Προτάσεις για Φωτογραφικά Βιβλία, περιοδικά έντυπα ή ηλεκτρονικά.

tio4711

AVClub Addicted Member
24 October 2007
2,112
Βιβλια για την ψηφιακή φωτογραφία

ασχολούμαι αρκετά χρόνια με την φωτογραφία, από την αναλογική της εποχή, και θεωρούσα ότι η μετάβαση στην ψηφιακή είναι απλή, φευ..

Από όσο έχω καταλάβει υπάρχουν αρκετά μυστικά που θα πρέπει κάποιος να ξέρει για να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του νέου μέσου (διαχείριση διαφράγματος, εστιακών αποστάσεων κλπ)

Τι βιβλία θα είχατε να μου προτείνατε για να "μορφωθώ" λιγάκι? παράκληση, δεν θα ήθελα κάτι για αρχάριους (τι είναι διάφραγμα, ταχύτητα, κλπ) αλλά κάτι πιο προχωρημένο που να αφορά τις ιδιαιτερότητες της ψηφιακής φωτογραφίας
 

NassosT

Supreme Member
17 June 2006
4,714
Re: Βιβλια για την ψηφιακή φωτογραφία

Ψάχνεις δηλαδή κάποιο τεχνικό εγχειρίδιο;
Χωρίς να θέλω να ακυρώσω όλες αυτές τις χιλιάδες σελίδες που έχουν γραφτεί και εκτυπωθεί, νομίζω ότι σε τεχνικά θέματα, το παρόν φόρουμ σε συνδυασμό με το manual της μηχανής σου είναι επαρκέστατη πηγή πληροφοριών!
 

pap-x

Senior Member
17 September 2007
540
Θεσσαλονίκη
Re: Βιβλια για την ψηφιακή φωτογραφία

Θα μπορούσες να βρεις άπειρες πληροφορίες στο internet αλλά πιστεύω αυτό που σου ταιριάζει είναι αυτό: http://www.123di.com/. Είναι κάτι σαν interactive book που το δουλεύεις στον υπολογιστή.
Εμένα με βοήθησε να μάθω αρκετά πράγματα και ασχολείται ειδικά με τα τεχνικά θέματα της ψηφιακής φωτογραφίας. Έχει διάφορα επίπεδα από beginner μέχρι advanced. Αυτό θα πρότεινα εγώ.
 

tio4711

AVClub Addicted Member
24 October 2007
2,112
Re: Βιβλια για την ψηφιακή φωτογραφία

Ψάχνεις δηλαδή κάποιο τεχνικό εγχειρίδιο;
Χωρίς να θέλω να ακυρώσω όλες αυτές τις χιλιάδες σελίδες που έχουν γραφτεί και εκτυπωθεί, νομίζω ότι σε τεχνικά θέματα, το παρόν φόρουμ σε συνδυασμό με το manual της μηχανής σου είναι επαρκέστατη πηγή πληροφοριών!

ναι κάτι σε τεχνικό εγχειρίδιο ψάχνω. Το ξέρω πως οι πληροφορίες που υπάρχουν εδώ (και σε άλλα παρεμφερή sites) είναι πολλές αλλά ο χρόνος που απαιτείται για να τις οργανώσω δεν υπάρχει. Θα προτιμούσα ένα κλασσικό βοβλίο που το κουβαλάς μαζί σου και το διαβάζεις με την σειρά..
 

tio4711

AVClub Addicted Member
24 October 2007
2,112
Re: Βιβλια για την ψηφιακή φωτογραφία

Θα μπορούσες να βρεις άπειρες πληροφορίες στο internet αλλά πιστεύω αυτό που σου ταιριάζει είναι αυτό: http://www.123di.com/. Είναι κάτι σαν interactive book που το δουλεύεις στον υπολογιστή.
Εμένα με βοήθησε να μάθω αρκετά πράγματα και ασχολείται ειδικά με τα τεχνικά θέματα της ψηφιακής φωτογραφίας. Έχει διάφορα επίπεδα από beginner μέχρι advanced. Αυτό θα πρότεινα εγώ.

