αυτό όμως δεν μου επιτρέπει να χρησιμοποιήσω το ίδιο τροφοδοτικό και για τα νήματα και για το super reg.
Έτσι προέκυψε η ανάγκη δυο βοηθητικών χαμηλών τάσεων.
Αν κάποιος δεν θέλει να βάλει τον σταθεροποιητή, χρειάζεται απλά μια τάση 12,6v η 6,3v για τα νήματα και μια τάση 200v για την λειτουργία των λυχνιών και για τα δυο κυκλώματα.