Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure) τεχνική και επεξεργασία.

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Για δώστε και καμιά οδηγία για εμάς τους άσχετους με το άθλημα, αλλά με όρεξη να μάθουμε. Είδα ότι ND φίλτρα υπάρχουν σε πολλές διαβαθμίσεις. Είναι απαραίτητο να έχουμε σε διάφορα στοπ; Από που να ξεκινήσουμε, από τα πολλά στοπ ή από τα λίγα; Προτείνετε κάποιο που θα ήταν καλό για να αρχίσουμε τα πειράματα. Ειπώθηκε ότι τα μεταβλητά δεν είναι καλά, "λασπόνουν" το θέμα. Δηλαδή;
Μήπως πρέπει να πειραματιστώ πρώτα με χωρίς φίλτρο σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και μετά με nd;
Επίσης, οι λήψεις θα γίνουν μάλλον στο bulb, οπότε είναι απαρατήρητο ένα RC; Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο οικονομικό για την NX1, πίστευα ότι θα βγάλω άκρη με το app της Samsung για ασύρματη ενεργοποίηση του κλείστρου αλλά αφενός νομίζω ότι δουλεύει μόνο μέχρι τα 30" και αφετέρου δεν έχω καταφέρει να το κάνω να δουλέψει σωστά ακόμη.
 

teobot

Supreme Member
18 December 2009
3,710
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Για δώστε και καμιά οδηγία για εμάς τους άσχετους με το άθλημα, αλλά με όρεξη να μάθουμε. Είδα ότι ND φίλτρα υπάρχουν σε πολλές διαβαθμίσεις. Είναι απαραίτητο να έχουμε σε διάφορα στοπ; Από που να ξεκινήσουμε, από τα πολλά στοπ ή από τα λίγα; Προτείνετε κάποιο που θα ήταν καλό για να αρχίσουμε τα πειράματα. Ειπώθηκε ότι τα μεταβλητά δεν είναι καλά, "λασπόνουν" το θέμα. Δηλαδή;
Μήπως πρέπει να πειραματιστώ πρώτα με χωρίς φίλτρο σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού και μετά με nd;
Επίσης, οι λήψεις θα γίνουν μάλλον στο bulb, οπότε είναι απαρατήρητο ένα RC; Δεν ξέρω αν υπάρχει κάποιο οικονομικό για την NX1, πίστευα ότι θα βγάλω άκρη με το app της Samsung για ασύρματη ενεργοποίηση του κλείστρου αλλά αφενός νομίζω ότι δουλεύει μόνο μέχρι τα 30" και αφετέρου δεν έχω καταφέρει να το κάνω να δουλέψει σωστά ακόμη.

Αναλογα το τι θελεις να πετυχεις...εδω ενας πινακας που δειχνει τις ταχυτητες που παρνεις απο ND0 (διχως φιλτρο) μεχρι το ND1000

http://media.digitalcameraworld.com...3/2012/07/Best_ND_Filter_conversion_chart.jpg
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Τα μεταβλητά φίλτρα δημιουργούν ένα Χ στην εικόνα, αποτελούνται από 2 κινούμενα μέρη, οπότε η ποιότητα χάνεται αλλά είναι η πιο οικονομική λύση για πολλά ND φίλτρα σε 1. Γνώμη μου είναι ότι πρέπει να έχεις 2-3 φίλτρα σε διαφορετικά στοπ το καθένα. Εγώ έχω 4 (6, 9, 10 & 11 στοπ). Να έχεις υπ' όψιν σου ότι κάθε στοπ διπλασιάζει τη διάρκεια λήψης, οπότε αν τα 10 στοπ σου δίνουν λήψη 60", θεωρητικά τα 11 στοπ θα σου δώσουν λήψη 120". Φυσικά οι τιμές δεν είναι απόλυτες καθώς το φως μεταβάλλεται διαρκώς, ειδικά σε συνθήκες με σύννεφα που κινούνται σχετικά γρήγορα. Επίσης, καλό είναι να βάζεις +20% στον υπολογιζόμενο χρόνο λήψης.

