Φωτογραφίζοντας αγάλματα

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Ακόμη και τα ταφικά αναθηματικά ανάγλυφα είναι πολύ εκφραστικά.

Αυτά για σήμερα

Ευχαριστούμε! Πολύ καλή δουλειά - μάθημα - παρουσίαση!

Νομίζω ότι το ένα απ' τα σημαντικότερα πράγματα που μας βοηθάς να μάθουμε είναι να αφιερώνουμε παραπάνω χρόνο σε κάθε φωτογραφία...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Να οι φωτο που θέλει ο Ηλίας

H πρώτη φωτο (dscn) είναι από τη ΝΙΚΟΝ D100 με τον 60 Μικρο. Η δεύτερη από την CANON 350D με τον 17-40 (και με πολωτικό). Βλέπουμε πόσο καλύτερα κράτησε τα φωτεινά η CANON. Το πολωτικό δεν πρέπει να βοήθησε πολύ, αφού σκοτείνιασε μόνο τον ουρανό και όχι το άγαλμα.

Φυσικά για την πρώτη είχα μεγαλύτερη απόσταση λήψης καθότι άλλη η κάλυψη του 60άρη (Χ1,5) και άλλη του 17-40 Χ1,6 (στο 36). Και οι δυο με +- 0,0 στην έκθεση. Διάφραγμα 3,3 στην ΝΙΚΟΝ και 9,0 στην CANON.

και οι δυο φωτο τραβήχθηκαν στις 26/3/2006 στο λόφο της μάχης του Κιλκίς. Άγαλμα του γλύπτη Δημητριάδη.
 

Attachments

  • DSC_4477_1.jpg
    DSC_4477_1.jpg
    71.9 KB · Views: 84
  • IMG_0786_1.jpg
    IMG_0786_1.jpg
    73.1 KB · Views: 86
Last edited:

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Δείτε τώρα ένα άλλο παράδειγμα. κεφαλή από την έκθεση χρωματιστοί θεοί.

Πρόκειται για ίδια φωτο που τραβήχθηκε με τη SONY R1. Οι δυο πρώτες προέρχονται από το .jpg και η τρίτη από το .raw. Όλες τραβήχθηκαν πολύ κόκκινες. Η πρώτη είναι με επεξεργασία auto levels στο PS< η δεύτερη με auto colours και η τρίτη, την οποία μπορείτε να δείτε στο μήνυμα 3 στο http://www.avclub.gr/forum/attachment.php?attachmentid=8901&d=1173728245 καθώς το μηχάνημα δεν με αφήνει να τη σηκώσω δεύτερη φορά, είναι από το .raw στο οποίο απλώς διόρθωσα τη θερμοκρασία χρώματος από 2.600 Κ σε 2.500 Κ.

Ποιά είναι η πιό σωστή. Αν και αμφέβαλα, είναι η τρίτη καθώς ο κατάλογος της έκθεσης συμφωνεί με το τρίτο, το ροζέ, ενώ τα άλλα δυο απέχουν πολύ από το τυπωμένο στο χαρτί.

Άρα;;;
 

Attachments

  • DSC01993_1.jpg
    DSC01993_1.jpg
    52.6 KB · Views: 67
  • DSC01993_2.jpg
    DSC01993_2.jpg
    54.1 KB · Views: 75
Last edited:

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Re: Να οι φωτο που θέλει ο Ηλίας

Δεν ζήτησα εγώ την φωτο αλλά ο Σταμάτης.

H πρώτη φωτο (dscn) είναι από τη ΝΙΚΟΝ D100 με τον 60 Μικρο. Η δεύτερη από την CANON 350D με τον 17-40 (και με πολωτικό). Βλέπουμε πόσο καλύτερα κράτησε τα φωτεινά η CANON. Το πολωτικό δεν πρέπει να βοήθησε πολύ, αφού σκοτείνιασε μόνο τον ουρανό και όχι το άγαλμα.

Ναι η διαφορά φαίνεται, αλλά δεν είμαι σίγουρος κατά πόσο την επηρέασε το πολωτικό... Πάντως εξακολουθώ να πιστεύω ότι λείπει λεπτομέρεια λόγω έντονου φωτός που σχεδόν καίει τα λευκά...

Φυσικά για την πρώτη είχα μεγαλύτερη απόσταση λήψης καθότι άλλη η κάλυψη του 60άρη (Χ1,5) και άλλη του 17-40 Χ1,6 (στο 36). Και οι δυο με +- 0,0 στην έκθεση. Διάφραγμα 3,3 στην ΝΙΚΟΝ και 9,0 στην CANON.

