Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure) τεχνική και επεξεργασία.

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Για το vignetting όποιος έχει πρόβλημα με αυτό, ψάχνει δικαιολογία.
Δεν υπάρχει θέμα με το vignetting. Ότι φίλτρο και να βάλεις, θα έχεις κάποιο vignetting ( newsflash! έχει και ο φακός σκέτος από μόνος του vignetting! :D ).
Δεν είναι όμως μεγάλο vignetting, δεν είναι 2-3 στοπ κάτω ξέρετε να υπάρχει θέμα στην διόρθωσή του δίχως προβλήματα.
Ούτως ή άλλως το vignetting του φακού δεν το βλέπουμε γιατί σε μικρά διαφράγματα εξαφανίζεται. Θα ήταν πρόβλημα αν κάναμε λήψη στα f/4 ή μεγαλύτερο.

Ο μύθος ότι είναι καλύτερες η πλάκες ( slide in σε holder ) φίλτρων από τα αντίστοιχα βιδωτά είναι μέγιστη φόλα by the way.
Μόνη περίπτωση που πορεί να είναι καλύτερα είναι λόγω του ότι δεν βινιετάρουν βάσει κοπής αλλά και πάλι, αν υπάρχει θέμα στα βιδωτά, θα το δούμε σε περιπτώσεις πάνω από 9 stop.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μαζί με το vignetting εξαφανίζεται και το sharpness σου καθώς και αρκετή χρωματική πληροφορία ( ειδικά στο πράσινο ).
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μαζί με το vignetting εξαφανίζεται και το sharpness σου καθώς και αρκετή χρωματική πληροφορία ( ειδικά στο πράσινο ).
Εννοείς εξαφανίζονται αν έχεις μικρό διάφραγμα;
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)


τη γνωρίζω τη θεωρία

Το θέμα είναι ότι σε φωτογράφηση ΜΕ δεν μπορείς να δουλεύεις πάντα σε f/5.6-f/11 καθώς αφενώς το βάθος πεδίου είναι σχετικά ρηχό και χάνεις το νετ στα μακρινά και αφετέρου οι χρόνοι λήψης γίνονται ακόμα πιο μικροί, με αποτέλεσμα για ΜΕ να μη τη βγάζεις καθαρή ούτε με ND2000. Οπότε θα πρέπει να μπλέξεις με focus stacking και "δυνατά" φίλτρα.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εγώ ξαναρωτάω, γιατί κανείς γνωστός φωτογράφος δεν ακολουθεί αυτή την τεχνική; Και αφού δουλεύει υπό περιορισμούς, σημαίνει ότι για τις άλλες περιπτώσεις χρειάζεσαι φίλτρα, οπότε τι κερδίσαμε; Θόρυβο; Ποτέ δεν είχα θέμα θορύβου σε τέτοιες λήψεις.

Πριν απαντήσω με ενα σεντονι ;) .. ποιοί γνωστοι φωτογράφοι δεν χρησιμοποιουν πολλαπλές λήψεις ?. Τι εξοπλισμό χρησιμοποιούν ?. Σε ποιές συνθήκες ?.

Δώσε λινκ αν γίνεται.
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

τη γνωρίζω τη θεωρία

Το θέμα είναι ότι σε φωτογράφηση ΜΕ δεν μπορείς να δουλεύεις πάντα σε f/5.6-f/11 καθώς αφενώς το βάθος πεδίου είναι σχετικά ρηχό και χάνεις το νετ στα μακρινά και αφετέρου οι χρόνοι λήψης γίνονται ακόμα πιο μικροί, με αποτέλεσμα για ΜΕ να μη τη βγάζεις καθαρή ούτε με ND2000. Οπότε θα πρέπει να μπλέξεις με focus stacking και "δυνατά" φίλτρα.