από μια πρώτη ματιά δείχνει καλό και κοντά σε αυτό που ψάχνω..θα επανέλθω. Thx
 

NassosT

Supreme Member
17 June 2006
4,714
Re: Βιβλιο για φωτογραφια

Μετά τη Βίβλο της σύνθεσης στη φωτογραφία, το "The Photographer's Eye: Composition and Design for Better Digital Photos", ο Michael Freeman πάει ένα βήμα παραπέρα με το "The Photographer's Mind: Creative Thinking for Better Digital Photos".
Κυκλοφορεί, επίσης, και το "The Photographer's Vision: Understanding and Appreciating Great Photography", του ιδίου.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη 22/9

Φίλοι αγαπητοί έχω την τιμή να σας καλέσω στα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" που θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012, στις 8 μμ., στην Αποθήκη Γ’ του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Θα ακολουθήσει η παρουσίαση του ομώνυμου βιβλίου – λευκώματος του συγγραφέα κ. Ευάγγελου Χεκίμογλου με ομιλητές τον Διευθυντή του Ιδρύματος του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα κ. Βασίλειο Νικόλτσιο και τον Επίκουρο Καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, κ. Βλάση Βλασίδη.

Λίγα λίγια για την έκθεση:

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Θεσσαλονίκη 1912-2012 / Γιορτάζουμε-Συμμετέχουμε - Κοιτάμε Μπροστά», το Μουσείο Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς προχωρεί στη διοργάνωση έκθεσης φωτογραφίας από λήψεις που πραγματοποίησαν δύο κυρίως πολεμικοί ανταποκριτές, διαπιστευμένοι στον ελληνικό στρατό, στη διάρκεια του πρώτου βαλκανικού πολέμου.

Ο πρώτος ήταν ο Haworth Woodley, πρώην αξιωματικός του βρετανικού στρατού, ανταποκριτής του πρακτορείου Central News Agency, το οποίο έδρευε στο Λονδίνο. Ο δεύτερος ήταν ο Etienne Labranche, ο οποίος ήταν ανταποκριτής της εφημερίδας Le Temps των Παρισίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές αρχές δεν επέτρεψαν -παρά μόνον κατ’ εξαίρεση- την παρουσία ανταποκριτών στα μέτωπα του πρώτου βαλκανικού πολέμου. Οι περισσότερες ανταποκρίσεις για τις μάχες συντάχθηκαν με βάση επίσημα δελτία τύπου που εκδίδονταν στην Αθήνα. Ανάλογη στάση τήρησαν και οι άλλες βαλκανικές χώρες.

Όπως δείχνει η χρονολόγηση των φωτογραφιών του Woodley και του Labranche που δημοσιεύονται, οι λήψεις τους έγιναν μερικές μέρες μετά τις μάχες, όταν τους επιτράπηκε να επισκεφτούν τα πεδία των μαχών. Στις φωτογραφίες τους αναζητούν και άλλες πτυχές της ζωής και των γεγονότων στην ελληνική ύπαιθρο, πέρα από τις μάχες. Εντοπίζουν και φωτογραφίζουν τους ανθρώπους της υπαίθρου και των πόλεων, τις μορφές που έζησαν δίπλα στον πόλεμο, που συχνά υπέφεραν εξαιτίας του, τους ανθρώπους που εξ ονόματός τους και για λογαριασμό τους γίνονταν τελικά οι μάχες. Σήμερα, οι φωτογραφίες της έκθεσης αποπνέουν ένα μήνυμα αισιοδοξίας που τόσου ανάγκη έχουμε ως έθνος. Δείχνουν πώς πριν από εκατό χρόνια ένα μικρό κράτος, που είχε προσφάτως υποστεί μία ταπεινωτική στρατιωτική ήττα και μία οδυνηρή πτώχευση, που κάθε άλλο παρά διέθετε εσωτερική ομόνοια και σύμπνοια, την επαύριον μόλις μιας διεθνούς οικονομικής κρίσης (1906-1907) και μιας κοινοβουλευτικώς ανορθόδοξης πολιτικής παρέμβασης (το κίνημα του Γουδή), ξεκίνησε μια στρατιωτική προσπάθεια που εμφανώς ξεπερνούσε τα μέτρα του.

Δεν ήταν «ήρωες» οι στρατιώτες του 1912-13. Ήταν απλοί καθημερινοί άνθρωποι. Δεν ήταν «μάγοι» οι πολιτικοί και στρατιωτικοί ηγέτες της μικρής αυτής χώρας. Ήταν άνθρωποι με καλές και κακές στιγμές, με σωστές και λανθασμένες επιλογές. «Ήρωες» και «μάγοι» μπορούν να νικήσουν οποιονδήποτε, αλλά δεν υπήρξαν ποτέ στην πραγματικότητα. Αυτοί που κατόρθωσαν να φέρουν σε πέρας την εποποιία του 1912-13 ήταν απλώς οι πρόγονοί μας. Ήταν θνητοί, σαν εμάς. Που έκαναν λάθη, που πολλές φορές δίσταζαν και φοβούνταν. Συνεπώς, οι ανέκδοτες φωτογραφίες που έρχονται στο φως είναι ένα παράθυρο για μας ώστε να δούμε όχι απλώς το παρελθόν μας (αυτό είναι το λιγότερο, δεν έχει πάντοτε σημασία το παρελθόν), αλλά και προκειμένου να δούμε τους εαυτούς μας, την εναλλακτική μας μορφή, την άλλη μας ουσία, να ξαναδούμε τους εαυτούς μας άλλοτε έτοιμους για προαναγγελλόμενες καταστροφές, άλλοτε ικανούς για ανέλπιστες νίκες.