Ένα παράδειγμα:
Έστω ότι σε Aperture priority και με διάφραγμα f/11, παίρνεις χρόνο λήψης 1/60". Αν τοποθετήσεις φίλτρο ND2000 (11 stop), τότε ο νέος χρόνος λήψης θα είναι 2000 x 1/60 = 33,33". Άρα εσύ μετά την αρχική φωτομέτρηση, θα περάσεις σε Manual mode και θα ορίσεις ως χρόνο λήψης το bulb για να έχεις απόλυτο έλεγχο της διάρκειας λήψης. Θεωρητικά, με βάση την αρχική μέτρηση πρέπει να κρατήσεις ανοιχτό το κλείστρο για ~34" αλλά όπως έγραψα πιο πριν, πιθανότατα να χρειαστεί να το κρατήσεις ανοιχτό για περισσότερο χρόνο (πχ 40"). Άπαξ και μπει το φίλτρο δεν θα σε βοηθήσει πλέον το ιστόγραμμα έκθεσης.

Είναι βασικό να έχεις εστιάσει σωστά στο θέμα σου ΠΡΙΝ τοποθετήσεις το φίλτρο. Αφού η εστίαση είναι καλή, περνάς τον φακό σε manual focus (αν πριν είχες εστιάσει με Auto Focus) έτσι ώστε να κρατήσει η μηχανή τη μέτρηση της εστίασης και μετά τοποθετείς το φίλτρο. Οδηγούς για ΜΕ θα βρεις αρκετούς στο ιντερνετ.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Σας ευχαριστώ πάρα πολύ, λύθηκαν αρκετές απορίες μου. Τελικά τα κατάφερα με το app και τώρα έχω RC. Προσπαθούσα να το δουλέψω με την εφαρμογή που κάνει προεπισκόπηση και ρυθμίσεις στην μηχανή αλλά δεν είχε το bulb. Με άλλη εφαρμογή μέσω bluetooth, έχεις τη δυνατότητα για RC, με κράτημα για το Βulb και ένδειξη του χρόνου στο κινητό.
Να ρωτήσω κάτι άλλο, διάβασα ότι αρκετοί συνδυάζουν τα ND με CL-P. Έχω ένα CL-P της Hoya σε 77mm. Το χρησιμοποιώ με step up ring 72mm-77mm σε φακό 72mm. Μήπως θα ήταν καλύτερα τα ND να τα πάρω σε 77mm, έτσι μειώνω την πιθανότητα βινιέτας και μπορώ να τα βάζω και τα δύο μαζί ή να πάρω κατευθείαν 72mm που είναι και πιο φτηνά, ούτως ή άλλως 77mm φακό δεν έχω και ο 50-150 που θέλω να πάρω έχει και αυτός 72mm.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Να ρωτήσω κάτι άλλο, διάβασα ότι αρκετοί συνδυάζουν τα ND με CL-P. Έχω ένα CL-P της Hoya σε 77mm. Το χρησιμοποιώ με step up ring 72mm-77mm σε φακό 72mm. Μήπως θα ήταν καλύτερα τα ND να τα πάρω σε 77mm, έτσι μειώνω την πιθανότητα βινιέτας και μπορώ να τα βάζω και τα δύο μαζί ή να πάρω κατευθείαν 72mm που είναι και πιο φτηνά, ούτως ή άλλως 77mm φακό δεν έχω και ο 50-150 που θέλω να πάρω έχει και αυτός 72mm.
Σχετικό είναι. Με τα 77 εξαλείφεις τη βινιέτα (αν και μπορείς να το κάνεις και μετά) αλλά χάνεις τη δυνατότητα να κάνεις λήψη υπό βροχή γιατί δεν μπορείς να βάλεις παρασολέιλ (οι σταγόνες είναι πιθανό να πέσουν κατευθείαν πάνω στο φίλτρο). Εμένα μου χρειάστηκε αρκετές φορές να βγάλω φωτογραφία υπό βροχή και το παρασολέιλ πραγματικά με έσωσε.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Κουράζει το πρώτο και σαν διαδικασία λήψης και σαν διαδικασία επεξεργασίας. Σαν λήψη ούτε με αυτό τον τρόπο έχεις δεύτερη ευκαιρία και μάλιστα με τόσες λήψεις τα πράγματα γίνονται πιο επικίνδυνα στο να χάσεις κάτι σε εστίαση, κούνημα, σταθερότητα φωτός κλπ. προσθέτω ότι στις λήψεις ενδέχεται να συμπεριλάβεις ανεπιθύμητα πράγματα όπως κινούμενα αυτοκίνητα σε γέφυρες, πουλιά, ανθρώπους κλπ, τα οποία σε λήψεις των 1-2" θα φανούν σίγουρα, ενώ σε 1 λήψη των 60" εξαφανίζονται. Τότε τι κάνεις; Τελετή με content aware που και πάλι δεν ξέρεις αν πετύχει όπως πρέπει. Επίσης, στο post processing πρέπει να διαχειριστείς 60 αρχεία RAW που θα σου δώσουν 60 αρχεία TIFF των ~130ΜΒ το καθένα. Όλοι μας καταλαβαίνουμε τη δυσκολία επεξεργασίας ενός τέτοιου συνόλου καθώς ο Η/Υ πρέπει να έχει top προδιαγραφές.