Το είπες μόνος σου.
Focus Stacking.
Optimum Aperture or near-optimum
stack of ND filters ( όταν και εφόσον είναι απαραίτητο )
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Πριν απαντήσω με ενα σεντονι ;) .. ποιοί γνωστοι φωτογράφοι δεν χρησιμοποιουν πολλαπλές λήψεις ?. Τι εξοπλισμό χρησιμοποιούν ?. Σε ποιές συνθήκες ?.

Δώσε λινκ αν γίνεται.
Ηλία διαβάζω λεπτομέρειες από διάφορους φωτογράφους (exif και εξοπλισμό) και γενικά βλέπω:
Φίλτρα Lee, Singh-Ray & Formatt-Hitech
Σώματα: Nikon D810, Canon 5DMk3, Sony A7Rii
Φακούς: Nikon 14-24, Canon 1635 κλπ.
Οι συνθήκες είναι οι συνήθεις για ΜΕ και το πιο πιθανό είναι κάποιοι να δουλεύουν με focus stacking. Πραγματικά κανένας δεν έχει γράψει για τη διαδικασία που λες με τις διαδοχικές λήψεις. Τι λινκ να δώσω; Όλοι τα ίδια γράφουν. Τίποτα το περίεργο ή διαφορετικό...
 

billpeppas

Supreme Member
23 October 2013
6,819
Athens
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μην το ψάχνεις άδικα.
Κανείς από τους γνωστούς αλλά και μη γνωστούς top landscapers δεν δουλεύει με image averaging ( πολλαπλές λήψεις ) για long exposure για να μην πάρει φίλτρα.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μην το ψάχνεις άδικα.
Κανείς από τους γνωστούς αλλά και μη γνωστούς top landscapers δεν δουλεύει με image averaging ( πολλαπλές λήψεις ) για long exposure για να μην πάρει φίλτρα.
Αυτό λέω κι εγώ στον Ηλία. Πάνω από 1 λήψεις γίνονται είτε για focus stacking (οπότε μιλάμε για 3-5 λήψεις), είτε για να μην συμπεριλάβεις κινούμενα κλαδιά και φύλλα (τα "κόβεις" με τα layers), άρα μιλάμε για 2 λήψεις. Πολλοί βάζουν και grad nd φίλτρο για να έχουν 1 λήψη και να μην κάψουν τον ουρανό...
 

etsap

Supreme Member
22 June 2008
5,861
Αθηνα-Ν.Ψυχικο
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Εγω πάλι καταλαβαίνω πως ο συνονοματος ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ σε εσας τους Landscapers να ΔΟΚΙΜΑΣΕΤΕ αυτη την τεχνική, που θεωρητικά ισως εχει ισοδύναμο αποτέλεσμα, χωρίς τη χρήση φίλτρων.
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

... Σε αναμονή του σεντονιου ;) .. πάει για αύριο.

Σε ρωτησα με τι εξοπλισμό γιατί ενδεχομένως να είχες παραδείγματα με λήψεις μεσαίου φορμα .. εκεί λόγω μεγέθους αρχείου και πολύ αργής ριπής οι πολλαπλές λήψεις είναι απαγορευτικές. Επιπλέον οσο μεγαλύτερος ο αισθητήρας τόσο πιο κλειστό διάφραγμα σε παίρνει να χρησιμοποιήσεις.

Η μπορεί να είναι τιποτε παπούδες που χρησιμοποιούν τις ψηφιακές σαν φιλμάτες ;)

Τα φίλτρα βολεύουν .. το είπαμε .. αλλά χρειάζονται καλά φίλτρα και πάνω από ένα για να χρησιμοποιείς το κατάλληλο ανάλογα τον φωτισμό. Οχι να έχεις ενα 11στοπ και να σε οδηγεί σε λήψεις μιας ώρας σε χαμηλό φωτισμό.
Αυτοί με τις D810, A7RII κλπ. δεν μπορώ να φανταστω οτι έχουν μόνο ενα ..