Οι φωτογραφίες του Woodley μπορουν να χωριστούν σε δύο βασικές ενότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν τα γεγονότα που έλαβαν χώρα στη Μακεδονία και την Ήπειρο αντιστοίχα. Χρονολογικά, οι λήψεις ξεκινούν με την έναρξη του πολέμου (6 Οκτωβρίου 1912) και τελειώνουν με την κατάληψη των Ιωαννίνων (21 Φεβρουαρίου 1913. οι χρονολογίες με το παλαιό ημερολόγιο). Οι φωτογραφίες του Woodley δείχνουν μια συγκεκριμένη γεωγραφική διαδρομή. Ακολούθησε τον ελληνικό στρατό στην προέλασή του προς βορρά (Μελούνα, Ελασσόνα, Σαραντάπορο, Αλιάκμονα, Σέρβια, Κοζάνη, Καστανιά, Λουδία, Γιαννιτσά, Άδενδρο, Αξιό, Θεσσαλονίκη, Σκύδρα, Όστροβο, Φλώρινα, Μοναστήρι) με μια χρονική υστέρηση λίγων ημερών. Όπως επιβεβαιώνει και η παραπάνω επιστολή του, στις παραμονές της κατάληψης της Θεσσαλονίκης κατόρθωσε να έλθει σε επαφή με τον Διάδοχο Κωνσταντίνο, γενικό αρχηγό του στρατού της Μακεδονίας, και να τον φωτογραφίσει. Ακολούθησε τον Κωνσταντίνο στην Ήπειρο στις αρχές Ιανουαρίου και αποτύπωσε πολεμικές σκηνές της πολιορκίας και της κατάληψης των Ιωαννίνων. Όλες οι φωτογραφίες του Woodley, ενενήντα έξι τον αριθμό, τοποθετήθηκαν σε ένα χειροποίητο λεύκωμα, με χειρόγραφους υπομνηματισμούς, και ο ανταποκριτής το αφιέρωσε στον αρχιστράτηγο -και βασιλέα πλέον- Κωνσταντίνο. Το λεύκωμα αυτό αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα αποκτήματα του αρχείου του Μουσείου Φωτογραφίας «Χρήστος Καλεμκερής» του Δήμου Καλαμαριάς.

Αλλά και οι φωτογραφικές λήψεις που αποδίδουμε στον Labranche έχουν τοποθετηθεί σε ένα χειροποίητο άλμπουμ, τιτλοφορημένο La flotte greque à 1912-1913 (τίτλος που μόνον εν μέρει ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο). Στο άλμπουμ έχουν αποδελτιωθεί και επικολληθεί ορισμένες ανταποκρίσεις του Labranche στην Le Temps. Δεν γνωρίζουμε για ποιον προοριζόταν αυτό το λεύκωμα. Ο Labranche ξεκίνησε το δημοσιογραφικό και φωτογραφικό οδοιπορικό του στη Λήμνο στα τέλη Δεκεμβρίου 1912. Μεγάλο μέρος από τις 400 περίπου φωτογραφίες του λήφθηκαν στο νησί αυτό. Αν και τον ενδιέφερε πρωτίστως η παρουσία του στόλου, φαίνεται ότι τελικά τον τράβηξαν οι άνθρωποι και τα τοπία του νησιού. Έπειτα, στα τέλη Ιανουαρίου πέρασε από τη Χίο, μετά από τη Σύρο και μέσω Πειραιά κατέληξε στην Ήπειρο. Εκεί μεταφέρθηκε το κέντρο ενδιαφέροντος μετά τη μετάβαση του γενικού αρχηγού του στρατού Κωνσταντίνου και τη συγκέντρωση του ελληνικού στρατού, εν όψει της τελικής επίθεσης για την κατάληψη των Ιωαννίνων. Μετά την κατάληψη των Ιωαννίνων ο Labranche παρέμεινε στην Ήπειρο ως τις αρχές Μαρτίου και έστειλε ενυπόγραφες ανταποκρίσεις, προς τις οποίες αντιστοιχούν πλήρως και οι φωτογραφίσεις του. Έπειτα βρέθηκε στην Αθήνα για την κηδεία του Γεωργίου. Στο σημείο αυτό η απεικόνιση των γεγονότων του πρώτου βαλκανικού πολέμου σταματά, όπως ακριβώς και στο λεύκωμα του Woodley. Εκτός από τις φωτογραφίες σταματούν και οι ανταποκρίσεις του (η τελευταία δημοσιεύεται στις 10/23.2.1913). Πιθανώς ο Labranche έφυγε από την Ελλάδα. Όμως το βέβαιο είναι ότι επέστρεψε στην Ήπειρο τον Νοέμβριο του 1913 για να γράψει τρεις συγκλονιστικές ανταποκρίσεις από τα Ιωάννινα, την Κορυτσά και το Λεσκοβίκι. Έπειτα, αφού επισκέφτηκε την Κρήτη την ημέρα της επίσημης ένωσής της με την Ελλάδα (1.12.1913) και στη συνέχεια αποχώρησε πιθανότατα από τη χώρα.


