Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Θοδωρής Κ.

AVClub Enthusiast
25 June 2006
915
Βόρεια
Ωραία λέμε ότι το Corian είναι καλό, το μάρμαρο επίσης!
Μπορεί ένας Diyer να το κατεργαστεί?

Προσωπικά πιστεύω ότι καλύτερο υλικό δεν υπάρχει.
Όλα έχουν πλεονεκτήματα τους και μειονεκτήματα τους.
Το θέμα είναι σαν Diyers ποιο μας προσφέρει περισσότερα και αυτό δεν είναι άλλο από το κλασσικό MDF ,δεν μπορεί να κάνουν λάθος τόσες εταιρίες .

Τώρα αν τυχαίνει και διαθέτεις χυτήριο αλουμινίου και θες να φας τον χρόνο σου με την κατασκευή ενός ηχείου αλλάζει το πράμα.
Στην τελική θα καταλάβεις ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα να λύσεις και ίσως πιο σημαντικά εκτός από τον ήχο της καμπίνας .
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Απάντηση: Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

+10000000

Επειδή και εγώ είμαι της σχολής του απόλυτου neutrality, η καμπίνα επιβάλλεται να είναι όσο πιο αδρανής γίνεται για να μπορούν τα μεγάφωνα να παράξουν όσο πιο σωστά (και αχρωμάτιστα) το ηλεκτρικό σήμα που τους δίνεται.

Όπως έχω αναφέρει σε άλλο thread για επιλογή πικάπ, το αλατοπίπερο και οι χρωματισμοί στον ήχο που προκαλούνται από μη αδρανή υλικά μπορεί να κάνουν ένα ηχείο, ή ένα πικαπ να ακούγονται "ωραία" αλλά σίγουρα είναι λάθος αφού το αρχικό σήμα που είναι γραμμένο στο μουσικό μέσο δεν έχει αυτούς τους χρωματισμούς.

Μάνα μου σωστά όλα αυτά σαν μία αλληθοφανή εκδοχή...
Αλλά αυτό για το αρχικό σήμα τι το ήθελες και τους χρωματισμούς.
Αυτά τα ξέρουνε μόνο οι της παραγωγής του δίσκου και αυτοί που παίζουνε τα όργανα...
 

Ultra-One

Senior Member
12 February 2008
505
Λεμεσός - Κύπρος
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Μάνα μου σωστά όλα αυτά σαν μία αλληθοφανή εκδοχή...
Αλλά αυτό για το αρχικό σήμα τι το ήθελες και τους χρωματισμούς.
Αυτά τα ξέρουνε μόνο οι της παραγωγής του δίσκου και αυτοί που παίζουνε τα όργανα...
Δεν αντιλέγω ότι η παραγωγή μπορεί να είναι κακή ή/και να έχουν επέμβει και χρωματίσει τον ήχο!!!

Εγώ απλά λέω ότι είμαι της σχολής που θέλω να ακούω όσο το δυνατό πιο κοντά αυτό που γράφτηκε στο δίσκο/CD/DVD είτε αυτό είναι καλό είτε είναι χάλια!

Για αυτό και επιμένω ότι ένα σωστό ηχητικό σύστημα πρέπει να δείχνει και τις καλές ΚΑΙ τις κακές παραγωγές. Αν ότι βάλεις ακούγεται "ωραία" τότε κάτι μέσα σε αυτό το σύστημα χρωματίζει τον ήχο!!! (Αυτό που λέμε Euphonic Coloration).