Σαν διαδικασία λήψης δεν είναι δύσκολο .. αρκεί να μπορείς να ρυθμίσεις την μηχανή να τραβάει σερι τις ζητούμενες λήψεις.
Εχεις καλύτερη αξιοπoίηση του χρόνου σε σχέση π.χ. με ενα ND 11stop που σε χαμηλό φωτισμό σε αναγκάζει να τραβήξεις πολύ περισσότερο χρόνο απότι τα απαιτούμενα 60sec. Αν π.χ. η σωστή έκθεση για κάθε λήψη χωρίς ND βγαίνει 1sec τραβάς 60Χ1 = 1min (και λιγο παραπάνω με την καθυστέρηση) ενώ με το ND 11στοπ θα πάς σε 2048 = 34min. Σε ένα λεπτό έχει δεύτερη ευκαιρία με τις πολλαπλές, σε μισή ώρα με την μια + ND 11stop ;)
Γιαυτό λέω βολικό είναι να έχεις πάνω από ενα φίλτρο και να βάζεις το κατάλληλο.

Το ζήτημα της σταθερότητας παίζει μόνο αν αναγκαστείς να κάνεις χειρισμούς .. αν δηλ. δεν υποστηρίζει η μηχανη τοσες πολλαπλές λήψεις με αυτόματο τρόπο ( see playmemories app ;) ). Αλλιώς γιατι να διαφέρει απο την μονή λήψη ?. To θέμα του shutter shock είναι μηδαμινό σε σχετικά μακρές εκθέσεις και άλλωστε κυκλοφορούν ευρέως οι λύσεις electronic first curtain shutter.
https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-000011

Στο θέμα των ανεπιθυμητων .. ακριβως την ίδια εξαφάνηση θα έχεις και με τις πολλαπλές .. ειναι το ίδιο πραγμα αν κανεις το averaging στον αισθητήρα η στην επεξεργασια. Και το ατού με τις πολλαπλες, οτι μπορείς είτε να ξεσκαρτάρεις κάποιες είτε να τις περιποιηθείς δεόντως (content aware, αλλά και άλλα πιο απλά κόλπα ..). Δηλ στη χειρότερη είναι ισάξιο με την μονή υπερμακρά λήψη, και υπο την προυπόθεση που κάνεις επεξεργασία στα χειρότερα frame, σαφώς καλύτερο ... ουτε υπονοια σκιας ..

Από πλευράς τήρησης αρχείων να μιλήσουμε για χωρητικότητα στο δίσκο; Βάλε ~25ΜΒ για κάθε RAW και ~130ΜΒ για τη μετατροπή του σε TIFF, άρα θα χρειαστείς ~160ΜΒ/αρχείο. Πόσα αρχεία έχουμε να δουλέψουμε; 60; Οπότε μιλάμε για 60x160MB=9.3GB/φωτογραφία! Σε αντίθεση με τη μονή λήψη που θα χρειαστείς 160ΜΒ...

