Eπιλογη ξυλου για ηχειο

ggeorgecv

Established Member
29 December 2007
264
Πεύκη- Αthens
Ειναι η δευτερη φορα που ζητω τη βοηθεια σας, απλα αυτη τη φορα το προβλημα ειναι λιγο πιο συνθετο.
Καταρχας να σας πω οτι εχω κατασκευασει ενα διδρομο ηχειο βασης της cerwin vega . Εχω κανει τις εσωτερικες διαστασεις ιδιες απλα εχω βαλει MDF αντι για νοβοπαν που χρησιμοποιουσε το αυθεντικο. Επισης το παχος της μπροστινης μονο μπαφλας απο 18 το εκανα 22. Εβαλα στη θεση του τουιτερ ενα της seas. Mετα απο 8 χρονια συμβιωσης και πειραματισμου με τα συγκεκριμενα ηχεια ειμαι απολυτα ικανοποιημενος με το σημερινο αποτελεσμα αλλα εχω μερικες αποριες. Το ΜDF εχει επηρεασει θετικα ή αρνητικα τον ηχο; Το επιπλεον παχος της μπροστινης μπαφλας; Τα μεγαφωνα ειναι εξωτερικα τοποθετημενα κι οχι χωνευτα. Θα ηταν πιο σωστο λογω επιπλεον παχους μπαφλας να μπουν χωνευτα; Αν χρησιμοποιουσα νοβοπαν τι θα αλλαζε στον ηχο; Σκεφτομαι να φτιαξω καινουριες καμπινες απλα σε αλλο χρωμα. Μηπως τα υλικα του κατασκευαστη ειναι καταλληλοτερα για το συγκεκριμενο ηχειο ή το κανει για λογους οικονομιας; Αξιζει να προχωρησω στην κατασκευη με νοβοπαν; Με το παχος καμπινας τι πρεπει να προσεξω;
Ελπιζω να μην εγινα κουραστικος!
:confused:
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
απλα εχω βαλει MDF αντι για νοβοπαν που χρησιμοποιουσε το αυθεντικο. Επισης το παχος της μπροστινης μονο μπαφλας απο 18 το εκανα 22.

και πολύ καλά έκανες

Εβαλα στη θεση του τουιτερ ενα της seas. Mετα απο 8 χρονια συμβιωσης και πειραματισμου με τα συγκεκριμενα ηχεια ειμαι απολυτα ικανοποιημενος με το σημερινο αποτελεσμα αλλα εχω μερικες αποριες. Το ΜDF εχει επηρεασει θετικα ή αρνητικα τον ηχο; Το επιπλεον παχος της μπροστινης μπαφλας; Τα μεγαφωνα ειναι εξωτερικα τοποθετημενα κι οχι χωνευτα. Θα ηταν πιο σωστο λογω επιπλεον παχους μπαφλας να μπουν χωνευτα;

Τα tweeter της Seas είνια μια χαρά, όμως δώσε μερικές πληροφορίες για την κατασκευή. Το crossover ήταν βασισμένο σε καποιο αρχικό σχέδιο ? Υποθέτω πως όχι αλλά θα ρωτήσω, τα εχεις μετρήσει τα ηχεία ? Οταν λες πειραματισμούς τι ακριβως εννοείς? Αν εχεις ακολουθήσει καποιο σχέδιο, αυτό ειναι φτιαγμένο για συγκεκριμένες μονάδες και εφόσον εχεις αντικαταστήσει το tweeter με άλλο, χρειάζονται σχετικές τροποποιήσεις στο crossover για να δέσει σωστά με το woofer. Επίσης αν αλλάξουν οι σχετικές αποστάσεις των μονάδων ως προς το βάθος, δηλαδή ως προς την αποστασή τους απο τον ακροατή (πχ ενω το crossover εχει σχεδιαστεί για flush mounted μονάδες κι εσυ τις έχεις βαλει χωρίς πατούρα) τότε το ταίριασμα των φάσεων παει περίπατο.
Το MDF είναι σαφώς προτιμότερο ως υλικό απο το νοβοπάν. Τα μεγάφωνα, ιδίως το tweeter, πρέπει να ειναι flush mounted στην μπάφλα, ώστε τα ηχητικά κύματα που κινούνται εφαπτομενικά με την επιφάνεια της μπάφλας να μην συναντουν ακμές (από τα ακρα του σασσί των μονάδων) και περιθλώνται. Για τον ίδιο λόγο τα άκρα της μπάφλας πρέπει να είναι στρογγυλεμένα.

