Διάθεση ρετρό

kbouk

Super Moderator
Staff member
8 January 2010
22,554
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Απάντηση: Re: Διάθεση ρετρό

Μήπως να κάνουμε πρόταση στο ΔΣ να συνδράμει και να εκδώσει το βιβλϊο ?:idea: πράγματι όλη αυτή η πληροφορία θα ήταν πάρα πολύ χρήσιμο να μεταφερθεί και σε μια πιο ευρύτερη γραπτή έντυπη ή ηλεκτρονική πλατφόρμα,

Συγχαρητήρια για μια ακόμη φορά και απο μένα ....
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Ε όχι και έτσι, η γραφομηχανή μετρούσε ήδη καμιά 70 χρόνια ζωής.

Ναι και ένας φωτογράφος της εποχής
89dd50e531675bc27bc3a247745c3fd6.jpg
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Fixed In Time

P3620783b.jpg

Θα ήθελα να σας συστήσω δύο πολύ χαριτωμένες φιλενάδες μου και ας βρίσκονται ήδη στη …18η δεκαετία τους. Βέβαια, στα βαθιά γεράματα η μοίρα επιφύλασσε εκπλήξεις, καθώς κλήθηκαν και αυτές να αντιμετωπίσουν ατέλειωτες αναμονές με την νέα τάξη πραγμάτων στα ελληνικά τελωνεία.

P3620773c.jpg
Οι φιλενάδες έβαλαν τα καλά τους και κάθισαν φρόνιμα. Η μεγάλη βλέπω πως έτρωγε τα νύχια της...
Το πίσω μέρος της θήκης επενδυμένο με δέρμα. Το εμπρός χάθηκε στο χρόνο. Αρχές 1850s.


Αφορμή των ετεροχρονισμένων πια συστάσεων καθώς αρχικά είχαν προγραμματιστεί για τις 19 του προηγούμενου, είναι τα γενέθλια της φωτογραφίας αφού στις 19 Αυγούστου του 1839 παρουσιάστηκε επίσημα στο Παρίσι η πρώτη πρακτική μορφή της. Για αυτό με τίτλο δανεικό, ας γίνει ένα διάλειμμα από τα αυστηρώς εξοπλιστικά και να πάμε πίσω στον 19ο αιώνα για να δούμε τις μεθόδους φωτογραφικής αποτύπωσης που επικράτησαν στη διάρκειά του. Όχι πως παράλληλα δεν υπήρξαν και άλλες, αλλά με μία από τις παρακάτω προέκυψε η πλειοψηφία των φωτογραφιών που κρατούσαν στα χέρια τους οι άνθρωποι του 19ου αιώνα.

Louis_Daguerre_2.jpg
Louis Daguerre

Η συνεργασία του Louis Daguerre με τον Nicephore Niepce οδήγησε στην τεχνική της αποτύπωσης εικόνων επάνω σε μια επάργυρη πλάκα χαλκού. Η δαγεροτυπία όπως ονομάστηκε δεν προκύπτει από εκτύπωση. Κάθε μια είναι μοναδική και η ίδια που βρισκόταν μέσα στην κάμερα απέναντι από το θέμα τη στιγμή της λήψης, με αποτέλεσμα η εικόνα να εμφανίζεται ανεστραμμένη. Η τεχνική παραμένει ακόμη και σήμερα αξεπέραστη ως προς την ευκρίνεια που μπορεί να αποδώσει αφού πρακτικά δεν υπάρχει κόκκος, και λόγω της γυαλιστερής και σχεδόν τρισδιάστατης όψης της ονομάστηκε και «καθρέφτης με μνήμη».

P3620782b.jpg
100% crop. Έψαχνα να βρω το φωτογράφο που δεν εστίασε και τόσο καλά. Η διάμετρος της ίριδας είναι περίπου 0.7mm στη πραγματική φωτογραφία.

Οι δαγεροτυπίες τοποθετούνταν πάντα σε θήκες ακολουθώντας την πρακτική που εφαρμοζόταν στα μίνι ζωγραφικά πορτραίτα που προηγήθηκαν ως μέσο διατήρησης της μνήμης. Πέρα των πρακτικών λόγων προστασίας, η τακτική αυτή από μια μεριά υποδηλώνει και την κάποια χρηματική -πέρα από συναισθηματική- αξία αυτών των αντικειμένων, πράγμα που ενισχύει την αρκετά λάθος αντίληψη πως η φωτογραφία τον 19ο αιώνα γενικά και αόριστα ήταν προνόμιο των λίγων. Με τα προηγούμενα με έναν τρόπο συνδέεται επίσης και όλη η παραφιλολογία που αφορά μια άλλη πτυχή της φωτογραφίας στην βικτωριανή εποχή, αυτή της μετά τον θάνατο προσωπογραφίας. Μπουρδολογίκου περιεχομένου σχετικά κείμενα δεν θα συναντήσουμε μόνο σε τυχαία blogs, αλλά και σε «σοβαρά» μέσα όπως το BBC.

P3620780b.jpg
Η δαγεροτυπία εμφανίζεται ως θετική ή αρνητική ανάλογα την γωνία πτώσης του φωτός και της γωνίας παρατήρησης.

Σύνεση, απληστία, ανιδιοτέλεια.
Σε αντίθεση με τον Louis Daguerre που κινήθηκε μάλλον έξυπνα αρκούμενος σε μια ισόβια σύνταξη από το γαλλικό κράτος για την παραχώρηση της εφεύρεσής του, στο νησί απέναντι ο άγγλος Herni Fox Talbot έχασε την ευκαιρία να μείνει στην ιστορία ως ο πατέρας της φωτογραφίας καθυστερώντας να παρουσιάσει την δική του τεχνική που ανέπτυξε την ίδια περίοδο με τους Niepce και Daguerre, μάλλον γιατί ήθελε να αποκομίσει τα μέγιστα από αυτή.

