Κάνω Copy - Paste τα όσα γράφει ο χρήστης pkampo στο τελευταίο του post:
Καλημέρα σε όλους,
όπως είχα πει θα σας ενημέρωνα για το θέμα της άδειας και μιας και την έχω τελικά στα χέρια μου να πω δυο πραγματάκια που ίσως φανούν χρήσιμα.
Γενικά είναι μια διαδικασία (όπως πολλές στα λιμεναρχεία) που δεν είναι standard και από λιμεναρχείο σε λιμεναρχείο μπορεί να υπάρχουν διαφορές. Πριν αρχίσετε να μαζεύετε χαρτιά πηγαίντε και ρωτήστε τα πάντα και να τις απαντήσεις καλύτερα να τις σημειώνεται σε ένα χαρτί μπροστά τους. Μην αρκεστείτε στο να σας δώσουν απλά το απόσπασμα από τον ΓΚΛ και προσπαθήστε να μιλήσετε με τον προϊστάμενο των λεμβολογίων. Να έχετε μαζί σας και τις αποδείξεις των υλικών (βλέπε παρακάτω)
Για την άδεια ιδιοκατασκευής θα χρειαστείτε:
1. Βεβαίωση Ναυπηγού
Εδώ ήμουν τυχερός καθώς εντόπισα "ντόπιο" ναυπηγό που ήρθε το μέτρησε και μου έφτιαξε το χαρτί άμεσα (κόστος 150e). Αν πρόκειται για ιστιοφόρο και ως τέτοιο θέλετε να το λεμβολογήσετε, ο ναυπηγός πρέπει να το γράψει στον τύπο του (μαζί με κάποια βασικά στοιχεία για το πανί-ιστίο) και επιπλέον στις παρατηρήσεις να γράψει αν και τι μηχανή μπορεί να έχει ως βοηθητικό μέσο πχ "μπορεί να φέρει εξ/μβια μηχανή μέχρι Χ ίππους ως βοηθητικό μέσω πρόωσης". Καλό είναι να πάρετε απόδειξη από τον ναυπηγό αν και εμένα δεν μου την ζήτησαν στο λιμεναρχείο.
2. Ένορκη βεβαίωση από συμβολαιογράφο
Εδώ χοντρικά θα έχει τα στοιχεία του σκάφους (όπως τα έχει καταγράψει ο ναυπηγός οπότε πρέπει πρώτα να έχετε το χαρτί του ναυπηγού) και επιπλέον ότι το κατασκευάσατε οι ίδιοι, το τόπο και χρόνο κατασκευής κτλ. Κάποιο συμβολαιογράφοι ξέρουν το κείμενο που πρέπει να γράψουν. Εμένα μου έδωσαν στο λιμεναρχείο μια φωτοτυπία από άλλο φάκελο σκάφους (με σβησμένα τα προσωπικά στοιχεία του ιδιοκτήτη) και πήγα και στον συγκεκριμένο συμβολαιογράφο (που ήταν και κοντά). Κόστος περίπου 65-80 ευρώ.
3. Αποδείξεις από υλικά
Εδώ ίσως χρειαστεί λίγο "παζάρι" για το ποσό και το είδος των υλικών. Γενικά ζητάνε οπωσδήποτε αποδείξεις από τα βασικά υλικά κατασκευής. Πχ εμένα έγραφε ο ναυπηγός στο υλικό κατασκευής "ξύλο και εποξική ρητίνη" οπότε έπρεπε να έχω αποδείξεις τουλάχιστον από αυτά τα υλικά. Επίσης μου ζήτησαν και αποδείξεις για χρώματα και βερνίκια (βερνίκια τους είπα, την αλήθεια, ότι δεν έχει το σκάφος και όλα τα "γυαλισμένα" που βλέπουν είναι ρητίνη και όλα οκ). Κατά τα άλλα "περνάνε" όλες οι αποδείξεις που αφορούν υλικά "σταθερά". Πχ βίδες, δέστρες, μάπες, ακόμα και ράουλα και σχοινιά ιστιοπλοΐας στην δική μου περίπτωση. Δεν περνάνε αποδείξεις για σωστικά, κουπιά, μπαλόνια, μπαταρίες, καλώδια, αντλίες, μηχανές, και εννοείται εργαλεία κατασκευής. Για το πανί, παρόλο που είχα απόδειξη, δεν την ήθελαν.
Το συνολικά ποσό δεν είναι φίξ (πχ ανά μέτρο) αλλά πρέπει υποθέτω να είναι σε λογικά πλαίσια. Μην πάτε με συνολικές αποδείξεις 500 ευρώ για 5 μέτρα βάρκα. Εγώ προσκόμισα συνολικές αποδείξεις για περίπου 1800e.
Αν κόψετε αποδείξεις εκ των υστέρων προσοχή να έχουν ημερομηνία προγενέστερη της βεβαίωσης του ναυπηγού!
Και πάμε στο θέμα της μορφής των αποδείξεων...