Τραγικά τα κάνεις, κατευθείαν απο τα raw μπορεις να κάνεις ενα tiff. Aν βασίζεσαι οτι δεν κουνήθηκε η μηχανή δεν χρειάζονται τα ενδιάμεσα αρχεια.
Υπάρχει και ενα free προγραμμα που βγάζει DNG 16/32bit (HDRmerge) αλλά δεν νομίζω να κανει απλο average παρολλο που ειναι το πιο απλο που θα μπορουσε να κανει ;). Θελει να γκρινιάξουμε λιγο στον Javier .. λιγο χρόνο να βρεί θα το κάνει .. πεντε γραμμες κωδικας είναι.
Παντως το Photoacute και το averaging κανει και DNG βγαζει για να μπορείς να χρησιμοποιείς το γνωστο σου workflow οποτε δεν είναι απαραίτητο να κρατήσεις και τα αρχικα RAW

Εχεις αυτο το μειονέκτημα του όγκου μονο αν δεν βασιζεσαι οτι βγηκαν ολες ακουνητες. Αλλά κερδιζεις και κατι στοπ σε θόρυβο .. το λινκ του προηγουμενου ποστ μου η φωτο ειναι τραβηγμένη με κομπακτ Canon A650 δεκαετίας

Όσο για τον αριθμό των φίλτρων, αν ξέρεις τι να κάνεις δεν χρειάζεσαι περισσότερα από 1 φίλτρο, απλώς πρέπει να έχεις στη διάθεσή σου φίλτρα με διάφορα στοπ. Επίσης είμαι κάθετα αντίθετος στη χρήση πολλαπλών φίλτρων γιατί όσο ποιοτικό γυαλί και να έχουν, δεν παύουν να αποτελούν εμπόδιο ανάμεσα στο φακό και το θέμα, οπότε πρέπει να φροντίζουμε να χρησιμοποιούμε μόνο 1. Ακόμα και τα Graduated ND δεν τα θέλω. Αν χρειάζεται να έχει ο ουρανός χαμηλότερη έκθεση από το κάτω θέμα και αυτό δεν μπορεί να γίνει με μονή φωτομέτρηση, τότε καλύτερα να πάρω 2 λήψεις...

Παλι δεν κατάλαβες .. δεν έγραψα για stacked φιλτρα, αλλά να έχεις πάνω απο 1 για να χρησιμοποιείς αυτό που βολεύει μονο του, οχι σε στοιβα.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Παιδιά σας ευχαριστώ για τα σχόλια! Στο ποστ #46 έχω γράψει έναν μίνι οδηγό αλλά θα σας ξαναγράψω επιγραμματικά τι γίνεται:

1. Κάνουμε λήψη συνήθως σε Aperture priority (A/Tv) με μικρό/κλειστό διάφραγμα (f/11-f/16 σε full frame) χωρίς να έχουμε βάλει φίλτρο. Σε αυτή τη λήψη θα πρέπει η φωτομέτρηση και η εστίαση να είναι σωστή.
2. Εφόσον τσεκάρουμε ότι η εστίαση είναι οκ, περνάμε τον φακό σε manual focus για να μη χάσει τη ρύθμιση της εστίασης.
3. Γυρνάμε τη μηχανή σε Manual Mode.
4. Διαβάζουμε την ένδειξη χρόνου έκθεσης της προηγούμενης λήψης (πχ 1/40").
5. Κάνουμε μία εκτίμηση του τι χρόνο λήψης θέλουμε σε μακρά έκθεση (ΜΕ). Αν ο νέος χρόνος λήψης είναι πάνω από 30", συνήθως χρειαζόμαστε remote και θέτουμε τον χρόνο λήψης της μηχανής σε bulb. Ο χρόνος λήψης ΜΕ είναι κάτι το υποκειμενικό, κάτι που θα ταιριάζει στην οπτική/γούστα μας. Καθορίζεται επίσης από τις συνθήκες φωτισμού, την ύπαρξη ή μη του ήλιου στο κάδρο, τη ροή ή τον ρυθμό μεταβολής των κινούμενων αντικειμένων του κάδρου (συνήθως σύννεφα και νερό). Αν φυσάει αρκετά, τότε τα σύννεφα ενδέχεται να χρειάζονται σχετικά μικρό χρόνο λήψης για να γίνει αισθητή η κίνηση (πχ <30"). Αν έχουμε τον ήλιο ψηλά και εκτός κάδρου, ενδέχεται αυτός να επηρεάσει την έκθεση γιατί η εμφάνισή του ανάμεσα στα σύννεφά συνήθως είναι ακαθόριστη.
6. Αφού κάνετε μία εκτίμηση (υποκειμενικά) του τι χρόνο έκθεσης θέλετε, τότε διαλέγετε και το ανάλογο φίλτρο. πχ στο παράδειγμα είπαμε ότι ο χρόνος έκθεσης ήταν 1/40" έστω με διάφραγμα f/16 (αυτό δεν το αλλάζουμε). Αν θέλουμε χρόνο έκθεσης πχ 60", τότε πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα φίλτρο των 11 στοπ γιατί:
1/40" = 0.025"
60"/0.025"=2400 (άρα το ND2000 είναι το πιο κοντινό σε χρόνο λήψης και αφήνοντας τη λήψη +10", έχουμε τον χρόνο που θέλουμε)
το φίλτρο ND2000 δίνει 11 στοπ σε καθυστέρηση (ή 2000 φορές τον αρχικό χρόνο λήψης, εδώ 1/40" ή 0.025")
2000 x 1/40 = 50" (θυμίζω ότι σχεδόν πάντα η λήψη πρέπει να κρατά λίγο περισσότερο από την ένδειξη στο κομπιουτεράκι (οπότε εδώ πάμε για 60"), αν όμως έχουμε απρόβλεπτους παράγοντες όπως ξαφνική απομάκρυνση των συννέφων, τότε πράττουμε αναλόγως και κρατάμε τη λήψη λιγότερο από την υπολογιζόμενη.