Άσχετο εδώ, αλλά αυτός είναι και ο λόγος που ένα σωστό και αχρωμάτιστο όσο το δυνατόν ηχητικό σύστημα μπορεί να παίξει το ίδιο καλά και Άριες και Reggae και Techno και Thrash Metal και όχι μόνο ένα είδος μουσικής που "ταιριάζει" με τον τονικό χαρακτήρα του.
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Ultra-One συμφωνώ.
Μάλιστα τελευταία μετά από μερικές αλλαγές που έκανα στο σύστεμ ανακάλυψα πως μερικά σιντί που ακουγόντουσαν καλά, ακούγονται χάλια.
Μερικά που ακουγόντουσαν καλά ακούγονται τώρα καλύτερα!
Είμαι πολύ προβληματισμένος τελευταία επ' αυτού.
Αραγε ποιά είναι η αλήθεια και τι είναι καλύτερο να πετύχει κανείς?

Τεσπα για να μην σας πρήζω αρχίζω τελευταία και καταλήγω ότι κάθε σύστημα δικαιούτε να έχει ρυθμίσεις.
Αφήνεις στο φλάτ ότι σου αρέσει από το σόφτγουέρ και πειράζεις ότι δεν σου αρέσει στα "κακά" σόφτγουέρ.
Βασικά ξέρεις δεν σκοπεύω να τρελλαθώ.
Μουσική προσπαθώ να ακούσω.
Και άλλη λύση δεν βλέπω γι' αυτό το πρόβλημα!
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Η αδράνεια είναι ενα μέρος του προβλήματος. Απο την μια θα πρεπει να ειναι αδρανές και στιβαρό το κουτί για να μην παράγει δευτερογενή ακτινοβολία, από την άλλη όμως πάνσκληρα υλικά όπως το μάρμαρο είναι πολύ ανακλαστικά, κάτι που στο εσωτερικό της καμπίνας ειναι σημαντικό πρόβλημα. Το mdf ειναι μια πολύ καλή μέση λύση, που επίσης είναι φτηνό και επεξεργάσιμο.

Εδω έχουμε ενα ηχείο που το κροσόβερ του (δηλαδή η καρδιά του) είναι ΣΤΟ ΠΕΡΙΠΟΥ, και συζητάμε αν η καμπινα θα είναι απο MDF ή μάρμαρο ???
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Σωστή η παρατήρηση για το μάρμαρο αλλά εννοείται οτι θα είναι και επενδύμενο εσωτερικά με συνδιασμούς ηχομονωτικών υλικών.
Όσο για το κροσσόβερ, τι θα λέγατε για μονόδρομο ηχείο? (δεν χρειάζεται το
κροσσόβερ).
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
και με το μονόδρομο δεν το γλυτώνεις στα σίγουρα. Ενα ζομπελ χρειάζεται για να ισοσταθμίσει την εντονη επαγωγική συμπεριφορά της μονάδας, αλλά και καποιο φίλτρο διαμόρφωσης της απόκρισης πολλές φορές κρινεται απαραίτητο όταν η αποκριση παρουσιάζει εντονες διακυμάνσεις που χρειάζεται διόρθωση. Από την άλλη είναι μια φθηνή λυση που εχει ικανοποιήσει πολλούς οπαδους ιδιως όταν η φόρτιση ειναι κόρνας.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Η Redheko πάντως αν δεν κάνω λάθος δεν χρησιμοποιούσε κροσσόβερ στο
μονόδρομο ηχείο της. Χρησιμοποιούσε την καμπίνα της για να διαμορφώσει
την απόκριση της μονάδας της.
 

Ultra-One

Senior Member
12 February 2008
505
Λεμεσός - Κύπρος
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Όσο για το κροσσόβερ, τι θα λέγατε για μονόδρομο ηχείο? (δεν χρειάζεται το
κροσσόβερ).
Και πως θα βγάλεις πρίμα με μονόδρομο ηχείο???

Εγώ είμαι υπερ των απλών κροσσόβερ (1ης ή 2ης τάξης το πολύ) με τα καλύτερα υλικά που μπορείς να βρεις.

'Οσο για την καμπίνα που είναι το θέμα μας, ιδανικά δεν πρέπει να έχει παράλληλες πλευρές με ότιδηποτε υλικό και να είναι κατασκευασμένη.

Τα Infinity Delta 60 που έχω π.χ έχουν καμπίνα με σχήμα ισοσκελούς τραπεζίου.