θα χαρώ πολύ να σας δω εκεί.

Βλάσης
 

Χιωτης

Moderator
Staff member
19 February 2011
35,482
Βριλήσσια
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Συγχαρητηρια σε οσους διοργανωνουν αυτη την φωτογραφικη εκθεση. Μπραβο!
 

AlexTheodin

Supreme Member
25 December 2007
5,912
Athens, Thessaloniki, Köln
Απάντηση: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλ

Πολύ ενδιαφέρουσα πρέπει να είναι, λυπάμαι που η απόσταση δεν μου επιτρέπει (πάλι...) να παρεβρίσκομαι.

Βλάσση εκτός απο την παρουσίαση, ενεπλάκεις και στην δημιουργία του βιβλίου?
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Απάντηση: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θε

Πολύ ενδιαφέρουσα πρέπει να είναι, λυπάμαι που η απόσταση δεν μου επιτρέπει (πάλι...) να παρεβρίσκομαι.

Βλάσση εκτός απο την παρουσίαση, ενεπλάκεις και στην δημιουργία του βιβλίου?

ευχαριστώ πολύ Αλέξη.

Όχι δεν είχα καμιά συμμετοχή στην επιμέλεια του βιβλίου, ούτε της έκθεσης. Το έκανε ο ερευνητής της Θεσσαλονίκης Βαγγέλης Χεκίμογλου. Εγώ μετέχω κριτικά στην παρουσίαση του τόμου. Αν θέλετε, μπορώ το Σάββατο να ανεβάσω σε αυτό το θέμα το κείμενο της ομιλίας, που αφορά τη φωτογραφία κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους.

Προσωπικά τους τελευταίους μήνες ασχολήθηκα με την απεικόνιση των μνημείων της Θεσσαλονίκης, όπως είναι τώρα από ψηλά (δηλ. από τις απέναντι πολυκατοικίες). Θα γίνει έκθεση φωτογραφική στο Κέντρο Ιστορίας του Δήμου (Μέγαρο Μπίλλη) με θέμα πώς ήταν τα μνημεία τον πρώτο χρόνο της απελευθέρωσης και πώς είναι τώρα. Εγώ είμαι (μερικώς) υπεύθυνος για το τώρα. Όταν θα έχουμε ανακοίνωση θα σας ειδοποιήσω....

και φυσικά θα σηκώσω και αρκετές φωτογραφίες...
 

jim...

Moderator
Staff member
22 February 2008
24,624
Μπακοτσιάνος...
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Πολλά συγχαρητήρια Βλάση σε σένα και σε όλους τους συντελεστές!!
 

NtinNton

Supreme Member
8 September 2008
3,281
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Μπράβο Βλάσση και καλή επιτυχία στη προσπάθεια
 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Δάσκαλε καλή επιτυχία, ακούγεται πολύ ενδιαφέρον το όλο θέμα!
 

ilias

Supreme Member
18 June 2006
9,150
Bratislava
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Καλη επιτυχια Βλασση...
 

