Eπιλογη ξυλου για ηχειο

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Μερικές φορές έχω δει "ανορθόδοξα" πράματα σε ηχεία.
Τα οποία όμως παίζουν καλά...
Π.χ το μπιμπισί.
Το γούφερ το έχει βιδωμένο στην μπάφλα από μέσα και το τουήτερ απ' έξω.
Δηλαδή θεωρητικά εντελώς ανάποδα!!!
Νομίζω πως αν μη τι άλλο αυτό έχει συνάφεια με το κρος.

Στις μπάφλες μου σκέφτομαι να πειραματιστώ και να βιδώσω το τουήτερ από μέσα, δηλαδή στο εσωτερικό μέρος της μπάφλας.
Έτσι για να δω τις διαφορές του μέσα από το έξω.
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Αυτό που ΕΓΩ γνωρίζω είναι ότι περίθλαση είναι το φαινόμενο συμβολής με την κύρια ακτινοβολία των ανακλώμενων εκπομπών που δημιουργούνται όταν ένα κύμα συναντήσει στον δρόμο του εμπόδια συγκρίσιμα με το μήκος κύματός του...
Οι ανακλάσεις αυτές επιστρέφοντας συμβάλλουν με την αρχική εκπομπή και επειδή δεν είναι συμφασικές με αυτή δημιουργούν εξάρσεις και βυθίσεις στην απόκριση πλάτους της....

Περίθλαση είναι η αλλαγή γωνίας όδευσης ΜΕΡΟΥΣ του κύματος που συναντά στην πορεία του μια βίαιη ανωμαλία (ακμή, εξαφάνιση επιφάνειας κατά μήκος της οποίας ταξίδευε κτλ). Το αποτέλεσμα της περιθλασης είναι αυτο που μόλις περιέγραψες.

Το θέμα είναι ότι θα πρέπει να μας εξηγήσει ο Κώστας (για να βρουμε και την ακρη) γιατί η περίθλαση είναι επιθυμητή, πώς συμβάλλει στην καλύτερη διασπορά και γιατί θέλουμε τελικά καλύτερη διασπορά. Πόσο μάλλον όταν οι περιθλάσεις αυτές συμβαίνουν σε exact μήκος κύματος που έχει να κάνει με την απόσταση του ακουστικού κεντρου (της δεδομένης συχνότητας) του tweeter με την ακμή που προκαλεί την περιθλαση, πραγμα ιδιαιτερα έντονο όταν μιλάμε για tweeter τοποθετημένο καβάλα στην μπάφλα, όπου όλα τα σημεία της ακμής ισαπέχουν απο το ακουστικό κέντρο. Απο το τελευταίο post του Κωστα έχω την εντυπωση ότι είτε αναφερεται σε αλλο φαινόμενο, ή ότι εμεις εξετάζουμε ενα μονο μικρό μερος ενός γενικότερου φαινομένου.
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Re: Απάντηση: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Στις μπάφλες μου σκέφτομαι να πειραματιστώ και να βιδώσω το τουήτερ από μέσα, δηλαδή στο εσωτερικό μέρος της μπάφλας.
Έτσι για να δω τις διαφορές του μέσα από το έξω.

Για μέτρα το κι ολας να γελάσουμε (με την καλή εννοια το λεω)


θα πρεπει βεβαια για να συγκρινεις ακουστικά τις δυο τοπολογίες, να crossαρεις ετσι ωστε να εχεις ιδια κατα το δυνατόν μέτρα, και συμφωνία φάσεων και στις δυο περιπτώσεις.

Keep us updated.
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Ασχέτως του γεγονότος ότι η υψηλή διασπορά είναι προς όφελος της ηχητικής ποιότητας, δεν μπορώ να καθορίσω εγώ τί είναι επιθυμητό από το καθέναν, αλλά, αφ' ης στιγμής οι ακμές μιας καμπίνας είναι καμπυλωμένες, αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της περίθλασης του ήχου, καθώς η απόσταση της πηγής από το χείλος της μπάφλας ελαττώνεται, και επομένως επιτρέπεται περίθλαση σε συχνότητες μικροτέρου μήκους κύματος.

Γενικά, εάν ένα ηχείο δεν έχει καμπυλωμένες ακμές, δεν έγινε και τίποτα, αρκεί η μη περίθλαση που επιβάλλει η μπάφλα του στην ακτινοβολία του tweeter να είναι σωστά διευθετημένη. Το μήκος κύματος των υπολοίπων κλάδων είναι τέτοιο, που έτσι ή αλλιώς ο ήχος αυτών των κλάδων περιθλάται στις περισσότερες περιπτώσεις.