Πραγματικά οι χρόνοι λήψης δεν έχουν νόμους αλλά η κεντρική ιδέα είναι το τελικό αποτέλεσμα να είναι σωστό ως προς τη φωτεινότητά του (θυμίζω ότι στις λήψεις ΜΕ το ιστόγραμμα δεν βοηθά σχεδόν ποτέ). Το τελικό αποτέλεσμα είναι να πάρουν τα κινούμενα θέματα μία κρεμώδη υφή (σαν γάλα που το λέτε) και αυτό προσδίδει στο θέμα μία ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.

Από εκεί και μετά, περνάμε σε άλλα τεχνικά ζητήματα όπως το αν χρησιμοποιήσουμε φίλτρα slot-in ή βιδωτά, αν θα βάλουμε πρόσθετο φίλτρο Graded ND για να μην "κάψουμε" τον ουρανό κλπ. Εγώ προσωπικά προσπαθώ να αποφύγω τα Graded ND και αν υπάρχει κίνδυνος να κάψω τον ουρανό, προτιμώ να κάνω 1 λήψη για τον ουρανό και 1 (συνήθως μεγαλύτερης διάρκειας) για το κάτω μέρος και μετά τα ενώνω σαν layers στο PS. Εννοείται πως ένα καλό-στιβαρό τρίποδο είναι απαραίτητο, όπως επίσης και ένα remote (εκτός κι αν η μηχανή διαθέτει ρύθμιση τύπου remote). Επίσης πρέπει να εξετάσουμε αν χρειαζόμαστε παρασολέιλ και αν ναι (λόγω πλευρικού ήλιου ή βροχής), τότε μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μόνο βιδωτό φίλτρο, ίδιας διαμέτρου με τον φακό.

Γενικά οι επαγγελματίες δουλεύουν με slot-in φιλτρα γιατί θεωρείται ότι έχουν καλύτερης ποιότητας κρύσταλλο και δεν βινιετάρουν (αν και σχεδόν όλα βγάζουν μία χρωματική κάστα, συνήθως μπλε ή καφέ) αλλά έχουν πολύ υψηλό κόστος. Εδώ ένα παράδειγμα slot-in φίλτρου:
Cokin-Z-Pro-with-10-stop-ND.jpg

Όπως θα παρατηρήσατε, εδώ μπορείτε να προσθέσετε άλλα 2 ή 3 φίλτρα πάνω στο αρχικό. Ο σκοπός χρήσης του slot-in φίλτρου είναι για να έχει την ευκολία ο φωτογράφος να ελέγχει την εστίαση και να διαλέγει φίλτρα πάνω στον φακό άμεσα.