Για μένα το MDF γενικά είναι καταστροφή αφού βρίσκω ότι χρωματίζει έντονα σε ευαίσθητες ακουστικά περιοχές (200-500Ηz) πράγμα που με ενοχλεί.

Στις καμπίνες υπάρχουν επίσης 2 σχολές όσο αφορά την ακαμψία της καμπίνα.
Η μια σχολή του ΒBC (Rogers, Spendor κλπ) προτείνει ΛΕΠΤΑ τοιχώματα για την καμπίνα ούτως ώστε οι συντονισμοί να είναι σε όσο το δυνατό σε χαμηλότερη συχνότητα για να μην επηρεάζει τα φωνητικά κλπ. (Έχω και Rogers LS8a/2). Σίγουρα αυτό δεν είναι και ότι καλύτερο για σφικτό μπάσο, αλλά γενικά τα ηχεία αυτής της σχολής "κελαϊδάνε" στο μεγαλύτερο μέρος του φάσματος.

Η άλλη σχολή με τις (ακριβότερες) υπερ-άκαμπτες καμπίνες προσπαθεί να ανεβάζει τους συντονισμούς όσο πιο ψηλά γίνεται, όπου μπορεί να τους ελέγξει με ηχοαπορροφητικό υλικό μέσα στην καμπίνα, έχοντας ταυτόχρονα και σφικτό ελεγχόμενο μπάσο.

Όσο για τη σχολή του MDF, για μένα είναι "the worst of both worlds!".
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Καλή λύση είναι τα σπλιτ ηχεία.
Κάθε καμπίνα με τα ξύλα της, τα πάχη της κ.τ.λ.
Συνήθως όμως είναι ακριβά...
 

Θοδωρής Κ.

AVClub Enthusiast
25 June 2006
915
Βόρεια
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Για μένα το MDF γενικά είναι καταστροφή αφού βρίσκω ότι χρωματίζει έντονα σε ευαίσθητες ακουστικά περιοχές (200-500Ηz) πράγμα που με ενοχλεί.

Όσο για τη σχολή του MDF, για μένα είναι "the worst of both worlds!".

Αν δεν κάνω λάθος, αυτό δεν το αναλαμβάνει το φύλλο πίσσας που βάζουμε μέσα ?

Να συμφωνήσω μαζί σου για το MDF , τι προτείνεις εσύ όμως ?
 

Ultra-One

Senior Member
12 February 2008
505
Λεμεσός - Κύπρος
Πέρα από το Corian, μια καλή λύση που έχει αναφερθεί είναι το Marine Plywood ανκαι δεν είναι και πολύ φτηνό.

Αν κάποιος έχει όρεξη και μεράκι στο να κατασκευάζει καλούπια, τότε μια από τις καλύτερες λύσεις είναι μια ενιαία καμπίνα από μπετόν ή οδοντιατρικό γύψο (που γίνεται σχεδόν το ίδιο σκληρός με μάρμαρο).

Άλλη λύση είναι καμπίνα με διπλά τοιχώματα και γέμιση από άμμο/μολύβι κλπ μεταξύ των τοιχωμάτων.

Αν το κόστος είναι περιοριστικό, τότε μια γερή καμπίνα και μπάφλα από HDF και πολλαπλά δεσίματα (για να έχει ψηλή συχνότητα συντονισμού).

Καλή ιδέα είναι το σχήμα της καμπίνας να είναι κάπως ατσούμπαλο χωρίς παράλληλες πλευρές.

Άν θέλουμε να φτιάξουμε παραδοσιακό ηχείο "κουτί" καλό είναι η αναλογία διαστάσεων μας να είναι ο χρυσός κανόνας 3:5:7 για τον περιορισμό στάσιμων κυμάτων στο εσωτερικό.

Επίσης είμαι υπερ της κλειστής καμπίνας με ένα Q γύρω στο 0.7 (transient perfect) παρά Bass Reflex.

