Κομφούκιος εκτοπίζει "Avatar"
Αντιδράσεις προκαλεί το «Avatar» του Τζέιμς Κάμερον διεθνώς.
Δεν αντιδρούν όμως ούτε οι υπάλληλοι των αιθουσών που έπαθαν τενοντίτιδα μετρώντας εισπράξεις και 3D γυαλιά, ούτε οι σκηνοθέτες των ταινιών που παραγκώνισε. Αλλά ένα ετερογενές πλήθος από φεμινίστριες μέχρι την Καθολική Εκκλησία.
Ετσι τον τελευταίο μήνα φεμινίστριες διαμαρτυρήθηκαν γιατί τα σώματα των αρσενικών Νααβί είναι επίτηδες πιο μυώδη και μεγάλα από των θηλυκών, για να φανούν υποδεέστερες οι γυναίκες. Περίεργο βέβαια, αφού η τσαμπουκαλού μπλε θηλυκιά συμπρωταγωνίστρια σώζει τον ήρωα δυο -τρεις φορές και του μαθαίνει τα πάντα, ενώ μαζί με τη Σιγκούρνι Γουίβερ είναι οι κυρίαρχοι χαρακτήρες σε όλη την ταινία.
Αντικαπνιστές φρίκαραν όταν η Γουίβερ ανάβει το ένα τσιγάρο πίσω από το άλλο παίζοντας την επιστημόνισσα που κατασκευάζει τα Avatar διασταυρώνοντας γήινο και Νααβί γονιδίωμα. Σαν να λέμε και στο Αρη να πάμε και Αβαταρ να γίνουμε, το ρημάδι δεν κόβεται.
Οι Κινέζοι, πάλι, από τις 23 του μήνα περιορίζουν τις προβολές της ταινίας, που ειρήσθω εν παρόδω έκανε τζίρο 44,6 εκατ. ευρώ σε δύο εβδομάδες. Το «Avatar» δείχνει τους ιθαγενείς να εξεγείρονται όταν στρατός και επιχειρηματίες αποφασίζουν να τους διώξουν από τα σπίτια τους για να εκμεταλλευτούν το υπέδαφος. Τόση αντιστοιχία τέχνης και πραγματικής ζωής το Κόμμα δεν την αντέχει. Ετσι, για να μην μπαίνουν ιδέες και στον κυρίαρχο Λαό, τη θέση του «Avatar» παίρνει στις αίθουσες μια ταινία με τον Τσόου Γιουν-Φατ για τη ζωή του Κομφούκιου, βοήθειά τους.
Το Βατικανό, στην επίσημη εφημερίδα της Αγίας Εδρας «L' Osservatore Romano», λέει πως η ταινία «με όλη της την αποχαυνωτική σαγηνευτική τεχνολογία καταλήγει να συνδέσει την πνευματικότητα με τη λατρεία της φύσης».
Η αμερικανική ιστοσελίδα «χριστιανικής ψυχαγωγίας» movieguide.com δυσαρεστείται που το «Avatar» «διασύρει τον καπιταλισμό, προωθεί τον ανιμισμό κατά του μονοθεϊσμού και υπερδραματοποιεί την πιθανότητα της περιβαλλοντικής καταστροφής της Γης». Ενώ η συντηρητική ιστοσελίδα για τη σόουμπιζ bighollywood. breitbart.com το βρίσκει μια «προφανή, υπεραπλουστευτική κριτική αλληγορία της Αμερικής από την ίδρυσή της ώς τον πόλεμο του Ιράκ».
Η Ρεμπέκα Κίγκαν, συγγραφέας τού «The Futurist: The Life and Films of James Cameron», έχει μια ερμηνεία για όλα τα παραπάνω. Θεωρεί πως η ταινία, όπως οι περισσότερες του σκηνοθέτη, λειτουργεί σαν τις εικόνες που ερμηνεύεις όπως θέλεις στα ψυχολογικά τεστ. Οι αντιδράσεις που προκάλεσε είναι οι αντανακλάσεις των φόβων των ανθρώπων σε αυτή. «Ισως γιατί ο Κάμερον γιγαντώνει τα θέματά του», λέει. «Ο "Εξολοθρευτής" του 1984 μπορούσε να αντιμετωπιστεί ως αντιτεχνολογική ή αντιπολεμική ταινία ή ακόμα και σαν σύγχρονη εκδοχή της γέννησης του Χριστού. Ή μπορούσες να δεις απλώς τον Σβαρτσενέγκερ να κοπανάει σαν ρομπότ».
http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&s=ki-ayta&c=texnes&date=21/01/2010