Κάποιες επιπλέον συμβουλές:
- μη μπείτε σε διαδικασία να πάρετε πλαστικά/resin φίλτρα. Γεμίζουν σκόνη λόγω στατικού ηλεκτρισμού και δεσμεύουν πολύ φως
- φροντίστε να έχετε τη μηχανή ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΤΑΘΕΡΗ γιατί η λήψη πρόκειται να κρατήσει πολύ ώρα και αν κατά τη διάρκεια της λήψης το τρίποδο μετακινηθεί ή η μηχανή δεν είναι καλά σφιγμένη στην κεφαλή, τότε θα βγουν όλα θολά.
- αν φωτογραφίζετε με το τρίποδο στην άμμο, να βεβαιωθείτε ότι δεν θα μετακινηθεί λόγω της άμμου
- αν ο ήλιος αποτελεί αντικείμενο μέσα στο πλάνο, μην προβείτε σε μεγάλους χρόνους έκθεσης γιατί στο τέλος θα φαίνεται σαν αυγό...
- κάθε στοπ διαφορά, δίνει διπλάσιο χρόνο έκθεσης, πχ αν με φίλτρο 10 στοπ παίρνουμε 60" έκθεση, με φίλτρο 11 στόπ θα πάρουμε 120" έκθεση, οπότε μην υποτιμάτε τη μετάβαση σε +1 στοπ (ή -1 στοπ).
- αν βρέχει κατά τη λήψη, χρησιμοποιείστε παρασολέιλ ή ομπρέλλα. Οι σταγόνες δεν θα φανούν ποτέ στο κάδρο αλλά αν πέσουν πάνω στο φίλτρο, θα τις δείτε σίγουρα...
- αν οι λήψεις έχουν μεγάλη διάρκεια, ενδέχεται να καταπονηθεί ο αισθητήρας και να δείτε καμμένα pixel στο κάδρο. Είναι κάτι το φυσιολογικό και αφαιρούνται εύκολα
- αν στο κάδρο σας υπάρχουν αντικείμενα που η κίνησή τους θα δώσει σχετικά κακή αίσθηση (πχ κλαδιά δέντρων με φύλλα), τότε αν είναι εύκολο, κάνε 2 λήψεις, μία χωρίς φίλτρο για να έχετε ακίνητα τα κλαδιά και μία με φίλτρο για την αίσθηση της κίνησης. Μετά δουλέψτε τα 2 αρχεία σαν layers στο PS και κρατήστε από κάθε layer τα κομμάτια που θέλετε.
- συνήθως σύννεφα και νερά φαίνονται καλύτερα με χαμηλό contrast και χωρίς εφαρμογή του clarity, sharpness κλπ.
- η λήψη ΜΕ δεν ταιριάζει παντού. Έχω δει φωτογράφους που είναι ικανοί να βάλουν φίλτρο ND ακόμα κι όταν φωτογραφίζουν καρέκλα σε κουζίνα...
- Σε καλή σχέση ποιότητας/τιμής κινούνται τα φίλτρα της Hoya, NiSi, B&W (αν και αυτά βγάζουν σχετικά έντονη χρωματική κάστα). Αν θέλετε να ανεβείτε κατηγορία, θεωρώ πως τα φίλτρα της Formatt-Hitech είναι εξαιρετική λύση
*εγώ χρησιμοποιώ φίλτρα κυρίως της NiSi γιατί απωθούν το νερό, η στεφάνη βιδώματος είναι από αεροπορικό αλουμίνιο, οπότε ο δακτύλιος δεν μεταβάλλεται με τη θερμοκρασία (ποτέ δεν σφίγγει στο κρύο και ξεβιδώνει εύκολα) και δεν προσθέτουν καθόλου χρωματική κάστα. Το ND2000 (11 stop) έχει σχετικά εμφανή βινιέττα.

Σας παραθέτω κι έναν αναλυτικό πίνακα με τιμές χρόνων καθυστέρησης και αναλογιών σε φίλτρα:
Exposure-Chart.jpg


αυτά προς το παρόν!
 

costas_

Supreme Member
13 May 2014
4,687
Around the world
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ευχαριστούμε πάρα πολύ για τις πληροφορίες.

