A brief introduction to CAN

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Με τους Can το πολυφορεμένο κλισέ « μουσική μπροστά από την εποχή της» αποκτά πλέον νόημα και αναντίρρητη ουσία . Όχι με κάποια μεταφυσική έννοια ότι είναι δήθεν δυνατόν να υπάρξει πράξη- όπως η σύνθεση μουσικής- ενεργούμενη στο παρόν , η οποία όμως να έρχεται από το μέλλον με έναν μαγικό τρόπο ή με την επιφοίτηση περίεργων δυνάμεων , αλλά υπό την έννοια ότι ο αντίκτυπος αυτής της πράξης γίνεται κατανοητός στο μέλλον , όταν έχει καταλαγιάσει ο κουρνιαχτός , έχει ξεκαθαρίσει η όραση μας , έχει οξυνθεί η αντιληπτική μας ικανότητα εμπλουτισμένη από την εμπειρία . Και σήμερα , 40 χρόνια μετά , ο αντίκτυπος της μουσικής των Can είναι τόσο έντονα παρόν , τόσο εύκολα ανιχνεύσιμος , ώστε να μπορούμε , χωρίς να λαθέψουμε ή να «κομίσουμε γλαύκαν» , να ισχυρισθούμε πως οι Can , ασχέτως της γερμανικής προελεύσεως τους , απετέλεσαν ένα από τα 4-5 blueprints της ροκ ιστορίας και μυθολογίας , επί των οποίων βασίσθηκε ο εξελικτικός κορμός της .

Απ’ ότι φαίνεται , τελικά , εάν η αρχέγονη , σκοτεινή πρωτο-ύλη στο αχανές σύμπαν του ροκ λίγο πριν από το big bang , από την οποία ξεπήδησαν τα πάντα , ήταν οι Velvet Underground ( με τους Beatles να αποτελούν τον ζωογόνο , θερμό και ως εκ τούτου απαραίτητο ήλιο ) , τότε, η γερμανική Αγία Τριάδα - Can , Kraftwerk , Faust ( και λιγότερο οι Neu ) – ήταν η Ενεργειακή Δύναμη διαμόρφωσης , σχηματισμού , οριοθέτησης και Υπέρβασης της ίδιας της φύσης του ροκ . Διότι οι Can , μαζί με τους άλλους δύο επιφανείς εκπροσώπους του kraut rock ένωσαν σε ένα σώμα αφ’ ενός την αίσθηση του ρυθμού , ως παράγοντα του συλλογικού ασυνειδήτου με την tribal έννοια του και αφ’ ετέρου την ευρωπαϊκή αβαν γκαρντ και κλασσική μουσική παράδοση , ακυρώνοντας την ίδια στιγμή την έννοια της ροκ μπάντας με τις blues καταβολές , ομνύοντας σε μια κολλεκτιβιστική , συλλογική αισθητική . Στους Can δεν υπήρχε σολίστας , αφού όταν σόλαραν , σόλαραν όλοι μαζί , δεν υπήρχε front man , αλλά αντίθετα μια συλλογική Οντότητα , αποτελούμενη από τις επι μέρους μονάδες της , η οποία αποκτούσε ξέχωρη από αυτές δημιουργική , καλλιτεχνική και αισθητική προσωπικότητα και η οποία υπήρχε χάρις στην απαλλοτρίωση του Εγώ κάθε μονάδας της .

Σημαντικό στοιχείο της εξαιρετικά ιδιοσυγκρασιακής αισθητικής των Can απετέλεσε το γεγονός ότι δύο εκ των τεσσάρων βασικών μελών τους , υπήρξαν μαθητές του Κarlheinz Stockhausen – o Irmin Schmidt και ο Ηolger Czukay . Ως εκ τούτου , ήταν εξοικειωμένοι , ή ακόμα καλύτερα , είχαν αφομοιώσει έννοιες όπως musique concrete ηχητικό κολλάζ , editing , σύγχρονη μουσική σύνθεση . Και τα εφάρμοσαν δίχως ουδεμία αναστολή στο σώμα του ροκ . Μαζί με ένα έξοχο κιθαρίστα , τον Michael Karoli– μίλια μακριά από την έννοια του ροκ κιθαρίστα -και έναν ντράμμερ – Jaki Liebezeit- που μπορούσε να παίξει οτιδήποτε , από το απλό στακάτο μπητ , μέχρι το πλέον πολυρρυθμικό groove κινούμενος με απίστευτη ευκολία από την μονοτονία και την ακρίβεια ενός drum machine έως την πολυεπίπεδη φρενίτιδα μιάς tribal , θρησκευτικής και οργασμιακής τελετής . Και δίπλα σε αυτούς , δύο τραγουδιστές ( ? ) τον αφροαμερικάνο γλύπτη Michael Mooney με την υπερβολή ενός σόουλ ουρλιαχτού , και μετά τον ιάπωνα Damo Suzuki με την αέρινη φωνή που όσο υπογράμμιζε , άλλο τόσο καθόριζε τις συνθέσεις .