Για μονωτικό υλικό είχα πειραματιστεί στο παρελθόν με φύλλα πίσσας, πετροβάμβακα, υαλοβάμβακα, αφρό πακεταρίσματος, και γέμιση πολυεστέρα (η γνωστή μας λευκή γέμιση σαν βαμβάκι που υπάρχει σε πολλά ηχεία).
Το κάθε ένα από αυτά έχει τα + και - του αλλά ίσως για το μονωτικό υλικό θα ήταν καλύτερα να μιλήσουμε σε άλλο thread.

Γενικά, τα "βαριά" μονωτικά όπως ο πετροβάμβακας κάνουν καλύτερη δουλειά στο να σκοτώνουν τις εσωτερικές αντανακλάσεις αλλά από την άλλη εμπειρικά έχω βρει ότι χαμηλώνουν τις στάθμες που παίζει το ηχείο (αφού το ηχείο ακτινοβολεί μόνο από μπροστά) και απαιτούν περισσότερη ισχύ από τον ενισχυτή για να παίξουν δυνατά διότι τα μπάσα αλλοιως είναι συμπιεσμένα.

Η σχεδίαση ενός ηχείου όπως βλέπετε δεν είναι μόνο το υλικό της καμπίνας αλλά πάρα πολλοί άλλοι παράμετροι για να μπορέσεις να παντρέψεις μαζί (με επιτυχία) Γούφερ, Τουίτερ (και μιντ ίσως), καμπίνα, μονωτικά υλικά, εσωτερική καλωδίωση και κροσοβερ!
 

acoustics

Senior Member
27 August 2007
642
Ο υαλοβάμβακας (fiberglass) αποτελεί ανθυγιεινό (καρκινογόνο) υλικό, του οποίου η χρήση γενικά θα πρέπει να αποφεύγεται. Επειδή υφίσταται επεξεργασία με φορμαλδεΰδη, καθώς περνάει ο καιρός εξατμίζεται και προκαλεί ερεθισμό στα μάτια, ενόχληση στο λαιμό και ναυτία, ενώ σε μεγάλη χρονική κλίμακα θεωρείται ύποπτη για την πρόκληση καρκίνου. Επίσης, όταν όταν δουλεύει κανείς τον υαλοβάμβακα, θα πρέπει να χρησιμοποιεί γάντια. Ο λόγος είναι ότι αποτελείται απο ίνες γυαλιού, οι οποίες εισέρχονται στο δέρμα και προκαλούν φαγούρα.

Ο πετροβάμβακας (mineral ή rock wool
) προκύπτει είτε από τον βασάλτη είτε ως παραπροϊόν των χαλυβουργείων και δεν έχει το τελευταίο πρόβλημα, αλλά ανήκει στον κατάλογο των "πιθανώς καρκινογόνων υλικών".
 

acoustics

Senior Member
27 August 2007
642
Το ξύλο δεν είναι από τα περισσότερο “ακουστικά” αδρανή υλικά κατασκευής καμπίνων ηχείων, αφού εισάγει σχετικά έντονους χρωματισμούς. Παρόλα αυτά, η χρήση του στις καμπίνες των ηχείων είναι ευρύτατη λόγω της κατασκευαστικής ευκολίας που παρουσιάζει. Ορισμένοι κατασκευαστές σχεδιάζουν τις ξύλινες καμπίνες με τέτοιο τρόπο, ώστε οι συντονισμοί τους να συμβάλλουν θετικά στην παραγωγή του τελικού ηχητικού αποτελέσματος (δηλαδή ευχάριστα για το ανθρώπινο σύστημα ακοής). Από τα συνηθέστερα χρησιμοποιούμενα ποιοτικά ξύλα είναι της οξιάς, βελανιδιάς, μελιάς (δεσποτάκι), καρυδιάς, ευκαλύπτου, σφενδάμου, κερασιάς, μαόνι (ανακάρδιο) και ιρόκο.