και οι δυο φωτο τραβήχθηκαν στις 26/3/2006 στο λόφο της μάχης του Κιλκίς. Άγαλμα του γλύπτη Δημητριάδη.

Δες εδώ τι εννοώ. Σε συννεφιά ή σε σκιά οι μέσοι τόνοι νομίζω φαίνονται καλύτερα. Κάτω από ήλιο μόνο λίγα αγάλματα αντέχουν λόγω σχήματος να μην χάσουν λεπτομέρειες...

Νομίζω ότι αν η μηχανή δεν μπορεί να δώσει τον ποθητή δυναμική περιοχή, θα βοηθούσε αν επιλέγαμε τον πιο μαλακό φωτισμό σε άλλες ώρες της ημέρας...
 

Attachments

  • 1a.jpg
    1a.jpg
    50.1 KB · Views: 58
  • 1b.jpg
    1b.jpg
    46.4 KB · Views: 64

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Δείτε τώρα ένα άλλο παράδειγμα. κεφαλή από την έκθεση χρωματιστοί θεοί.

Πρόκειται για ίδια φωτο που τραβήχθηκε με τη SONY R1. Οι δυο πρώτες προέρχονται από το .jpg και η τρίτη από το .raw. Όλες τραβήχθηκαν πολύ κόκκινες. Η πρώτη είναι με επεξεργασία auto levels στο PS< η δεύτερη με auto colours και η τρίτη, την οποία μπορείτε να δείτε στο μήνυμα 3 στο http://www.avclub.gr/forum/attachment.php?attachmentid=8901&d=1173728245 καθώς το μηχάνημα δεν με αφήνει να τη σηκώσω δεύτερη φορά, είναι από το .raw στο οποίο απλώς διόρθωσα τη θερμοκρασία χρώματος από 2.600 Κ σε 2.500 Κ.

Ποιά είναι η πιό σωστή. Αν και αμφέβαλα, είναι η τρίτη καθώς ο κατάλογος της έκθεσης συμφωνεί με το τρίτο, το ροζέ, ενώ τα άλλα δυο απέχουν πολύ από το τυπωμένο στο χαρτί.

Άρα;;;

Αν κι εμένα μ' αρέσει καλύτερα η τρίτη εξακολουθώ να διατηρώ επιφυλάξεις...
Ο κατάλογος της έκθεσης είσαι σίγουρος ότι είναι χρωματικά σωστός;
Ο φωτισμός του χώρου ήταν κοντά στα 2500 Κ? Ακόμα πιο ψυχρή ρύθμιση πώς το έδειχνε? Εξακολουθεί να μου φαίνεται πολύ κόκκινο, αν και ακόμα δεν κατάφερα να δω το πρωτότυπο στο μουσείο...
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
φαντάζομαι ότι το πιο πιστό πρέπει να είναι ο κατάλογος. Άλλωστε για να γίνει κανείς φωτογράφος στην Αρχαιολογική Υπηρεσία πρέπει να περάσει από αρκετά κύματα και φυσικά δουλεύει σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες και με χρωματική κάρτα macbeth.
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
φαντάζομαι ότι το πιο πιστό πρέπει να είναι ο κατάλογος. Άλλωστε για να γίνει κανείς φωτογράφος στην Αρχαιολογική Υπηρεσία πρέπει να περάσει από αρκετά κύματα και φυσικά δουλεύει σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες και με χρωματική κάρτα macbeth.

Μακάρι να ισχύει ότι λες!
Φοβάμαι όμως το ποιος και πώς μπορεί να ανέλαβε την φωτογράφηση και την εκτύπωση. Με αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν συχνά στο δημόσιο, έμαθα δυστυχώς να είμαι πολύ επιφυλακτικός...
 
Απάντηση: Re: Φωτογραφίζοντας αγάλματα

Μακάρι να ισχύει ότι λες!
Φοβάμαι όμως το ποιος και πώς μπορεί να ανέλαβε την φωτογράφηση και την εκτύπωση. Με αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν συχνά στο δημόσιο, έμαθα δυστυχώς να είμαι πολύ επιφυλακτικός...