Από το 1969 που κυκλοφόρησε το μνημειακό Monster Movie , έως το 1977 που είδε το φως το Saw Delight , περνώντας από τον ογκόλιθο του Tago Mago , τον σχεδόν συμφωνικό εστετισμό του Future Days και τον χλιδάτο εκλεκτισμό του Soon Over Babaluma οι Can διαμόρφωσαν μια μοναδική γλώσσα , καθόρισαν μια νέα αισθητική , επαναπροσδιόρισαν την θέση του ροκ ως σύγχρονη μουσική , γκρέμισαν προκαταλήψεις και στερεότυπα , άνοιξαν δρόμους , κυοφορώντας σχεδον οτιδήποτε ακούγεται σήμερα και είναι άξιο αναφοράς . Τόλμησαν να είναι ακόμα και χορευτικοί ( Vitamin C ) την ίδια ώρα που συνδιαλλασσόντουσαν με τον Stockhausen και την ηλεκτρονική και ατονική σύνθεση ( Aumgn) , έφτιαξαν επικών διαστάσεων κομμάτια από το μυθικό “You Doo Right” στο τιτάνιο “Halleluwah” , την ίδια στιγμή που έδειχναν συμπάθεια προς την ρέγγε (“Dizzy Dizzy” , σχεδόν όλο το Flowmotion ) , ταξίδεψαν στην Αφρική ( “Chain reaction”) και στην Ανατολή ( “Animal Waves” )
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Δισκογραφία
Monster Movie ( 1969 ) ****1/2
Soundtrack ( 1970 ) ****
Tago mago ( 1971 ) *****
Ege Bamyasi ( 1972 ) ****1/2
Future Days ( 1973) *****
Soon Over Babaluma ( 1974) ****1/2
Landed ( 1975 ) ***1/2
Flowmotion ( 1976 ) **
Saw Delight ( 1977) ***1/2
Inner Space ( 1979 ) **1/2
Delay 1968


g90368xbhar.jpg
k18404ps8he.jpg
g56887jdmsg.jpg
g56886p0pkv.jpg
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,051
Αιγάλεω
Δημήτρη, απο πλευράς μου, καταρχήν ένα μεγάλο μπράβο για την μεστή παρουσίαση. Χρειαζόταν ένα κείμενο-αναφορά όπως το παραπάνω, να υπάρχει και να υπενθυμίζει τό πόσο μεγάλης αξίας ήταν αυτό το γκρουπ αλλά και πόσο σύγχρονη και φρέσκια ακούγεται η μουσική τους σήμερα.
Επιπροσθέτως, ένα μεγάλο ευχαριστώ απο εμένα, γιατί η επιμονή σου (αλλά και του Λυμπε) κάποτε, στάθηκε η αιτία να επανέλθω μετά απο πολλά χρόνια στην μουσική των Can και μετά το καταλάγιασμα του κουρνιαχτού καθώς εύστοχα είπες, να εκτιμήσω το μεγαλείο τους. Σας το χρωστάω.

Η δική μου πρόταση για όποιον δεν τους γνωρίζει και θέλει να τους μάθει: Και οι έξι πρώτοι τους είναι απαραίτητοι. Εύκολα..(που θάλεγε και ο Τζίμης).

Χρόνια Πολλά και Καλή Χρονιά και σε σένα Φίλε -bye-
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,530
Θεσσαλονίκη
Την επόμενη φορά που θα περάσω από το "δισκάδικο των Λωτοφάγων", έχω να παραλάβω το Ege Bamyasi κι οτιδήποτε άλλο έχει φέρει ενδεχομένως ο αγαπητός Πάκης.

Ξεκινήσα να μπαίνω στο kraut με τους Kraftwerk, τώρα ήρθε και ο καιρός των CAN...
 