Η τεχνική του Talbot, που παρήγαγε αρνητικά σε χαρτί από τα οποία μπορούσαν να τυπωθούν θετικά αν και η πρώτη του είδους (αρνητικό – θετικό) έμεινε σχεδόν στα αζήτητα, χάρη όχι μόνο στις εικόνες μειωμένης ευκρίνειας που απέδιδε, αλλά κυρίως γιατί ο εφευρέτης της θέλοντας να πλουτίσει αν και δεν το είχε καθόλου ανάγκη έφαγε πολύ χρόνο από τη ζωή του κυνηγώντας τους απίστους στα δικαστήρια χωρίς τελικά κάποιο αποτέλεσμα μέχρι που τα παράτησε.

talbot.jpg
Talbot. Οι άγγλοι έχουν φρίξει και ακόμη και σήμερα κοπανιούνται πως αυτοί έχουν τα πρωτεία γιατί η τεχνική του Talbot ήταν ο μπαμπάς του θετικού-αρνητικού που επικράτησε στη φωτογραφία ως τις μέρες μας.

Έτσι η δαγεροτυπία που η εφαρμογή της δεν απαιτούσε την καταβολή δικαιωμάτων σε όλο τον κόσμο εκτός από την Αγγλία και τις αποικίες της -βεβαίως βεβαίως-, διαδόθηκε πολύ γρήγορα όσο ο Talbot μιζέριαζε, και μάλιστα στην Αμερική απέκτησε τους φανατικότερους οπαδούς της. Την τεχνική της δαγεροτυπίας εκεί είχε μεταφέρει ίσως πρώτος ο γνωστός Μορς του τηλέγραφου αφού την είχε διδαχτεί από τον ίδιο τον Daguerre πριν ακόμη την επίσημη παρουσίασή της.

NY-041.jpg
Brady από τους πιο κυριλέ αμερικανούς φωτογράφους. Με τα εκατομμύρια δαγεροτυπιών που φτιάχτηκαν στην Αμερική έχουμε σήμερα τη δυνατότητα σε λογική τιμή να αποκτήσουμε μια.

Στην δεκαετία του 1850 προέκυψαν πολλές εξελίξεις, και από το μέσο της τη δαγεροτυπία αντικατέστησε σταδιακά ως οικονομικότερη αλλά και …υγιεινότερη (όχι πια ατμοί υδραργύρου και άλλα τοξικά), η τεχνική της αμβροτυπίας.

Ο φτωχός μα παρόλα αυτά ανιδιοτελής άγγλος εφευρέτης Frederick Scott Archer, το 1851 παρουσίασε λεπτομερώς και χωρίς να κατοχυρώσει σκόπιμα, μια μέθοδο αποτύπωσης αρνητικών εικόνων με την χρήση υγρού κολλοδίου (το υγρό κολλόδιο που μετρούσε λίγα χρόνια ζωής έως τότε χρησιμοποιούνταν στην ιατρική ως μορφή προστατευτικού τραυμάτων…) επάνω σε γυαλί, από την οποία μπορούσαν να τυπωθούν θετικά σε χαρτί.

FSA.jpg
Archer. Όλοι οι Άγγλοι δεν είναι ίδιοι :grinning-smiley-043

Let’s make some bucks!
Τρία χρόνια μετά την παρουσίαση του Archer, ο τυχοδιώκτης αμερικανός απατεώνας James ANSON Cutting, πήγε και κατέθεσε πατέντες οικειοποιούμενος την τεχνική του υγρού κολλοδίου που ήδη είχε αρχίσει να διαδίδεται ελεύθερα. Με κάποιες μικροτροποποιήσεις της μεθόδου του Archer, ένα αδύναμο αρνητικό σε γυαλί που παρουσιαζόταν εμπρός από μαύρο φόντο φαινόταν ως θετικό, παράγοντας και πάλι μια μοναδική εικόνα. Ο Cutting βάφτισε την «νέα» τεχνική Αμβροτυπία (από το ελληνικό άμβροτος=μη θνητός, από όπου και το αμβροσία κτλ.) και μάλιστα για να δώσει περισσότερο κύρος στην απάτη, άλλαξε το μεσαίο του όνομα σε Αμβρόσιος…

P3620778c.jpg
Ο φίλος μου εδώ έγινε άμβροτος το 1860-61. Η θήκη και πάλι μισή επενδυμένη με χαρτί.

P3620758b.jpg
Θετικό ή αρνητικό ανάλογα πως την έχεις δει.

Από όλη αυτή τη φασαρία ο Αμβρόσιος το μόνο που κατάφερε εκτός από το να βαφτίσει την τεχνική, ήταν να τρέχει και αυτός στα δικαστήρια μπας και σώσει τα δολάρια για τα οποία άλλος δούλεψε, και να τρώει άγριο κράξιμο από τους φωτογράφους που έτσι και αλλιώς είχαν καλομάθει και αυτοί με το τσάμπα του Daguerre. Τελικά ο Αμβρόσιος πέθανε όχι μόνο μπατίρης όπως ο Archer αλλά και επιπλέον παρανοϊκός….

P3620759b.jpg
Δεν ήμουν ο πρώτος που τον ενόχλησε. Τα επιμέρους τμήματα μιας θήκης μπορούν να βοηθήσουν πολύ στην χρονολόγηση. Δεν μπορώ να διακρίνω το όνομά του μα αρχίζει από "R".

P3620113cropfull.jpg
100% crop. Η ίριδα και πάλι είναι περίπου 0.7mm στην πραγματικότητα, και φωτογραφήθηκε χωρίς το προστατευτικό γυαλί. Ο φωτογράφος εστίασε πολύ καλά στο μάτι αλλά δεν κεντράρισε καλά τη φώτο...