Συνήθως οι φωτογράφοι (και οι εκδότες) που αναλαμβάνουν τη φωτογράφηση αρχαίων για την έκδοση καταλόγων -ακόμα και όταν είναι εξωτερικοί συνεργάτες/εργολάβοι κι όχι υπάλληλοι της Υπηρεσίας- είναι έμπειροι και δοκιμασμένοι και επιλέγονται ανάμεσα από επαγγελματίες που γνωρίζουν τον τρόπο. Είμαι σε θέση να ξέρω ότι οι αρχαιολόγοι είναι από πάνω τους στη διάρκεια της φωτογράφησης και μπορούν να... σκάσουν το φωτογράφο και τον εκδότη με άπειρα δοκίμια, μέχρι να επιτευχθεί το κοντινότερο στην πραγματικότητα. Ως εκ τούτου θεωρώ ότι οι κατάλογοι των εκθέσεων (τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον) είναι σχεδόν στο σύνολό τους άψογοι.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Φυσικά όταν έχουμε συννεφιά, τότε τα αποτελέσματα είναι καλύτερα από την ντάλα ήλιο. Όμως πολλές φορές (τις περισσότερες) δεν έχουμε τη δυνατότητα να βρισκόμαστε την ιδανική ώρα και με τις ιδανικές καιρικές συνθήκες στη θέση μας. Έτσι καλούμαστε να κάνουμε συμβιβασμούς.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Η φωτογράφηση αγαλμάτων σε εξωτερικό χώρο έχει περισσότερες δεσμεύσεις και είναι πιο απαιτητική. Ένα πρόβλημα είναι η τοποθέτηση του αγάλματος σε σχέση με τον ήλιο. Π.χ. Κάποια αγάλματα πολύ δύσκολα έχουν τον ήλιο να τα χτυπά από μπρος λόγω θέσης. Επομένως αυτά χρειάζονται ιδιαίτερη αντιμετώπιση. Άλλα αγάλματα βρίσκονται σε χώρους με πολλά άλλα αντικείμενα, επομένως δεν ξεχωρίζουν εύκολα. Ο περιβάλλων χώρος δημιουργεί θόρυβο στην εικόνα, επομένως εμποδίζει το άγαλμα να αναδειχθεί.

Δείτε τί εννοώ.
 

Attachments

  • DSCN0817.jpg
    DSCN0817.jpg
    65.6 KB · Views: 62
  • DSC01895.jpg
    DSC01895.jpg
    70.8 KB · Views: 67

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Η λύση είναι να απομονωθεί το άγαλμα από τον περιβάλλοντα χώρο. Πώς θα γίνει αυτό;

1. Με φωτεινό τηλεφακό. Αν έχετε φακό από 135 και πάνω με 2.8 ή έστω 3.5 τραβώντας τη φωτογραφία με ανοιχτό διάφραγμα, το φόντο θα θολώσει και θα αναδειχθεί το θέμα μας. Δεν βάζω φωτογραφία διότι δεν έχω τέτοιο φακό.

2. Προσπαθώντας να πάρουμε λήψη από τέτοια θέση που να βάλουμε ομοιομόρφο θέμα για φόντο. Το καλύτερο είναι ο ουρανός. Εναλλακτικά μπορεί να είναι και φυλλώματα δένδρων, αρκεί να είναι πλούσια.
Δείτε εδώ το άγαλμα το άγαλμα του πατριάρχη Ιωακείμ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης πώς έχει πλέον φόντο τον ουρανό. Το αντίστοιχο του Εμμανουήλ Παπά, πλέον έχει καλύτερο φόντο, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετά θολό, κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η λήψη έγινε με κόμπακτ επομένως υπάρχει μεγάλο βάθος πεδίου. Η τρίτη λήψη είναι από τους όγκους μαρμάρου που τοποθετήθηκαν στην παραλία της Νέας Κρήνης, όπου το φως του σούρουπου και η φυλλωσιά πίσω δίνει αρκετά καλό αποτέλεσμα.
 

Attachments

  • Dscn0054.jpg
    Dscn0054.jpg
    93.3 KB · Views: 53
  • DSCN0800.jpg
    DSCN0800.jpg
    60.4 KB · Views: 50
  • DSCN0802.jpg
    DSCN0802.jpg
    70.5 KB · Views: 51

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Δείτε και δυο ακόμα προσπάθειες σε πιο δύσκολα μνημεία. Πρόκειται για μνημείο προς τιμήν των Αρμενίων και το μνημείο του Ζογγολόπουλου στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. Εδώ χρειάζεται πιο κλειστό διάφραγμσ, διότι πρέπει το ανάγλυφο να αποδωθεί σωστά (αφού δεν υπάρχει σχήμα), ενώ στις ομπρέλες αν βάζαμε ανοιχτό διάφραγμα, τότε το μισό μνημείο θα ήταν θολό.
 