Σκεφτομαι να φτιαξω καινουριες καμπινες απλα σε αλλο χρωμα. Μηπως τα υλικα του κατασκευαστη ειναι καταλληλοτερα για το συγκεκριμενο ηχειο ή το κανει για λογους οικονομιας; Αξιζει να προχωρησω στην κατασκευη με νοβοπαν; Με το παχος καμπινας τι πρεπει να προσεξω;
Ελπιζω να μην εγινα κουραστικος!
:confused:
Το νοβοπάν να μην το σκεφτεσαι. Το πάχος της καμπίνας συνήθως πάει ανάλογα και με το μέγεθος. Χοντρικά μπορει καποιος να πει ότι για μικρά ηχεία 19mm είναι αρκετά ενώ για μεγάλα θα χρειαστούν 22-25mm και καλό ειναι να υπάρχουν και εσωτερικά νευρα. Γενικά η καμπίνα πρεπει να ειναι όσο το δυνατόν πιο στιβαρή και ακαμπτη.

Δωσε περισσοτερα στοιχεια για την κατασκευή, οπως και καμία φωτογραφία επίσης.
 

ggeorgecv

Established Member
29 December 2007
264
Πεύκη- Αthens
πειραματα στο crossover εννοω. Ειναι ομοιο με το γνησιο απλα αλλαζει το πηνιο. Εχω παρει πηνιο απο αλλο ηχειο αλλα εχω μειωσει σπειρες παντα με κριτηριο το αυτι. Επισης κατεληξα να εχω αντιστροφη πολικοτητα στο τουιτερ. Οι τιμες του κρος ειναι 4,7 μf kai 6,8 μf se seira και αναμεσα τους το πηνιο γεφυρα με - που δεν ξερω την τιμη του. Το woofer παιζει fullrange οπως στο γνησιο. Ειναι 8''. Αν φερω προσωπο τα μεγαφωνα με τη μπαφλα λογω και της παχυτερης μπαφλας μηπως ειναι καλυτερα;
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Αν φέρεις τα μεγάφωνα πρόσωπο με την μπάφλα και αν με κάποιο τρόπο
στρογγυλέψεις τις ακμές της καμπίνας θα βελτιώσεις και πολύ τις ακουστικές
περιθλάσεις. Το MDF είναι καλύτερο σε σχέση με το νοβοπάν (είναι πιό άκαμπτο αλλά όταν συντονίζεται οι χρωματισμοί που παράγει είναι πιο έντονοι
από του νοβοπάν). Προσπάθησε να ενισχύσεις με εσωτερικά δεσίματα
(αν δεν το έχεις κάνει ήδη) την καμπίνα. Αυτά τα ολίγα γιά αρχή!
 

ggeorgecv

Established Member
29 December 2007
264
Πεύκη- Αthens
Οσον αφορα την καλωδιωση.
Ειναι σωστη η χρηση χοντρου καλωδιου ή πρεπει να εχει συγκεκριμενη διατομη; Το καλωδιο για το τουιτερ πρεπει να εχει διαφορα με αυτο του woofer; Θελει στερεωμα μεσα ή ειναι καλυτερα να ειναι πιο ελευθερο;
Επιλεγοντας νοβοπαν εχει διαφορα στην αποκριση χαμηλων ή μεσοχαμηλων; Αλλαζει κατι στην χροια του μπασου; Μηπως εχει σχεση με το woofer; Το woofer κανει αρκετα μεγαλες διαδρομες σε φυσιολογικη λειτουργια και εχει τεραστιο μαγνητη εσωτερικα.
 