Θ.Νίκος

AVClub Addicted Member
10 August 2007
2,541
Αθήνα
Απάντηση: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλ

Πάντα τέτοια Βλάση...καλή επιτυχία.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Ευχαριστώ πολύ όλους για τα καλά σας λόγια. Επειδή φαντάζομαι ελάχιστοι έχουν τη δυνατότητα να έλθουν παραθέτω το κείμενο της μεθαυριανής ομιλίας μου. Το θέμα της είναι η φωτογραφία κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους.
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Το συγκεκριμένο βιβλίο, έκδοση του Μουσείου Χρήστος Καλεμκερής και με επιμέλεια του Ευάγγελου Χεκίμογλου παρουσιάζει τις φωτογραφίες των πολεμικών ανταποκριτών Haworth Woodley και Etienne Labranche, που ακολούθησαν τον ελληνικό στρατό κατά τον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο. Οι φωτογραφίες τους ανήκουν στην κατηγορία του φωτορεπορτάζ,, ή ακόμη καλύτερα του πολεμικού φωτορεπορτάζ, που εγκαινίασε ο Matthew Brady με τους συνεργάτες του Alexander Gardner, George Barnard, και Timothy O'Sullivan, φωτογραφίζοντας τον Αμερικανικό Εμφύλιο Πόλεμο.(1) Ο Brady ήταν οπαδός της άποψης ότι μια φωτογραφία δεν είναι καλή, αν δεν έχεις πλησιάσει αρκετά κι αυτό το εφάρμοζε απόλυτα καθώς βρισκόταν με τον πρωτόγονο εξοπλισμό του πραγματικά στο κέντρο των μαχών. Ο Brady δεν μπορούσε να φωτογραφίσει την ίδια τη δράση, αλλά αποτύπωσε τα αποτελέσματά της με τις φωτογραφίες των νεκρών, τις καταστροφές και τις απώλειες των στρατευμάτων.

Οι Έλληνες φωτογράφοι δεν είχαν ιδέα για το έργο του Brady. Μέχρι τους Βαλκανικούς Πολέμους ασχολούνταν στην πλειοψηφία τους με το πορτρέτο στο στούντιο και σε μικρότερο βαθμό με το τοπίο. Όμως η έκδοση της εφημερίδας Εικονογραφημένη που μιμήθηκε το γαλλικό περιοδικό Illustration είχε δώσει την ευκαιρία να δημοσιεύονται φωτογραφίες που ασχολούνταν είτε με την επικαιρότητα, είτε με σημαντικές όψεις του δημόσιου βίου, είτε ακόμη και με την πεζή καθημερινότητα.(2) Παράλληλα ήταν πολύ δημοφιλή τα χειροποίητα άλμπουμ με εκτυπώσεις φωτογραφιών, που πωλούνταν είτε στα μέλη της καλής κοινωνίας των Αθηνών, είτε σε ξένους, είτε σε φορείς. Τέλος από τις αρχές του 20ου αι. είχαν γίνει πολύ δημοφιλή και τα εικονογραφημένα επιστολικά δελτάρια, που τυπώνονταν κι αποστέλλονταν κατά χιλιάδες.(3)

Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι αποτέλεσαν σημαντικό γεγονός για την ελληνική φωτογραφία και τους Έλληνες φωτογράφους. Δεκάδες Έλληνες φωτογράφοι πήγαν στο μέτωπο, είτε ακολουθώντας κατά πόδας τον ελληνικό στρατό, αλλά όχι ενσωματωμένοι σε αυτόν,(4) είτε δουλεύοντας ελεύθερα. Οι περισσότεροι δεν υπέγραψαν τις φωτογραφίες που τράβηξαν και δημοσίευσαν και μας είναι άγνωστοι. Αυτό συμβαίνει κυρίως στις περιπτώσεις των ταχυδρομικών δελταρίων, όπου σχεδόν πάντα αναφέρεται το όνομα του οίκου που τύπωσε τη φωτογραφία και σπανίως του φωτογράφου. Όμως γνωρίζουμε ότι πήγαν στο Μέτωπο και τράβηξαν φωτογραφίες οι Αριστοτέλης Ρωμαίδης με τον συνεργάτη του F.Zeitz, ο Αναστάσιος Γαζιάδης, ο Πέτρος Πουλίδης, στη συνέχεια πάπας του ελληνικού φωτορεπορτάζ, ο Α. Κωνσταντινίδης, κ.α.(5) Επίσης σε αδημοσίευτο επιστολικό δελτάριο ων Βαλκανικών Πολέμων συναντούμε την αναφορά «φωτογραφία Γκωμόν» που μάλλον αναφέρεται στο φωτογραφικό και κινηματογραφικό οίκο της εποχής. Εκτός από τους φωτογράφους υπήρχαν κι οπερατέρ, όπως ο Ούγγρος Joseph Hepp που κινηματογράφησε την είσοδο του διαδόχου Κωνσταντίνου στη Θεσσαλονίκη.(6)
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Φωτογραφίες του ελληνικού στρατού όταν έφθανε στα μέρη τους τράβηξαν επίσης αρκετοί τοπικοί φωτογράφοι, όπως ο Νικολαίδης στη Θεσσαλονίκη, o Edmont Rubelin από τη Σμύρνη που πήγε στη Μυτιλήνη,(7) ο Σίμος Χουτζαίος φωτογράφος της Μυτιλήνης,(8) ο Αντώνης Μπαχάς και ο Σ Χαρτουλάρης στη Χίο.(9) Πιο σημαντική ήταν η φωτογραφική και κινηματογραφική καταγραφή των αδελφών Μανάκη στο Μοναστήρι, οι οποίοι σύμφωνα με πηγές κάλυψαν την είσοδο του διαδόχου Κωνσταντίνου στη Θεσσαλονίκη και το 1913 την επίσκεψή του στο Αμύνταιο και το Μοναστήρι. Οι ίδιοι φωτογράφισαν πολλούς αξιωματικούς και στρατιώτες του σερβικού στρατού, καθώς και τον διάδοχο του σερβικού θρόνου Αλέξανδρο Καραγιώργεβιτς, τα πρόσωπα της Αυλής και τον πρωθυπουργό της Σερβίας Νίκολα Πάσιτς κατά την επίσκεψή τους στο Μοναστήρι.(10) Λογικό είναι να είχαν δραστηριοποιηθεί κι άλλοι φωτογράφοι των αστικών κέντρων της Μακεδονίας, όπως ο Θεόδωρος Λιόντας της Θεσσαλονίκης και οι Λάζαρος Κερμελές και Σωτήρης Πίντζας στο Μοναστήρι.(11) Επίσης πολλοί στρατιώτες και αξιωματικοί του ελληνικού στρατού επιδίωξαν να έχουν μαζί τους φορητές φωτογραφικές μηχανές για να αποθανατίσουν την περιπέτειά τους. Φυσικά δεν έλειπαν και οι δεκάδες ανταποκριτές από ξένες χώρες, κυρίως από τη Γαλλία που συνόδευαν τον ελληνικό στρατό.(12)

Το ίδιο πρέπει να συνέβη και με τους στρατούς των άλλων εμπλεκομένων στους Βαλκανικούς Πολέμους. Φωτογράφοι της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, αλλά και Βούλγαροι, Σέρβοι και ξένοι πρέπει να ακολούθησαν τους στρατούς των χωρών αυτών για να καλύψουν τα γεγονότα. Τα στοιχεία που έχουμε γι αυτούς τους φωτογράφους είναι ελάχιστα. Γνωρίζουμε ότι ένας τουλάχιστον Βρετανός, ο Herbert F Baldwin βρισκόταν με τον οθωμανικό στρατό στη Θράκη,(13) ενώ ο Carl Pietzner, φωτογράφος από τη Βιέννη, φωτογράφησε τον Εμβέρ πασά το 1913.(14) Σίγουρα υπήρχαν πολλοί περισσότεροι φωτογράφοι. Χθες μόλις τελείωσε ένα διεθνές συνέδριο στην Κωνσταντινούπολη που διοργάνωσαν το Ερευνητικό Κέντρο Ισλαμικής Ιστορίας (Research Centre for Islamic History, Art and Culture (IRCICA) και το Πανεπιστήμιο Σαμπαχατίν Ζαίμ (İstanbul Sabahattin Zaim University).(15)

Το ίδιο θα πρέπει να συνέβαινε και με το βουλγαρικό στρατό. Δεν είναι δυνατόν να δεχόμαστε ότι όλα τα βουλγαρικά σώματα που εισέρχονταν στη Μακεδονία από το 1901 έως το 1908 είχαν φωτογραφηθεί μεθοδικά στη Σόφια ή σε κάποια άλλη συνοριακή πόλη, κυρίως στο Κιουστεντίλ(16) και να διατηρούνται σε αρχείο και να μην έχουν πολυφωτογραφηθεί οι μονάδες του βουλγαρικού στρατού κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων. Όμως ειδικά στην Ελλάδα δεν έχουμε πολλές πληροφορίες για τη φωτογράφηση του βουλγαρικού στρατού. Το πιο εύκολα προσβάσιμο αρχείο είναι αυτό του www.lostbulgaria.com που διατηρεί μια ομάδα έξι ατόμων με επικεφαλής τον Peyo Kolev και διαθέτει 974 καλής ποιότητας φωτογραφίες από τη δεκαετία του 1910-1920, από τις οποίες το 1/3 αφορά την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων. Οι περισσότερες φωτογραφίες προέρχονται από τις συλλογές των ιδιωτών Ivan Barnev "Bubi", Alexander Barzanov και Ivan Kaynarov.(17) Αλλά ακόμη και σε αυτή τη μεγάλη ψηφιοποιημένη συλλογή βλέπουμε μεγάλες ελλείψεις, που ξεκινούν από την έλλειψη των ονομάτων των φωτογράφων, όσο και στη θεματολογία και τη χρονική συνέχεια.

