DSLR ή Mirrorless, ποιο είναι το μέλλον? Ετσι λεει ο τιτλος...
Τωρα που ξεθυμανε καπως (αρκετα) το hype περι μεγεθους (ειτε λογω καλυψης FF - Aps-C, ειτε λογω εργονομιας, ειτε λογω γκριπ κτλ κτλ) μπορει καποιος επιγραμματικα, να αναφερει 3 (ή και παραπανω) βελτιωσεις που προσεφεραν οι μιρορλες στη φωτογραφια (οχι βιντεο) πχ. 1) καλυτερη εστιαση 2) καλυτερο σκοπευτρο κτλ κτλ και ελλειπαν/ηταν-ειναι αδυνατον να προσφερουν οι dslr...?
Οποιος θελει, ας αναφερει και 3 χαρακτηριστικα των dslr που βαζουν εμποδια στον φωτογραφο (λογω καθρεφτη) και μονο χωρις αυτον μπορουν να λυθουν...
Εν ολιγοις, ποιο κενο ακριβως (τεχνικο-πρακτικο) καλυπτουν οι μιρορλες....? (ωστε να κανουμε μια εκτιμηση για το μελλον που εχουν)...
Εγώ επιγραμματικά μόνο να βρίσω μπορώ
1) Καλύτερη μπορεί οχι αλλά ακριβέστερη ναι .. χωρις να χρειάζεται μικρορυθμίσεις για την αποφυγή front/back focus.
2) To EVF σου δείχνει πως ακριβώς θα γραφτει το jpeg ή το video και αυτό αρέσει στον Γιάννη και άλλους πολλούς .. σε μένα όχι γιατι σου κρύβει αυτό που καδράρεις, δεν σε αφήνει να αποτυπώσεις στο μυαλό σου την σκηνή. Επίσης σου χαλάει την αίσθηση του φωτισμού και της έκθεσης καθώς το preview είναι τονικά επεξεργασμένο.
Επίσης ας μην μιλάμε και για την Δυναμική περιοχή των οθονών EVF που είναι τα μισά στοπ απο του ματιου.
Για το lag και το flicker θα μιλούσα μέχρι πέρσυ αλλά τώρα το παραβλέπω γιατι υπάρχει καλή εξέλιξη .. αλλά μόνο στα κορυφαία μοντέλα προς το παρόν. Σε δοκιμές κόντρες AF βλέπεις εύκολα να χάνεται το κάδρο ..
Βασικό πλεονέκτημα των EVF είναι οτι είναι πιο φωτεινά και ισως σωστότερα με ανοιχτά διαφράγματα καθώς λείπει η focus screen που κόβει οτιδήποτε πιο ανοιχτό από f/4.0-f/2.8.
Για τον ίδιο λόγο (το focus screen) στα OVF δεν υπάρχει σωστό DOF preview στα ανοιχτά διαφράγματα.
To 3) είναι οι ευελιξία σε προσαρμογή όλων των φακών που γράφει ο Γιάννης .. αλλά χάνεις το AF
Για του μικρότερους φωτεινούς φακούς που γράφει ο DOOM-NX επίσης ισχύει αλλά μόνο για τα ευρυγώνια με μεγάλο διάφραγμα. Απο 70mm FF και πάνω δεν υπάρχει πλεονέκτημα οσο φωτεινός και νάναι.
Στα 50mm μια σχεδίαση mirrorless f/1.0 είναι πιο εύκολη - μικρή - ελαφριά .. οχι τρελή διαφορά αλλά σημαντική .. δες ποσο μέγεθος και κυρίως βάρος έχει ο Mitakon ..
Οσο κατεβαίνει το εστιακό μήκος δυσκολεύουν τα πράγματα βέβαια στις σχεδιάσεις για καθρέπτη και οι διαφορα γίνεται σημαντική σε πιο κλειστα f/N αλλά στα 35mm f/2.0 πάλι η διαφορά είναι μικρή .. και στα 24mm το ίδιο σε κάπως πιο κλειστο απο f/2.8.
Επειτα δεν πάει μονοσήμαντα ..
- υπάρχει ένα φρένο στο να βάζεις το οπίσθιο στοιχείο πολύ κοντα επειδή οι αισθητήρες δεν έχουν καλή απόκριση σε πλάγιες ακτίνες (το βλέπουμε με τους Leica-M στις Sony..) χρειάζεται μια τηλεκεντρικότητα
- υπάρχει το γνωστό πλέον pixel vignetting που κάνει άχρηστα τα πολύ ανοιχτα διαφράγματα απο την άποψη του περισσότερου φωτός .. τα πίχελ απλά το απορρίπτουν απο ενα σημείο και μετά
Βέβαια αν ζητούμενο είναι το απολύτως πιο φωτεινό διάφραγμα και δεν ενδιαφέρει μέγεθος / βαρος η εύκολη λύση είναι π.χ. πάρε έναν καλό 50αρη f/1.4 και βάλτου εναν focal reducer 0.71X (speedbooster) .. νάτο τo f/1.0 .. και έχεις και παραπάνω τηλεκεντρικότητα ..
Αυτό γίνεται και με τους εξωτερικούς speedbooster και με ενσωματωμένους στην σχεδίαση .. Ο Handelvision είναι ακριβώς τέτοια περίπτωση ενσωματωμένου* speedbooster, πιθανόν και ο Mitacon .. μόνο που έτσι το βαρος - ογκος - κοστος αυξάνει ..
* Μαλιστα η Handelvision τα παρουσίασε ταυτόχρονα και τον 40αρη f0.85 (γιγάντιος είναι !!) και το ξεχωριστο speedbooster της.
Πάντως έστω και σε βάρος του μεγέθους-βάρους-κόστους η ευελιξία υπάρχει. Θέλει όμως μαστοριά η σχεδίαση .. γιαυτο την πραγματική εικόνα θα την δούμε οταν μπουν στο παιχνίδι οι μεγάλοι και αποτελεσματικοί φακάδες (Canon, Nikon, Sigma ..)
Προς το παρόν οι φτηνές μικρές ελαφριές σχεδιάσεις για ακάθρεπτες συνοδεύονται και απο γεωμετρικές παραμορφώσεις ..