17 June 2006
14,350
Εμένα συγχωρείστε με αλλά είμαι σκληροπυρήνας: για μένα, απλά Δεν υπάρχουν Can μετά από το Ege Bamyasi και την φυγή του Γιαπωνέζου. Η χημεία χάλασε, η μαγεία χάθηκε δια παντός.
Κρατώ τα 4 πρώτα άλμπουμ ως κόρη οφθαλμού. Διαμάντια που δεν χάνουν τη λάμψη τους με το πέρασμα του χρόνου. Συν το "Delay 1968" που είναι ακριβώς αυτό που λέει ο τίτλος του: παλιές ηχογραφήσεις πριν από το Monster Movie. Τα φωνητικά του Malcolm Mooney στο "Thief" αξίζουν από μόνα τους την αξία του δίσκου Χ 5.
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

Εμένα συγχωρείστε με αλλά είμαι σκληροπυρήνας: για μένα, απλά Δεν υπάρχουν Can μετά από το Ege Bamyasi και την φυγή του Γιαπωνέζου. Η χημεία χάλασε, η μαγεία χάθηκε δια παντός.

Ο Γιαπωνέζος έφυγε μετά το Future Days .Κατι δεν μας λες καλά εδώ -bye-
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Παρεμπιπτόντως , ένας μεγάλος καραγκιόζης , που θεωρούσε τον ευατό του , κριτικό και δυστυχώς το νεόδμητο και ανόητο έθνος τον αντιμετώπιζε ως τέτοιο - μιλάω για τον Robert Christgau - έχει ασχοληθεί μόνο με το Soon Over babaluma το οποιο έχει βαθμολογήσει με Β- .
Ο μόνος λόγος που το αναφέρω εδώ , είναι για να καταδειχθεί ακόμη μιά φορά η συμπλεγματική στάση των ανόητων αμερικανών , απέναντι στην μουσική Δημιουργία και για να γελάσουμε με το προσωπικό κόμπλεξ κατωτερότητας του καραγκιοζάκου .
Είναι ο ίδιος που έχει βαθμολογήσει με C το Hot Rats. Δεν σας δίνω λινκ , διότι δεν πρέπει να μολύνεσθε με το "τίποτα"
 
Last edited:

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

Πολλά δεν σας λέω καλά, ιδιαίτερα όταν μιλάω τελείως προσωπικά.
Από το Ege Bamyasi και μετά, εγώ Δεν. Ούτε με σφαίρες. -bye-

Για την χρονική σειρά μιλούσα . Το προσωπικό είναι άλλο θέμα. -bye-
 

supersonic

Μέλος Σωματείου
17 June 2006
49,518
Re: Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

Πολλά δεν σας λέω καλά, ιδιαίτερα όταν μιλάω τελείως προσωπικά.
Από το Ege Bamyasi και μετά, εγώ Δεν. Ούτε με σφαίρες. -bye-

καλά καλέ κύριε...
ένα παραπάνω αν βάλουμε πειράζει ?

εγώ έτυχε πάντως να γνωρίσω το γκρούπ από το soon over babaluma
Είχα ακούσει και διαβάσει τόσα πολλά που έπρεπε κάποτε να πάρω δίσκο τους.
Όταν μιά φορά βρέθηκα στην Αθήνα (στη Θεσσαλονίκη πού τέτοια...) ήταν 1976 νομίζω διάλεξα από ό,τι βρήκα μπροστά μου και μάλλον με την μέθοδο Ντοκ, ήτοι εξώφυλλο και τίτλος.
Προφανώς ήταν αδύνατον να αγοράσω ένα δίσκο με μπάμιες κονσέρβα, ούτε το πορτοκαλί tago mago, ούτε φυσικά το μινιμαλιστικό future days. Έτσι κατέληξα με την babaluma που προσπάθησα επί τουλάχιστον 4 μήνες στωικά και με μπόλικο μέλι και σιρόπι, όπως το μουρουνέλαιο, να καταπιώ κομμάτια όπως το φαιδρό έως ηλίθιο come sta la Luna (come sta la Luna ahh, come sta...).
O δίσκος μοσχοπουλήθηκε παραυτα σε κεντρικό δισκοπωλείο της Θεσσαλονίκης μαζί με 10 τεμενάδες από τον ιδιοκτήτη.