Στέλνω τώρα γράμμα στον Άγιο Βασίλη .. θα του ζητήσω μια σειρά LEE Filters και εαν δεν έχει και μου φέρει ΗΟΥΑ .. δεν θα του κρατήσω κακία.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν είναι να πάρεις slot-in, πάρε της Formatt-Hitech. Αν είναι να πάρεις βιδωτά, καλύτερα όχι Hoya γιατί έχουν φαρδιά στεφάνη κι ενδέχεται να βινιετάρουν στα κοντά/πρώτα mm του φακού. Τα βιδωτά της NiSi είναι slim και δεν έχουν τέτοιο θέμα.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Να ρωτήσω κάτι σχετικό, αλλά ίσως είναι λάθος το νήμα. Σε μια πρόχειρη έρευνα αγοράς που έκανα είδα ότι τα βιδωτά ND φίλτρα της Nisi είναι μόνον δύο, 1000 και 2000. Πρέπει μήπως να ξεκινήσουμε από κάποιο φίλτρο με λιγότερα στοπ ή δοκιμάζουμε με ένα 10 στοπ και στην πορεία βλέπουμε πιο άλλο χρειάζεται να πάρουμε; Οι τιμές που παίζουν στο Ebay είναι σχεδόν στο ήμισυ απ' ότι στα Ελληνικά καταστήματα. Είναι αξιόπιστη μια αγορά από Ebay ή μπορεί να είναι μαϊμού; Αν έχει κάποιος κάποιο link για αγορά που αξίζει θα του ήμουν ευγνώμων αν το έδινε...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν είναι να δουλέψεις μόνο με 1 φίλτρο, πρέπει να σκεφτείς το αποτέλεσμα στα σύννεφα καθώς το νερό είναι πιο εύκολα διαχειρίσιμο. Αν υπάρχουν σύννεφα, σημαίνει πως με μικρό διάφραγμα θα πάρεις φωτομέτρηση 1/10"-1/60" που σημαίνει ότι αν θέλεις να έχεις μία καθυστέρηση 40"-60", πρέπει να έχεις φίλτρο ND1000 ή ND2000. Μετά αν θέλεις λιγότερο χρόνο μεγαλώνεις το διάφραγμα.
 

CyberDEL

Senior Member
1 December 2014
506
Αλεξάνδρεια
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ναι, η αύξηση του διαφράγματος είναι η λύση, αλλά φαντάζομαι μέχρι ενός σημείου, ίσως ένα μεσαίο διάφραγμα της τάξης του F:5.6 να είναι το ανώτερο δυνατό ή μπορώ να πάω μέχρι το μέγιστο του φακού;
Όσων αφορά την αγορά από το εξωτερικό, νομίζεις ότι αξίζει το ρίσκο; Εδώ απ' ότι είδα στο σκρουτζ υπάρχει μόνον το 2000 και αυτό στα 118 , τιμή αρκετά τσιμπημένη, δεδομένου ότι με άλλα τόσα παίρνει κανείς καινούργιο φακό...
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ναι, η αύξηση του διαφράγματος είναι η λύση, αλλά φαντάζομαι μέχρι ενός σημείου, ίσως ένα μεσαίο διάφραγμα της τάξης του F:5.6 να είναι το ανώτερο δυνατό ή μπορώ να πάω μέχρι το μέγιστο του φακού;
Όσων αφορά την αγορά από το εξωτερικό, νομίζεις ότι αξίζει το ρίσκο; Εδώ απ' ότι είδα στο σκρουτζ υπάρχει μόνον το 2000 και αυτό στα 118 , τιμή αρκετά τσιμπημένη, δεδομένου ότι με άλλα τόσα παίρνει κανείς καινούργιο φακό...
Το f/5.6 δεν θα σου δώσει δυνατότητα για μακρά έκθεση. Εκεί οι ταχύτητες μπορεί να είναι και 1/1000, οπότε με ένα ND2000 θα έχεις νέα έκθεση ~2"...