Εκτός της συλλογής αυτής οι πληροφορίες μας είναι λιγοστές. Προσωπικά γνωρίζω ότι φωτογραφίες των αξιωματικών του βουλγαρικού στρατού είχαν πάρει ο T.I. Balkiev, ο Iv.A. Karastojanov ο D.A. Karastoyanov από τη Σόφια, οι S.Vartanijan & Bojadzjan από το Ccymen, o V. Veledin από τη Φιλιππούπολη, και ο Adolph Bronfen από το Τύρνοβο, οι οποίοι ασχολήθηκαν με τη φωτογραφία πορτρέτου στο στούντιο.(18)

Από τους φωτογράφους που ακολούθησαν τον σερβικό και τον μαυροβουνιακό στρατό προσωπικά γνωρίζω μόνο τον Vasa Radulovic από την Ποντγκόριτσα.(19) Επίσης γνωρίζουμε ότι αρκετά πορτρέτα Σέρβων αξιωματικών έκανε εκείνη την εποχή στο στούντιο στο Βελιγράδι ο πολύ γνωστός πορτρετίστας Milan Jovanovic, που στη διάρκεια του Α’ παγκόσμιου Πολέμου ακολούθησε το σερβικό στρατό.(20)

Είναι φανερό ότι η γνώση που έχουμε για τους Βαλκανικούς Πολέμους και τολμώ να πω και για τους επόμενους πολέμους, όπως τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Εκστρατεία είναι ελλιπής. Και είναι ελλιπής διότι δεν υπήρχε σε κανένα στράτευμα μια υπηρεσία, η οποία να αναλαμβάνει επίσημα τη φωτογραφική κάλυψη των γεγονότων. Ο Άλκης Ξανθάκης σε πολλά δημοσιεύματά τους και σε πολλές συνεντεύξεις του έχει παρατηρήσει σωστά ότι οι Βαλκανικοί Πόλεμοι φωτογραφήθηκαν με μεγάλο αυθορμητισμό και ρεαλισμό, ιδίως από τους ερασιτέχνες φωτογράφους, και αποτελούν κορυφαία στιγμή της ελληνικής φωτογραφίας.(20)
 

ΒΛΑΣΙΔΗΣ

AVClub Fanatic
19 June 2006
19,341
Θεσσαλονίκη
Re: Παρουσίαση φωτογραφικού βιβλίου "Προελαύνοντας για την απελευθέρωση" Θεσσαλονίκη

Αν κρίνουμε τώρα τις φωτογραφίες των δυο φωτογράφων μπορούμε να πούμε για μεν τον Woodley ότι είναι αποσπασματικές και ότι διαφοροποιούνται κατά την πορεία της εκστρατείας του ελληνικού στρατού. Ο φωτογράφος δείχνει να έχει αργήσει να ακολουθήσει την αρχική προέλαση του ελληνική στρατού στο Σαραντάπορο και στα Σέρβια, καθώς επικεντρώνει τη ματιά τους στα αποτελέσματα του πολέμου. Μάλιστα κάποια άδεια πλάνα δείχνουν ότι διακατέχονταν από αμηχανία ίσως κι από νευρικότητα για να προλάβει την επέλαση του στρατού. Βελτιώνει τη θεματολογία του καθώς πλησιάζει με τον ελληνικό στρατό στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης. Οι καλύτερες λήψεις του είναι αυτές εντός της Θεσσαλονίκης τις μέρες που εισέρχεται ο ελληνικός στρατός και από τις επιχειρήσεις για την κατάληψη των Ιωαννίνων. Αυτό πρέπει να οφείλεται τόσο στη χαλάρωση των απαγορεύσεων, όσο και στη μεγαλύτερη εξοικείωσή του με το αστικό και το περιαστικό περιβάλλον.