Επιπλέον .. το πιο επικύνδυνο για την ασυνέχεια στην κίνηση είναι το focus stacking (λόγω απαραίτητων ρυθμίσεων ανα λήψη δύσκολο να μην κουνηθεί η μηχανή). Ομως πολλαπλές λήψεις είτε για να τιθασευτεί η δυναμική περιοχή είτε - ή μάλλον και - για λιγότερο θόρυβο στα σκοτεινά (οι Canon το χρειάζονται πιο πολύ) κάνουν πολλοί. Ακόμα και σε συνδιασμό με ND φίλτρα.

Διάβασε τι μας γράφει ο Emmanuel Coupe για μια λήψη του http://avclub.gr/forum/showthread.php/20565-Magic-light?p=477113&viewfull=1#post477113
Δυστυχώς δεν είναι πια διαθέσιμη αυτή η φωτό αλλά την θυμάμαι ακόμα, είχε μεγάλη δυναμική περιοχή, σε χαμηλό φως γενικά το κάδρο αλλά κόντρα σε μια φωτεινή τρύπα στα συννεφα .. χρησιμοποίησε polarizer (2stop) & 2 λήψεις καθώς η κίνηση στα σύννεφα δεν ήταν και τόσο εντονη για ασυνέχειες. H μηχανή Canon 1Ds3 δεν ηταν και τοσο καλή στα σκοτεινα (3στοπ χειρότερη δυναμική περιοχή απο τους συγχρονους Sony FF αισθητήρες) οποτε ετσι πάλεψε και τον θόρυβο ..
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Μία σημείωση επειδή αναφέρθηκε κάτι πιο πριν περί βινιέττας στα φίλτρα ND: αν το φίλτρο έχει φτιαχτεί από ποιοτικό γυαλί, τότε η βινιέττα θα είναι μικρότερη αλλά, ειδικά σε ευρυγώνιες λήψεις (έως 28mm), η βινιέττα και πάλι θα είναι υπαρκτή γιατί στα άκρα του φακού, το φως πέφτει πλάγια από τα άκρα προς το κέντρο του φακού, ενώ στο κεντρικό τμήμα του φακού, το φως πέφτει λίγο-πολύ κάθετα πάνω στο φακό. Σε μεγαλύτερα εστιακά μήκη, η βινιέττα δεν είναι τόσο εμφανής (με το ίδιο μέγεθος διαφράγματος).

Αν υποθέσουμε ότι το γυαλί του φίλτρου έχει πάχος ~1mm, τότε στην πρώτη περίπτωση, το πλάγιο φως περνά απόσταση ~1.2mm (από την έξω επιφάνεια του γυαλιού έως τη μέσα), δηλαδή σκεφτείτε ότι το φως "κόβει" διαγώνια το γυαλί. Στη δεύτερη περίπτωση (μεσαία περιοχή του κάδρου), το φως "κόβει" κάθετα το γυαλί, οπότε περνά από την εξωτερική επιφάνεια του γυαλιού στην εσωτερική διαπερνώντας το ελάχιστο πάχος του 1mm. Εννοείται πως η βινιέττα είναι πιο έκδηλη όσι πιο πολλά στοπ καθυστέρησης έχει το φίλτρο. Αυτό δεν έχει σχέση με το αν το φίλτρο είναι συρταρωτό ή βιδωτό αλλά με την ποιότητα του γυαλιού (πάχος, επιστρώσεις κλπ). Επομένως, τα πλαστικά φίλτρα είναι εκτός επιλογής αν θέλουμε να κάνουμε σοβαρή δουλειά.

"expectancy", προβλήτα παραλίας Κατερίνης (65", NiSi ND1000)



expectancy by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Παραθέτω εδώ ένα πολύ χρήσιμο άρθρο για το πως θα κρατήσετε στατικά κάποια κινούμενα αντικείμενα/μέρη στη φωτογραφία ΜΕ (είναι στα αγγλικά). Δεν μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία παντού, καθώς ειδικά τα δέντρα με κινούμενα κλαδιά είναι ίσως ο χειρότερος πονοκέφαλος σε τέτοιες λήψεις (αν τα κλαδιά πέφτουν πάνω στο νερό/σύννεφα).
http://digital-photography-school.com/how-to-freeze-moving-subjects-in-a-long-exposure-photo/

μερικές φορές, για να αποφύγουμε τον παραπάνω "μπελά", μπορούμε να φτιάξουμε έτσι το κάδρο μας, ώστε τα στατικά μέρη να είναι κάτω από τον ορίζοντα, επομένως εδώ τα σύννεφα δουλεύουν με επιτυχία στη ΜΕ.