Το φίλτρο αν το βρεις από έξω σε καλή τιμή να το πάρεις. Αλήθεια οι κάρτες VISA δουλεύουν πλέον κανονικά για αγορές από Amazon, Εbay κλπ;
 

costas_

Supreme Member
13 May 2014
4,687
Around the world
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Ειδα και εγώ το εν λόγω φίλτρο NiSi ND2000 για τον φακό μου που είναι στα 77mm. Φυσικά, προτιμώ ένα φίλτρο Ultra Slim αλλά από ότι είδα στο ebay το ND2000 είναι μούφα slim. Το λέει Ultra Thin και δεν το βλέπω για χαμηλό στεφάνι. Τέλος πάντων το γράμμα θα το στείλω στον Αη Βασίλη και ελπίζω μετά από λίγο καιρό να έλθει κάτι αξιόλογο και όχι κάποια κινέζικη φόλα.
 

teobot

Supreme Member
18 December 2009
3,710
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πριν αγορασει καποιος ND φιλτρα γιατι δεν δοκιμαζει πρωτα την τεχνικη που ειπε ο Ηλιας; Τελειως συμπτωματικα ειδα σημερα ενα βιντεακι του Tony Northrup που δειχνει κ τα βηματα στο photoshop
https://www.youtube.com/watch?v=YcZkCnPs45s
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εγώ ξαναρωτάω, γιατί κανείς γνωστός φωτογράφος δεν ακολουθεί αυτή την τεχνική; Και αφού δουλεύει υπό περιορισμούς, σημαίνει ότι για τις άλλες περιπτώσεις χρειάζεσαι φίλτρα, οπότε τι κερδίσαμε; Θόρυβο; Ποτέ δεν είχα θέμα θορύβου σε τέτοιες λήψεις.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μα να σημειώσω το παράδοξο της υπόθεσης. Ο Tony λέει ότι φτιάχνει το βίντεο για να μας κάνει να γλυτώσουμε 50-100 και δίνει σαν επιχείρημα τον θόρυβο. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι απευθύνεται σε purists, σε άτομα που κάνουν pixel peeping, σε φωτογράφους που θα "πονέσουν" αν δουν θόρυβο στις φωτογραφίες τους. Ναι αλλά ξεχνάει ότι όλοι αυτοί, αφού έχουν τέτοιο φωτογραφικό προφιλ, δεν δουλεύουν με P&S φωτογραφικές αλλά με σοβαρά εργαλεία που κοστίζουν αρκετά. Επομένως, δεν έχει νόημα να λες σε κάποιον πως θα γλυτώσει πχ 100 για ένα φίλτρο (που αν είναι καλό θα κρατήσει για μια ζωή), ενώ αυτός ήδη έχει ξοδέψει ένα σωρό λεφτά σε μηχανή και φακούς γιατί τον ενδιαφέρει η ποιότητα...

Και επιμένω πως η ανωτέρω τεχνική δουλεύει σε ειδικές περιπτώσεις. Δεν μπορείς να τη βάλεις τη μηχανή σε λειτουργία ριπής με JPEG+RAW για 100 λήψεις και ακόμη κι αν το TIFF είναι μόνο 1 (το τελικό), πρέπει να κρατήσουμε πάνω από 60-80 αρχεία RAW/φωτογραφία (που σημαίνει ότι στην καλύτερη θα θέλουμε αποθηκευτικό χώρο ~2GB/φωτογραφία, άσε που το κλείστρο θα βαράει σαν πολυβόλο επί μακρόν, άρα η μηχανή ζει λιγότερο απ' ότι θα θέλαμε. Λίγο άκυρο τελικά δε νομίζετε;
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,818
Athens
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Δεν έχεις το ίδιο αποτέλεσμα.
Σε κάποιες συνθήκες μπορείς να κάνεις το ίδιο πράγμα, σε άλλες διαφέρει η μια εικόνα από την άλλη.

Για το vignetting όποιος έχει πρόβλημα με αυτό, ψάχνει δικαιολογία.
Δεν υπάρχει θέμα με το vignetting. Ότι φίλτρο και να βάλεις, θα έχεις κάποιο vignetting ( newsflash! έχει και ο φακός σκέτος από μόνος του vignetting! :D ).
Δεν είναι όμως μεγάλο vignetting, δεν είναι 2-3 στοπ κάτω ξέρετε να υπάρχει θέμα στην διόρθωσή του δίχως προβλήματα.

Ο μύθος ότι είναι καλύτερες η πλάκες ( slide in σε holder ) φίλτρων από τα αντίστοιχα βιδωτά είναι μέγιστη φόλα by the way.