Αμερικανικές εξελίξεις όχι και τόσο αμερικανικής πατρότητας.
Το 1860 η αμβροτυπία είχε ουσιαστικά αντικαταστήσει τη δαγεροτυπία, όμως οι μέρες της πια ήταν μετρημένες. Μέχρι το τέλος του αμερικανικού εμφυλίου το 1865, μια ακόμη φθηνότερη φωτογραφική μέθοδος εφαρμοζόταν στις περισσότερες περιπτώσεις.

Η όχι και τόσο αμερικανική τεχνική τις σιδηροτυπίας, ή φεροτυπίας, ή τσιγκοτυπίας (Tintype) όπως είναι πιο γνωστή σήμερα αν και δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ ψευδάργυρος, ήρθε για να μείνει πολύ περισσότερο από την αμβροτυπία. Για να μην υπάρξει όμως παρανόηση η αμβροτυπία δεν σταμάτησε έτσι απότομα να υπάρχει και ειδικά στην Ευρώπη συνέχισε να εξασκείται αν και τα θέματα πλέον εμφανιζόταν σε περισσότερο casual πόζες και πολλές φορές έξω από το στούντιο.

P3620770b.jpg
Ας βοηθήσει κανείς ενδυματολόγος, πολύ μοντέρνοι μου φαίνονται.

Η σιδηροτυπία που είναι και αυτή μια μοναδική και ανεστραμμένη εικόνα επάνω σε ένα μαυρισμένο φύλο σιδήρου αποτελεί ουσιαστικά μια παραλλαγή της αμβροτυπίας στο λιγότερο εύθραυστο όμως.

Ο γάλλος Adolphe Alexandre Martin ήταν αυτός που εξέλιξε και παρουσίασε πρώτος την τεχνική το 1852 θέλοντας να κατασκευάσει πλάκες χαρακτικής και όχι σώνει και καλά φωτογραφίες, όμως το 1855-56 δύο αμερικανοί άγνωστοι μεταξύ τους αν και σχεδόν γείτονες ο Lamphere Smith και ο Victor Griswold κατοχύρωσαν ευρεσιτεχνίες για την αποτύπωση εικόνων με χρήση υγρού κολλοδίου σε πλάκες σιδήρου.

P3620769b.jpg
Αυτός πάλι ο μάγκας από πότε είναι? Παρατηρήστε το ανάποδο κούμπωμα των ρούχων που δείχνει πως η φώτο είναι mirror.

Και οι σιδηροτυπίες όπως οι προκάτοχοί τους για λίγα χρόνια συνέχισαν να τοποθετούνται σε θήκες, όμως η πρακτική αυτή σύντομα εγκαταλείφτηκε. Με την κατακόρυφη πτώση του κόστους της ίδιας της φωτογραφίας, δεν είχε πια νόημα αυτή να παρουσιάζεται σε θήκη (ή κορνίζα πολλές φορές στην Ευρώπη) που κόστιζε πολύ περισσότερο, και σταδιακά οι σιδηροτυπίες βγήκαν και αυτές από το στούντιο παρουσιάζοντας μια λιγότερο άκαμπτη μορφή της ζωής και έζησαν για να δουν για τα καλά την αρχή του 20ου αιώνα.

Για περίπου 30 χρόνια λοιπόν οι πρώτες αυτές μορφές της φωτογραφίας παρουσιάζονταν τοποθετημένες σε θήκες, πράγμα που δημιούργησε ένα ολόκληρο τομέα κατασκευής και εμπορικής εκμετάλλευσης αυτών και τον επιμέρους τμημάτων τους. Τα ίχνη που άφησαν οι κατασκευαστές τους δεν είναι λίγα, όμως δεν έχει υπάρξει ακόμη κάποια σε βάθος έρευνα (έλλειψη οικονομικού κινήτρου?) η οποία και θα διευκόλυνε πολύ στην ακριβή χρονολόγηση των φωτογραφιών που συνοδεύουν. Από τα παραπάνω εξαιρούνται ρομαντικές προσπάθειες όπως του Sean William Nolan από τον οποίο και ο δανεικός τίτλος του θέματος καθώς και η βοήθεια μέσω της εργασίας του για την χρονολόγηση των παραπάνω φωτογραφιών.

Πια τέχνη?
Η φωτογραφική αποτύπωση αποτέλεσε μια τεχνολογική εξέλιξη, και ως τέτοια διδασκόταν σε σχολές «θετικής κατεύθυνσης» για πολύ καιρό. Έπρεπε να περάσουν πολλές δεκαετίες για να αναγνωριστεί σαν μια μορφή τέχνης ή σωστότερα πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην/ως τέχνη. Χαρακτηριστική η θέση του Μπωντλαίρ για το θέμα που το 1859 έγραφε:

1859art.PNG

Καλό για διαδικτυακή κατανάλωση αυτό το «πιασάρικο» απόσπασμα που μπορεί να δημιουργεί εντυπώσεις που τόσο μας αρέσουν, όμως διαβάζοντας ολόκληρο το άρθρο βρίσκω πως ο Μπωντλαίρ έχει όντως ένα «point» δεδομένου και του χρόνου στον οποίο γράφτηκε.

...
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Fixed In Time - συνέχεια

Του αυγού το ασπράδι (όχι για body building junkies)
To 1847 o γάλλος εφευρέτης Louis Desire Blanquart Evrard παρουσίασε μια μέθοδο εκτύπωσης σε χαρτί διαφορετική από αυτή του Talbot, με την οποία στη συνέχεια παράχθηκε σχεδόν το σύνολο των φωτογραφιών μέχρι περίπου το 1890.

Η μέθοδος ήθελε χαρτί «αρίστης ποιότητος» να καλύπτεται με ασπράδι αυγού χτυπημένο με αλάτι. Αφού ξεραινόταν η ομελέτα άφηνε μια λεία και γυαλιστερή επιφάνεια, που μετά με περεταίρω επεξεργασία γινόταν φωτοευαίσθητη, και έτσι μπορούσαν από κάποιο αρνητικό να τυπωθούν θετικές εικόνες πολύ μεγάλης ευκρίνειας.