Last edited:

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Χρησιμοποιήσε το ίδιο καλώδιο και για τα δύο μεγάφωνα και αν θέλεις μπόρεις
να χρησιμοποιήσεις το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείς για να συνδέσεις τα
ηχεία με τον ενισχυτή. Καλό θα είναι να είναι στερεώμενο. Όλα τα υλικά για
καμπίνα έχουν το δικό τους ήχο, δική σου επιλογή αν θέλεις να βάλεις και
την καμπίνα σε συντονισμό ή να την καταστήσεις όσο γίνεται ακουστικά
αδρανή.
 

ggeorgecv

Established Member
29 December 2007
264
Πεύκη- Αthens
Ευχαριστω για τις χρησιμες απαντησεις σας. Με αφορμη την τελευταια απαντηση ''να βαλεις την καμπινα σε συντονισμο'' αν συμβαινει κατι τετοιο τι χαρακτηριστικα θα εδινε στον ηχο σε σχεση με μια αδρανη; Θα εδινε καθολου μουσικοτητα ή μονο παραμορφωσεις και συντονισμους ; Θα βοηθουσε στην εκταση χαμηλου ή θα εχανε τον ελεγχο;
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Βάζοντας την καμπίνα σε συντονισμό έχεις και τις διπλάσιες πιθανότητες για
κακό αποτέλεσμα (μπουμάρισμα και γενικώς ανεπιθύμητους χρωματισμούς)
εκτός αν γίνει μιά προσεγμένη μελέτη, οπότε υπάρχει και η δυνατότητα να
για πολύ καλό αποτέλεσμα. Ρίξε μιά ματιά στο site του speakerbuilder, εκεί
υπάρχουν όλες οι πληροφορίες που πιθανόν θα χρειαστείς γιατί είναι
ολόκληρη επιστήμη το θέμα της μελέτης και κατασκέυης ηχείων και είναι
δύσκολο να καλυφθεί με μηνύματα.
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
κοίταξε. Ετσι οπως το βλέπω, μπορείς πάρα πολύ ευκολα, αντι να φτιαξεις πατουρες στο κουτί αυτό, να "φας" το πλαισιο που προεξέχει στα ακρα της μπαφλας κτλ, να γεμίσεις το κενό, γύρω απο τις μονάδες και μεχρι τα όρια του πλαισιου αυτου με ενα φυλλο ξύλου ή φελλου.

Αλλιώς :

1) φτιάχνεις άλλη καμπίνα που να εχει ιδια γεωμετρικά στοιχεία με την original αλλά με προσεγμένη μπάφλα (ειπαμε flush mounted μονάδες και στρογγυλεμένα άκρα, γενικα φαντασου ενα κυμα να ξεκινάει απο το tweeter εφαπτομενικά με την μπάφλα, θα πρεπει σε ολη του την διαδρομή μεχρι να τελειώσει η επιφάνεια που διανύει να μην έχει καμία ανωμαλία, κανενα σκαλοπατάκι, και στα ακρα το σβήσιμο να ειναι κουρμπαριστό.) ΜDF 22mm και καλό ειναι να βαλεις και νευρα στο εσωτερικό.

2) Το tweeter να μην απέχει ιδια απόσταση απο την πανω πλευρά με την απόσταση απο τις πλαινες πλευρές. να ειναι οσο κοντα στο woofer γινεται.