Λοιπόν, τί είναι η περίθλαση;
 

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
(...) συμβαίνουν σε exact μήκος κύματος που έχει να κάνει με την απόσταση του ακουστικού κεντρου (της δεδομένης συχνότητας) του tweeter με την ακμή που προκαλεί την περιθλαση, πραγμα ιδιαιτερα έντονο όταν μιλάμε για tweeter τοποθετημένο καβάλα στην μπάφλα, όπου όλα τα σημεία της ακμής ισαπέχουν απο το ακουστικό κέντρο.

Ναι, αλλά τα offset tweeter δεν πουλάνε. Βλέπεις, ο κόσμος ακούει με το μάτι...

scm150slat.jpg
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,903
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Στη διασπορά. (Μην εμπλέκεις δεύτερη πηγή, ο ήχος, ως προερχόμενος από μια πηγή, περιθλάται υπό τις ανάλογες προϋποθέσεις).

Η ύπαρξη μιας ασυνέχειας όπως είναι μία "αιχμηρή" ακμή είναι αιτία περίθλασης.
Σ'αυτό νομίζω συμφωνούμε. Στο σημείο αυτό (πάνω στην ακμή) "δημιουργείται"
μία καινούρια (σημειακή) πηγή. Η συμβολή των δύο αυτών πηγών σε διάφορα
σημεία του χώρου θα δημιουργεί αυξομοιώσεις της έντασης. Δεν μπορώ να
καταλάβω τι καλό προσφέρει κάτι τέτοιο. Η περίθλαση ίσως είναι επιθυμητή στο
χώρο που ακούμε μουσική (στους πλαϊνούς και τον πίσω τοίχο) αλλά πάνω στη
μπάφλα :nounder:.
Η τοποθέτηση του τουίτερ εκτός κέντρου (να μην ισαπέχει από τα πλαϊνά) δεν
λειτουργεί ως λύση για να "απομακρυνθούν" οι αυξομοιώσεις της έντασης από
το κέντρο;
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,903
Το στρογγύλεμα της ακμής δεν έχει σκοπό να μειωθεί η απόσταση από το ακουστικό
κέντρο αλλά να μην είναι έντονη η ασυνέχεια λόγω της "μυτερής" ακμής.
Επίσης δεν εξαρτάται από αυτή την απόσταση ποιές συχνότητες θα υποστούν περίθλαση.
 

tonal

Moderator
Staff member
29 September 2006
2,903
Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Ναι, αλλά τα offset tweeter δεν πουλάνε. Βλέπεις, ο κόσμος ακούει με το μάτι...

scm150slat.jpg

BTW σκέψου αν το ηχείο που δείχνει η φωτογραφία είναι το δεξί ή το αριστερό και γιατί.

EDIT: Αν το βρεις ή αν ξέρεις το λόγο έχεις απαντήσει στο ερώτημα αν η περίθλαση και τα αποτελέσματά της είναι επιθυμητά ή όχι
 
Last edited:

Costas Coyias

Banned
19 June 2006
1,964
Αυστρία
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Η ύπαρξη μιας ασυνέχειας όπως είναι μία "αιχμηρή" ακμή είναι αιτία περίθλασης.

Η περίθλαση θα συμβεί, είτε η ακμή είναι αιχμηρή, είτε όχι. Πάντως, οι οξύτατες ακμές μιας καμπίνας δεν είναι "αιχμηρές" για το σήμα των μεγαφώνων της.

Η οξύτητα μιας ακμής είναι μέγεθος ανυσματικό στον Ευκλείδειο χώρο, και υπό συνθήκες εντελώς ακίνδυνη, κάτι που επαληθεύεται κάθε φορά που ένα παιδί κάνει τσουλήθρα.
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Ναι, αλλά τα offset tweeter δεν πουλάνε. Βλέπεις, ο κόσμος ακούει με το μάτι...