P3620765c.jpg

Από το 1855 που άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρέως τα χαρτιά αλβουμίνης η φωτογραφία έγινε πραγματικά προσιτή σε όλους (όχι πως δεν ήταν ήδη), και η πρώτη διαδεδομένη μορφή τέτοιων εκτυπώσεων ονομάστηκε Carte De Visite (CDV). Οι CDV ήταν μικρές εκτυπώσεις σε χαρτί αλβουμίνης το οποίο τοποθετούνταν μετά σε μια μεγαλύτερη κάρτα για λόγους αντοχής και παρουσίασης.

Μετά το 1870 οι CDV έδωσαν την θέση τους στις Cabinet Cards που ήταν απλά μια μεγαλύτερη έκδοση των CDV.

P3620767c.jpg
CDV. Πήγε η κυρία πριν 140-150 χρόνια ντυμένη - χτενισμένη να φωτογραφηθεί. Σήμερα η τιμή της έφτασε το ...1 δολάριο...η αξία πάλι είναι σχετική.

Η εφεύρεση του Evrard και ο τρόπος εφαρμογής της, δημιούργησε σύντομα τη μόδα των φωτογραφικών άλμπουμ τα οποία τότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά. Μέσα τους τοποθετούνταν πορτραίτα της οικογένειας, πολλές φορές πλάι σε πορτραίτα celebrities της εποχής των οποίων οι φωτογραφίες αποδείχτηκαν ένας πολύ προσοδοφόρος τομέας του επαγγέλματος.

Μειονέκτημα των χαρτιών αλβουμίνης ήταν πως με την πάροδο του χρόνου (δεκαετιών) κιτρίνιζαν και ξεθώριαζαν κυρίως στα φωτεινά σημεία, πράγμα που δεν ισχύει τουλάχιστον σε τέτοιο βαθμό με τα χαρτιά κολλοδίου και ζελατίνης που αντικατέστησαν την αλβουμίνη στο τέλος του 19ου αιώνα.

Όπως καταλαβαίνεται η «Άγνωστη Κότα» κατέχει μια πολύ σημαντική θέση στην ιστορία της φωτογραφίας αφού για 40 χρόνια είχε κυριολεκτικά ξεπατωθεί για χάρη της. Η φωτογραφία και οι ωφελούμενοι αυτής από όποια μεριά του ταμείου και αν βρίσκονταν της χρωστάν πολλά. Επίσης η εφαρμογή της αλβουμίνης ήταν το πρώτο βήμα προς την εκβιομηχάνιση του τομέα των αναλώσιμων.

P3620763b.jpg
Cabinet Card. Αυτός πολύ μοντέρνος δείχνει και το χαρτί επίσης φαίνεται διαφορετικό. Και οι τρεις παραπάνω όμως σύμφωνα με το οικιακό τεστ της Kodak στην επόμενη φώτο μου προέκυψαν αλβουμίνες.

Conservation Of Photographs Test.JPG

Η δουλειά ακόμη γινόταν με το χέρι, όμως δημιουργήθηκε μια πρώιμη βιομηχανία κατασκευής τέτοιων χαρτιών σε πολλές χώρες που απάλλασσε τον φωτογράφο από ένα βήμα στην όλη διαδικασία παρέχοντας έτοιμο χαρτί σταθερής ποιότητας.

Όχι πως το σπόρ δεν εξασκούταν ακόμη σε πολλές περιπτώσεις για μείωση του κόστους από τον ίδιο τον φωτογράφο, αυτό όμως απαιτούσε μαζί με το φωτογραφείο να υπάρχει και ένα κοτέτσι ικανής παραγωγής. Το εύλογο ερώτημα είναι τι έκαναν με όλους αυτούς τους κρόκους. Καμιά κυρία φωτογράφου δεν θα επέτρεπε τέτοια σπατάλη! Έτσι υπήρχαν στον τύπο της εποχής λύσεις και συνταγές για αυτό το θέμα, ώστε να μην διαταράσσεται η ομόνοια εντός της οικίας του φωτογράφου.

Πω πω βρώμααααα!
Όσο για την πρώιμη βιομηχανία, αυτή έβρισκε άκρες για τη διάθεση των κρόκων, ενώ τα περισσότερα και πιο ονομαστά χαρτιά στον κόσμο προέρχονταν από τη … Δρέσδη (και έλεγα σήμερα θα τη γλιτώναμε).

anthonybulletinv10n11nov1879lp200a-ifc-ads01-small.jpg

Τι όμως τα έκανε ξεχωριστά? Εκτός από την ποιότητα του ίδιου του χαρτιού (που δεν κατασκευαζόταν στην πόλη) οι γερμανοί είχαν παρατηρήσει πως αν αφήναν τα χτυπημένα ασπράδια να περιμένουν αρκετές μέρες πριν τα χρησιμοποιήσουν, προέκυπτε ένα πολύ πιο ομοιόμορφο και γυαλιστερό τελικό αποτέλεσμα. Οι μαρτυρίες τις εποχής αναφέρουν πως εύκολα κάποιος ξεχώριζε το χαρτί της Δρέσδης μόνο από τη μυρωδιά!. Βρομούσε? Ήταν από τη Δρέσδη, άρα ήταν και καλό…

Ελλήνων δρώμενα
Η πολύ πρώιμη φωτογραφική δραστηριότητα στην Ελλάδα εξασκούνταν περιστασιακά από περαστικούς ξένους –συνήθως γάλλους-, ενώ ο πρώτος έλληνας φωτογράφος με μόνιμη εγκατάσταση ήταν ο Φίλλιπος Μαργαρίτης. Eίχε σπουδάσει ζωγραφική στη Ρώμη και από το 1842 δίδασκε στη «Σχολή Των Τεχνών» της Αθήνας, όταν περί το 1850 άνοιξε το πρώτο σταθερό φωτογραφείο της χώρας.