"exile", Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, ένα από τα must μέρη της Ελλάδας για τέτοιες φωτογραφίες (30" με ISO50, όταν ακόμα δεν είχα το remote για να δουλέψω σε bulb mode...)



exile by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr
 

leonkoum

Supreme Member
20 December 2008
4,884
Απάντηση: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

και μια δικη μου...
(δεν θυμαμαι εαν την εχω ξανανεβασει..αν ναι τοτε συγνωμη)
Οχι ακριβως οπως των παιδιων αλλα λιγο διαφορετικη..
D700, iso 200, s8'
sZed0Ri.jpg
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

ωραία ατμόσφαιρα και καλά ζυγισμένο κάδρο :)

*σχετικά με αυτά που έγραψα περί έλλειψης remote, σημειώνω ότι όταν δεν έχουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε το remote, τότε αναλόγως της βασικής φωτομέτρησης, μπορούμε να αλλάξουμε το ISO για να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα (έχοντας πάντα υπ' όψιν ότι μόνο στο βασικό ISO έχουμε διαθέσιμη τη μεγαλύτερη δυναμική περιοχή). Πρέπει επίσης να έχουμε κατά νου ότι χωρίς remote μπορούμε να δουλέψουμε μόνο έως το όριο των 30" που μας δίνει διαθέσιμο το Manual Mode (ενδεχομένως μερικές πολύ σύγχρονες μηχανές να δίνουν και τη δυνατότητα ορισμού συγκεκριμένου χρόνου έκθεσης πάνω από τα 30").

Έτσι, αν η βασική φωτομέτρηση σε ISO100 μας δώσει χρόνο πχ 1/80", τότε αν βάλουμε ένα φίλτρο 10 στοπ (ND1000), σημαίνει ότι ο νέος χρόνος έκθεσης θα είναι 1000 Χ 1/80 = 12.5". Αν αυτός ο χρόνος δεν μας είναι αρκετός για το επιθυμητό οπτικό αποτέλεσμα, τότε μπορούμε να ρίξουμε το ISO στο 50, οπότε ο χρόνος έκθεσης με τις υπόλοιπες ρυθμίσεις να είναι ίδιες, θα διπλασιαστεί, επομένως θα πάρουμε έκθεση ~25" και με τη λογική ότι πιθανότατα θα πρέπει να κρατήσουμε την έκθεση κάπως περισσότερο, τα 30" μας φτάνουν οριακά για ένα καλό τελικό αποτέλεσμα.

Αντίστοιχα, αν ο χρόνος αρχικής έκθεσης είναι πχ 1/20", τότε με το ίδιο φίλτρο θα πάρουμε έκθεση 1000 Χ 1/20 = 50". Η έκθεση των 50" δεν μπορεί να επιτευχθεί σε ISO100 χωρίς το remote, επομένως η μόνη λύση είναι να αυξήσουμε το ISO. Εδώ, αν αυξήσουμε το ISO κατά 1 στοπ (από 100 σε 200), ο χρόνος έκθεσης ΥΠΟδιπλασιάζεται, επομένως τα 50" σε ISO100 γίνονται 25" σε ISO200. Έτσι ορίζοντας πάλι τον χρόνο του Manual Mode σε 30" έχουμε και πάλι το επιθυμητό οπτικό αποτέλεσμα (ενδεχομένως με ένα ελαφρύ τίμημα σε πρόσθετο θόρυβο).