Attachments

  • 12398.jpg
    12398.jpg
    59.8 KB · Views: 56
  • 12396.jpg
    12396.jpg
    58.4 KB · Views: 61

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Μια άλλη λύση είναι να απομονώσουμε λεπτομέρειες. Εδώ πρόκειται πάλι για το άγαλμα του Εμμανουήλ Παπά (που θεωρείται μνημείο κακής απόδοσης της ανθρωπομετρίας). Όμως αν απομονώσουμε το καλό σημείο του αγάλματος, τότε το αποτεέλσμα είναι καλύτερο. Δείτε συγκριτικά το μνημείο ολόκληρο (σε προηγούμενο μήνυμα) και δυο ακόμη λήψεις. Ποιά είναι η πιο δυνατή λήψη; Νομίζω η τρίτη καθώς η δόξα δείχνει να στέφει τον Παπά και φαίνεται το στεφάνι, κάτι που δεν γίνεται στην πρώτη λήψη.
 

Attachments

  • DSC01893.jpg
    DSC01893.jpg
    90.4 KB · Views: 41
  • DSC01894.jpg
    DSC01894.jpg
    59.8 KB · Views: 43

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Τέλος όταν το άγαλμα δίνει έντονη την αίσθηση της κίνησης, ίσως είναι καλύτερα να πάρουμε τη φωτογραφία κόντρα στο φως και να γράψει η μηχανή μόνο τη σιλουέτα, αντί για μια κλασική λήψη. Δείτε το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Θεσσαλονίκη σε μια κλασική λήψη 2/3 με σκληρό φως και δυο με κόντρα φως. Μια με τον περιβάλλοντα χώρο, που όμως δείχνει ότι αναδεικνύει το μνημείο και μια χωρίς τίποτε που μοιάζει το άγαλμα να αιωρείται στο κενό. Ποιά είναι η πιο εντυπωσιακή;
 

Attachments

  • Dscn0050.jpg
    Dscn0050.jpg
    77 KB · Views: 49
  • DSCN0225.jpg
    DSCN0225.jpg
    80.7 KB · Views: 46
  • DSCN0226.jpg
    DSCN0226.jpg
    34.1 KB · Views: 53

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Η λύση είναι να απομονωθεί το άγαλμα από τον περιβάλλοντα χώρο. Πώς θα γίνει αυτό;

1. Με φωτεινό τηλεφακό. Αν έχετε φακό από 135 και πάνω με 2.8 ή έστω 3.5 τραβώντας τη φωτογραφία με ανοιχτό διάφραγμα, το φόντο θα θολώσει και θα αναδειχθεί το θέμα μας. Δεν βάζω φωτογραφία διότι δεν έχω τέτοιο φακό.

2. Προσπαθώντας να πάρουμε λήψη από τέτοια θέση που να βάλουμε ομοιομόρφο θέμα για φόντο. Το καλύτερο είναι ο ουρανός. Εναλλακτικά μπορεί να είναι και φυλλώματα δένδρων, αρκεί να είναι πλούσια.
Δείτε εδώ το άγαλμα το άγαλμα του πατριάρχη Ιωακείμ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης πώς έχει πλέον φόντο τον ουρανό. Το αντίστοιχο του Εμμανουήλ Παπά, πλέον έχει καλύτερο φόντο, αλλά και πάλι δεν είναι αρκετά θολό, κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η λήψη έγινε με κόμπακτ επομένως υπάρχει μεγάλο βάθος πεδίου. Η τρίτη λήψη είναι από τους όγκους μαρμάρου που τοποθετήθηκαν στην παραλία της Νέας Κρήνης, όπου το φως του σούρουπου και η φυλλωσιά πίσω δίνει αρκετά καλό αποτέλεσμα.

Κατά συνέπεια θέλουμε τουλάχιστον πρόγραμμα με προτεραιότητα διαφράγματος (ή manual) που επιλέγουμε όσο ανοιχτό διάφραγμα μας επιτρέπουν οι συνθήκες, και προθέαση βάθους πεδίου...
Μόνο σε SLR νομίζω είναι διαθέσιμη προθέαση βαθους πεδίου.

Και μετά αρχίζει η άλλη ιστορία πώς παρουσιάζει ο κάθε φακός τα ανεστίαστα...
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Δείτε και δυο ακόμα προσπάθειες σε πιο δύσκολα μνημεία. Πρόκειται για μνημείο προς τιμήν των Αρμενίων και το μνημείο του Ζογγολόπουλου στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. Εδώ χρειάζεται πιο κλειστό διάφραγμσ, διότι πρέπει το ανάγλυφο να αποδωθεί σωστά (αφού δεν υπάρχει σχήμα), ενώ στις ομπρέλες αν βάζαμε ανοιχτό διάφραγμα, τότε το μισό μνημείο θα ήταν θολό.