Όμως στην Ελλάδα ειδικά τα πρώτα χρόνια, με τις φωτογραφίες πορτραίτων μόνο δεν έβγαινε το μεροκάματο. Έτσι, οι αποτυπώσεις αρχαιοτήτων και ιθαγενών με παραδοσιακές φορεσιές ήταν ένας τρόπος για να συμπληρωθεί το εισόδημα αφού για τέτοια θέματα υπήρχε έντονο ενδιαφέρον από ξένους επισκέπτες και περιηγητές.

07018501b.jpg
Μαργαρίτης

Αργότερα, με την εμφάνιση της μόδας των CDV προέκυψε η πρώτη ανάπτυξη του χώρου στην Αθήνα αλλά και στην Ερμούπολη της Σύρου που ήταν τότε το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας.

Αγάπη, Ειρήνη, Φιλιά, έννοιες άγνωστες για μερικούς…
Ο περισσότερο οικονομικά τουλάχιστον επιτυχημένος φωτογράφος στην Ελλάδα του 19ου αιώνα, που μάλιστα δραστηριοποιήθηκε για περίπου 35 συνεχόμενα χρόνια ήταν ο Πέτρος Μωραΐτης. Οι καλές δημόσιες σχέσεις που ανέπτυξε κυρίως μετά τον γάμο του με κόρη γερμανίδας βαρόνης, τον έβαλαν στα βασιλικά σαλόνια και του έδωσαν τον τίτλο του (πρώτου) επίσημου φωτογράφου της βασιλικής οικογένειας.

ΓŽΒ²ΓŽΒ±ΓΖ’ ολγα 1870-75.jpg
Βασίλισσα Όλγα

Ο Μωραΐτης είχε φθάσει στην Αθήνα από την Τήνο για να σπουδάσει ζωγραφική, όμως οι καλές τέχνες δεν φαίνεται να του εξευγένισαν τα ήθη. Κάθε φωτογράφος που μπορούσε να απειλήσει την παντοκρατορία Μωραΐτη με την ίσως αρτιότερη και καλλιτεχνικότερη δουλειά του αντιμετωπιζόταν ανάλογα…

Δείγμα μιας μόνο περίπτωσης «ευγενούς άμιλλας» είναι το παρακάτω που χάρη στις παραπομπές της εργασίας της Μαριάννας Καράλη κατάφερα να ξετρυπώσω από το αρχείο της Βουλής (της κακίας ώρας αρχείο αλλά από το ολότελα…)

ΓŽβ€˜Γβ€¦ΓŽΒ³ΓŽΒ· 14-8-1864.JPG
Αυγή 14-8-1864

Ο Ξενοφώντας Βάθης για τον οποίο η αναφορά, ήταν ένας από τους γνωστούς φωτογράφους της εποχής και μάλιστα θεωρείται ο πρώτος φωτοδημοσιογράφος της χώρας καθώς κάλυψε φωτογραφικά τη σφαγή στο Δήλεσι το 1870, μια ιστορία που κατέληξε με σφαγμένους λόρδους και αποκεφαλισμένους ληστές προκαλώντας σοβαρό διπλωματικό επεισόδιο με την Αγγλία.

kefaliacrop.jpg
The Illustrated London News - 4 Ιουνίου 1870.
Ο άγγλος δημοσιογράφος που μας κράζει άγρια δυστυχώς ήξερε καλά την κατάσταση. Η φωτογραφία με το κομμένα κεφάλια της συμμορίας των αδελφών Αρβανιτάκη πουλούσε καλά σε κάθε αγγλικό φωτογραφείο. Οι ληστές όμως πράγματι είχαν πολιτικές διασυνδέσεις και η καχυποψία δεν είναι τυχαία.

Η ελληνίδα φωτογράφος
Οι παραθέσεις και παραπομπές στην εργασία της Καράλη μας αποκαλύπτουν και μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή των φωτογραφικών πραγμάτων στην Ελλάδα του 19ου αιώνα.

Συνήθως τα φωτογραφεία ήταν οικογενειακές επιχειρήσεις άρα ήταν επόμενο σύζυγοι, αδελφές, κόρες και ίσως μανάδες να συμμετείχαν στη λειτουργία τους. Όμως το σύνολό τους παρέμεινε ανώνυμο καθώς δούλευαν στη σκιά του άνδρα φωτογράφου στον οποίο άνηκε η επιχείρηση.

Από τα έως τώρα τουλάχιστον γνωστά, προκύπτει πως οι μοναδικές γυναίκες που άνοιξαν τη δική τους φωτογραφική επιχείρηση στο 19ο αιώνα ήταν οι κερκυραίες αδελφές Κάντα το 1889. Αφού σπούδασαν τη φωτογραφική τέχνη στο Παρίσι, κατόπιν και με την προτροπή της Καλλιρρόης Παρρέν από την «Εφημερίδα των Κυριών» άνοιξαν το δικό τους φωτογραφείο στην Αθήνα. Το ότι τα ίχνη τους χάνονται μετά από 15-20 χρόνια και όχι σχεδόν αμέσως μάλλον αποτελεί άθλο, αν αναλογιστούμε πως μπορεί να αντιμετωπίζονταν η γυναικεία επιχειρηματικότητα τον καιρό εκείνο.

ΓŽβ€’Γβ€  ΓŽΕ‘Γβ€¦ΓΒΓŽΒΉΓΕ½ΓŽΒ½ 15ΓŽβ€˜Γβ‚¬ΓΒ 1890.jpg
Εφ. Κυριών - 15 Απριλίου 1890

Χαρακτηριστική όμως περίπτωση του κλίματος της εποχής για μια γυναίκα στο χώρο, είναι αυτή της Χρυσάνθης Βένιου από την Ερμούπολη.