3) To crossover θα πρεπει να σχεδιαστεί επιτελους σωστα. Αν εχεις στα χερια σου το original crossover μπορεις να μετρήσεις και τα πηνία με ακρίβεια. Υπαρχει τρόπος. Αλλά όταν ακούω ότι το woofer παίζει full range δεν έχω να κάνω περεταίρω σχόλια.
Αλλιώς σχεδιάζεις crossover απο το μηδέν αλλά χρειάζεται μετρητικό σύστημα και αρκετή δουλειά. Μπορεί να μοιάζει βουνό, αλλά γίνεται, αρκεί να υπάρχει θέληση και υπομονή. Μοντίφες με το αυτί θελουν πολλη κ#λοφαρδία για να ερθουν σωστά και σπανια πλησιάζουν στο αποτελεσμα μια υλοποίηση που γίνεται με συνδυασμό μετρητικού-εξομοιωσης-ακροάσεων. Το μετρητικό θα σου λύσει τα χέρια για να διαμορφώνεις τον ήχο σου οπως επιθυμείς.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Καλή η ιδέα για το Corian, είναι εξαιρετικά αδρανές υλικό, αλλά πιθανόν
πολύ ακριβό στην κατεργασία του.
τι θα έλεγες για μάρμαρο ή κόντρα πλακέ θαλάσσης?
 

ggeorgecv

Established Member
29 December 2007
264
Πεύκη- Αthens
Υπαρχει καποιο υλικο καμπινας που να συμπεριφερεται ενεργα οπως οι καμπινες των μουσικων οργανων, να δινει καλες χροιες χωρις ωστοσο να αλλοιωνει τον ηχο; Ή μηπως οσο πιο αδρανες και αμετοχη καμπινα τοσο το καλυτερο;
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Πλακάζ θαλάσσης ανάλογα του πάχους του.
Από κει και πέρα διάφορα ξύλα για μουσικά όργανα.
Άμα βρεις...
Και αν έχεις μπόλικα λεφτά και τζάκι...
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Είμαι της σχολής που υποστηρίζει την αδρανή και αμέτοχη καμπίνα ή ακόμα
και την μη υπαρξή της, (είμαι πανελάκιας απο το 1993). Το τι θα επιλέξεις
εξαρτάται από το πως θέλεις να ακούς την μουσική σου, αχρωμάτιστα ή
ωραιοποιημένη από ευφωνικούς χρωματισμούς!
 

Βαγγέλης Σ.

AVClub Addicted Member
20 June 2006
1,737
Υπαρχει καποιο υλικο καμπινας που να συμπεριφερεται ενεργα οπως οι καμπινες των μουσικων οργανων, να δινει καλες χροιες χωρις ωστοσο να αλλοιωνει τον ηχο; Ή μηπως οσο πιο αδρανες και αμετοχη καμπινα τοσο το καλυτερο;


Προσοχή
Το ηχείο δεν είναι μουσικό όργανο!

άρα: "όσο πιο αδρανής και αμέτοχη καμπίνα τόσο το καλύτερο"
 

Ultra-One

Senior Member
12 February 2008
505
Λεμεσός - Κύπρος
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Προσοχή
Το ηχείο δεν είναι μουσικό όργανο!

άρα: "όσο πιο αδρανής και αμέτοχη καμπίνα τόσο το καλύτερο"
+10000000

Επειδή και εγώ είμαι της σχολής του απόλυτου neutrality, η καμπίνα επιβάλλεται να είναι όσο πιο αδρανής γίνεται για να μπορούν τα μεγάφωνα να παράξουν όσο πιο σωστά (και αχρωμάτιστα) το ηλεκτρικό σήμα που τους δίνεται.

Όπως έχω αναφέρει σε άλλο thread για επιλογή πικάπ, το αλατοπίπερο και οι χρωματισμοί στον ήχο που προκαλούνται από μη αδρανή υλικά μπορεί να κάνουν ένα ηχείο, ή ένα πικαπ να ακούγονται "ωραία" αλλά σίγουρα είναι λάθος αφού το αρχικό σήμα που είναι γραμμένο στο μουσικό μέσο δεν έχει αυτούς τους χρωματισμούς.