scm150slat.jpg

Κώστα εννοούσα την περίπτωση της εντονης περιθλασης απο τα ορια του plate του tweeter οταν αυτο ειναι "καβάλα" γιατι ειναι σε αυτην την περιπτωση ειναι παρα πολλά τα σημεία (ολης της περιμετρου του plate δηλαδη) που ισαπέχουν απο το ακουστικό κέντρο και συνεπως η περιθλαση είναι εντονότατη. Στο παραδειγμα που εφερες με την εκτος κεντρου τοποθέτησης του tweeter (και σαφως ο κόσμος αγοράζει με το μάτι) ναι μεν οι αποστάσεις του tweeter με τα πλαινά ειναι πλεον ανισες (συμβάλλοντας συνεπώς στο να εχουμε λιγοτερες περιθλάσεις) όμως δημιουργεί ενα αλλο πρόβλημα, ειδικά στην περιπτωση ενος δίδρομου, σημαντικότερο κατα την γνωμη μου αν μας απασχολεί η εκτος αξονα ακτινοβολία. Αν στον άξονα στην cross περιοχή midbass & tweeter ειναι συμφασικά, εκτός αξονα αυτή η συμπτωση θα χαθεί αφου οι αποστάσεις των μονάδων σε σχεση με τον ακροατή διαφοροποιούνται. Ετσι η πλαινή ακτινοβολία εχει ήδη διαστρεβλωμένη πληροφορία μεσαίας περιοχής, πριν καν φτασει σε μια επιφάνεια προς ανάκλαση και επιστροφή προς τα αυτιά μας. Και μάλιστα η αριστερή διαστρεβλωση ενός ηχείου θα είναι διαφορετική απο την δεξιά (τώρα θα μου πεις ουτε ο χωρος μας ειναι απολυτα συμμετρικός αλλά δεν βλεπω τον λόγο να τα κανουμε ακομα χειρότερα). Προσωπικά θα θεωρούσα (αν το ζητουμενο ειναι η μειωση της περιθλασης πασει θυσία) πιο σωστή λύση, αντι για παρακεντρη τοποθετηση του tweeter, την ασυμμετρία της μπαφλας διατηρώντας τις μονάδες την μια ακριβως κατω απο την αλλη. Πχ τοποθετηση ολων των μονάδων λιγα εκατοστα αριστεροτερα ή δεξιότερα απο την μεσοκάθετο, ή μια κλιση μονο στην αριστερή ή δεξιά μεριά της μπαφλας σε σχεση με την κατακόρυφο, ωστε να υπαρχει ανιση αποσταση του tweeter απο τις δυο καθετες πλευρες. Ετσι και φασικες ασυνεχειες δεν θα εχουμε εκτος αξονα, και ασυμμετρια στα σημεία περιθλασης (πολλα μικρα προβληματακια αντι για ενα μεγαλο δηλαδη οπως ελεχθει νωριτερα)

Να τονίσω πως δεν προσπαθώ να διαφωνήσω, αλλά να πιάσω το σκεπτικό σου και σε αυτά τα πλαισια προβάλλω την δική μου οπτική γωνία, μπας και καταλήξουμε σε ενα ασφαλες συμπερασμα.
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Eπιλογη ξυλου για ηχειο

Η οξύτητα μιας ακμής είναι μέγεθος ανυσματικό στον Ευκλείδειο χώρο, και υπό συνθήκες εντελώς ακίνδυνη, κάτι που επαληθεύεται κάθε φορά που ένα παιδί κάνει τσουλήθρα.

παρόλα αυτά αν εφτιαχνα τσουλήθρα για τα παιδιά μου, το χειλος της θα το έκανα μπομπέ στα σίγουρα :grinning-smiley-043
 

Μ.Τζωρτζάκης - MTZ audio

AVClub Addicted Member
17 June 2006
1,891
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Κώστα ρίξε μιά καλή ματιά , είναι απο το μεταφρασμένο βιβλίο του Everest , κεφάλαιο 11 (περίθλαση )

Επι του πρακτέου (στα σύντομα ) :

Το πρόβλημα ΔΕΝ είναι η περίθλαση ΣΑΝ φαινόμενο , αυτό είναι σαφές
Το πρόβλημα Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΛΥΓΙΣΕΙ και ΘΑ ΕΠΑΝΑ-ΕΚΠΕΜΦΘΕΙ ΤΟ ΚΥΜΑ

Και αν μέν έχουμε ΑΙΧΜΗ τότε για τα συνήθη μήκη που μάς ενδιαφέρουν , έχουμε ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ΕΚΠΟΜΠΗ απο ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ή ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΕΥΘΕΙΑ

Το καμπύλωμα ΣΠΑΕΙ τήν αιχμή ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ένα ΦΑΚΟ ΠΟΥ ΔΙΑΧΕΕΙ ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ 180 ΜΟΙΡΕΣ (σε σχέση πάντα και με τήν συχνότητα ) και έτσι είμαστε παρά πολύ ικανοποιημένοι