Η Βένιου με τον θάνατο του συζύγου της το 1869 βρέθηκε μόνη με ένα φωτογραφείο και τέσσερις κόρες της οποίες έπρεπε να συντηρήσει. Με την παρακάτω επιστολή στον τύπο καλεί το φιλεύσπλαχνο κοινό να υποστηρίξει την προσπάθειά της να συνεχίσει την λειτουργία του φωτογραφείου, φροντίζοντας ωστόσο να τονίσει πως «θα βρίσκεται υπό την επιτήρηση του αδελφού της Αντώνιου Καλαφατάκη και του γαμπρού της Αθανάσιου Παππαθανασόπουλου»

ΓŽΒ ΓŽΒ±Γβ€žΓΒΓŽΒ―Γβ€š 13ΓŽΒ£ΓŽΒ΅Γβ‚¬ 1869.JPG
Πατρίς - 13 Σεπτεμβρίου 1869

Αυτά εν ολίγης για τα πρωτο-φωτογραφικά χρόνια. Από τον ρομαντισμό στην απάτη και τούμπαλιν. Τελικά όσα χρόνια και αν περάσουν πολλά πράγματα παραμένουν τα ίδια.

P3620781b.jpg

Η δαγεροτυπία είναι της περισσότερο συνηθισμένης διάστασης της εποχής του λεγόμενου 1/6 μιας ολόκληρης πλάκας. Ο φίλος από δίπλα είναι στο 1/9.
Σύμφωνα με υπολογιστές κόστους αγαθών, όταν φωτογραφήθηκαν οι αδελφές, ο μπαμπάς πρέπει να ξόδεψε περί τα 30-35 σημερινά δολάρια.

Μόνο τα πολύ πρώτα χρόνια της δαγεροτυπίας το κόστος ήταν στα 80-90 δολάρια για μια τέτοια φώτο.
 
Last edited:

sokmav

AVClub Fanatic
5 February 2012
14,227
Νομίζω πως μιλάω εκ μέρους όλων λέγοντας πως το συγκεκριμένο είναι από τις καλύτερες δουλειές που υπάρχουν στο ελληνικό διαδίκτυο.
Είναι τιμή μας να το φιλοξενούμε και μακάρι να βρούμε τρόπο να πούμε ένα χειροπιαστό 'ευχαριστούμε' .
 

Billy the Kid

Moderator
Staff member
28 April 2007
14,852
Αθήνα με απόσπαση.
Απάντηση: Re: Διάθεση ρετρό

Ευχαριστώ, να είστε καλά.
Bonus Track:
O Billy The Kid πολύ πριν μπλέξει με τα φόρα ...τσιγκοποιημένος :flipout:
View attachment 144222

Άσε απο τότε έχω αλλάξει.
Μόνο η Winchester μου έχει μείνει!
Δεν θανατώνω πλέον, αλλά αποθανατίζω!:flipout:

Και βέβαια τα μπράβο είναι περιττά .....νήμα κόσμημα για το διαδίκτυο..
:grinning-smiley-043
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Ελπίζω τουλάχιστον να παραμένεις το ίδιο cool ...:flipout::flipout::flipout:
billythekidcloseup.jpg


Και κάτι που ήθελα να πω:
Δεν ξέρω αν είμαι χαζός, πάντως βρίσκω πολύ συγκινητικό να κρατάω σήμερα την ίδια πλάκα στην οποία καθρεφτίστηκαν τόσα χρόνια πριν τα αδελφάκια.
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Zorki I ει τα εξ ων συνετέθη

Σύντροφοι! Με αφορμή την εγχείρηση ας δούμε εν τάχει πότε και πως προέκυψαν οι σοβιετικές "Leica".

P3620958small.jpg
Αποτελείται περίπου από 220 κομμάτια και όχι 300 που διάβασα κάπου.

Μετά την πρώτη της εμφάνιση, η Leica δεν άργησε να αποκτήσει οπαδούς στην Σοβιετική Ένωση καθώς την γνώρισαν αρχικά μέσα από αναφορές σε σχετικά περιοδικά και την δουλειά φωτογράφων με αυτή όπως ο Alexander Rodchenko. Με το που άνοιξε η όρεξη των φωτογράφων όμως για το νέο φρούτο, τους πήραν τη μπουκιά μέσα από το στόμα καθώς σύντομα οι εισαγωγές σταμάτησαν με αποτέλεσμα ίσως η ζήτηση να αυξηθεί ακόμη περισσότερο όπως συμβαίνει με κάθε απαγορευμένο καρπό.

Τότε ήταν που είχε ξεκινήσει και το πρώτο πενταετές πρόγραμμα εκβιομηχάνισης της Σοβιετικής Ένωσης με απώτερο σκοπό να φτάσει η χώρα σε πλήρη αυτάρκεια παραγωγής αγαθών ώστε να μην έχει καμιά ανάγκη εισαγωγών από τον έξω καπιταλιστικό κόσμο.

Επίσης, σχετικά με το θέμα των πνευματικών δικαιωμάτων μια και στο εσωτερικό δεν είχε καμιά ιδιαίτερη σημασία δεν είναι και άξιο απορίας τι αντιμετώπιση και υπό ποια οπτική αντιμετωπιζόταν το εισαγόμενο πνευματικό έργο. Για την επίτευξη του τελικού στόχου –αυτού της ολοκληρωτικής αυτάρκειας- με το μικρότερο δυνατό κόστος σε χρόνο και χρήμα, οι σοβιετικοί μπορούσαν να οικειοποιούνται πνευματικό έργο ανεξαρτήτως προέλευσης ακόμη και αν αυτό προέρχονταν από καπιταλιστικά συστήματα. Κάπως έτσι, μαζί και με άλλα καλά προέκυψε η πρώτη σοβιετική Leica το 1934 που ονομάστηκε FED.

P3630685small.jpg
Zorki I (αντίγραφο της Leica II) - Leica III

Πως όμως φτάσαμε στο 1934, ποιος την κατασκεύασε και γιατί ονομάστηκε FED?