Στα ανωτέρω παραδείγματα, οι τιμές χρόνου στις αρχικές εκθέσεις δόθηκαν έτσι ώστε με τη χρήση ενός φίλτρου 10 στοπ να έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε χωρίς remote. Καταλαβαίνετε πως με το ίδιο φίλτρο, όσο οι αρχικές τιμές έκθεσης ξεφεύγουν, τόσο αυτή η μέθοδος κρίνεται ανεπαρκής γιατί στο ISO50 θα έχουμε υποέκθεση και σε ISO πάνω από 100 θα έχουμε αυξημένο θόρυβο...
 
19 June 2006
4,594
Θεσσαλονίκη
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Δεν στρώνομαι να γράψω ενα πληρες σκεπτικό με στοιχεία κλπ αλλα ..

για το την εκδοχή που παρουσιάζεται στο τελευταίο μήνυμα είναι ταμάμ οι πολλαπλές λήψεις σε συνδυασμό με το "ελαφρυ" ND1000 και μάλιστα έτσι δεν χρειάζονται και πολλές σε αριθμό .. 3-4 λήψεις γλυτώνεις και το επικύνδυνο για καψίματα ISO50 και το ανεβασμα σε ISO200 ..

Anon, Το ISO 50 είναι κανονικό στην Α7 ή επεκταμένο ?. Νομίζω το δεύτερο και αρα δεν δίνει κέρδος σε δυναμική περιοχή.
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Anon, Το ISO 50 είναι κανονικό στην Α7 ή επεκταμένο ?. Νομίζω το δεύτερο και αρα δεν δίνει κέρδος σε δυναμική περιοχή.
Στην Α7 είναι expanded και ήδη ανέφερα ότι χάνεις σε d/r. Ούτως ή άλλως το ποστ είχε σχέση με λύσεις για την έλλειψη remote. Εδώ να σημειώσουμε πως αν είναι δυνατό, να αποφεύγεται η χρήση του timer σε αυτόματη εστίαση (πχ 2" καθυστέρηση μετά το πάτημα του κλείστρου) γιατί με τη λήξη της καθυστέρησης η μηχανή ξανακάνει από την αρχή εστίαση.
 

milaber22

AVClub Addicted Member
2 December 2012
1,402
Βόλος
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Καλησπέρα.
Σκεπτόμενος να ασχοληθώ με μακρά έκθεση αν ο Άγιος Βασίλειος ήταν να μου φέρει μόνο ένα φίλτρο σε ποια διάμετρο θα ήταν αυτό;
Γίνεται μόνο με ένα φίλτρο 77 mm που είναι το μέγιστο για τον pentax 12-24, ο οποίος αν και προς πώληση αφού δεν φεύγει μάλλον θα αξιοποιηθεί τόσο με την pentax όσο και με την fuji xt1 με αντάπτορα, και με step up ring να αξιοποιηθούν και φακοί άλλων διαμετρημάτων; Οι λοιποί φακοί έχουν διάμετρο 58 (fuji 18-35), 67 (pentax 18-35), 72 (sigma 18-35) και 62 (ricoh gr με τον wide).
 

Anon

AVClub Addicted Member
14 October 2013
1,940
Alexandria, Greece
Re: Φωτογραφία μακράς έκθεσης (long exposure)

Αν δεν χρειαστείς το παρασολέιλ, δεν θα έχεις πρόβλημα, αρκεί το εσωτερικό του step-up ring να μην προκαλεί αντανακλάσεις (πρέπει να είναι ματ). Υπάρχουν όμως περιπτώσεις όπου το παρασολέιλ είναι απαραίτητο, όπως σε δυνατό πλάγιο φως (για να αποφύγεις το flare) και σε λήψεις υπό βροχή κλπ.

Η παρακάτω φωτογραφία θα είχε θέμα στο πλάγιο φως αν δεν είχα βάλει το παρασολέιλ...

"apnea". Καραβόμυλος Φθιώτιδος. Λήψη 106" με φίλτρο Hoya Pro ND1000



apnea by Teo Kefalopoulos - Fine Art Photography, on Flickr