Αυτό που ήθελες να πείς απο τήν αρχή είναι ΟΧΙ οτι μάς αρέσει η περίθλαση , αλλά η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ ΔΙΑΧΥΣΗ και ΟΧΙ Η ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΗ που προσφέρει η αιχμή /ακμή κλπ
Φυσικά αν είχες μετρήσει κάποιο πρωτότυπο σχεδίασης σε ηχείο , δέν θα σου πέρναγε απο το μυαλό να υποστηριξεις κάτι τέτοιο
Δυστυχώς τα βιβλία δέν τα λένε ολα , ή (καλύτερα ) τα προσεγγίζουν μέχρι ενός βασικού σημείου (για τον φοιτητή - σπουδαστή ) η επι του πρακτέου εφαρμογή , έχει πολλά ακόμη ...
Αυτά τα ολίγα ...

PS
Κώστα με το συμπάθιο , αλλά η ειλικρινής και φιλική προτροπή μου πρός εσέ είναι η ηρεμία και η γαλήνη , το λέω αυτό γιατί τα μηνύματά σου μου φάνηκαν καπως (εριστικά να το πούμε ..? ) διάλεξε εσύ επιθετικό προσδιορισμό
Χαιρετισμούς
 
Last edited:

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Και αν μέν έχουμε ΑΙΧΜΗ τότε για τα συνήθη μήκη που μάς ενδιαφέρουν , έχουμε ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ΕΚΠΟΜΠΗ απο ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΣΗΜΕΙΟ ή ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΕΥΘΕΙΑ


diffdem.gif


EDIT: χμμ δεν φαινεται απ ευθειας το animation, καντε κλικ εδω για να φανει σωστα
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Χαζοί δεν υπάρχουν.
Υπάρχουν απλά "αγωνιστές"!!!

Στα ατισί της φωτό (τα 100 είναι μάλλον) πρόσεξα πως από την οπή μέχρι το τουήτερ υπάρχει μιά σαφής και σχεδόν τέλεια διαγώνιος...
 

JohnJohn

AVClub Addicted Member
25 June 2006
2,481
Προφανώς και δεν είναι χαζοι, αλλιώς δεν θα έφτιαχναν αξιόλογα προϊόντα. Παρόλα αυτά δεν αρκεί αυτό για να πειστεί κάποιος, γιατι με το ίδιο σκεπτικό, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς αν όλοι σχεδον οι υπόλοιποι που τοποθετούν το tweeter στην μεσοκάθετο είναι επισης χαζοί?

Σιγουρα η κάθε τοπολογία έχει τα + και τα - της, το θέμα είναι να διερευνήσουμε και τις δυο πλευρές σε βάθος για να ξερουμε τι κάνουμε και ΓΙΑΤΙ, οχι απλώς να ακολουθούμε τυφλοσούρτες, και νομίζω ότι είσαι ο πρώτος που συμφωνείς με αυτό.
 

Macmod

AVClub Addicted Member
24 January 2008
2,539
Αθηνα / Ελλάδα
Έχω την εντύπωση ότι η διάταξη offset στα μεγάφωνα χρησιμοποιείται έιτε
γιά διέρυνση στερεοφωνικής εικόνας, έιτε γιά ευθυγράμμιση φάσης.
τις απόψεις σας παρακαλώ.
 

SHERPA

Supreme Member
18 June 2006
3,450
Βέροια
Φυσικά συμφωνώ Τζώνε μου.
Λάθος οι... τυφλοσούρτες... και δεν νομίζω πως ενδόμυχα υπάρχει κάποιος... που να πιστεύει σ' αυτούς χωρίς να ξέρει απόλυτα τι παίζει.
Όλα φυσική και μηχανική είναι.
Απλά σαν ερασιτέχνες δεν θα μας φτάσει μιά ζωή για πάρουμε τις διαφορετικές γωνίες λήψης του ίδιου έργου.
Διότι σαφέστατα η πράξη από τα παλιά χρόνια υπερτερεί της θεωρείας...
Στην πράξη βεβαίως οφείλεται η τεχνολογική μας πρόοδος.
Ακόμα και από την εποχή του χαλκού και της φωτιάς.
Ώρες-ώρες σκέφτομαι πως η θεωρεία ιστορικά ακολούθησε πολύ αργότερα...

Παρεπιπτόντως εγώ μάνα μου σαν χωρικός που είμαι μιά παρατήρησις έκαμα για τα ατισιά.