Πολύ αργότερα κατάλαβα ότι η ουσία των can ήταν όπως λέει ο Κώστας μέχρι τις μπάμιες, (γιά μένα μέχρι το future days).
Μετά τέρμα τα λαδερά....σούπες....-bye-


Ευχαριστούμε Μήτσο.
Δεν μπορούσε άλλος προφανώς να κάνει το αφιέρωμα και το περιμέναμε υπομονετικά.
 
17 June 2006
14,350
Re: Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

Πολύ αργότερα κατάλαβα ότι η ουσία των can ήταν όπως λέει ο Κώστας μέχρι τις μπάμιες, (γιά μένα μέχρι το future days).

Mέχρι το Future Days κι εγώ αρχηγέ. Μέχρι.
Μετά, ο Χόλγκερ άρχισε τις μαγκιές: "δε γουστάρω πια να παίζω μπάσο, θέλω να κάνω κολάζ από treatments και world music ακούσματα στον ήχο μας...".
Το μαγαζί άρχισε να βαράει διάλυση.
Μετά...μέχρι και στη ντίσκο :speechless-smiley-0 δοκίμασαν τα δόντια τους.
 

Γιώργος Κουν.

Supreme Member
19 June 2006
8,051
Αιγάλεω
Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

για μένα, απλά Δεν υπάρχουν Can μετά από το Ege Bamyasi και την φυγή του Γιαπωνέζου. Η χημεία χάλασε, η μαγεία χάθηκε δια παντός.

Η μαγεία χάθηκε και όταν έφυγε ο Δεληκάρης, :D τι να κάνουμε; :grandpa:
Μέσα το Μπαμπαλουμα, επιμένω! :argue:

Χρόνια Πολλά! -bye-
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Υποψιάζομαι - αν όχι είμαι βέβαιος - πως προσωπικά κολλήματα , εχουμε όλοι μας , όχι μόνον στους Can , αλλά σε όλους του καλλιτέχνες . Προσωπικά δεν ανέχομαι την φωνή του Mooney ειδικά όταν ουρλιάζει σαν βλαμμένος σε κρίση , προσθέτοντας μιά δραματικότητα και υστερία που κατ' εμέ ποτέ δεν είχε η μουσική των Can. Προσπαθώ όμως , να αφήσω αυτόν τον παράγοντα απ' έξω , στην συνολική εκτίμηση . Αλλοτε τα καταφέρνω , άλλοτε όχι . Με την ίδια λογική , αν το Saw Delight το είχε κυκλοφορήσει άλλη μπάντα , θα έκοβα τις φλέβες μου .
 

Δημήτρης Ν.

AVClub Fanatic
17 June 2006
10,209
Θεσσαλονίκη
Απάντηση: Re: A brief introduction to CAN

Η μαγεία χάθηκε και όταν έφυγε ο Δεληκάρης, :D τι να κάνουμε; :grandpa:
Μέσα το Μπαμπαλουμα, επιμένω! :argue:

Χρόνια Πολλά! -bye-

Το Babaluma είναι το oeuvre majeure τους , ομού μετά του tago mago ( για αυτό μ' αρέσουν οι βαθμολογίες τύπου pitchfork : 10 στο ένα , 9,75 - 9,85 στο άλλο ):ROFLMAO:
 

Stellios papa

AVClub Fanatic
17 June 2006
11,043
Ελλαδα
μια βοηθεια γιατι ειμαι λιγο πισω απο σας
εχω το σαουντρακ τις μπαμιες και το θρυλικο ΤΑΓΚΟ
το μπαμπαλουμπα δεν το γνωριζω ...πρεπει οπωσδηποτε να το παρω ?
διαφερει ο ηχος απο τα αλλα ? και που ?
στα μετα υπαρχει πτωση ?...


η να μεινω οπως εχω μην μου χαλασει ο μυθος





.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,530
Θεσσαλονίκη
Πάντως, με τα δείγματα που έχω ακούσει από τη σόλο δουλειά του Czukay (σε ακροάσεις στου Ντοκ), περιμένω κάτι τουλάχιστον απίστευτο (και συνάμα δύσκολο).

Άντε να δούμε, μάλλον από Παρασκευή το χτυπάω.


@ Λύμπε:
Εκτός από τους AC/DC, θα κατέβω και στους Depeche Mode. Μόνο που πιθανόν να θυσιάσω τους AC/DC για τους Depeche...:D