Ο ΓΛΚ αναφέρει ονομαστικές και αναλυτικές αποδείξεις-τιμολόγια για νέα σκάφη αλλά στην παράγραφο παρακάτω για τις ιδιοκατασκευές αναφέρει απλά "αποδείξεις ή τιμολόγια υλικών κατασκευής". Το αποτέλεσμα είναι να είναι πολύ πιθανό να σας ζητήσουν ονομαστικά τιμολόγια λιανικής και να μην δεχτούν απλές αποδείξεις ταμειακής μηχανής που είναι και ανώνυμες και πιθανόν δεν αναφέρουν τα είδη αναλυτικά. Πλέον τιμολόγια λιανικής σε μη επαγγελματικά ΑΦΜ δεν είναι δυνατόν να εκδώσει κανείς. Κάποιες εταιρίες (με βιβλία Γ κατ) νομίζω μπορούν να βγάλουν ονομαστική και αναλυτική απόδειξη-δελτίο παραγγελίας που την δέχονται στα λιμεναρχεία. Εγώ είχαν σχεδόν όλες τις αποδείξεις από ταμειακές και 1-2 κατ. Γ. Το πρόβλημα λύθηκε αφού τους εξήγησα ότι πλέον δεν είναι δυνατόν να κοπεί τιμολόγιο ακόμα και να ήθελα εκ των υστέρων αλλά μόνο αποδείξεις από ταμειακή, τελικά συμβιβαστήκαμε στο να φτιάξω και να τους πάω βεβαιώσεις από τα μαγαζιά που να λένε ότι "η απόδειξη με Χ αριθμό την Ψ ημερομηνία αφορά στα παρακάτω υλικά ... "πίνακας υλικών" και "αγοραστής" ήταν ο τάδε με ΑΦΜ τάδε". Τελικά έκατσα και έφτιαξα αυτές τις βεβαιώσεις (σε μια βεβαίωση ανέφερα μία-μία, όλες τις αποδείξεις κάθε μαγαζιού) και στο τέλος μου έβαλαν μια σφραγίδα και υπογραφή από το μαγαζί. Επίσης μου σφράγισαν και μου υπέγραψαν και όλες τις αποδείξεις στο πίσω μέρος τους.
Βέβαια αυτό το έκανα με δύο μόνο μαγαζιά τοπικά (ένα το ξυλουργείο και ένα με τα ναυτιλιακά είδη) που είχα και σχετικά μεγάλο όγκο αποδείξεων και που έχω καλή σχέση μαζί τους και ξέρουν ότι έκανα αυτή την εργασία. Δεν ξέρω αν ένα κατάστημα "άσχετο" θα δεχόταν κάτι τέτοιο, ειδικά εκ των υστέρων.
Ακόμα και εκτυπώσεις δελτίου αποστολής από παραγγελίες μέσω web που είχα μαζί με την αντίστοιχη απόδειξη από ταμειακή ΔΕΝ τις δέχτηκαν. Ήθελαν ντε και καλά σφραγίδα και υπογραφή του μαγαζιού.
Επίσης κάπου είχα διαβάσει ότι χρειάζεται και η απόδειξη αγοράς των σχεδίων. Την είχα και αυτή (από Αμερική βέβαια) αλλά δεν την κράτησαν.
Τα σχέδια τα είχα εκτυπώσει σε Α4 και τα κράτησαν αλλά μου είπαν ότι δεν ήταν απαραίτητα, απλά αφού τα είχα τα έχωσαν στον φάκελο της βάρκας.
4. Μια φωτογραφία έγχρωμη του σκάφους και δύο δικές σας
5. Τις απαραίτητες αιτήσεις και παράβολα
Τις αιτήσεις τις συμπληρώνεται εκεί και τα παράβολα είναι
α. [ 4824 ] Πιστοποιητικό κυριότητας μικρού σκάφους 20.00e (ηλεκτρονική πληρωμή μέσω taxis)
β. [ 6293 ] Άδεια εκτέλεσης πλόων για λέμβους έως 10 μ. ερασιτεχνική 50.00e (ηλεκτρονική πληρωμή μέσω taxis)
γ. Υπέρ EKOEMN 50.00e (πληρωμή στο λιμεναρχείο)
Όταν πήγα να παραλάβω την άδεια έκανα και εγγραφή της μηχανούλας με ένα επιπλέον παράβολο 15e.
Τελικά κατέληξα σε καινούργια Suzuki DF2.5L (μακριά) την οποία ακόμα στρώνω οπότε δεν έχω ανοίξει το γκάζι παραπάνω από το ρελαντί!
Τέλος, να σημειώσω ότι ο συγκεκριμένος προϊστάμενος στο λιμεναρχείο ήταν πολύ εξυπηρετικός και συζητήσιμος και ήθελε να δώσει λύση και το ίδιο και τα μαγαζιά, οπότε όλα τα παραπάνω είναι περιγραφή της δικής μου εμπειρίας και τι κατάλαβα με βάση αυτήν.