Με τον εμφύλιο πόλεμο και όλη την αναταραχή που ακολούθησε την επανάσταση του 1917, η χώρα αντιμετώπιζε το πρόβλημα της ύπαρξης ενός πολύ μεγάλου αριθμού ορφανών που βρέθηκαν στο δρόμο ζητιανεύοντας και εγκληματώντας για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Το θέμα δεν ήταν αμελητέο και έτσι αποφασίστηκε πως κάτι έπρεπε να γίνει. Για αυτό δημιουργήθηκαν διάφορα ιδρύματα με σκοπό την επανένταξη των παιδιών –τουλάχιστον των περισσότερο συνεργάσιμων, ενώ ενεργό ρόλο στο εγχείρημα αυτό έπαιξε και η μυστική σοβιετική αστυνομία που τότε ονομαζόταν Cheka. (μετά NKVD και τέλος KGB)

Το 1920 ο μεγάλος σοβιετικός παιδαγωγός Anton Makarenko, πιστεύοντας στην δημιουργικότητα του ατόμου οργάνωσε στην Ουκρανία το πρώτο ίδρυμα για ορφανά στο οποίο ήταν υπεύθυνος με τέτοιο τρόπο, ώστε εκτός από την κλασσική εκπαίδευση μεγάλη βάση δινόταν και στην ενασχόληση των παιδιών με πιο χειροπιαστά και παραγωγικά πράγματα που θα μπορούσαν να αναδείξουν και να αναπτύξουν τις παραγωγικές τους δεξιότητες. Όμως 7 χρόνια αργότερα αναγκάστηκε να το εγκαταλείψει ίσως γιατί η εκπαιδευτική επιτροπή δεν έβλεπε με πολύ καλό μάτι το είδος της κατά ένα τρόπο στρατιωτικής οργάνωσης που εφάρμοζε στο ίδρυμά του ο Makarenko.

undated-1.jpg
Makarenko

Πριν παραιτηθεί όμως, είχε εξασφαλίσει πρόσκληση από την Ουκρανική αστυνομία για να οργανώσει το ορφανοτροφείο Dzerzhinsky που βρισκόταν υπό την εποπτεία της στα περίχωρα του Χαρκόβου. Το ίδρυμα αυτό πήρε το όνομά του από τον φοβερό και τρομερό Felix Edmundovich Dzerzhinsky, ιδρυτή της σοβιετικής μυστικής αστυνομίας, και εκεί ο Makarenko βρήκε την ευκαιρία κάτω από πολύ καλύτερες συνθήκες και με μεγαλύτερη υποστήριξη να εφαρμόσει όλα όσα είχε οραματιστεί και δοκιμάσει στην προηγούμενη θέση του.

Αρχικά οι εφαρμοσμένες ασχολίες ήταν κυρίως αγροτικές ενώ στη συνέχεια δημιουργήθηκαν διάφορα εργαστήρια στα οποία κατασκευάζονταν έπιπλα και άλλα αντικείμενα που σύντομα βρήκαν το δρόμο τους στην αγορά αποφέροντας έσοδα που μπορούσαν να επενδυθούν στην επέκταση και βελτίωση του ιδρύματος.

00dyzerz2.jpg
Felix Edmundovich Dzerzhinsky. Δεν θα ήθελα να γνωρίζει πως υπάρχω. Θεωρίες συνωμοσίας τον θέλουν νεκρό με δάκτυλο του Στάλιν αφού τον είχε υπηρετήσει προηγουμένως πιστά.

Η επόμενη κίνηση ήταν το ορφανοτροφείο να ξεκινήσει τη κατασκευή αντιγραμμένων αυστριακών και αμερικανικών ηλεκτρικών τρυπανιών το 1932 και σύντομα της σοβιετικής Leica.
Στο τέλος του χρόνου είχαν κατασκευαστεί μερικά πρωτότυπα αντίγραφα της Leica I, όμως εντωμεταξύ στο υπόλοιπο κόσμο είχε ήδη κυκλοφορήσει η Leica II με το ενσωματωμένο τηλέμετρο. Τελικά η κανονική παραγωγή στο Dzerzhinsky ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1934 με αντίγραφα της Leica II που ονομάστηκαν FED από τα αρχικά του ονόματος του Dzerzhinsky.
Στην αρχή υπήρξαν μερικά προβλήματα ποιότητας και φινιρίσματος τα οποία ξεπεράστηκαν και οι FED συνέχισαν να παράγονται μέχρι που ήρθε ο πόλεμος και το Χάρκοβο βρέθηκε στη μέση του χαμού να αλλάζει χέρια.

Μετά τον πόλεμο το ίδρυμα είχε σχεδόν σβήσει από τον χάρτη όμως δειλά δειλά η παραγωγή επανήλθε σε κάποιο μικρό βαθμό και στη συνέχεια υπήρξε μια συνεργασία με την μοσχοβίτικη KMZ από την οποία προέκυψαν οι Zorki. Για άγνωστους λόγους FED και Zorki Ι θα παράγονται ταυτόχρονα μέχρι το 1956 ώσπου στην συνέχεια οι δύο εταιρίες θα εξελίξουν νεώτερα μοντέλα.

zorki 1955 manual.JPG
Από manual Zorki του 1955. Τότε ήταν που άλλαξαν οι ταχύτητες κλείστρου και το συγκεκριμένο manual ήταν της νέας έκδοσης, όμως επάνω κόλλησαν ένα χαρτί με τις παλιές ταχύτητες μάλλον γιατί συνόδευε τις τελευταίες Zorki της παλιάς σειράς που μάλλον είχαν ξεμείνει από manuals. Μου θύμισε Ed Wood με την εφημερίδα που πάνω της είχαν κολλήσει δακτυλογραφημένα αποκόμματα για τις ανάγκες της ταινίας (που δεν θυμάμαι ποιά ήταν)

Η εγχειρισμένη Zorki που βλέπετε είναι από το 1955. Βρέθηκε με τηγανισμένες κουρτίνες και ήταν μια καλή ευκαιρία να ασχοληθώ για πρώτη φορά με ένα τέτοιο κλείστρο. Το 99.9% των κλείστρων οριζόντιας διαδρομής που κατασκευάστηκαν μετά την εμφάνιση της Leica αποτελούν αντιγραφή του κλείστρου της και αν έχεις δει ένα από κοντά είναι σαν να τα έχεις δει όλα.