Η μεσαίας πυκνότητας συμπυκνωμένη ξυλομάζα/μοριοσανίδα MDF αποτελεί φθηνό και πρακτικό υλικό, λείας εξωτερικής υφής, βαρύτερο του απλού νοβοπάν, περισσότερο άκαμπτο και με υψηλότερη απόσβεση, μεγαλύτερης ακουστικής αδράνειας (λιγότεροι χρωματισμοί από το νοβοπάν), κατασκευασμένο κάτω από υψηλή συμπίεση. Προσοχή, η σκόνη του υλικού αυτού είναι καρκινογενής. Το MDF συναντάται στα περισσότερα ποιοτικά ηχεία και ιδιαίτερα ως υλικό κατασκευής της μπάφλας.

Το Corian αποτελεί συνθετικό υλικό ουδέτερης ηχητικής συμπεριφοράς της DuPont, το οποίο αποτελεί ένα χαμηλής μάζας σκληρό αντικραδασμικό μίγμα ακρυλικού πολυμερούς με σκόνη υδροξειδίου του αργιλίου (αλουμινίου). Δεν βλάπτει τον ανθρώπινο οργανισμό, έχει λεία εξωτερική υφή και συναντάται σε πολλές εφαρμογές οικιακού εξοπλισμού.

Το μάρμαρο αποτελεί υλικό εξαιρετικής ακαμψίας, μεγάλης απόσβεσης, με υψηλή συχνότητα συντονισμού, το οποίο όμως παρουσιάζει δυσκολία υλοποίησης (δύσκολο να κολληθεί και να ανοιχθούν οπές στήριξης των μεγαφώνων).

Η ιδανική καμπίνα θα πρέπει να είναι άκαμπτη, ώστε να μην κινείται με τις εσωτερικές μεταβολές της πίεσης του αέρα. Θα πρέπει επίσης να έχει εξαιρετική απόσβεση, ώστε να μην αποθηκεύει ενέργεια, ενώ η συχνότητα συντονισμού να είναι αρκετά υψηλή, για την αποφυγή χρωματισμών. Ένα υλικό για να θεωρηθεί χρήσιμο θα πρέπει να είναι εύκολο στην κοπή, κόλληση και στο φινίρισμα, καθώς και να είναι φθηνό. Με όλες αυτές τις ιδιότητες, προδιαγράφεται ότι κανένα υλικό δεν είναι τέλειο για τέτοια χρήση.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Ένα υλικό για να θεωρηθεί χρήσιμο θα πρέπει να είναι εύκολο στην κοπή, κόλληση και στο φινίρισμα, καθώς και να είναι φθηνό. Με όλες αυτές τις ιδιότητες, προδιαγράφεται ότι κανένα υλικό δεν είναι τέλειο για τέτοια χρήση.

Εκτός κι αν βρούμε κανέναν να καλουπώνει Corian και του δώσουμε σχέδια για καμπίνα...

Και φυσικά μας αφήσει την κατασκευή σχεδόν στο κόστος...
 

Θοδωρής Κ.

AVClub Enthusiast
25 June 2006
915
Βόρεια
Εκτός κι αν βρούμε κανέναν να καλουπώνει Corian και του δώσουμε σχέδια για καμπίνα...

Και φυσικά μας αφήσει την κατασκευή σχεδόν στο κόστος...

Ναι σωστά αλλά πρέπει να έχεις έτοιμο σχέδιο για ηχείο με Corian, διαφορετικά τυχόν πειραματισμοί σε επίπεδο DIY μάλλον αποκλείονται.
 

Stergito

Μέλος Σωματείου
11 November 2006
14,527
Θεσσαλονίκη
Σωστός, ξέχασα ότι πρέπει να είσαι και πλήρως αποφασισμένος, ή να έχεις βρει κανένα σχέδιο από σοβαρό κατασκευαστή (φτιάχνει κανείς ηχεία από Corian?)...