Αντίθετα οι φωτογραφίες του Etienne Labranche χαρακτηρίζονται από πολυθεματικότητα. Υπάρχουν αρκετές λήψεις πάνω και γύρω από τα πλοία του ελληνικού στόλου, οι οποίες στην πλειοψηφία τους είναι καλές θεματικές φωτογραφίες. Υπάρχουν επίσης πολλές φωτογραφίες από την παραμονή του στη Λήμνο και από την αποστολή στην Ήπειρο. Στις περιπτώσεις αυτές οι φωτογραφίες που καταγράφουν τις δραστηριότητες των κατοίκων ή ακόμα και τα τοπία και τις απόψεις των πόλεων είτε χωρίς το ανθρώπινο στοιχείο, είτε με τη συμμετοχή του (tableau vivant) είναι περισσότερο τυπικές καταγραφές και λιγότερο εμπνευσμένες φωτογραφίες. Τέλος υπάρχει μια τρίτη κατηγορία, αυτή που καταγράφει την επίσκεψη της βασίλισσας, των πριγκιπισσών και των κυριών της Αυλής στην Ήπειρο που διαφέρει τελείως από τις προηγούμενες. Χαρακτηρίζεται από αμεσότητα, αυθορμητισμό και ρεαλισμό κάτι που κάνει τις φωτογραφίες αυτές τις πιο αξιόλογες του έργου του Labranche που παρουσιάζεται στο παρόν βιβλίο.

Τέλος μια διαφορά του Labranche σε σχέση με τον Woodley είναι ότι ο Γάλλος μας έχει παραδώσει πολλές φωτογραφίες που είτε είναι φλου είτε η εστίαση δεν έχει γίνει στο θέμα αλλά στο φόντο. Πρόκειται για φωτογραφίες που δεν χαρακτηρίζονται από άρτια τεχνική. Αυτό οφείλεται είτε σε φωτογράφο που δεν είχε την ίδια εμπειρία με τον ίδιο τον Labranche είτε σε πρόβλημα της μηχανής. Δεν γνωρίζουμε τον τύπο της μηχανής που χρησιμοποιούσε. Η ύπαρξη συνεχόμενων λήψεων του ίδιου θέματος από άλλες γωνίες δηλώνει ότι δεν επρόκειτο για την τυπική μηχανή μεγάλου φορμά σε σταθερό τρίποδο που χρησιμοποιούσαν οι φωτογράφοι στα στούντιο, αλλά κάποια φορητή. Δεν πρέπει να ήταν η πολύ αγαπητή στους φωτογράφους του Α´ Παγκόσμιου Πολέμου Vest Pocket της Kodak με φυσούνα εστίασης και φίλμ διαστάσεων 127, διότι αυτή άρχισε να παράγεται το 1912 χρονιά που ξεκίνησε ο Α´ Βαλκανικός Πόλεμος. Φαίνεται πιο λογικό να είναι ένα παλιότερο μοντέλο της Kodak, η Pocket No3 σε κάποια από τις μορφές της (Β2-C) που παράγονταν από το 1903 μέχρι το 1914 και χρησιμοποιούσε ρολό φιλμ 122(22) ή μια Kodak Pocket Νο3 που παράγονταν από το 1909 έως το 1914 και η οποία χρησιμοποιούσε φιλμ 118. Σε αυτό συνηγορούν οι δυνατότητες της μηχανής για σήκωμα του φακού shift ώστε να μη παρουσιάζουν τα κτήρια των φαινόμενο της σύγκλισης και το ρολό φιλμ που μπορεί να ήταν υπεύθυνο για κάποιες φλου φωτογραφίες.

Πάντως ανεξάρτητα από την καλλιτεχνική ή ρεαλιστική τους αξία οι φωτογραφίες του Woodley και του Lablanche είναι πολύτιμες ως τεκμήρια του παρελθόντος. Είναι τόσες οι ελλείψεις της φωτογραφικής αποτύπωσης της μακεδονικής ενδοχώρας και των μεγάλων πόλεων που κάθε νέο άλμπουμ έρχεται να καλύψει κάποιο υφιστάμενο κενό. Πρόχειρα μπορώ να πω ότι οι φωτογραφίες του Woodley στις σελίδες 90-91 που απεικονίζουν τα Σέρβια θα ενδιαφέρουν εξαιρετικά τον Μορφωτικό Σύλλογο Σερβίων τα Κάστρα, αφού λόγω της καταστροφής της πόλης στις 6 Μαρτίου 1943 από τους Ιταλούς σώζονται ελάχιστες φωτογραφίες και σίγουρα δεν είναι αυτές του Woodley.

Σε κάθε περίπτωση ο τόμος που παρουσιάζεται σήμερα και οι φωτογραφίες που εκτίθενται γύρω μας είναι πολύ σημαντικές για την ανασύνθεση του παρελθόντος και αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές.

Θεσσαλονίκη 22/09/2012
Βλάσης Βλασίδης