Το ανάγλυφο μπορεί να αναδειχθεί και να αποδοθεί σωστά εκμεταλλευόμενοι και τις σκιές κάποιες ώρες της μέρας.
Υποψιάζομαι ότι το μνημείο προς τιμή των Αρμενίων σκαναρίστηκε ανάποδα.
Οι ομπρέλες είναι κακός μπελάς στην φωτογράφηση... Δύσκολα περνάει η αίσθηση που έχεις δίπλα τους.
 

send

AVClub Fanatic
19 June 2006
30,947
Θεσσαλονίκη
Μόνο σε SLR νομίζω είναι διαθέσιμη προθέαση βαθους πεδίου.

νομίζω και κάποιες "hiend" κόμπακτ διαθέτουν, πχ η ΚΜ Α2 είχε. Όμως πόσο χρήσιμη είναι η προεπισκόπιση βάθους πεδίου στις κόμπακτ? Λίγο μόνο να κλείσεις το διάφραγμα και είναι όλα νετ.
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Μια άλλη λύση είναι να απομονώσουμε λεπτομέρειες. Εδώ πρόκειται πάλι για το άγαλμα του Εμμανουήλ Παπά (που θεωρείται μνημείο κακής απόδοσης της ανθρωπομετρίας). Όμως αν απομονώσουμε το καλό σημείο του αγάλματος, τότε το αποτεέλσμα είναι καλύτερο. Δείτε συγκριτικά το μνημείο ολόκληρο (σε προηγούμενο μήνυμα) και δυο ακόμη λήψεις. Ποιά είναι η πιο δυνατή λήψη; Νομίζω η τρίτη καθώς η δόξα δείχνει να στέφει τον Παπά και φαίνεται το στεφάνι, κάτι που δεν γίνεται στην πρώτη λήψη.

Δεν ξέρω αν είναι κακή απόδοση ανθρωπομετρικά ή κάποια σουρεαλιστική προσπάθεια, αλλά σίγουρα κάτι τρέχει με αυτό! ;)
Συμφωνώ για την τρίτη λήψη, αλλά και πάλι οι διαθέσιμες γωνίες λήψης μοιάζουν λίγες.
Σε κάτι τέτοιες στιγμές είναι που θα ήθελα video σχεδόν περιμετρικά, να αναδείξει φόρμες, αναλογίες, αποστάσεις σε πιο σφαιρική εικόνα...
...ή μια μεγάλη φορητή σκάλα να δοκιμάσω κι άλλες γωνίες! :flipout:
 
Last edited:

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
νομίζω και κάποιες "hiend" κόμπακτ διαθέτουν, πχ η ΚΜ Α2 είχε.

Α ωραία! Καλά εξελίσσονται τα πράγματα λοιπόν!

Όμως πόσο χρήσιμη είναι η προεπισκόπιση βάθους πεδίου στις κόμπακτ? Λίγο μόνο να κλείσεις το διάφραγμα και είναι όλα νετ.

Σωστά! Το ζήτημα όμως είναι όταν θέλεις νετ το θέμα και θολό το background... Εκλεκτική εστίαση!
Για να το κάνω στην Panasonic FZ-7 μόνο στο macro με manual εστίαση με βολεύει...
 

Ηλίας Σ.

AVClub Enthusiast
13 October 2006
1,251
Τέλος όταν το άγαλμα δίνει έντονη την αίσθηση της κίνησης, ίσως είναι καλύτερα να πάρουμε τη φωτογραφία κόντρα στο φως και να γράψει η μηχανή μόνο τη σιλουέτα, αντί για μια κλασική λήψη. Δείτε το άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Θεσσαλονίκη σε μια κλασική λήψη 2/3 με σκληρό φως και δυο με κόντρα φως. Μια με τον περιβάλλοντα χώρο, που όμως δείχνει ότι αναδεικνύει το μνημείο και μια χωρίς τίποτε που μοιάζει το άγαλμα να αιωρείται στο κενό. Ποιά είναι η πιο εντυπωσιακή;

Όπως τις έχεις θα επέλεγα την τρίτη, κλασσική σχεδόν!
Αν μπορούσα όμως θα κρατούσα μόνο το βασικό κομμάτι απ' την πρώτη, που μ' αρέσει η γωνία ακόμα περισσότερο.

Υ.Γ. :eek:fftopic: Είναι αλήθεια ότι το άγαλμα αρχικά κοιτούσε βόρεια και μετά το έστρεψαν στην τωρινή του κατεύθυνση? Ποιος, πότε και γιατί ξέρει κανείς?