Η συνολική φιλοσοφία κατασκευής της φωτογραφικής είναι πολύ απλή και δεν περιλαμβάνει πολύπλοκα, ακριβά και από εξωτικά υλικά εξαρτήματα. Για αυτόν ακριβώς το λόγο και ο Goro Yoshida, μπαμπάς της Kwanon –μετέπειτα Canon- βγήκε από τα ρούχα του όταν πριν τον πόλεμο άνοιξε μια Leica από περιέργεια. Αυτό που αντίκρισε ήταν απλά εξαρτήματα που μπορούσαν να κατασκευάσουν από φθηνά υλικά, ούτε διαμάντια ούτε τίποτα άλλο το εξαιρετικό. Γιατί λοιπόν όταν όλα αυτά συναρμολογηθούν να κοστίζουν τόσο πολύ? Σκέφτηκε ο κύριος Goro θυμωμένος…

Το στάδιο όπου πρέπει να συναρμολογηθεί το σώμα του κλείστρου με την υπόλοιπη φωτογραφική και να μπουν ταυτόχρονα στη σωστή θέση μερικοί άξονες και εξαρτήματα είναι αρκετά ευκολότερο από όσο μπορεί να φαίνεται. Το λέω αυτό γιατί δείχνει πως ανησυχεί αρκετούς. Το μοναδικό σημείο όμως που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή είναι η τοποθέτηση των νέων κουρτινών με της κορδέλες και τα όλα τους στη ακριβή σχετική θέση μεταξύ τους και μεταξύ αυτών και των αξόνων.

rodchenko-brik1-1024x766.jpg
Rodchenko - Lilya Brik (1924)

Αν υπάρχουν οι παλιές με προσεκτικό μέτρημα, σημάδεμα και λίγη υπομονή δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Στην δική μου περίπτωση όμως κάποιος πολύ παλιά είχε προσπαθήσει να αλλάξει κουρτίνες και αυτό που κατάφερε ήταν να τοποθετήσει τις νέες σε άσχετα σημεία. Ξεκινώντας λοιπόν χωρίς καμιά σταθερή το μόνο που απέμεινε ήταν η μέθοδος της δοκιμής και του λάθους. Αυτό οδήγησε σε πάνω από 20 συναρμολογήσεις και αποσυναρμολογήσεις μέχρι να έρθουν τελικά τα πράγματα στη θέση τους… :flipout: δεν πειράζει όμως, τώρα πια μπορώ να πω πως εμπέδωσα καλά το μάθημα και στο μέλλον θα μπορέσω αν μου τη δώσει ή χρειαστεί να σκαλίσω άνετα το κλείστρο κάποιας Leica, Nikon, Canon, Zenit κτλ…

Κάπου είχα δει ένα βιντεάκι όπου ο φίλος εκεί είχε μια σοβιετική φωτογραφική καμουφλαρισμένη σε Leica την οποία όμως θεωρούσε αυθεντική. Στα σχόλια έγραφε πως αυτή πραγματικά δουλεύει πολύ πιο ομαλά από την άλλη σοβιετική απομίμηση που έχει… :BDBDG54:Τελικά το μυαλό μπορεί να παίζει μεγάλα παιχνίδια και να μας κάνει να νομίζουμε να πιστεύουμε και να βλέπουμε πράγματα που δεν υπάρχουν.

Η δική μου εμπειρία στο θέμα είναι πως αν μιλάμε για μια Leica και ένα σοβιετικό αντίγραφο που και τα δύο βρίσκονται σε καλή κατάσταση οι διαφορές στο χειρισμό είναι αμελητέες.
Η διαφορά όμως στην ακρίβεια κατασκευής μπορεί να φανεί εσωτερικά, καθώς οι γερμανοί δεν άφησαν τίποτα στο περίπου ενώ οι σοβιετικοί φρόντιζαν να γεμίζουν τα κενά με ροδέλες και αποστάτες. Πάντως και οι δύο στο τέλος μια χαρά δουλεύουν.

Ο φακός της Zorki είναι ένας άλλος Tessar μονής επίστρωσης που όμως το εμπρός του στοιχείο στερείται οποιασδήποτε επίστρωσης! Όπως καταλαβαίνω η επίστρωση στο εμπρός στοιχείο είναι η λιγότερο σημαντική από όλες τις υπόλοιπες και έτσι οι σοβιετικοί είπαν να την προσπεράσουν προφανώς για να κόψουν δρόμο και να μειώσουν κάπως το κόστος.
Έμενα πάντως μου άρεσε πολύ. Παρακάτω ένα δείγμα με τον industar. Επίσης όλες οι φωτογραφίες στο βίντεο συναρμολόγησης είναι με αυτόν.

P3580039a.jpg

 

cacau

Moderator
Staff member
7 June 2008
20,413
Αθήνα
Να σου στείλω την Kiev του πατέρα μου? :flipout::bigcry:

...όταν έχω χρόνο θα το ξαναμελετήσω το βιντεάκι, μου βάζεις ιδέες!
 

chris73

AVClub Addicted Member
3 March 2014
2,916
Θεσσαλονίκη
Kiev 35 χιλιοστών αν εννοείς είναι εντελώς άλλη τεχνολογία και αυτή ίσως δικαιολογούσε τα χρήματα της για τον γιαπωνέζο...